Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:01

lnvdh schreef:
mrie schreef:
Ik heb 8 jaar lang geweldig gestaan, we hadden geen wc, geen bak, geen poetsplaats, niks fancy's maar we waren erg gelukkig. Hooi zoveel je wilde want ze konden toch niet meer eten dan ze aten, mooie weide er bij fantastische omgeving, goeie zorg. Er ware weinig regels, maar we waren ook maar met vieren.
Toen op een dag werd de stalhouder wat ouder en zijn dochter kwam er bij. Die meende dat zij het voor het zeggen had en haar vader was nogal bang van haar.
Ze had een pony voor wedstrijden en ze ging elk weekeinde met het dier de hort op. Punt was alleen dat zij vond dat het dier niet naar buiten mocht voor de wedstrijd want het moest energie sparen. De pony kon daar totaal niet mee om. Dus werd er zonder overleg besloten dat dan alle paarden maar binnen moesten blijven.
Het duurde niet lang, we zijn allemaal een voor een weggegaan.
Het mens was niet te harden, zo zonde.

wat erg dit en toen?? heb je wel wat knaps gevonden?.

Ik heb een jaar moeten wennen, maar ben nu heel tevreden. Een grote stal, maar met genoeg op de wei en zonder allerlei regels plus handhaving. We zijn namelijk allemaal volwassen en kunnen heel goed elkaar aanspreken als er iets niet bevalt. Werkt bij ons als een tierelier

LiannePuthzy

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:16

Ik sta helemaal prima. Het enige minpunt is dat wij alleen een binnenbak hebben, (staleigenaarresse krijgt geen vergunning voor buitenbaan) en er ook manege lessen gegeven worden waardoor ik swinters vaak na de lessen pas kan rijden.
-paard staat 4 a 5 uur buiten per dag in de winter in een groep (zou van mij langer maar is niet anders hier in de omgeving)
-word gemest elke dag in de winter
-swinters worden de paarden elke dag buiten en binnen gezet
-Smit, tandarts, dierenarts en instructeur mag je zelf kiezen
-zomers 24/7 op het land (snachts binnen ook mogelijk maar dan wel zelf binnenhalen en mesten)
-mooie nieuwe lichte goed geventileerde boxen
Het enige minpunt is het ontbreken van een buitenbak, maar daar doet de gemeente moeilijk over

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:35

Ik moet stiekem altijd wel lachen als iemand zegt, stallen die maar 2x per dag hooi voeren rijd ik sws voorbij ( voor degene niet als aanval bedoeld hoor, want ik snap wat je bedoeld).
Hier op stal krijgen ze momenteel zelfs maar 1x per dag hooi.
Maar zelfs met 6 paarden is dit met de ochtend niet op. Om 8 uur gaan de draden naar de weide open en zelfs als ze met de avond terug gehaald worden (ze kunnen altijd zelf naar de paddock indien ze dat willen) dan zit er altijd nog wel wat hooi in de bakken.
Als het gras niet meer voldoende is dan krijgen ze vanzelfsprekend met de ochtend ook weer hooi.

Met de winter krijgen ze ook 2x per dag hooi.
Ochtend worden de bakken in de paddocks gevuld (meestal mogen ze ook altijd even de weide op) en dan op stal weer als ze aan het einde van de dag binnen komen. Maar ook op stal hebben ze het eigenlijk nooit op met de ochtend.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:44

Mijn paard kreeg ooit koliek omdat hij zijn stro had op gegeten op stal, dus ik wilde hem op vlas zetten. Dat kon niet want dat konden ze niet kwijt dus hij moest op stro.Nou dat gebeurd niet, betalen jullie de veearts als hij weer koliek heeft.
Een paard krijgt daar geen koliek van dat was onzin riepen ze. Oh ja toen hij op vlas stond had hij geen problemen meer. Uiteindelijk heb ik vlas gehaald en in zijn box gedaan vonden ze nog steeds niet leuk maar ik voerde het zelf af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:48

Maar vrat hij dat dan zoveel op dan?
Want in principe hebben ze wel gelijk, een paard krijgt daar geen koliek van als hij zich er niet te pletter aan vreet.
Kreeg hij zo weinig hooi of was het een paard zonder rem?
Koliek krijgen ze sneller van te weinig beweging, te veel op stal en kleine paddocks als voorbeeld.

