waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:21

irmaz schreef:
Cambiar schreef:
Dat gaat dan over China. Ik weet absoluut niet hoe het er in Nl aan toegaat, maar inderdaad, de groenen zijn in België aan een zware opkuis bezig.
Eerlijk ? Eerst was ik bang en radeloos,je mag hier echt niets meer, veel partikulieren worden gepest, maar achteraf gezien ben ik akkoord met hun aanpak. Teveel afgegrazen zandbakken, teveel kotjes, de natuur vaart zeker geen wel met de paardensector, terwijl paarden wel degelijk zeer positief zijn voor de natuur in begrazingsprojecten.
Wat ze in buitenland doen, weet ik echt niet en in China denk ik ook niet dat veel mensen paarden houden.
Ik weet 1 ding: voor landbouwdieren wordt het steeds moeilijker in België, en vermoed dat dit in NL niet anders zal zijn.
Teveel mensen die op te kleine oppervlaktes dieren willen houden.
Daar is deze tekst een exxcuus voor, maar ik vind het bullshit, vanuit mijn subjectieve wereldbeleving gezien. Ik heb respect voor andere meningen, daar hebben we allemaal recht op.

Waar ik dan benieuwd naar ben, hebben al die paarden die eerst op die, afgegraasde stukjes land met kleine kotjes stonden het nu beter gekregen? Of staan die nu ergens opgehokt in grote pensionstallen?

Ik denk dat het moraal van dit verhaal is dat er teveel mensen paarden willen houden en dat eigenlijk beter niet zouden doen.
Ik zie hier in Oost Vlaandere vaak paarden alleen staan, in zo'n afgegraasd stukje, zielig met het hoofd naar beneden.
Mijn idee is dat het een goede kant opgaat met steeds strengere wetten, zowel voor de natuur als het paard zelf.
Hopelijk ook op de sportpaardenfok.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:25

Elisa2 schreef:
Brainless schreef:
Hier zijn ook boeren onteigend die nog een stuk grond + boerderij hadden in/tegen het natuurgebied aan, maar hebben een vergelijkbare plek gekregen + verhuiskosten.
De huizen zijn verkocht met minder grond aan gewone particulieren en die wonen dus in/tegen het natuurgebied aan.
Dus je hebt daardoor alleen op 1 plek extra natuurgrond, maar je verplaatst de landbouw/veeteelt alleen naar een andere plek.

Er zijn op de meeste plekken gewoon te weinig ruimte om grote natuurgebieden te maken.
Hier is het watergebied+ (lage)veengrond en door die gebieden lopen gewoon wegen.
Ik woon tegen de Rottigemeente aan, maar die wordt gescheiden door een drukke weg met de Weerribben. Hier kun je geen beesten laten lopen, want het is ehh nogal nat en er is meer water dan land.

edit: het meeste wat onteigend wordt (gemiddeld in Nederland) is om te bouwen.
In Ermelo zijn diverse boeren onteigend om Harderwijk te vergroten en waar eerst veel weides waren staan nu veel huizen.

Precies, hier willen ze boeren weg hebben om hun land in te pikken om huizen te bouwen.

Het inplannen van bouwgrond op natte gronden zal in de toekomst ook strenger worden.
Hoe je het draait of keert, er komen nog moeiilijke tijden aan en men zal steeds drastischere regels stellen.
Ik probeer me althans. Voor te bereiden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:37

Cambiar schreef:
Het inplannen van bouwgrond op natte gronden zal in de toekomst ook strenger worden.
Hoe je het draait of keert, er komen nog moeiilijke tijden aan en men zal steeds drastischere regels stellen.

Ermelo is gewoon zandgrond...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:46

Cambiar schreef:

Bijzonder dat je allerlei drastische maatregelen aanhaalt maar categorisch om het feitelijke probleem heen draait: De wereldbevolking zal af moeten nemen. Zo niet, is de rest kansloos gel*l!

