[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 20:14

Pauline: Ik denk dat de doorgang 2/2,5 breed is en maar hooguit 4 meter lang. Het is echt een doorgang, dus niet een lang pad. Dan had ik het echt te smal gevonden. Ze kunnen er wel draaien denk ik. Krap, maar het kan :j
Ze staan nu al op een pp met track, dus ze kennen het principe gelukkig al, dat is wel heel fijn. En ook daar hebben we 1 zo’n smalle doorgang. Smaller zelfs nog. Dat gaat op zich prima en crossen ze zo doorheen. Dus ik denk ook wel dat ik het zo houd.

Boomstammetjes komen er inderdaad ook nog. Zowel tussen het kreupelhout als op de track. Ik heb al wat kleine berkenstammetjes. En voor tussen het kreupelhout hebben we gewoon wat afgebroken oude weidepalen. Die voldoen ook prima en kunnen we verder niet gebruiken. Dus op die manier dient het toch nog een doel :D

Heuveltje is nog optioneel. We hebben nu een berg grond liggen, maar daar hebben we nog een deel van nodig. Wat overblijft mag blijven liggen voor een heuvel. Ik hoop dat er wat overblijft. O:)

Cayenne: hij staat met lange borgpennen in de grond. Dus zou zeker moeten blijven staan. De ervaringen zijn positief in ieder geval. Ook na die harde westenwind van afgelopen winter.
Het mengsel was voor 2x 60m2. Dus 120 m2 in totaal. Wij hebben het in 70 meter lang en 60cm breed gegooid. Met het idee: er ontkiemt altijd wel een deel niet en de vogels pikken ook nog wel wat. Dus moet er genoeg overblijven. Het moet vooral een volle bloemenzee worden, zoals een akkerrand. Ik ben zo benieuwd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:18

Oh, dan moet het zeker goed komen met zowel de stevigheid van de stal als de bloemen!
Het gaat echt een paradijsje worden hoor! Zijn de uitrijmogelijkheden ook goed?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:21

Wat wordt het gaaf! Wanneer komen de paarden er heen? Wat zal dat genieten zijn, na al het harde werken de paarden zien genieten!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 20:28

Cayenne schreef:
Oh, dan moet het zeker goed komen met zowel de stevigheid van de stal als de bloemen!
Het gaat echt een paradijsje worden hoor! Zijn de uitrijmogelijkheden ook goed?

Ja beter dan nu. We grenzen aan een landgoed, met toffe landweggetjes er naartoe. Bos is een half uur stappen. Met Jim is dat geen optie, maar wel een leuk vooruitzicht met Noura in de toekomst. En rustige wegen, dat is wel heel fijn.

Muga schreef:
Wat wordt het gaaf! Wanneer komen de paarden er heen? Wat zal dat genieten zijn, na al het harde werken de paarden zien genieten!

Plan is in juni. Ik hoop zelf ergens begin juni. Dan hebben we daarna ook nog een paar weekenden om de oude plek op te ruimen en in de oude staat te brengen.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:04

Wat maken jullie er een prachtig plekje van! Ik volg :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 07:45

Gisteren weer op de nieuwe wei gewerkt. Niet normaal hoeveel jkk daar staat. Ik heb alleen van de track van het voorste deel al 3 kruiwagens gehaald. En dan moet ik de weitjes binnen die track nog. En dan het hele achterste deel nog. :=
Ik heb ook de achterste wei en track uitgezet. Dat wordt voorlopig 1 wei, met paaltjes in het midden om er 2 weitjes van te maken. Die wei wordt 25x40m. Dus een mooi rijbak formaat :))
Afbeelding

Afbeelding

Het gras in de weitjes begint wel te groeien. Nu daar nog jkk uit halen. En daar groeit behalve gras ook heel veel ander groen. Veel weegbree, maar ook paardenbloem, madelief, boterbloem, brandnetel. Zure grond dus. Maar goed, dit jaar doen we het er maar even mee en dan voor volgend jaar maar kijken wat er moet gebeuren.

Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:50

Goed bezig! Wat een leuke ideeën ook met die bloemenrand. Ik ben benieuwd hoe het er over een paar weken bij staat!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 12:52

Thanx! Wij ook. Vannacht hebben we weer even regen gehad, dus dat is fijn.
Het is ook heel makkelijk te realiseren met een dubbele omheining. Het 2e hek is op een meter afstand geplaatst. Daar staat stroom op (binnenkant van de track zeg maar). De buitenkant staat geen stroom op. We hebben de helft gefreesd en gezaaid aan de kant waar geen stroom op staat. Het kan uiteraard ook zonder de buitenste omheining, maar die hebben wij bewust laten staan omdat er een voetpad en weg langs loopt en we zo meteen afstand tot de paarden creëren. Zo hebben we meteen nog een voordeel te pakken van deze manier.

