Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Nikass schreef:Dit topic is wat mij betreft een beetje eenzijdig. Het lijkt er sowieso om te gaan hoe meer uren buiten hoe beter, waarbij er minder gekeken lijkt te worden naar de kwaliteit van het buitenverblijf. Daarbij zie ik dat de paarden die 24/7 buiten staan, of met minimale schuilmogelijkheden, veelal sobere rassen zijn.
Ik erger me vervolgens aan de suggestie dat als je maar goed genoeg zoekt je echt wel een prima stal kan vinden. Ik ben het daar hartgrondig mee oneens.
Ik ben er absoluut voorstander van dat een paard minimaal hele dagen buiten komt, maar de omstandigheden tellen daarbij voor mij net zo zwaar. En die laten nog al eens te wensen over. Ook bij paarden aan huis.
Ik heb de paarden ook aan huis gehad, en toen was het makkelijker te regelen hoeveel ze buiten komen, maar ook dan waren er soms omstandigheden waar ik niet blij van werd, en waarbij ik de paarden na een halve dag binnen haalde (waar ze erg blij mee waren). Daar tegenover stonden ze ook een groot deel van de winter hele dagen op de wei. En het is echt heerlijk als je ze dat kunt bieden. Maar niet iedereen heeft paarden aan huis en als je afhankelijk bent van pensionstalling in combinatie met een niet-sober paard, dan geef ik t je te doen.
En daarom begrijp ik RoOsje heel goed als zij zegt geen paard meer te zullen nemen in de toekomst, omdat het gewoon onmogelijk kan zijn om goede huisvesting te bieden.
Anyway ts, ik denk dat je met dit topic geen representatief beeld krijgt van hoe het er in Nederland aan toe gaat. Want er staan nog altijd duizenden paarden op stallen waar ze in de winter niet buiten komen, of een half uurtje in een losgooibakje zonder hooi.
Maar op bokt heeft schijnbaar iedereen het geweldig goed voor elkaar..
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
En ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar ik dacht eigenlijk ook meteen aan het topic dat waarschijnlijk de aanleiding vormt voor dit topic. En dat was een persoon wiens paard op dat moment in de winter niet optimaal gehouden werd. Maar ergens zag je wel een persoon die dat half besefte, nog enorm kneedbaar was en met de juiste argumenten zeker te vormen was. Goed onderbouwde reacties zag je haar ook weifelend, half bevestigend op reageren. Je zag haar zoeken, en ja, je zag haar ook struggelen, dus ja, ze zei niet zomaar 'ja en amen' op alles, dat is logisch. En toen zag je een ommekeer in het topic. Ongenuanceerde berichten, aanvallende berichten. De persoon in kwestie ging in een verdedigingsmodus. Hoe meer hardere uitspraken ze kreeg, hoe meer je haar zag vastklampen aan haar eigen ideeën. Het kneedbare in de persoon zag je als sneeuw voor de zon verdwijnen en uiteindelijk voelde ze zich zo geviseerd dat zelfs de goed onderbouwde, genuanceerde, behulpzame berichten niet meer binnenkwamen.
Gemiste kans, zonde, want dergelijk persoon (en andere personen in ongeveer dezelfde situatie) zullen niet snel meer om advies vragen op Bokt. Dus dan krijg je inderdaad een vertekend beeld bij topics zoals dit. Niet alleen omdat mensen die hun paard niet optimaal houden gewoon niet reageren, maar omdat ik er bijna 100% van overtuigd ben dat mensen hun situatie zelfs rooskleuriger voorstellen uit angst voor kritiek (net een uurtje langer zeggen dan het daadwerkelijk is en dat die bij een week vrieskou opgehokt staat omdat de paddocks er dan niet goed bij liggen zal ik maar niet vermelden, want ja, wat is een weekje nou).
mooney schreef:Ro0sje schreef:Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?
Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.
Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.
Hier in de regio is het ook lastig, al zit er wel vooruitgang in. Ik zit in de Betuwe, niet super dicht bevolkt. Wel kleigrond op veel plekken.
Ik heb prioriteiten moeten stellen, of een bak en in de winter te weinig buiten/in een kleine paddock zonder schuilen of geen bak en veel buiten met schuilmogelijkheden.
Ik heb dus gekozen voor dat laatste, veel mensen zullen dat niet als optie meenemen en zeggen dan dat er niets is. Het is er vaak wel, maar je moet er wat anders voor laten gaan of dik betalen.
Ro0sje schreef:Nikass ik ben het echt volledig met jou eens. Dit topic geeft een eenzijdig beeld. Ik woon zelf in Sliedrecht en je hebt hier best een aantal pension stallen en maneges. Maar rijd maar eens een keer een willekeurig rondje nu door de polder en je ziet geen paard buiten hoor.
De klei grond doet geen goed en dat zou een reden zijn. Maar het is ook een stukje mentaliteit. Ze zijn het hier gewoon gewend dat paarden in de winter niet buiten komen. De pension stal waar ik vroeger stond had 5 buiten paddocks en 1 binnen paddock. Het was áltijd dringen voor de binnen paddocks. Het ging op inschrijving, maximaal 20 minuten per dag per paard (ja serieus)
De buiten paddocks stonden altijd vrij. Geen mens die daar zijn paard in zette. Want: koud, nat, etc.
Mijn haflinger heeft daar heel wat uren versleten.
Je hebt hier in het dorp hier naast een manege. Middenin een woonwijk. Die paarden komen zelfs in de zomer amper buiten. Het is geen onwil maar de ruimte is er gewoon niet.
Dat mensen hier niet durven reageren dat zij hun paard op zó’n stal hebben staan begrijp ik juist goed. Bokt staat doorgaans niet bekend om het empathisch vermogen in de gemiddelde reactie haha.