Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:48

xLoki schreef:
Hoi TS, ik zit even voor je te googlen en zie al deze stal voorbij komen:
https://www.paardenstallingwiertz.com/faciliteiten

Is 325-375 per maand, niet veel meer dan wat je nu betaalt. Is dat niet wat?
Komt je paard ook gelijk meer buiten, want ze hebben hier wel winter weidegang.

Bij wiertz heb ik 1,5 maand gestaan en (zonder in detail te treden) wil ik niet meer terug.

Ik zit bij mijn huidige stalling op 300 incl onbeperkt hooi, stro, hoefsmid, voer en benzinekosten om op stal te komen, dus écht alles incl. Die 300 zijn niet de stallingskosten

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:50

Maflinger_S schreef:
Het klinkt voor mij alsof de staleigenaar inderdaad geen pensionklanten meer wil. Toen je paard met de andere paarden op de wei stond maakte een paard meer of minder blijkbaar niet uit, maar nu wil hij noch je vriendin "last" hebben van je paard en/of jou. Hij durft het blijkbaar niet hardop uit te spreken en je vriendin maakt handig gebruik van de situatie. Dit is voor jou en je paard geen houdbare situatie.

Des te meer ik erover nadenk des te meer ik ook tot deze conclusie kom

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:54

verrekieker schreef:
anjali schreef:
Je moet het wel naar je zin hebben ergens op stal. Volmaakt is het nergens en ergernissen kom je ook overal tegen.Maar als je je alleen nog maar ergert dan is het niet leuk meer en dat hoort het wel te zijn.En niet elke stal past bij iedereen.Kijk gewoon eens rustig rond naar iets anders en ga eventueel op een wachtlijst staan.Overigens vind ik 300 euro en dan nog zelf stallen moeten uitmesten niet goedkoop maar dat ligt aan de regio waarschijnlijk.

300 euro incl onbeperkt stro, hooi (beste ooit), hoefsmid, voer heb ik al erbij opgeteld en benzine om op stal te komen ook. Ik doe graag haar stal zelf, ze is heel netjes en ik vind het een vereiste dat ze een compleet schone stal heeft elke dag

Jouw hoge eisen sieren je maar Soms moet je wat water bij de wijn doen.
En jouw eisen mogen nooit ten koste van het welzijn van het paard gaan.
Een paard kan echt wel leven met een enkele drol in z’n stal als hij daardoor paardencontact heeft en dagelijks echt buitenkomt en niet alleen maar gedurende het uurtje dat jij iedere dag de stal doet.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:57

Citaat:
Een paard kan echt wel leven met een enkele drol in z’n stal als hij daardoor paardencontact heeft en dagelijks echt buitenkomt en niet alleen maar gedurende het uurtje dat jij iedere dag de stal doet.

Ik vind het een beetje vermoeiend om mezelf de hele tijd te verdedigen. Ik heb toen een overweging gemaakt en voor deze stal gekozen, maar niet onder deze voorwaarden. Dus ik ben het met je eens, maar als ik zoveel financieel erop ga inleveren dan moet het toch mogelijk zijn om zelf de stal te mesten én sociaal contact te hebben voor mijn merrie?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:13

verrekieker schreef:
Citaat:

Ik vind het een beetje vermoeiend om mezelf de hele tijd te verdedigen. Ik heb toen een overweging gemaakt en voor deze stal gekozen, maar niet onder deze voorwaarden. Dus ik ben het met je eens, maar als ik zoveel financieel erop ga inleveren dan moet het toch mogelijk zijn om zelf de stal te mesten én sociaal contact te hebben voor mijn merrie?

Wellicht, ligt ook er aan wat jij zelf mesten noemt. Iedere dag de hele stal leeghalen of dagelijks de drollen wippen.
Voor 300,- euro in de maand zul je dat eerste niet snel vinden bij de huidige prijzen. Dan zal de stal eigenaar toeleggen op jou als klant.

Maar stallen waarbij je zelf alles of veel zelf doet zijn echt wel te vinden.

Volgens mij kent het equine park in hulsberg zo’n systeem en kleinschalig zit er in Hoensbroek zo’n stal waar de klanten een onderlinge diensten hebben.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:20

Je hebt alles al geprobeerd. Mijn pony kan ook wel goed alleen staan, maar dit zou ik toch niet oke vinden.
Je stalhouder wil er geen energie in steken, dan denk ik, let hij wel goed op de paarden? Ik zou het vertrouwen kwijt zijn.

Amber_anne

Re: Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:39

TS heb je mijn post gelezen?

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 20:58

Amber_anne schreef:
Op marktplaats staan verschillende stallen, ik zag dat er ook al links gedeeld waren van stallen. Wat mist er bij deze stallen dat weten mensen wat je zoekt

Binnenbak, zelf uitmesten, betaalbaar op redelijke afstand

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 21:03

SjonnieZ schreef:
Wellicht, ligt ook er aan wat jij zelf mesten noemt. Iedere dag de hele stal leeghalen of dagelijks de drollen wippen.
Voor 300,- euro in de maand zul je dat eerste niet snel vinden bij de huidige prijzen. Dan zal de stal eigenaar toeleggen op jou als klant.

