Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:08

Bah, wat een #€&€#÷;\€¢©
'de verwachting van nul schade is verleden tijd'.

Het grootste probleem is niet de roedelwolf, maar de lone wolf, het jonkie op doortocht.

En na dit #€&€#÷;\€¢©
kunnen we weer on topic: wat voor hek?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:21

Nee Janneke, het grootste probleem is de mens.

Ik ben het volledig met HC eens.

Janneke2

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:01

(off topic)

Kunnen we weer terug naar omheiningen...?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:13

Janneke2 schreef:
(off topic)

Prima. Maar je eigen opmerkingen gaan ook niet over omheiningen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:16

DubbelFun schreef:
Ik woon zowat óp de Veluwe waar toch aardig wat wild rondloopt, maar de schapen in de buurt zijn nog steeds niet vrijgesteld van wolfaanvallen.

dus maakt het de wolf zeker niet uit of het huisdieren zijn of wild

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:36

Janneke2 schreef:
(off topic)

Daar heb je ook al ruimschoots antwoord op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:44

speurneusc schreef:
DubbelFun schreef:
Ik woon zowat óp de Veluwe waar toch aardig wat wild rondloopt, maar de schapen in de buurt zijn nog steeds niet vrijgesteld van wolfaanvallen.

dus maakt het de wolf zeker niet uit of het huisdieren zijn of wild

Nee, natuurlijk niet. Wolven pakken wat het eenvoudigst te pakken is. En vaak zijn dat de gehouden dieren die binnen een raster staan en sowieso niet zo hard lopen. Achter een ree of hert moet je lang rennen , een zwijn levert gevaar op verwondingen op. Dus schapen, geiten of ponies en zelfs grotere paarden, zijn de ideale prooi.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:26

mysa schreef:
Nee, natuurlijk niet. Wolven pakken wat het eenvoudigst te pakken is. En vaak zijn dat de gehouden dieren die binnen een raster staan en sowieso niet zo hard lopen. Achter een ree of hert moet je lang rennen , een zwijn levert gevaar op verwondingen op. Dus schapen, geiten of ponies en zelfs grotere paarden, zijn de ideale prooi.

Kun je dat met data onderbouwen?
Alle studies die ík ken (best veel) wijzen uit dat wolven veel minder vee doden indien er genoeg wild is.
Wil graag jouw onderbouwende studies lezen.

Meer wild, meer ontmoedigen, meer opstallen zijn de schadebeperkende maatregelen want maken wild makkelijker prooi dan vee :)*

De wolf ís er in NL/BE en gaat niet meer weg.
De enige hamvraag is waar de politiek het evenwicht gaat leggen. Bij hoeveel wolven, bij hoeveel schade, maar een evenwicht, dus met schade, blijft het.
Je kan je energie steken in tegen zijn/anders willen, of je aanpassen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:34

Huertecilla schreef:
mysa schreef:

Kun je dat met data onderbouwen?
Alle studies die ík ken (best veel) wijzen uit dat wolven veel minder vee doden indien er genoeg wild is.
Wil graag jouw onderbouwende studies lezen.

studies... best veel??????????? de wolf is pas enkele jaren terug in nl/be daarvoor in omliggende landen die niet dezelfde natuur/bewoning dichtheid hebben als wij in nl/be hebben dus hoe kun je dat vergelijken/onderbouwen????????

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:38

Juist als mens kunnen we toch beredeneren hoe dat zal gaan? In Nederland ga je nooit een wildstand creëren die zichzelf dusdanig kan onderhouden dat het een groeiende populatie wolven langdurig kan blijven voeden. Wolven pakken jonge aanwas het eerst, dat blijkt ook in Nederland in de gebieden met de hoogste wolfdichtheid. Het is niet zo dat er dan niks meer te eten is voor de wolf, want er loopt genoeg vee rond. Ergo ...

Om het on-topic te houden: met het plaatsen van een wolfwerende omheining zorg je er voor dat de wolf (voorlopig) jouw huisje voorbij loopt. Dus stuur je ze eigenlijk naar iemand anders.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:05

Huertecilla schreef:
De wolf ís er in NL/BE en gaat niet meer weg. De enige hamvraag is waar de politiek het evenwicht gaat leggen. Bij hoeveel wolven, bij hoeveel schade, maar een evenwicht, dus met schade, blijft het.
Je kan je energie steken in tegen zijn/anders willen, of je aanpassen.