De verhuisdatum staat ook vast overigens. Dat wordt 12 juni. Ik ben nu bezig met een lijst maken van de dingen die echt nog moeten voor de paarden komen en de dingen die later kunnen als ze er al staan. Want ik heb niet de illusie dat we voor 12 juni alles af gaan krijgen :=

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:15

Wel fijn dat je een verhuis datum hebt. Dan kun je er een beetje naartoe werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 13:57

Ja inderdaad! Ik wist sowieso al dat we voor 1 juli zouden gaan. Liever was ik nog een week later gegaan, maar mijn stalgenoten gaan al eerder en elke dag op en neer (20 minuten enkele reis) zag ik niet zo zitten. Dus we hebben met elkaar de middenweg gekozen en gaan dus ook in hetzelfde weekend tegelijk verhuizen. Dat is ook wel fijn. Dan is er voor iedereen maar 1x stress.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:54

Kwestie van goed plannen dus nu :D

Ah dus iedereen gaat dan weg?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 16:30

Sorry, ik heb je vraag helemaal over het hoofd gezien. We gaan allemaal weg inderdaad. En er zijn nieuwe huurders per 1 juli.

Het was even stil, maar we zijn een heerlijk weekje naar Griekenland geweest. Totaal niet handig met de planning. Maar ja, het was al geboekt :))
En ook wel even heel lekker en nodig na een verhuizing van onszelf in oktober en de natte winter met de paarden.

Vandaag zijn we weer vol aan de slag gegaan.
Het oude stalletje van de shetlanders hebben we vakkundig gesloopt :))

Zal wel even wennen zijn voor de pony’s, want dat stond er zo’n 30 jaar. Maar ze kunnen in de nieuwe stal, dus ze moeten niet zeuren :+

Verder is eindelijk het gras in de voorste snackweitjes aan het groeien.
Afbeelding

Polly deed ondertussen aan passive physio bij de berken
Afbeelding

En we hebben de track achter af :):)
Daar hebben we een wei kunnen maken van 23x42. We hebben de hoeken schuin met ingangen. In het midden van de lange zijde ook houten palen, zodat we ‘m heel makkelijk kunnen splitsen. En de rest prikpaaltjes. Mocht ik een bak in de buurt vinden kan het zo maar zijn dat we er nog andere weitjes van maken. Maar voor nu is dit heel prima zo en goed als bak te gebruiken.
Hier moet nog wel veel jkk gestoken worden. Dus daar kan ik nog mee aan de gang.
Afbeelding

Afbeelding

Voor volgende week staan nog op de planning:
- gronddraad graven zodat de snackweitjes ook stroom hebben (extra stroomklok)
- gat van het stalletje vol gooien. Idealiter maken we het zelfs nog groter en storten we er zand in, zodat we meteen een zandpaddock hebben
- hek verplaatsen, zodat het deel van het stalletje er ook bij getrokken wordt en ze zomaar nog even een 10 meter brede verbinding van voor naar achter extra hebben.

En dan kunnen ze komen. Nog 2 weken. Jemig, wat is het snel gegaan. En dan moeten we nog veel doen als ze er staan. Tuinhuisjes plaatsen, laatste stuk erbij trekken tot de definitieve omheining (liggen nu nog bielzen en stenen), voor de stal betegelen. En dan nog een en ander aanplanten. Maar dat wordt najaar ofzo.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:42

Wat gaat het toch snel. Er is al veel gedaan in een korte tijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 16:49

Ja we zijn nu 2,5 maand bezig. Ongelofelijk hoeveel we hebben kunnen doen. Maar we moet ook echt nog wel veel gebeuren. Dat kan gelukkig prima als de paarden er staan. Dat ze nu nog niet verhard staan is helemaal niet zo erg. Als dat er met de herfst bijvoorbeeld maar is.

Ik vergeet helemaal de hooiplaatsen. We hebben nu 4 plekken op de track gemaakt. En er komen nog 1 of 2 netten bij de stal te hangen.
Op de track hebben we 2 plekken gemaakt van gewoon een paal in de grond waar netten aan kunnen. En op 2 plekken staan 2 palen met een dwarsbalk. Aan de ene kant komt een vierkant net en bij de andere komt een hooitunnel van een bovenhoek schuin naar een onderhoek (van linksboven naar rechtsonder). Goed voor de passive physio. Zal er van de week ook even foto’s van maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 11:44

Het is niet te geloven hoe snel de tijd al gaat. Aankomend weekend nog even vol aan de bak en volgend weekend komen ze dan al :):)
Momenteel zijn ze aan de weg bezig naar de huidige plek en dat maakt soms dat ik een enkele reistijd heb van 40-45 minuten. Ik kan echt niet wachten tot ik gewoon de fiets kan pakken en even naar stal kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:02

Gaat snel, zie je er erg tegenop wat betreft de paarden zelf, hoe zij de verhuizing gaan ervaren zonder hun maatjes?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 13:29

