Moet je slank zijn ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je als ruiter slank zijn ?

ja
140 (31%)
nee
308 (68%)

Totaal aantal stemmen: 448

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:45

Myra1 schreef:
Maar vindt jij dat mensen met jouw figuur er in de hoge dressuur net zo mooi zouden uitzien als een slanke amazone?
(gewoon een vraagje)

Ja, (ik rij btw nog geen b dressuur hoor Bloos KAN het wel maar zoek het niet) maar vind zoiezo dat je daar niet naar moet kijken. Ik zeg toch ook niet dat ik het mss minder mooi vind van die spriet benen op een heel groot/heel klein paard. Ik vind het er echt niet storend uitzien, ja wel als degene dan geen sportbh aanheeft Tong uitsteken maar dat heeft daar eigelijk weer niks mee te maken Knipoog
De ruiter kan er niks aan doen, geloof me, als je dik bent wil je afvallen als je die keuze had. Bij mij zit het in de familie, 1x eraf is 5x erbij ofzo. (niet dat ik er niks aan doe!)

Mij zie je geen hoge dressuur rijden hoor, echt niet, hoef je geen sec. bang voor te zijn Tong uitsteken

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:01

Ik heb voor ja gekozen en daar zit natuurlijk een argumentatie achter.
Het is maar hoe je het bekijkt, ik vind niet dat het moet in de zin van anders mag je niet rijden.

Maar ik heb zelf gemerkt dat als je een goede zit en balans wilt krijgen met rijden dat het toch wel beter is om slank te zijn. Na 12 kilo afvallen merkte ik dat ipv NIET kunnen zitten nu gewoon mooi kan meekomen.

Dus wat dat betreft ben ik het dus met de stelling eens ja. Maar het is maar in welke zin jij het bedoelt.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:15

Hobbyruiter of Sportruiter?? Kijk, Ellen Bontje heeft ook een vrij brede bouw, maar ik vind het niet misstaan op een paard.
Zoals iemand voor mij ook al opmerkte, zolang je je hobby met veel plezier doet, en je paard lijdt er niet onder, waar maakt iedereen zich druk om?
Ik ben zelf ook niet bepaald slank Schijnheilig (maatje 44/46). Ik heb vorige week nog een rijbroek moeten kopen omdat ik gewoon weer een nieuwe nodig had. Ik heb wel last van de rijbroeken die ik zag, was mijn maat er niet (meer). Ik bv. zwart wel, maar diezelfde maat in antraciet of chocolade bruin hing er niet. Ik weet dat die wel besteld kan worden hoor. Dus dan moet je even wachten. Aangezien ik geen geduld heb, heb ik dus maar een zwarte meegenomen Haha! Kleed gelijk af Haha! *LOL* Haha!

Met gewone kleding kopen heb ik nog nooit moeite gehad. Je moet natuurlijk niet de winkels uitzoeken waar ze mini maatjes hebben, maar een H&m - C&A - V&D enz. kan ik altijd prima slagen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:44

Ik heb ja geantwoord, terwijl ik zelf ook stevig ben...
Toch zou ik liever 60 kilo wegen, het is zeker een mooier en rustiger gezicht en hoe lichter je bent, hoe fijner dat voor je paard is tijdens het rijden...
En nou kan iedereen wel gaan zeggen van niet, maar wat heb jij zelf liever een uur op je rug, 20 kilo of 60??

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:14

Ik vind het gewoon dikke zever dat het 'plaatje' moet passen. Het belangrijkste is toch dat je paardje je kan houden en dat jullie samen plezier hebben. Niet???

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:42

Het is helemaal uit welk oogpunt je het bekijkt......voor elke mening is een argumentatie.....zoals je ziet zijn er genoeg verschillende argumenten aangedragen voor ja....zelfs door mensen zelf die NIET slank zijn (inclusief mezelf) hihihi.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:25

Anita_D schreef:
Ik heb ja geantwoord, terwijl ik zelf ook stevig ben...
Toch zou ik liever 60 kilo wegen, het is zeker een mooier en rustiger gezicht en hoe lichter je bent, hoe fijner dat voor je paard is tijdens het rijden...
En nou kan iedereen wel gaan zeggen van niet, maar wat heb jij zelf liever een uur op je rug, 20 kilo of 60??