Meer mensen stellen dat nu zo: de wolf gaat niet meer weg. Wanneer dat maar vaak genoeg wordt gezegd, wordt dat werkelijkheid... Maar dat is helemaal geen feit, de wolf is er nu. Maar wanneer er heel veel tegenstand komt, is het dan niet een mogelijkheid dat er anders gaat worden gedacht en de wolf opnieuw uitgeroeid gaat worden in de drukke, bewoonde wereld van Nederland? Ik zou dat niet direct afschrijven hoor. Dat staat los van waar ik wel of niet voorstander van ben.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 05-12-22 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:07

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 13:17

Dank jullie wel voor diegene welke aangeven om het over het onderwerp te houden.

Stand van zaken hier, gemeente bericht gestuurd mag maar omheinen tot 1 meter hoog vergunningsvrij. Ik kan het zelf niet terug vinden waar het dan zou moeten staan in de gegevens van de gemeente... Ik ken helaas ook niemand die hierin thuis is dus moet het doen met hun antwoord.

Omdat het gaat om een agrarisch perceel waarop geen hoofdgebouw staat, is een hekwerk hoger dan 1,00 meter vergunningplichtig. Het gaat om een zogeheten ‘buitenplanse’ afwijking van de bestemmingsplanregels. Aan een eventuele vergunning hangen daarom hoge legeskosten, namelijk alleen al € 500 voor het afwijken van het bestemmingsplan.

Er gaat voor mij nagevraagd worden of ze hier überhaupt voor open staan. Zo ja dan kan ik het wel aanvragen. Maar ik denk dat ik dan eerst mail naar de provincie om te zien of via die route wat mogelijk is. Ik vind het erg veel geld om aan mijn verplichting te voldoen dat mijn dieren veiliger zijn. Daarin vind ik dat provincie wat mag bieden. Of in elk geval mag gaan nadenken of de dierenhouders hierin tegenmoet gekomen kunnen worden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:27

waarom zou de gemeente? Want 1m80 is de volgende hoogte grens die ze kunnen toestaan is nog steeds geen garantie dat een wolf daar niet overkomt als ze over 2m met gemak ook komen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 13:33

speurneusc schreef:
waarom zou de gemeente? Want 1m80 is de volgende hoogte grens die ze kunnen toestaan is nog steeds geen garantie dat een wolf daar niet overkomt als ze over 2m met gemak ook komen?

Garantie heb je nooit, maar ik ontmoedig een wolf hopelijk wel iets meer met 1.80 dan met 1 meter.
Dit wordt ook al vaker hier aangegeven.

Ik hoop toch dat een gemeente hierin mee denkt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:33

Als je alleen die meter hebt waar je mee moet werken, dan moet je het denk ik in een "multi oplossing" zoeken. Vast hekwerk aan de buitenkant met iets onaangenaams bovenop (prikkeldraad, scherpe punten, zoiets). Gaas in de grond wat ook de onderste helft van het hekwerk bedekt. Stroomdraden aan de buitenkant met flink veel stroom er op en draden dicht bij elkaar. Prikhaag in het midden. Aan de binnenkant iets vergelijkbaars als aan de buitenkant. Hierdoor wordt ondergraven heel lastig, maar springen (want breed en minder goed in te schatten) of erdoor heen ook.

Je zou aan de gemeente kunnen vragen of je op die meter misschien wel armen mag plaatsen die naar buiten wijzen, dus naar de kant waar de wolf vandaan komt. Dat is ook al moeilijker in te schatten voor ze.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:43

1 Meter is niet veel. Het geeft maar aan hoe makkelijk mensen denken en zeggen dat de veehouder van alles moet doen, terwijl het vaak gewoon niet mag.

Kan je met de gemeente praten over een haag? Een haag kan best breed worden en belemmerd het zicht voor de wolf op wat er loopt.

Als de gemeente schriftelijk heeft gereageerd wat je niet mag, zou ik die reactie eens naar den Haag sturen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 14:55

superpony schreef:
1 Meter is niet veel. Het geeft maar aan hoe makkelijk mensen denken en zeggen dat de veehouder van alles moet doen, terwijl het vaak gewoon niet mag.

