Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Forcalquier schreef:Wij hebben hier 2 mesthopen, gewoon op de grond. Werken altijd met 2 hopen, 1 nieuwe en 1 van het jaar daarvoor.
Ieder jaar perfecte geurloze compost wat inderdaad lijkt op de zakken tuinaarde in tuincentra.
In het voorjaar boor ik gaten met de grondboor, perforeer zeg maar de hele bult en zie 'm dan ook in razend tempo slinken.
Om de mesthopen heen hebben wij een haagbeuk haag en enkele wilgenbomen om het voor de buurt aan het zicht te onttrekken....die zijn in 2 jaar tijd ruim 1 meter gegroeid.
Zomers schieten de brandnetels uit de bult, die maaien we en laten we liggen en zijn vrij snel gecomposteerd.
Verder doen we echt helemaal niets aan de mesthopen.
Afgelopen voorjaar slechts 1 weide bemest met onze compost, het verschil in groei van gras is behoorlijk zichtbaar.
henny_w schreef:Forcalquier schreef:Wij hebben hier 2 mesthopen, gewoon op de grond. Werken altijd met 2 hopen, 1 nieuwe en 1 van het jaar daarvoor.
Ieder jaar perfecte geurloze compost wat inderdaad lijkt op de zakken tuinaarde in tuincentra.
In het voorjaar boor ik gaten met de grondboor, perforeer zeg maar de hele bult en zie 'm dan ook in razend tempo slinken.
Om de mesthopen heen hebben wij een haagbeuk haag en enkele wilgenbomen om het voor de buurt aan het zicht te onttrekken....die zijn in 2 jaar tijd ruim 1 meter gegroeid.
Zomers schieten de brandnetels uit de bult, die maaien we en laten we liggen en zijn vrij snel gecomposteerd.
Verder doen we echt helemaal niets aan de mesthopen.
Afgelopen voorjaar slechts 1 weide bemest met onze compost, het verschil in groei van gras is behoorlijk zichtbaar.
Ik heb hetzelfde idee met 2 bulten zo op de grond. Wat ook nog een tip is, plaats in de op te bouwen bult geperforeerde stukken regenpijp. We hebben rondom in die pijpen gaten geboord. De pijpen blijven net iets hoger dan de bult uiteindelijk wordt. Zo heb je vanaf het begin mooie beluchting. Bovendien poot ik in de oudste bult elk voorjaar een paar pompoen of kalebaspitten en plant ik er een paar tomatenplanten op. Succes verzekerd. De kalebassen worden zo'n 50 á 60 cm. in doorsnee. Verder mega veel tomaten aan de planten en lekker