En vlas tussen de mest kan inderdaad betekenen dat niemand het meer op komt halen.

Dus ja dat is ook weer weer een verhaal met 2 kanten :)
Neem aan dat je zag dat alle paarden op stro stonden toen je kwam vragen om een plekje.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:54

Nou ja, op zich kan het natuurlijk wel.
Mijn pony krijgt bijna onbeperkt hooi, maar zodra ik schoon stro erbij gooi, eet hij dat als een malle.
Ik mest de stal voortaan anders uit, waardoor ik "oud" stro, over het nieuwe stro gooi en zo voorkom dat hij gelijk al het schone stro op eet. (mest eruit, natte plekken eruit, oude stro helemaal naar de zijkanten gooien, schoon stro in het midden, oude stro daar weer overheen).

Ligt niet aan het hooi, want het hooi is super mooie kwaliteit. Nu heeft die van mij er (nog) geen koliek van gekregen, maar ik heb liever dat hij gewoon zijn hooi eet dan het stro (beetje stro is natuurlijk niet erg, maar hij begint echt aan het stro alsof hij verder amper eten krijgt).
Nu doe ik vaak zijn hooinet vullen met hooi, en gemengd met stro, zodat hij dat toch nog kan knabbelen....

Ik snap overigens wel dat een stal niet op vlas/zaagsel zit te wachten, idd veel lastiger af te voeren, om het nog maar niet te hebben over hoe slecht het voor de voeten is.

Voor mij werkt bovenstaande perfect.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 13:30

Ipv vlas zou je ook voor koolzaadstro kunnen kiezen. Dat voert wel makkelijk af en kun je hetzelfde gebruiken als vlas.

Hier voeren we overigens ook 2x per dag. Maar in slowfeeders en ze hebben altijd wat over. Die 2x oer dag hangt er helemaal vanaf hoeveel en hoe je dat voert.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:05

kiki1976 schreef:
Ik moet stiekem altijd wel lachen als iemand zegt, stallen die maar 2x per dag hooi voeren rijd ik sws voorbij ( voor degene niet als aanval bedoeld hoor, want ik snap wat je bedoeld).
Maar zelfs met 6 paarden is dit met de ochtend niet op. Om 8 uur gaan de draden naar de weide open en zelfs als ze met de avond terug gehaald worden (ze kunnen altijd zelf naar de paddock indien ze dat willen) dan zit er altijd nog wel wat hooi in de bakken.
Als het gras niet meer voldoende is dan krijgen ze vanzelfsprekend met de ochtend ook weer hooi.

Ochtend worden de bakken in de paddocks gevuld (meestal mogen ze ook altijd even de weide op) en dan op stal weer als ze aan het einde van de dag binnen komen. Maar ook op stal hebben ze het eigenlijk nooit op met de ochtend.

Is het merendeel van de paarden op deze stal niet (veel) te dik? Voor mijn haflinger bvb is onbeperkt ruwvoer echt onmogelijk.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:47

Ligt er maar net aan wat de voedingswaarde van het hooi is. Ik heb heel arm hooi. Ze staan momenteel 2 uur per dag op het gras en hebben onbeperkt hooi. Voor nu gaat dit goed, maar ik verwacht dat ik voor de winter wat rijker hooi zal moeten hebben. Alle paarden die hier kwamen vorig jaar waren wel hollands welvaren en nu allemaal mooi op gewicht. Op 3 na die echt bijgevoerd moeten worden om op gewicht te blijven.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:13

Ik heb hiervoor op 2 stallen gestaan waar het niet echt lekker ging. Eerste stal was super de luxe kwa stallen. De buitenbak was echter pieppppppp. Wel de straat uit en lekker in een natuurgebied kunnen rijden. Mijn paard zat daar wel altijd onder de wondjes en je werd daarover niet ingelicht. Hij stond als laagste in rang en kreeg dus ook geen voer tenzij op stal gevoerd. Altijd in een wei zonder beschutting…
Tweede stal was in eerste instantie perfect tot dat, die een relatie met de eigenaar had macht voelde. Voer werd zonder overleg steeds veranderd haar paard had boxrust dan werd zonder te vragen een paard van een pensionklant erlangs gezet enz enz. Toen het daar niet meer ging heb ik tegen haar gezegd waar ik tegen aan liep. Met hetgevolg een woede uitbarsting van haar en ik moest per direct vertrekken en dat terwijl ik voor de hele maand betaald had, het was rond de 20ste. Gelukkig heeft mijn instructrice gezegd kom maar bij mij staan. Hier sta ik nu bijna 2 jaar en als enigste pensionklant. Hemels… geen geroddel meer geen gezeik alles gaat in overleg en het belangrijkste mijn paard ziet er veel beter uit en is helemaal happy. Hier wil ik nooit meer weg. Tenzij ik ooit de Staatsloterij win dan wil ik hem graag aan huis.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:40