Kan je met de gemeente praten over een haag? Een haag kan best breed worden en belemmerd het zicht voor de wolf op wat er loopt.

Als de gemeente schriftelijk heeft gereageerd wat je niet mag, zou ik die reactie eens naar den Haag sturen.

ik citeer de gemeente: (en ik denk dat de buren liever door een draadgaas kijken daar niet van. Krijgen we straks dat ze bezwaar maken tegen de dichte haag met verzoek tot draadgaas :) )

Alternatief

Een mogelijk alternatief is een dichte groenhaag. Een heg/haag wordt namelijk niet gezien als een bouwwerk en heeft daarom geen maximale hoogte. Wel moet – als u gebruik maakt van een constructie die de haag recht houdt – deze constructie wél voldoen aan de maximale bouwhoogte van 1,00 meter. Voldoet u hier aan, dan kunt u de groenhaag zonder vergunning plaatsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:04

Tja, waarom is een haag belemmerend voor de buren? Wij hebben braam tussen ons en de buren. Op 2 plekken was het open omdat hun paarden hier liepen voorheen, maar hopelijk groeit dat nog dicht. Ik zet er zaailingen.

Wij hebben aan onze kant gaas, wel 1.20m en bovenop 1 draad en op de open plekken een lage draad.

We hadden eerst 80cm gekozen omdat we geen gevangenis gevoel wilden, maar daar hingen de paarden overheen.

Maar we hebben ook rondom de bak groen gaas en je ziet het vanaf huis vrijwel niet. Je kijkt er inderdaad doorheen.

Bij de braam snoei ik een stukje dat over het pad gaat hangen en tussen draad en gaas, verder mag het alle kanten op groeien, dus gaas is daar dicht.

Toch zou ik de reactie van max 1 meter naar Den Haag sturen. Hoe meer ze daar gaan beseffen dat er grenzen zijn aan; verplicht je vee beschermen, hoe beter.
Laatst bijgewerkt door superpony op 05-12-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:05

Dan buitenkant stroomdraden met flinke klap stroom er op dicht op elkaar met onderin ingegraven gaashekwerk.
Hogere prikkelhaag in het midden.
Stroomdraden voor de paarden met ingegraven gaas onderin aan de binnenkant.
Wel veel onderhoud, een haag, maar die blijft wel rechtop zonder ondersteuning hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:07

Een eetbare haag wordt ook wel gesnoeid voor je. Ik haal alleen takken weg die echt uitsteken met langs lopen en tegen mn koord aan komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:15

Maar die heeft geen stekels toch?
Meidoorn en sleedoorn eten paarden in principe ook wel. Maar langs de buitenkant niet natuurlijk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 15:18

superpony schreef:
Tja, waarom is een haag belemmerend voor de buren?

Toch zou ik de reactie van max 1 meter naar Den Haag sturen. Hoe meer ze daar gaan beseffen dat er grenzen zijn aan; verplicht je vee beschermen, hoe beter.

omdat de buren nu vanuit hun woonkamer als uitzicht op onze wei uitkijken. Had misschien beter achterburen kunnen zeggen. De buren naast ons zullen dan ook geen uitzicht meer hebben over het veld.

Naar Den Haag sturen is idd een optie. Maar kanttekening, het is nog niet gezegd dat het absoluut niet mag. Misschien mag het wel, maar dan moet ik wel bestemmingsplan laten wijzigen en dan is bovenop de kosten die ik dan maak voor de omheining ook nog eens legekosten.
Dus wil je het gewoon netjes volgens de regels doen kost het extra, kost het meer tijd en heb je kans dat het niet mag.
Doe je het maar gewoon op de gok dan heb je kans dat niemand iets zegt, maar ook dat je weer alles kan afbreken en weer opnieuw kan investeren in een omheining.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:34

Ja maar dan nog kan je het beter wel naar Den Haag sturen.

Laat maar zien dat het niet zo vanzelf sprekend is als omheining even aanpassen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:53

... dat is ook wel weer eens een invalshoek:
'Geen vergunning nodig, want een haag is geen bouwwerk.'