Enne, bouwen op zeiknatte grond kunnen we in NL als nergens anders in de wereld!
Daar hebben we geen regels voor nodig; die hebben we al.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:48

1. even intermezzo en in perspectief stellen van de zaken waar Cambiar het over heeft. In België zijn zulke maatregelen extreem nodig. Nederland is al véél en veel langer met stedenbouw bezig, waardoor er in verhouding tot België nog veel meer open natuurgebied is. Stedenbouw in België stamt maar van de jaren 70, waardoor het hele land kampt met een enorme versnippering en er bijna nergens nog aaneengesloten natuurgebieden zijn. De betonstop en het onteigenen in functie van nieuwe natuurgebieden is dus echt broodnodig als we een ietwat leefbaar land willen hebben. Nederland heeft bebouwing en vooral verstedelijking veel vroeger in de geschiedenis geconcentreerd en gereguleerd, waardoor bv. jullie wegennetwerk en OV-netwerk veel efficiënter is dan in België. De vergroeningsbeweging van woonkernen en het geconcentreerder en kleiner wonen staat in Ndl ook véél verder dan in België. Dus dat even ter info, voor er algemene paniek ontstaat over de nieuwe natuurgebieden die hier gecreëerd worden.
Ergens ben ik het ook voor een stuk eens met wat Cambiar als ideaalsituatie stelt, alleen is het volgens mij niet landbouwgrond die moet onteigend worden, maar onze gigantische hoeveelheid ongebreidelde verkavelingen. Er zou eigenlijk een lange termijn plan opgesteld moeten worden waarbij zones voor wonen / landbouw / natuur worden afgebakend en dat daar dan naartoe gestreefd wordt, ipv. de helse versnippering die er nu heerst.

Dan het artikel, ik had het deze week ook gelezen en vond het toch wel een aantal interessante punten naar boven halen. Heel veel interpretaties en ideeën die er hier aan toe worden geschreven staan trouwens helemaal niet letterlijk in het artikel. Ok, ik geef ook toe dat er wel bepaalde dingen ongeschreven gesuggereerd worden die misbruikt kunnen worden om paarden 23/7 op stal houden en dan een parcours rondslaan met de zweep goed te praten, maar technisch gezien staat dat nergens letterlijk geschreven.
Als je het dus even heel goed ontleed, wordt er eigenlijk een mooi pleidooi neergezet over de manier waarop we met paardenhouden bezig moeten zijn. Wat er dus wél letterlijk wordt gezegd is dat het plezier en de verrijking tussen paard en mens voorop moet staan, want dat is net wat paardrijden en paardenhouden zo mooi maakt en dus ook positief voor zowel mens als paard. Als ik dat lees, houdt dat ergens ook in dat het onze verantwoordelijkheid is om het paard zodanig te houden dat de samenwerking voor beiden plezierig is, en niet dat het paard ernaar snakt om na 23u uit stal gehaald te worden om eens iets anders te mogen doen.

De vergelijking met paarden in het wild wordt volgens mij ook vooral gebruikt om te illustreren dat wij, door paarden gedomesticeerd te houden (stal / pp / alle vormen daartussen) een stuk van het moeten "overleven" van de paarden wegnemen en ze daardoor een vorm van vrije tijd in de plaats geven. (Als wij in de bush moeten overleven, voedsel en onderdak zoeken, vluchten voor roofdieren, proberen tussendoor wat te slapen, ... hebben we plots ook weinig vrije tijd over)
Als we die vrije tijd dan gaan invullen met een activiteit samen, kan dat leuk zijn voor zowel mens als paarden, kunnen we onze beider levens daarmee verrijken. Waarbij een parcours rondgemept worden door een idioot met een zweep, of een dressuurproef doorgeprikt worden met sporen niet telt als verrijking, maar als slavenarbeid. Als je de woorden samenwerking en verrijking dus echt héél letterlijk neemt, zit een goede huisvesting, verzorging en correcte manier van omgaan met je paard vervat in deze termen. Zo wil ik dan ook het artikel interpreteren, als een leidraad om je verantwoordelijkheid als mens op te nemen om je paard een goed leven te bieden en zo de mogelijkheid te creëren tot een uniek partnerschap dat beide soorten plezier brengt. En dat is niet beperkt tot clickertraining in een paddock paradise, maar is ook geen vrijgeleide tot je paard inzetten als een machine voor je eigen plezier, dat bevat een heel spectrum aan bezigheden en opvattingen, waarbij een goede relatie tussen paard en mens centraal staat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:19

