Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:36

ezels helpen niet is mijn ervaring. helaas.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:36

DuoPenotti schreef:
Je linkse buurman, de boswachter de ... die je dan aangeeft?

Vaak is men te bang denk ik......
Je moet natuurlijk wel even om je heen kijken en of je niet vastgelegd kan worden op beeld, maar als je redelijk afgelegen woont is er geen kip die dat ziet / hoort en op die manier naar desbetreffende persoon kan herleiden.
En als ik bij ons zo kijk zie ik boeren en agrariërs bijvoorbeeld zoveel dingen doen die eigenlijk niet mogen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:38

Josien_ schreef:
lies_sparkle schreef:
Ze staan daar buiten van 8-12/13… Ik heb intussen wat contact gehad met bedrijven van container stallen. Maar wat een bedragen… Juist ook omdat het tijdelijk is. We blijven zoeken en denken :)

Ik had ook al gekeken naar containerstallen of tijdelijke stallen, maar inderdaad heel erg duur.
Je kunt ook huren voor tijdelijk, maar hoe tijdelijk is het?

@Anjali: ik ben ook niet overtuigd van het nut van Ezels hoor, maar hoorde dat het gedaan wordt op de Veluwe.

Ik vind containers écht te klein om een paard in op te hokken :( , helaas geen paardvriendelijke oplossing. Ik gebruik een 20 ft als inloopstal met 2 ingangen zonder tussenschot en heb nog een 2e inloopstal maar vind ze echt te krap om uren in opgesloten te staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:41

Dees90 schreef:
DuoPenotti schreef:

Je moet natuurlijk wel even om je heen kijken en of je niet vastgelegd kan worden op beeld, maar als je redelijk afgelegen woont is er geen kip die dat ziet / hoort en op die manier naar desbetreffende persoon kan herleiden.
En als ik bij ons zo kijk zie ik boeren en agrariërs bijvoorbeeld zoveel dingen doen die eigenlijk niet mogen.

Dan heb ik blijkbaar een brave buurt.....
Want hier word niet zomaar zoiets gedaan.
Je zou het horen, ver weg, heel ver weg

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:56

Dees90 schreef:
Josien_ schreef:

Ik had ook al gekeken naar containerstallen of tijdelijke stallen, maar inderdaad heel erg duur.
Je kunt ook huren voor tijdelijk, maar hoe tijdelijk is het?

@Anjali: ik ben ook niet overtuigd van het nut van Ezels hoor, maar hoorde dat het gedaan wordt op de Veluwe.

Ik vind containers écht te klein om een paard in op te hokken :( , helaas geen paardvriendelijke oplossing. Ik gebruik een 20 ft als inloopstal met 2 ingangen zonder tussenschot en heb nog een 2e inloopstal maar vind ze echt te krap om uren in opgesloten te staan.

Oh, maar dat vind ik ook hoor. Ben voor de gezondheid van mijn paard naar een 24/7 buiten plek met prima schuil mogelijkheid gegaan en zou liever niet weer naar een plek gaan waar ze veel binnen staan.
Maar je gaat toch kijken wat voor opties er mogelijk zijn om de paarden een beetje veilig te houden.
En dat is op een gehuurde plek, waar je vergunnings technisch niet zo veel mag en waarbij ik zelf niet erg handig ben toch erg lastig merk ik.

Vooralsnog maak ik me niet al te veel zorgen, maar het komt wel dichtbij.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:08

DuoPenotti schreef:

Dan heb ik blijkbaar een brave buurt.....
Want hier word niet zomaar zoiets gedaan.
Je zou het horen, ver weg, heel ver weg[/quote]

Ik heb het nu niet over dat ze hier wolven of iets wegjagen of afschieten hoor want ik woon in de Hoeksche Waard en hier hebben we geen last van zulk wild :) .

Maar goed, over het algemeen genomen mogen genoeg dingen niet en worden die wel gedaan omdat uiteindelijk zoiets toch later niet meer gezien of gemerkt wordt of te herleiden is.