Dat geroddel en gekonkel ja dat is na de andere stalgenoten voor een pensionhouder ook lastig. Vaak komt er ook gekonkel als er 1 niet tevreden is. Die betrekt dan iedereen er bij die het maar horen wil. En zo raken er meer mensen ontevree...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:49

Mijn ruin heeft ook 1x in zijn leven koliek gehad en zat vol stro. We stonden ergens waar het totaal mis ging qua ruwvoer na de zomer. We hadden goede afspraken en alles werd netjes voor gedaan, maar bleek dus in de praktijk anders.
Daarna zijn we verhuisd en kwam hij in een nieuwe, schone stal vol stro en een berg hooi, maar hij is echt alles gaan opvreten. Voor de koliek behandeld, maar hielp niet, in de vrachtwagen naar de kliniek en die zat bij aankomst vol mest met stro.

En dat is wel een ding. Soms kan je gewoon niet alles weten. Wij verhuisden en zochten ene stal in de nieuwe woonplaats. Alles leek goed en netjes, dus daar gaan staan. Dan kom je pas achter dingen als je er eenmaal bent.
Er zou een laatste ronde zijn, maar die was er gewoon niet. Wij kregen een eigen stukje, dus vulden zelf ons hooi. Maar mensen kwamen erachter dat de laatste ronde nooit gegeven werd. Hebben een bezem op een bepaalde manier neergezet tegen het hooi en die stond de volgende dag nog net zo.
Er waren veel gezondheidsproblemen, maar zelfs de veearts van een bekende kliniek werkte gewoon mee en praatte alles goed. Onze veearts die wel wat durfde te zeggen was niet welkom.

Als er nieuwe mensen komen die dingen opvallen ergens wil je je mond houden en moeten ze er soms maar zelf achter komen, maar een grote wisseling van klanten en vaak adverteren is vaak geen goed teken.

Het is ook echt mensen werk en dat merk je overal. Ik gaf les en hoorde op sommige plekken echt de vreemdste regels. Dan leek het meer klantje pesten, dan een pensionstal runnen voor paard en baas. En sowieso zie je dat er weleens vriendschappen ontstaan en de een iets wel mag en de ander niet.
Of dat mensen weggekeken worden en zich ergens niet prettig voelen als ze gewoon hun ding willen doen.

Onderling kunnen mensen ook de sfeer behoorlijk bepalen en verknallen. En dan merk je ook duidelijk de rol van de stal eigenaar.
Rijdt iemand zelf, of doet iemand gewoon de rondes en zoek het verder maar uit........
Als iemand niet zelf rijdt en wat wil bijverdienen moet je vaak vragen of de bak ajb gesleept kan worden. Of dat er iets zand bij mag komen bijvoorbeeld.

Maar het speelt echt wel een rol hoe de stalbaas erin staat.

En door de jaren heen zoveel gezien en meegemaakt dat je wel een boek kan schrijven. Het gaat echt heel vaak mis en heel veel stal eigenaren zijn gewoon niet geschikt. En dat zit hem niet altijd in de grootte of de luxe van de stal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:22

marleen_usar schreef:
Mijn paard kreeg ooit koliek omdat hij zijn stro had op gegeten op stal, dus ik wilde hem op vlas zetten. Dat kon niet want dat konden ze niet kwijt dus hij moest op stro.Nou dat gebeurd niet, betalen jullie de veearts als hij weer koliek heeft.
Een paard krijgt daar geen koliek van dat was onzin riepen ze. Oh ja toen hij op vlas stond had hij geen problemen meer. Uiteindelijk heb ik vlas gehaald en in zijn box gedaan vonden ze nog steeds niet leuk maar ik voerde het zelf af.