De gekozen voorbeelden zijn gewoon niet goed om het in een breder perspectief te zien.

Waarom een voorbeeld als dit:
    Hier organiseren paardeneigenaren afscheidsceremonies voor hun paarden waarbij kuddeleden afscheid kunnen nemen van hun overleden maatje. Terwijl er in Australië gevallen zijn gedocumenteerd van kannibalisme, waarin de uitgemergelde wilde paarden het vlees aten van de karkassen van dode paarden. 

Wat is het doel van dit voorbeeld? Schijnbaar vind de schrijfster afscheid laten nemen onzin? Omdat kracht bij te zetten komt ze uit op een overlevingsmechanisme van paarden in enorme hongersnood.
Dat zo ver gezocht en een zwaktebod.

Overigens is het afscheid wat paarden juist in een gehouden, dus veilige omgeving, vaak prachtig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:27

Daarbij moeten onze drang naar status en erkenning wat temperen, maar ons ook niet laten verleiden door de ‘natuurlijk-is-beter-bias’ door kritisch te blijven op alles wat als ‘natuurlijk’ wordt geclaimd. Als het werkt, prima. Maar als je paard na maanden van ‘natuurlijk’ bekappen nog steeds kreupel is, de klachten van je paard na dure ‘natuurlijke’ supplementen nog steeds niet over zijn, en je paard nog steeds de trailer niet in wil heeft na maanden ‘natural’ horsemanship, dan wordt het misschien tijd om uit te kijken naar iets wat wel werkt. Jij kunt je misschien laten verleiden door een mooi verhaal, maar een paard liegt nooit. 

Ook een stuk vol gericht op één kant, degene die iets "natuurlijks" doen.

Ik denk dat je in de omgang met paard de drang naar status en erkenning niet moet temperen maar totaal niet moet hebben. Het moet puur draaien om plezier van beide kanten.
Daarbij moet je niet enkel kritisch zijn op alles wat als natuurlijk wordt geclaimd met echt op alles wat je doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:38

fransje23 schreef:
Daarbij moeten onze drang naar status en erkenning wat temperen, maar ons ook niet laten verleiden door de ‘natuurlijk-is-beter-bias’ door kritisch te blijven op alles wat als ‘natuurlijk’ wordt geclaimd. Als het werkt, prima. Maar als je paard na maanden van ‘natuurlijk’ bekappen nog steeds kreupel is, de klachten van je paard na dure ‘natuurlijke’ supplementen nog steeds niet over zijn, en je paard nog steeds de trailer niet in wil heeft na maanden ‘natural’ horsemanship, dan wordt het misschien tijd om uit te kijken naar iets wat wel werkt. Jij kunt je misschien laten verleiden door een mooi verhaal, maar een paard liegt nooit. 

Ook een stuk vol gericht op één kant, degene die iets "natuurlijks" doen.

Ik denk dat je in de omgang met paard de drang naar status en erkenning niet moet temperen maar totaal niet moet hebben. Het moet puur draaien om plezier van beide kanten.
Daarbij moet je niet enkel kritisch zijn op alles wat als natuurlijk wordt geclaimd met echt op alles wat je doet.

En degenen die daar niet aan willen: neem een kudde merries.