Volgens mij kent het equine park in hulsberg zo’n systeem en kleinschalig zit er in Hoensbroek zo’n stal waar de klanten een onderlinge diensten hebben.

Mijn merrie poept en plast echt op één plek, meestal haal ik een halve kruiwagen per dag eruit en gooi ik een halve plak stro erin. Met alleen stro erop gooien ben je niet minder stro kwijt en is het wel veel meer werk. +ik zie ontzettend aan de hoefjes van mijn paard dat ze droog staat.

Equine park heb ik gebeld en is van de ene kant perfect en van de andere kant niet. Stal is 380 excl voer. Maar haha.. dat is 60 km dagelijks rijden.. dat is 1800 km per maand. Mijn auto rijdt 1/12. Tel uit je winst.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:18

Chiren schreef:
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ousPage=lr

Allemaal op <25 km vanaf postcode 6290 AL (Gemeentehujs Vaals). Ik zou echt de overweging maken om ook een wachtlijst te accepteren, want zoveel op stal als je paard nu moet is onacceptabel.

Voldoen deze stallen dan niet ts? Behalve een binnenbak maar dat is een luxe voor jezelf en zou je niet moeten laten voorgaan op het dagelijkse leven van je paard. Er zijn genoeg buitenbakken die jaarrond te rijden zijn

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:55

Als je paard niet 22u per dag in een stal staat blijft die een stuk schoner :)*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:16

Je hebt het alleen over de keuzes en situatie voor jezelf. Ik hoor of lees geen moment hoe je het voor je paard vindt en daar mogen mensen anno 2021 niks van vinden?

Onze paarden hebben 24/7 vrije keus, dus mesten overal. Kan het als ik zou willen ene dag laten liggen zonder dat ze erin hoeven te staan of liggen. Hebben ze ook 0,0 last van.

Een bak moet een goede bodem hebben. Heb vaak zat een binnenbak gehad en toch in de buitenbak gereden, omdat daar de bodem fijner was bijvoorbeeld. Een binnenbak is ook weer alleen luxe voor de mens.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:20

verrekieker schreef:
SjonnieZ schreef:

Mijn merrie poept en plast echt op één plek, meestal haal ik een halve kruiwagen per dag eruit en gooi ik een halve plak stro erin. Met alleen stro erop gooien ben je niet minder stro kwijt en is het wel veel meer werk. +ik zie ontzettend aan de hoefjes van mijn paard dat ze droog staat.

Equine park heb ik gebeld en is van de ene kant perfect en van de andere kant niet. Stal is 380 excl voer. Maar haha.. dat is 60 km dagelijks rijden.. dat is 1800 km per maand. Mijn auto rijdt 1/12. Tel uit je winst.

Dat afstand een duur grapje is weet ik helaas uit ervaring ook.. dat is ieders keuze.
In welk gebied van zuid Limburg zoek je?
Oostelijke mijn streek - heuvelland of westelijke mijnstreek.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 06:04

dakplaat schreef:
Als je paard niet 22u per dag in een stal staat blijft die een stuk schoner :)*

En is het ook nog een stuk beter voor de hoeven :)*

Ts, je hoeft ons geen verantwoording af te leggen, maar wel je paard. Nu zijn jouw eisen belangrijker dan het welzijn van dat paard.

Ik snap dat het financieel ook haalbaar moet blijven, maar je maakt het jezelf gewoon lastiger als je perse een binnenbak wil. Daar betaal je gewoon voor. Persoonlijk zou ik stallen met een goeie buitenbak ook de kans geven als het daar voor je paard fijn leven is. Een binnenbak is vaak wel te regelen bij een rijvereniging.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 07:22

Kinke schreef:
tja, jammer dan dat het voor jou veel geld en tijd gaat kosten. Als je je paard een paardwaardig bestaan kan geven, dan moet je hem maar verkopen.

Nou precies dat! Dat ts steeds blijft verdedigen dat ze daar zou willen blijven staan, werkelijk onvoorstelbaar!
Als ik mijn paard niet optimaal naar buiten kan laten gaan, dan zou ik hem (uit liefde voor hem ) verkopen aan iemand die hem dat wel kan bieden!

Snap werkelijk niet dat er mensen zijn die het heel normaal vinden dat hun paard nog zo'n 16 tot 20 uur op stal hebben staan.

Ik snap best dat de paardensport onder de loep genomen wordt de laatste jaren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:02

karrij schreef:
Kinke schreef:
tja, jammer dan dat het voor jou veel geld en tijd gaat kosten. Als je je paard een paardwaardig bestaan kan geven, dan moet je hem maar verkopen.

Nou precies dat! Dat ts steeds blijft verdedigen dat ze daar zou willen blijven staan, werkelijk onvoorstelbaar!
Als ik mijn paard niet optimaal naar buiten kan laten gaan, dan zou ik hem (uit liefde voor hem ) verkopen aan iemand die hem dat wel kan bieden!