Maar dat is toch een keuze van de stal of ze dat wel of niet willen?
Of het wel of niet onzin is, is natuurlijk aan jou. Maar je hebt wel op meer stallen dat men geen vlas wil omdat dat niet meer opgehaald zou worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:27

Popstra schreef:
Dat geroddel en gekonkel ja dat is na de andere stalgenoten voor een pensionhouder ook lastig. Vaak komt er ook gekonkel als er 1 niet tevreden is. Die betrekt dan iedereen er bij die het maar horen wil. En zo raken er meer mensen ontevree...

Je vergeet de stalapp }>

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:10

Ohja ook zoiets. Zou verboden moeten worden!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:26

Oh wij hebben juist een hele leuke stalapp. Eigenlijk hebben we er twee. Een met de stallers onderling, heel gezellig over het algemeen. En een die eigenlijk alleen gebruikt wordt voor zakelijke mededelingen vanuit de stalhouder. Dingen als enten, binnen/buiten zetten, bakbezetting,ontwormen enzo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:30

1 ding weet ik wel. Je krijgt het nooit perfect.
Het is altijd afwegen van voor en nadelen. Gelukkig ben ik best tevreden met mijn huidige stal. Maar natuurlojk zou ik zelf dingen anders gedaan hebben. Maar dat houd je dus altijd op een pensionstal.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:35

Nou, ik zou dus helemaal niks anders doen dan mijn pensionhouder eigenlijk. bij mijn pensionstal staan zo'n 30 paarden 24/7 buiten met schuilstallen en schaduw, zowel pensionspaarden als paarden van de staleigenaar. Ze staan allemaal verdeeld over vaste groepjes van 3 of 4, met onbeperkt hooi van eigen land. wij hebben een poetsplaats, wasplaats, Kantine, Toilet, zadelkamer en buitenbak op het terrein en je kunt daarnaast ook gebruik maken van de faciliteiten van de manege om de hoek tegen extra betaling (10 euro per maand). instructie en de hoefsmid en dierenarts mag je zelf kiezen, maar je mag ook aangeven dat ze jouw paard ook moeten laten nakijken als de hoefsmid van de staleigenaar er is, en je kunt ook les krijgen van de dochter van de eigenaar ipv je eigen instructie te regelen. Mennen is ook geen probleem, in tegendeel. Ik sta op een Friezenfokkerij dus alles is aanwezig en ze zijn ook bereid je te helpen als je hulp nodig hebt bij het aanleren van het mennen. Mijn stalgenoten zijn gezellig en niemand is te beroerd om te helpen als ze zien dat er iets gebeuren moet. En dat alles op maar 10 km van mijn huis, aan de rand van het bos en betaalbaar _/-\o_

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:31

Lizenlotte schreef:
Nou, ik zou dus helemaal niks anders doen dan mijn pensionhouder eigenlijk. bij mijn pensionstal staan zo'n 30 paarden 24/7 buiten met schuilstallen en schaduw, zowel pensionspaarden als paarden van de staleigenaar. Ze staan allemaal verdeeld over vaste groepjes van 3 of 4, met onbeperkt hooi van eigen land. wij hebben een poetsplaats, wasplaats, Kantine, Toilet, zadelkamer en buitenbak op het terrein en je kunt daarnaast ook gebruik maken van de faciliteiten van de manege om de hoek tegen extra betaling (10 euro per maand). instructie en de hoefsmid en dierenarts mag je zelf kiezen, maar je mag ook aangeven dat ze jouw paard ook moeten laten nakijken als de hoefsmid van de staleigenaar er is, en je kunt ook les krijgen van de dochter van de eigenaar ipv je eigen instructie te regelen. Mennen is ook geen probleem, in tegendeel. Ik sta op een Friezenfokkerij dus alles is aanwezig en ze zijn ook bereid je te helpen als je hulp nodig hebt bij het aanleren van het mennen. Mijn stalgenoten zijn gezellig en niemand is te beroerd om te helpen als ze zien dat er iets gebeuren moet. En dat alles op maar 10 km van mijn huis, aan de rand van het bos en betaalbaar _/-\o_

You've won the lottery
Wees er maar zuinig op, zoals je kunt lezen is dat niet vanzelfsprekend....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:46

Poekkie schreef:
kiki1976 schreef:

Is het merendeel van de paarden op deze stal niet (veel) te dik? Voor mijn haflinger bvb is onbeperkt ruwvoer echt onmogelijk.