Dan heb je twee opties:
1) opgeven
2) je ego bij het oud vuil zetten

}:) }:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:40

ikke schreef:

Dan heb je twee opties:
1) opgeven

Ik ben afgericht door een Merrie ! ;) :D
Misschien dat ik er daarom zo over denk :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:45

fransje23 schreef:
ikke schreef:

Dan heb je twee opties:
1) opgeven

_O- _O-

Absoluut.

Maar is ze ook zo ver gegaan dat je nu alleen nog Taarten van Merries wil omdat de rest gewoon te saai is?

:D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:50

ikke schreef:
Absoluut.

Maar is ze ook zo ver gegaan dat je nu alleen nog Taarten van Merries wil omdat de rest gewoon te saai is?

:D

Omg, ja _O-

Ik ben een merriemens in hart en nieren geworden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:51

Fransje: nee, ik heb niet de indruk dat de schrijver het afscheid laten nemen onzin vindt, maar dat het illustreert dat we juist met ons menselijk ingrijpen dingen mogelijk maken die in de natuur misschien wel soms gebeuren, maar ook vaak genoeg niet.

Ik heb ook helemaal niet het idee dat de schrijver eigenlijk alles wat naar 'natuurlijk' neigt automatisch wil afschrijven, maar die 'natuurlijk is beter-bias', die herken ik in elk geval wel. Ik denk bv terug aan de dagen dat het afgelopen winter echt guur, naar, koud, stormachtig rotweer was, en sommige eigenaren aan het verdedigen waren dat je paarden ook dan best buiten kunt houden zonder iets van bescherming omdat dat 'de natuur' is. Terwijl dat dus omstandigheden zijn waarin in het wild daadwerkelijk een aantal dieren dood gaan.

Ik vond het naar om te lezen - een deel van de pony's kon het prima aan en natuurlijk mag je die dan lekker buiten laten, maar er werden dieren beschreven die het duidelijk erg koud hadden en zich niet prettig voelden. En er waren anderen die dan probeerden aan te praten dat dat niet erg is, dat je die paarden prima buiten kon laten, hoe naar ze er ook uit zagen, want dat was 'natuurlijk'.

(Overigens, volgens mij zijn de eigenaren van die paarden daar niet in mee gegaan... die paarden hebben allemaal een dekentje of een plek binnen gekregen tot de ergste kou er weer vanaf was. Want veel eigenaren snappen de signalen van hun paard wel degelijk. Gelukkig.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:02

Naar mijn idee heeft ze dan toch echt de verkeerde voorbeelden gekozen.

Natuurlijk om haar punt kracht bij te zetten, het houden van paarden is niet natuurlijk, maar juist door de concrete voorbeelden schuift ze een hele groep die, überhaupt niet vinden dat wat ze doen echt is zoals in het wild,aan de kant.

Ik ken ook de discussie "als een paard rilt heeft hij het niet koud, hij doet het om zich op te warmen". Waarbij ik mezelf dan afvraag waarom het paard zichzelf moet opwarmen als het het niet koud heeft.
Ook irl regelmatig dit soort discussies gevoerd en mijn eigen pad gekozen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:02

Helemaal met je eens Shadow.

Of iemand waar smid en dierenarts echt aanraden een tijdelijk ijzertje onder te doen.
Nee want ijzers was geen natuur.
Dat is dan imo mishandeling.
En nee mijn paarden staan zonder, want als het niet nodig is hoef ik het ook niet. :)
Maar wij kunnen helpen, onze paarden wonen bij ons.
Simpel een kreupel paard wat niet mee kan met de groep gaat dood, dat is natuur.
Maar dan is doodgaan vriendelijker en sneller dan pijn laten lijden maar wel voeren, dat is een eeuwige lijdensweg.
Wat niet hoeft....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:04

:= Blijkbaar is het toch niet zo'n onzinnig stuk want we zijn er al een tijdje over aan het discussiëren hier op Bokt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:06

pien_2010 schreef:
:= Blijkbaar is het toch niet zo'n onzinnig stuk want we zijn er al een tijdje over aan het discussiëren hier op Bokt.