Ja als een berg. Noura trekt dit prima. Die kun je volgens mij overal neerzetten als er maar eten is en paarden zijn, ze aandacht krijgt en ze af en toe gek kan doen. Die is zo vreselijk makkelijk.
Jim gaat dit moeilijk trekken. Daar gaat bij een verhuizing altijd maanden overheen. Ik merk zelfs nu nog de gevolgen van de tijdelijke verhuizing toen met het water. Hij plakt meer aan de anderen. Er zijn er 2 bij ons die regelmatig een weekendje weg gaan. Dan is hij ook echt van slag. Staat de rest te eten, loopt hij door de paddock te ijsberen. Dat gebeurt op de nieuwe plek dan weer niet, dus ik hoop dat die stabiliteit en de aanwezigheid van Noura hem gaan helpen. Alles gaan we zoveel mogelijk meteen in een ritme doen, zodat hij houvast heeft. En dan maar duimen dat hij mentaal de minste klap krijgt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:36

Een voordeel heb je dadelijk wel denk ik. Ik ga ervan uit dat de twee shetjes niet vaak van het terrein weggaan. Dan is dat voor hem wel een stabiele situatie. Zelfde beestjes, zelfde plekje, zelfde mensen en hopelijk een veel minder gestreste baas.

Jammer dat zelf lopend overhuizen voor hem gewoon te ver zal zijn, anders zou je hem aan de hand kunnen overwandelen. Gewoon heel hard duimen dat het laden goed gaat. Reageert hij goed op stressverminderende middelen?anders zou je misschien met de dierenarts kunnen overleggen of ondersteuning daarin voor hem misschien een optie is.

Connor was gelukkig heel gemakkelijk.die is heel vaak verhuisd en trailer was voor hem een feestje. En een nieuwe plek was rondkijken even kennismaken en gewoon doorgaan zoals hij altijd deed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:44

Wat leuk en wat een prachtige kans. Win-win situatie zo voor jullie en de eigenaren.

Wij hebben ook smalle paden op stukken en dat gaat prima. Soms toch liever een pad dan geen pad en ze weten er goed mee om te gaan.
Een kleine en grote heuvel en die zijn wel favoriet.

Moet alleen een oplossing verzinnen voor de beukenhaag rondom de bak. Die staat in de weitjes rondom de bak en daar eten ze van als ze in de wei staan. Alles dubbel afzetten maar denk ik, ggrrr

Tussen ons en de buurman staan ook een paar esdoorns. Het staat net op zijn helft en hij vindt het onzin. Zijn pony's lopen er al jaren, wordt niks mee gedaan en hebben nooit iets.
Alles valt op het pad en bij wind ook in de weitjes. Normaal zetten we het in de herfst een paar weken af, ruimen alles op en klaar. Maar nu vallen er al een week groene helikoptertjes en wat blad :(

We zijn wel wat takken richting ons gaan verwijderen en dat scheelt iets bij geen wind.
Het is ook net onkruid. We zitten aan een bos met eiken, maar daar neemt de esdoorn ook al een en ander over.
We hebben wel veel wilgen en nu ook populieren geplant en hopen dat die ook gaan bufferen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 13:56

Ja hier ook helikopters inderdaad. Ik ga dit weekend in ieder geval alles wat er nu ligt weer opruimen.

Karuna: hij krijgt chillpillen. Dat helpt best aardig :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:36

Ook de groene die nu al gevallen zijn? Dat was afgelopen jaren niet, maar denk de droogte en daarna met de wind heeft veel losgelaten.

Het nare is dat ik altijd heb gehoord dat Esdoorn ook redelijk lekker is en niet dat ze het laten staan zoals JKK en zuring bijv.

Heb hier een aantal vlierbessen die ze bijv volkomen met rust laten. Zouden helpen tegen mugjes en vliegen, maar dat valt nog tegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 16:38

Ja die hebben wij ook. Denk inderdaad door droogte en de wind. Maar ik ruim ze het liefst wel op voor ze gaan ontkiemen. Geen idee of het giftig is, maar in dit geval maar geen risico nemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:46

Nee, ik loop er 3x per dag langs en pak alles weg. Veel helikoptertjes vallen ook precies zo dat ze al in de grond steken. Weet ook niet hoe ver die groene al zijn, maar vervelend is het wel. Ga nu dat stuk niet afzetten.
Maar de buurpony's lopen er gewoon rond en onder, dus tja..........

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 16:50

Ja de pony's die er nu lopen staan er ook al 30 jaar. Dus ja....
Ik ken het :D
Maar ik neem geen risico, dus ruim alles op. Heb al eerder de zaailingen en jonge plantjes weggehaald. Nu die stomme helikopters. Het is zoals het is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 19:57

Nog een week :):)
Vandaag de tijdelijke omheining die we hadden gezet even verstevigd en op E-pony hoogte gemaakt ipv shetlanderhoogte :+
Verder hebben we met een gronddraad alle snackweitjes met elkaar verbonden. Daar kan de 2e stroomklok nu aan. En de paal voor de camera staat. Die komt mooi op 3 meter hoogte in een hoek waar we uit kunnen kijken over het hele perceel. Maandag nog de hooiplaatsen afmaken, jkk steken, esdoornafval verwijdeen en wat andere kleine dingetjes en dan zijn we klaar voor de verhuizing.

De bloemenstrook is ook aan het groeien. Nu nog vooral blad en groen, maar het zal niet lang meer duren voor het een kleurenzee wordt <3
Afbeelding

Afbeelding

En we hebben paddenstoelen op de track :? :+
Afbeelding