Sharmila schreef:Vooral de paardenmeisjes zijn bang dat het te druk wordt omdat ik op het randje hang van lever falen. Maar ok bewegen is toch ook belangrijk zeg ik dan. Is toch zo. Ik vind het poep scheppen totaal niet zwaar ofzo. Lekker op mijn gemak, podcast aan dik inpakken en gaan met die banaan. Ik denk dat het een kwestie van wat ben je gewend en wat niet. Als kind stond ik met mijn ponies op doe het zelf stallen. Die drukte had ik voor ogen toen ik dit huis kocht. En het bleek minder dan ik had onthouden tot nu toe.
Ik vind je echt enorm positief in het leven staan en heb daar bewondering voor, maar meid.....je situatie is wel wat pittiger en onzekerder dan het hebben van een snotneus, zeg maar
Onderschat alsjeblieft niet hoeveel extra werk je erbij kan krijgen met 2 paardjes erbij. Als het nu nog goed gaat om je eigen paarden te blijven doen: knijp in je handjes
Maar ga er vanuit dat het werk straks wel meer dan kan verdubbelen. Het is waarschijnlijk niet alleen maar 1 extra kruiwagentje stront per dag hè.... maar waarschijnlijk:
- minstens 1 kruiwagen extra mest
- de stal die veel sneller vies wordt door meer mest, pies, geloop en gedraai en onrust
- dus meer werk aan het uitmesten van de stal, en bijvullen met nieuw strooisel
- (veel) vaker de strontkar legen
- veel meer met baaltjes hooi slepen
- minder gebruik van de weide kunnen maken, die 2 extra mondjes vreten je 5000m2 (toch?) veel sneller kaal
- toch best een aanzienlijke kans op ergernis, zorgen, frustratie...en dat vréét energie
- de hele dynamiek bij je huis / stal verandert, kan ook negatief uitpakken voor je verzorgmeisjes
- wil je hen en jezelf echt belasten met de verplichting van het extra werk als het fout loopt, met de pensionklanten of met jou zelf...?
Citaat:
Prijs heb ik direct tijdens het gesprek genoemd. Want ze vroeg het me ook. Ze heeft toen eventjes nagedacht. Toen in de app kreeg we zien het zitten zei ze kunnen we het over de prijs hebben want we gaan veel helpen. Toen heb ik gezegd dan mag je de eerste maand gratis staan dan kan ik kijken wat ze eten en ik vind het gek om iemand die je niet kent te laten werken en niks terug te doen. Dat is toch gek…..
Ik vind het echt heel lief van je. Maar wat houdt dat "we gaan veel helpen" precies in? Heeft ze gezegd / is er besproken wàt ze precies gaan doen...? Dat is echt essentieel
Want zijn ze van plan om elke dag te komen? En is dat dan 's ochtends / 's middags / 's avonds...?
Als jij elke dag om 6 uur stront staat te ruimen en de hele boel recht staat te trekken, en zij komen even later, dan is er voor hun niet veel meer te doen maar hebben de paardjes de volgende ochtend om 6 uur wel gewoon weer 3 kruiwagens stront geproduceerd...en dan reken ik vervuilde stalbedekking niet eens mee.
Het lijkt me echt zinvol om concrete afspraken te maken, zodat een ieder weet waar die aan toe is en hoe de verwachtingen liggen. Het lijkt me super als zij een beetje voor jou op kunnen vangen waar nodig. En het lijkt me eerlijk gezegd ook wel realistisch om hen te informeren over je situatie want het lijkt me dat er een gerede kans is dat je ineens dagenlang niet op stal bent omdat je (hopelijk alleen maar tijdelijk) in de problemen komt 
Een pensiongast die serieus helpt en de verzorging op zich kan nemen op een manier dat het voor je man ook te doen is allemaal als hij al met een erg zieke jij en dochtertje zit om te verzorgen..... dat kan wel goud waard zijn en jullie juist rust geven
Maar dan moet dit wel besproken worden en okee zijn voor de pensionklanten, en is het natuurlijk nog steeds niet realistisch om hen onder de kostprijs te laten staan. Je moet sowieso minstens het echte extra verbruik er uit hebben in je stalprijs: hooi verdubbeling (het gras wat die paardjes eten kunnen jouw paardjes niet meer eten, dus die hebben ook extra hooi ter compensatie nodig), stalbedekking verdubbeling, mestafvoer verdubbeling, weideonderhoud kosten. Water, elektra.
En dat bizarre koelkast-plan de deur uit, zeg dat ze daar zelf wat spulletjes in neer mogen zetten die ze dan even merken voor de andere meiden zodat die weten dat het niet voor hun is. En leg die wasmachine ook aan banden, hooguit eens per week ofzo. Als je dat graag aan wilt bieden.
Probeer alles af te bakenen en de wederzijdse verwachtingen vast te leggen, dat is voor iedereen duidelijk en prettig 
Zorg dat je, wat ze ook voor klusjes doen, op zijn minst uit de kosten komt want anders betalen jullie voor hun paardjes en dat kan nooit de bedoeling zijn. Jullie betalen al de hypotheek van het hele perceel, en de aanleg van de bak en het hele spul...daar profiteren ze al gratis van mee. Dat is niet erg want die kosten heb je toch. Maar wat zij verbruiken moeten ze wel betalen.
Het extra werk van jullie kan je dan afstrepen tegen het extra werk van hen.
Ik denk dat je het zo ook het beste kan communiceren. Dat de prijs voor fors bijspringen X is, en echt niet lager kan. En er X euro per maand bij komt voor volpension...maar dat laatste zou ik gewoon überhaupt niet aanbieden in jouw situatie, dat lijkt me vragen om ellende 
upendo schreef:Als ik het hele verhaal zo lees.. Ga genieten van wat je hebt, als je er eerlijk over nadenkt vermoed ik dat je daar al meer dan zat aan hebt.
Je kan in de poepscheptijd van die twee pensionpaarden ook lekker even met je kleine meid bezig. Dat is denk ik veel waardevoller.
Ben ik het ook echt helemaal mee eens. Ik zou zeggen: wees zuinig op de energie die je hebt, alle tijd en energie die je extra in hun ponies gaat stoppen, zal je weg moeten halen bij iets anders vandaan... is dat het waard....
Ik zie al voor me dat je kak staat te scheppen, die kleine ineens haar slaapritme omgooit, of jij wordt niet lekker, waardoor je naar binnen gaat en je rondje niet afmaakt. En dan krijg je gezeik want pensionklanten vinden het maar een vieze boel. Of je man moet ineens aan de bak terwijl die eigenlijk naar zijn werk moet... en als hij bij moet springen bij de paardjes omdat jij uitvalt, heeft hij wellicht ook al de zorg over de andere dingen die jij normaal gesproken doet, zoals dingen in het huishouden, boodschappen, voor je dochtertje zorgen, en dan wellicht ook voor jou zelf zorgen.... als hij dan ook nog eens 3,5 paard bij moet gaan staan houden, allemaal naast zijn eigen werk, oef....
Zorg dat je met iedereen goed praat over hun verwachtingen en hoe het werk voor alle partijen op een prettige manier geklaard kan worden als jij om welke reden dan ook uitvalt. Dat is mijn advies
En bedenk nog eens waarom je er precies pensionklanten bij zou willen hebben.
Extra inkomsten? Wat hulp met de paardjes?
Is wat je gaat krijgen, daadwerkelijk de extra drukte waard?