Ik heb zelf een tinker x haflinger en in de regel valt het eigenlijk wel mee.
Nu was ze wel wat te dik, maar dat kwam mede doordat ze stil stond doordat ze niet 100% liep, en dat er met de nacht een stukje weide openbleef met de nacht om de nieuwe merrie wat extra ruimte te geven.
Maar normaal staat ze niet te dik.
Er zijn er wel een paar te dik soms, maar dat is meer omdat ze veel stil staan en geen beweging krijgen.
Maar alle hooibakken bij ons zijn voorzien van netten. En er is in onze groep geen paard die maar blijft eten. Ze stoppen, gaan grasjes zoeken onder de draden door of riet knabbelen langs de sloot (staat draad voor hoor, dus echt de sprietjes) krijgen ook regelmatig wilgentakken te knabbelen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:03

maralyn schreef:
Oh ja, herkenbaar.

Heb zoveel dingen gezien.

Staat er in de advertentie, wordt onbeperkt gevoerd. Kom je daar, lijkt het goed. Sta je er langer, wordt er beknibbeld op hooi.

Of inderdaad "vreemde" mensen zonder ervaring als verzorgers in "dienst" nemen, die zonder overleg in de kou jouw deken van het paard halen.
Ook niet erg handig.

Of stalling aanbieden met perfecte bodem, tot het twee dagen regent en jij eigenlijk in lieslaarzen moet lopen :')

Uitmesten is ook altijd een dingetje. Ben er achter gekomen, dat iedereen een eigen idee heeft van uitmesten.

En als je vraagt of er echt hooi wordt gegeven, of uit plastic, er gezegd wordt dat er echt hooi wordt gegeven, maar puntje bij paaltje, drie x raden. Juist, uit plastic. Adverteer dan ook niet mee :') beetje jammer.

Toppunt was een x, dat mijn zomer eczeem merrie toen, gewoon 700 gram sport muesli gevoerd kreeg van de "buren" en de staleigenaar droog zei "moeten jullie zelf uitvechten!"

Ik sta nu bij een kennis, 24/7 buiten met goede bodemplaten, en een grote inloopstal. Samen met twee ruinen.

We doen veel samen en dit werkt voor ons zo onwijs fijn.
Waar zij te kort komt voor haar gevoel, ivm haar arm, schiet ik wel weer te hulp. En als mijn merrie ineens denkt dood te gaan in het land door de vliegen, belt ze mij op. "Is ingespoten hoor. Drama queen denkt dat ze dood gaat"

Hier geen valse beloftes.
Onbeperkt hooi is echt onbeperkt hooi.
Altijd vers water.
Voldoende gras.
Bak is geen super kwaliteit, maar dat komt nog.
Wc aanwezig.
Stinkt hier naar varken. (Geen probleem mee)
Continu toezicht.
Wel veel trekkers en verkeer. (Ook geen probleem meer)

Geen luxe! Wèl voor het paard.

En het klopt allemaal precies!!

Luxe is als je paard perfect staat toch?! Wat een rust geeft dat. Dan plas je zelf maar in de bosjes en desnoods je zadel achterin de auto…

Maar ik heb sinds september vorig jaar een supergoede DHZ 24/7 buiten stalling en de pony’s hebben het er zo fijn. Met wc, goede zadelkamer, dichtbij het ruiterpad en voor een normale prijs.

Heb sinds 1988 eigen pony’s, 9 jaar op eigen land gehad en verder de meest uiteenlopende pensionstallingen waar alle misstanden hier genoemd wel voorbij zijn gekomen…
Vooral veel ‘houtje-touwtjestallingen’ :P

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:12

Maar bij houtje-touwtje stallingen staan de paarden vaak beter dan op de luxe stallen met gouden knoppen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:13

Houwtje touwtje denk ik alleen wel aan onveilige dingen en paarden die op straat lopen door gebrekkig stroom oid.

Dat vind ik net zo onwenselijk als de gouden stallen en geen buiten. :)

Gewoon veilige stallen/ weides zonder luxe daar sta je idd vaak het beste.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:17

Onveilig is voor mij altijd een no-go. Ik denk bij houtje touwtje stallen aan zelfgebouwde stallen ipv de luxe stallen met schuifdeuren bijvoorbeeld. Waar alles niet altijd netjes strak geveegd erbij ligt en waar je altijd wel een rommelhoekje hebt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:34

EllyC toen ik aan gaf dat ik zelf de vlas zou af voeren werd het ook niet goed gekeurd.