En een schot maakt zeker veel geluid, maar dan nog moet bewezen worden dat het bijv. van jou vandaan komt.

Ik heb zelf niet met deze problematiek te maken maar vind het wel een lastige casus en lijkt me vreselijk moeilijk ze te weren / verjagen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:13

Er wordt ook wel ns random vuurwerk afgestoken waar geen haan naar kraait.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:16

elnienjo schreef:

Bij ons waren ze in een 'natuurgebiedje' even verderop vorig jaar ineens 's avonds aan het oefenen met echt dikke artillerie en ander geschut, wij lagen wakker, herrie, hadden geen idee. Wat is dit nou weer? Waar komt het vandaan? Het leek wel echt oorlog. Nou oké, zal wel. 112 meldingen gekeken. Kon niks vinden.
Pas dagen later kwam melding van een overheidsinstantie dat dat aan de hand was geweest, die oefening. De helft van het dorp had het niet gehoord, helft wel. En genoeg hadden zoiets van oké zal wel goed zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:19

Dees90 schreef:
elnienjo schreef:

Bij ons waren ze in een 'natuurgebiedje' even verderop vorig jaar ineens 's avonds aan het oefenen met echt dikke artillerie en ander geschut, wij lagen wakker, herrie, hadden geen idee. Wat is dit nou weer? Waar komt het vandaan? Het leek wel echt oorlog. Nou oké, zal wel. 112 meldingen gekeken. Kon niks vinden.
Pas dagen later kwam melding van een overheidsinstantie dat dat aan de hand was geweest, die oefening. De helft van het dorp had het niet gehoord, helft wel. En genoeg hadden zoiets van oké zal wel goed zijn.

Ik woon ook dichtbij een militair oefenterrein dus hier wordt ook regelmatig geschoten, het zal dus ook niemand verontrusten als iemand een wolf afknalt neem ik aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:19

Dees90 schreef:

Eigenlijk niet mogen zeg je. Probleem met de wolf is dat deze door sommigen zo gehyped wordt dat ze er alle aan doen om degene te vinden die een wolf op ruimt. Zelfs opsporings verzocht is er al bij gehaald.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:20

Loretta schreef:
Dees90 schreef:

Eigenlijk niet mogen zeg je. Probleem met de wolf is dat deze door sommigen zo gehyped wordt dat ze er alle aan doen om degene te vinden die een wolf op ruimt. Zelfs opsporings verzocht is er al bij gehaald.

WTF! 8)7

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:22

elnienjo schreef:

hier gelukkig niet
zo ver komt de jeugd niet :)

Als er stropers zijn, wat zeker voorkomt hier, word de politie gebeld.
En als we de buren spreken doen ze dat allemaal want daar hebben ze allemaal een hekel aan.
Dus die knallen zijn nooit onopgemerkt.

Nu zal ik niet zeggen dat als een wolf hier dieren komt slopen dat er niet onderling af gesproken gaat worden deze naar de eeuwige jachtvelden te sturen.
Maar er hoeft maar 1 wolven liefhebber te zijn en er is een probleem.

Militairen enz zitten hier niet, dus knallen zijn ongewoon.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:24

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:25

Ik ben ook niet voor het verjagen of afschieten van dieren, want op mijn perceel zit nog een jachtvergunning voor ganzen en hazen helaas (is nog van vroeger) en die wil ik er wel vanaf hebben, maar dit met die wolven is gewoon best een gevaar aan het worden voor vele dieren en straks miss ook wel mensen.
Dat er dan zo'n hetse wordt gemaakt op mensen die op komen voor eigen huis en haard, bizar.. Tot ze je eigen dier of kind pakken!

Nu had ik ook meer het idee van verjagen of afschrikken dan gelijk afschieten en zit ik er niet diep genoeg in om te weten dat ze ook daadwerkelijk worden doodgeschoten en die mensen dus vervolgens gelyncht worden die dat doen.. Voor mij is het een ver van mijn bed show.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:39

Stropen vind ik echt een no-go

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 16:02

Laten we dit niet het volgende wolf discussie topic maken. Daar heb ik het niet voor aangemaakt. Juist ook niet voor de mensen die pro-wolf in Nederland zijn. Ik vind het al lastig genoeg dat zoveel mensen hun geliefde dier wordt opgegeten en dat ik ook grote zorgen heb om de veiligheid van mijn 2 maatjes.

