Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
speurneusc schreef:DubbelFun schreef:Ik woon zowat óp de Veluwe waar toch aardig wat wild rondloopt, maar de schapen in de buurt zijn nog steeds niet vrijgesteld van wolfaanvallen.
dus maakt het de wolf zeker niet uit of het huisdieren zijn of wild
mysa schreef:Nee, natuurlijk niet. Wolven pakken wat het eenvoudigst te pakken is. En vaak zijn dat de gehouden dieren die binnen een raster staan en sowieso niet zo hard lopen. Achter een ree of hert moet je lang rennen , een zwijn levert gevaar op verwondingen op. Dus schapen, geiten of ponies en zelfs grotere paarden, zijn de ideale prooi.
Huertecilla schreef:mysa schreef:Nee, natuurlijk niet. Wolven pakken wat het eenvoudigst te pakken is. En vaak zijn dat de gehouden dieren die binnen een raster staan en sowieso niet zo hard lopen. Achter een ree of hert moet je lang rennen , een zwijn levert gevaar op verwondingen op. Dus schapen, geiten of ponies en zelfs grotere paarden, zijn de ideale prooi.
Kun je dat met data onderbouwen?
Alle studies die ík ken (best veel) wijzen uit dat wolven veel minder vee doden indien er genoeg wild is.
Wil graag jouw onderbouwende studies lezen.
Huertecilla schreef:De wolf ís er in NL/BE en gaat niet meer weg. De enige hamvraag is waar de politiek het evenwicht gaat leggen. Bij hoeveel wolven, bij hoeveel schade, maar een evenwicht, dus met schade, blijft het.
Je kan je energie steken in tegen zijn/anders willen, of je aanpassen.
speurneusc schreef:waarom zou de gemeente? Want 1m80 is de volgende hoogte grens die ze kunnen toestaan is nog steeds geen garantie dat een wolf daar niet overkomt als ze over 2m met gemak ook komen?
superpony schreef:1 Meter is niet veel. Het geeft maar aan hoe makkelijk mensen denken en zeggen dat de veehouder van alles moet doen, terwijl het vaak gewoon niet mag.
Kan je met de gemeente praten over een haag? Een haag kan best breed worden en belemmerd het zicht voor de wolf op wat er loopt.
Als de gemeente schriftelijk heeft gereageerd wat je niet mag, zou ik die reactie eens naar den Haag sturen.
superpony schreef:Tja, waarom is een haag belemmerend voor de buren?
Toch zou ik de reactie van max 1 meter naar Den Haag sturen. Hoe meer ze daar gaan beseffen dat er grenzen zijn aan; verplicht je vee beschermen, hoe beter.