Maar dat komt omdat dit een typisch Bokt-discussie onderwerp is :j
Pagina's vol over natuurlijker houden, ijzers of natuurlijk bekappen, bit of juist bitloos , wel of geen brok.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:07

Lekker retro *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:09

fransje23 schreef:
pien_2010 schreef:

Maar dat komt omdat dit een typisch Bokt-discussie onderwerp is :j
Pagina's vol over natuurlijker houden, ijzers of natuurlijk bekappen, bit of juist bitloos , wel of geen brok.

Ach so....daar kom ik nooit. Dus dat wist ik niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:09

fransje23 schreef:
ikke schreef:

Dan heb je twee opties:
1) opgeven

_O-

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:17

fransje23 schreef:
Naar mijn idee heeft ze dan toch echt de verkeerde voorbeelden gekozen.

Natuurlijk om haar punt kracht bij te zetten, het houden van paarden is niet natuurlijk, maar juist door de concrete voorbeelden schuift ze een hele groep die, überhaupt niet vinden dat wat ze doen echt is zoals in het wild,aan de kant.

Ik ken ook de discussie "als een paard rilt heeft hij het niet koud, hij doet het om zich op te warmen". Waarbij ik mezelf dan afvraag waarom het paard zichzelf moet opwarmen als het het niet koud heeft.
Ook irl regelmatig dit soort discussies gevoerd en mijn eigen pad gekozen.

Mijn ruin, Berber, rilde aanvankelijk ook bij felle regenn.
Met ouder worden stond hij probleemloos buiten, in elk weertype en neen, hij had geen schuilhok.
Bepamperen heeft zijn prijs.

Ik denk dat we als mens de sterkte wegnemen door paarden te bepamperen.
Ik denk ook dat gefokte paarden daarom niet meer goed in de natuur functioneren, maar vraag me af of mensen hier echt mee kunnen leven.
Wilde paarden zijn heel sterk, zeker in vergelijking met gefokte paarden.
Het verschil is zo extreem (heb zus die prof is in Merelbeke en ik weet goed genoeg hoe ernstig het gesteld is met de weerbaarheid..).
Ik kan goed het verschil ervaren, omdat ik beide gefokt heb.

Kan allemaal wel zijn dat paarden gelukkig zijn met bepampering, maar het is net door ze te harden aan weer, sober voedsel, rotsige ondergrond of oneffen terrrein dat ze sterk worden met goed ontwikkelde proprioceptie. Dan denk ik aan de warmbloed hengst in Tsjechië, die in nl als veulen problemen had door vlakke grond, en via Oost Duitse osteopaat opgevvolgd werd en enorm verbeterde waardoor hij toch nog een waardig leven kon leiden ipv achteruit te kwakkelen tot hij afgemaakt moest wordn.
Dus het gaat niet om het feit of paarden wel of niet gelukkiig zijn. Maar om het feit dat paarden algemeen een zwak gestel hebben en minder afweer dan paarden in de natuur.
Ik zou daar zelf niet mee kunnen leven...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 22-08-21 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:22

Bepamperen of gewoon goed voor je dier zorgen?

Ja we nemen de sterkte weg, ja door ze te bemaperen (is dat eigenlijk een woord :) )
Want survival of the fittest hoeven ze niet te doen.
Is dat goed voor de rassen, nee.
Maar een paard maar laten lijden want we zijn te lam om goed voor ze te zorgen, nee.
Ook dan weer in de natuur word een paard opgevreten door een roofdier of sterft nog erger de hongerdood als hij niet mee kan.
Prima op zich, want dan hou je de sterkte over.
Je houd nooit de sterkte over om ze te laten creperen in de kou zonder schuilhok, want er is geen roofdier om de zwakke uit te schaken. En ze krijgen eten en gaan daarom ook niet dood.
Het enige wat je dan doet is een paard laten lijden onder het mom, kijk dat is natuur.
En ja dat precies waar dat artikel over gaat!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:30

En dan zijn we inderdaad bij de essentie: goed voor je paard zorgen én dicht bij zijn natuur als paard blijven kan heel goed samen.
Dat betekent niet "natuurlijk" paardenhouden, ten koste van alles. Want dat kan simpelweg niet, dat gaat niet samen met paarden houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:36

DuoPenotti schreef:
Helemaal met je eens Shadow.