Laten we dit topic houden om zorgen en mogelijke oplossingen te delen mbt het houden van pony’s (& eventuele andere dieren).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:17

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:26

Gelukkig niet! Zei gisteren nog tegen m’n vriend ben blij dat ik nu in Brabant woon, hier zijn ze minder braaf :+

Vind het te bizar dat de veiligheid van een wolf gaat boven de veiligheid van andere dieren. Vroeger toen de wolf hier nog voortkwam werden ze ook gedood als ze het vee op vraten. Dat hoorde er gewoon bij. Nu is alles koetsiekoe en zielig. En het is maar een heel kleine groep die dat vind waardoor een grote groep onrust, zorgen en dode dieren heeft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:38

anjali schreef:
Josien_ schreef:
Zeker een dilemma!
Mijn merrie kampt bijvoorbeeld sinds enkele jaren met blessures en is enorm opgeknapt van 24/7 buiten staan. Die doe ik dus liever niet meer uren op stal. Maarja, wat moet je anders?

Metershoge omheining om de paddock? Een waak ezel erbij? Zijn er echt andere zinvolle opties?

Was er al een app of social media groep voor zichtmeldingen in Noord-Brabant? Daar ben ik wel benieuwd naar.

De vacht van ezels is niet waterdicht en daarom kunnen ze in ons klimaat niet het hele jaar door 24-7 buiten.Ik vraag me trouwens af of een ezel het tegen een wolf zou kunnen opnemen,lijkt me niet.

daarmee bedoelen ze echte wilde ezels, niet de tamme knuffel ezeltjes die wij hier kennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:39

En dan zegt iemand 'met verstand van zaken' dat het vreemd is dat een wolf 30 km verder 'thuis' zou horen.... die afstand is helemaal niets voor een wolf !!
Al geloof ik ook direct dat ie ergens anders is afgeschoten en niet in de 'eigen' buurt is neergelegd.

Van die afschrikkings lichten en geluiden vrees ik dat een wolf er 1x voor terug deinst, maar een 2x er schijt aan heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:51

Ik snap niet dat ze die afgeschoten wolf dan niet in de grond hebben gestopt.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 13-09-22 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:53

Ik ga even bij lezen. Wij zitten naast Coevorden en de paarden staan bij ons thuis op een Paddock Paradise, waaronder 3 mini’s. Wat kan je doen hè? We hebben al hoog draad, maar als je beelden zien van de wolven, is dit een eitje voor ze.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:22

Ik vond die van de urine wel een goed idee, helaas werkt het maar tijdelijk. Hier gaat het over wolvenurine zodat wolven het territorium van hun soortgenoten niet betreden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/08 ... -wordt-do/
Er is ook geprobeerd brandlucht na te bootsen. Ook al gelezen dat die bewegende inflatable tubemen helaas niet werken. Ze zullen de wolven moeten vangen en uitzetten in een woud hier ver ver vandaan…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:44

En hoe kom je aan wolvenurine ?? :D

En als je dat rond je paddock zou gieten gaan -volgens mij- de paarden ook over de zeik (pun intended) 8-)

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:54

DubbelFun schreef:
En hoe kom je aan wolvenurine ?? :D

En als je dat rond je paddock zou gieten gaan -volgens mij- de paarden ook over de zeik (pun intended) 8-)
:=

Maar er is serieus een wolvenurine winkel, alleen dan in America (om beren weg te houden dan). https://www.predatorpeestore.com/wolf-u ... lems-.html
En dan de urine natuurlijk op een strategisch punt verspreiden (gewoon langs de hele grens met Duitsland en Belgie, als de in Nederland verblijvende wolven een one way ticket Siberië hebben).