Snap werkelijk niet dat er mensen zijn die het heel normaal vinden dat hun paard nog zo'n 16 tot 20 uur op stal hebben staan.

Nou kom zeg,dat vind ik echt overdreven. Ts vraagt hier om raad en dan wordt ze afgekat.Ze heeft dit paard nog maar heel kort en in het begin is het vaak wat proberen en uitzoeken wat goed is voor je paard,en ja,het moet ook goed zijn voor jezelf.Daarbij is niet elk paard hetzelfde.Overigens,in de donkere wintermaanden komen paarden overal vaak korter buiten hoor en 24\7 buiten is dan ook niet voor elk paard goed en nu heb je ook nog wolven.Ts vraagt om tips en niet om het advies haar paard te verkopen,trouwens,waar komt hij dan terecht?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:04

Ik snap best dat TS aarzelt om hals over kop te verhuizen. Zeker als de alternatieven niet ideaal zijn en ze over een half jaar tóch weer verder wil of moet gaan kijken. Voor veel paarden is verhuizen heel stressvol. Misschien wel stressvoller dan 16 tot 20 uur op een vertrouwde stal staan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:40

Ergens zal je concessies moeten doen vrees ik, al is het maar tijdelijk tot je iets vind dat wel aan alle eisen voldoet.

Dus of die binnenbrak of zelf mesten laten varen, want dat zijn echt dingen voor jou. Als er netjes gemest wordt op stal, waarom dan per se zelf? (mijn paard staat er altijd goed bij, wanneer ik ook kom).

Je moet nu even voor je paard kiezen, de rest komt vanzelf wel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:44

Als ik zo tussen de regels door lees heb je eigenlijk al besloten dat je hier blijft staan en alle ongerief voor je paard voor lief neemt, puur omdat je goedkoop staat. Overigens kan ik me bijna niet voorstellen dat de stallen bij jou in de buurt of elders in het land rond de 600 euro per maand kosten. Denk dat 400 euro toch eigenlijk wel de max is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:47

Als je de binnenbak loslaat als eis, heb je vast meer keuze binnen je budget en maximale reisafstand.

Er zijn duizenden ruiters in Nederland zonder binnenbak. Niet altijd fijn, maar ze overleven het wel :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:54

anjali schreef:
karrij schreef:

Nou kom zeg,dat vind ik echt overdreven. Ts vraagt hier om raad en dan wordt ze afgekat.Ze heeft dit paard nog maar heel kort en in het begin is het vaak wat proberen en uitzoeken wat goed is voor je paard,en ja,het moet ook goed zijn voor jezelf.Daarbij is niet elk paard hetzelfde.Overigens,in de donkere wintermaanden komen paarden overal vaak korter buiten hoor en 24\7 buiten is dan ook niet voor elk paard goed en nu heb je ook nog wolven.Ts vraagt om tips en niet om het advies haar paard te verkopen,trouwens,waar komt hij dan terecht?

Kom op, er is een heel gebied tussen 24/7 buiten en een uurtje alleen in de bak als er gemest wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:57

Mijn eerste Z winstpunt reed ik vanuit trainingen uit de buitenbak.
Daarna pas een binnenbak.
En daarmee ben ik echt niet de enige :)
Dus daar hoef je het niet voor te laten. Voor de prijs is het meestal wel fijn.
En als je kijkt hoeveel dagen het regent net als he wilt rijden valt dat ook erg mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:08

Okee. Ik zie hier een optie aangeboden worden die je afketst vanwege reiskosten.

Alles leuk en aardig, maar als je paard binnenkort 24/7 alleen binnen komt te staan dan ga je toch als de wiedeweerga weg naar een plek waar ze wel paard kan zijn? En dan kijk je vanuit daar verder naar een fijne plek dichter bij huis. Stel die man wil er echt mee stoppen..? Beter ben je dan je "vriendin" voor, want dan wordt het klauwen om het beste plekje.

Er zijn ook rijverenigingen met binnenbak. Als je die even localiseert wordt alleen een buitenbak op stal een stuk overkomelijker. :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:17

Wel de overweging maken om er eventueel een paard of pony bij te nemen maar de extra benzine kosten kunnen niet uit? TS, denk eens aan het belang van je paard ipv aan jezelf. Een paard kost nu eenmaal geld en als je er niets voor over hebt om deze een goed leven te geven moet je er niet aan beginnen. Een paard hoort nu eenmaal niet alleen te staan en al helemaal niet 22 uur per dag binnen. Zelfs niet voor een paar maanden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:21

Ik vind dat iedereen moet doen, naar de gelegenheid die er is. Uiteraard zijn er altijd meer wensen, maar dat moet individueel op te brengen zijn. Anders komt het er op neer, dat het paard de handel in moet,omdat door gewijzigde omstandigheden, het dier alleen komt te staan. Volgens de hier geldende opinie.