Of iemand waar smid en dierenarts echt aanraden een tijdelijk ijzertje onder te doen.
Nee want ijzers was geen natuur.
Dat is dan imo mishandeling.
En nee mijn paarden staan zonder, want als het niet nodig is hoef ik het ook niet. :)
Maar wij kunnen helpen, onze paarden wonen bij ons.
Simpel een kreupel paard wat niet mee kan met de groep gaat dood, dat is natuur.
Maar dan is doodgaan vriendelijker en sneller dan pijn laten lijden maar wel voeren, dat is een eeuwige lijdensweg.
Wat niet hoeft....

En dat is een cruciale nuance!

Top als het eenvoudig kan, vooral doen, maar soms moet je helpen en dat kan ook, mede omdat 100-en jaren domesticatie ons wel iets geleerd heeft hoe dat kan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:40

DuoPenotti schreef:
Bepamperen of gewoon goed voor je dier zorgen?

Ja we nemen de sterkte weg, ja door ze te bemaperen (is dat eigenlijk een woord :) )
Want survival of the fittest hoeven ze niet te doen.
Is dat goed voor de rassen, nee.
Maar een paard maar laten lijden want we zijn te lam om goed voor ze te zorgen, nee.
Ook dan weer in de natuur word een paard opgevreten door een roofdier of sterft nog erger de hongerdood als hij niet mee kan.
Prima op zich, want dan hou je de sterkte over.
Je houd nooit de sterkte over om ze te laten creperen in de kou zonder schuilhok, want er is geen roofdier om de zwakke uit te schaken. En ze krijgen eten en gaan daarom ook niet dood.
Het enige wat je dan doet is een paard laten lijden onder het mom, kijk dat is natuur.
En ja dat precies waar dat artikel over gaat!!

Daar kan ik inkomen, doe ik ook. Als het te erg wordt, grijp ik ook in. Rillen moeten ze uitstaan, worden ze sterk van, ziek worden zou ik ook ingrijpen, maar van jaarrond buiten staan is nog niemand ziek geworden.
Toch, ik ben van mening en is ook mijn droom, om mijn sorraia-mustang-berber kruisingen onder echte survival of the fittest omstandigheden te laten leven en terug echt staalharde dieren te krijgen. Dieren die terug meer resistent zijn, wat onze paarden compleet verloren zijn. Bvb koniks: weerbaarder tegen wormen, bvb mustangs met zelfregenerend vermogen bij kwetsuren...

Paarden bij ons gaan ook dood, of worden doodziek, maar dan komtt de veearts een spuitje geven ipv de wolf die zijn tanden erin zet, en gaat dit dier mee in een cyclus die de natuur bedacht heeft om balans te creeeren... Wat is dan het beste?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 22-08-21 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:41

Cambiar schreef:
Kan allemaal wel zijn dat paarden gelukkig zijn met bepampering, maar het is net door ze te harden aan weer, sober voedsel, rotsige ondergrond of oneffen terrrein dat ze sterk worden met goed ontwikkelde proprioceptie.

Daar kan ik dus niets mee. Voor mij is het belangrijk dat paarden over het algemeen gelukkig / tevreden zijn in hun leven. Aan wie moet je nou wat bewijzen dat je gehard bent aan het weer? Wat doet dat ertoe? Waarom paarden persen in een extern idee over hoe ze zouden moeten zijn? Dat gaat nooit mijn richting zijn, dat is zeker.