Zou erbij mij aan liggen hoe die persoon rijdt. Wij hebben op stal dunne mensen staan die ik dus absoluut nooit van mijn leven op mijn paard zou laten. En waarom... Ze rijden Z of Lichte tour. Zitten mooi maar zijn zo **** hard in hun rijden. De striemen van de zweep staat op de bips van hun paard (soms tot bloedens toe). Hebben een badstofhanddoekje onder de neusriem zitten zodat ie nog even goed aangetrokken kunnen worden zonder dat de neus van zijn paard kaal wordt.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:35

O ik heb trouwens nee geantwoord. Ben zelf trouwens een dikkerdje (> 100 kg). (alhoewel dit varieert want ik doe aan het jojo effect.. ben het ene jaar zwaarder als het andere jaar(dat is het boulimia effect). Haha!
Ik heb mijn paard (een kwpn-er met veel engels volbloed erin, 1.75 hoog) nu 3 jaar. Heb twee keer de Veluwetrail gereden, ik dressuur en spring. Hij is nog nooit geblesseerd geweest, heeft geen rugproblemen, heeft een uitstekende conditie en beheerst zijn M en wat Z oefeningen met mij er op ook nog.
Mijn conditie is goed. Naast het paardrijden zit ik 3 keer in de week op de sportschool (afvallen ho maar). Mijn werk is geen werk waar ik stil bij zit.
Ik weet dat er op stal over gel*ld wordt. Dat mensen het zielig voor mijn paard vinden.
In het begin maakte ik me daar druk om maar dat doe ik niet meer. Waarom niet? Omdat ik ook mijn oordeel(zowel positief als negatief) heb over de manier waarop sommige mensen hun paard behandelen. Dus ik laat ze maar kletsen.
Ik weet wel beter.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:48

als je naar de kleding in de winkels kijkt,"moet" iedereen slank zijn,niet alleen de ruiters.
mijn mening:als je wat zwaarder gebouwd bent,kan je best op een gewoon paard rijden,maar iemand die neem nu 100kg weegt moet niet op een slank arabiertje of een ponytje kruipen.
omgekeerd vind ik het ook geen zicht als een klein superdun meisje op een groot,breedgebouwd paard rijdt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:12

Ik ben stevig en ik rij op een draver.Volgens een berg mensen zou dat niet kunnen.Nou weetje : DAT KAN ME LEKKER NIKS SCHELEN!!Het is al moeilijk genoeg om zelf te accepteren dat je nouw eenmaal dik ben,dan heb ik t ook niet nog eens de mening van anderen nodig Boos! !Damn.......wat nou n tinker kan t wel dragen en n volbloed niet?Dat is echt grote onzin volgens mij.T hangt er helemaal vanaf hoe de ruiter is.Dus het is niet moet een ruiter slank zijn,het moet zijn: moet een ruiter die iets minder slank is rekening houden met zijn paard.En dan zegt iedereen ja...en dan is t over Tong uitsteken ...sorry voor mijn reactie....maar ik voelde me nogal aangevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:44

ruitje schreef:
Ik ben stevig en ik rij op een draver.Volgens een berg mensen zou dat niet kunnen.Nou weetje : DAT KAN ME LEKKER NIKS SCHELEN!!Het is al moeilijk genoeg om zelf te accepteren dat je nouw eenmaal dik ben,dan heb ik t ook niet nog eens de mening van anderen nodig Boos! !Damn.......wat nou n tinker kan t wel dragen en n volbloed niet?Dat is echt grote onzin volgens mij.T hangt er helemaal vanaf hoe de ruiter is.Dus het is niet moet een ruiter slank zijn,het moet zijn: moet een ruiter die iets minder slank is rekening houden met zijn paard.En dan zegt iedereen ja...en dan is t over Tong uitsteken ...sorry voor mijn reactie....maar ik voelde me nogal aangevallen

Geeft niets, ik kan het me voorstellen. Dat heb ik ook na het lezen van dit topic.

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:48

De mensen die ja getsemd hebben , zijn naar mijn mening heel erg dom in hun denken. Scheve mond
Je hoeft echt niet perse dun te zijn hoor niet iedereen is het zelfde gebouwd, en als je dik bent heb je er waarschijnlijk zelf niet om gevraagd.
Iedereen heeft wel wat en er is niks mis met dikke mensen , welke sport ze ook doen!!!!!!!!!!!!!! Lachen

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:00

Ik heb nee gestemd.

Ik ben zelf stevig. Een slanker iemand vind ik wel mooi staan, want als ik n de spiegels kijk als ik aan het rijden ben, dan zie ik toch wel een hele dikke kont en die zou ik liever niet willen zien

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:12

Ik ben zelf super slank Schijnheilig , en heb geen problemen in de ruitersportzaken.

Bij iedere ruiter past een paard en andersom.

De meeste rijkleding rekt aan alle kanten mee en de meeste paarden zijn sterk dus ik voorzie geen ernstige problemen Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:30

ik vind niet dat je slnak moet zijn, maar slankere mensen hebben over het algemeen een betere zit, dus ziet het geheel er mooier/rustiger uit

maar ik heb lange sprietbeentjes, en opt paard van mn moeder ziet dat er gek uit, terwijl mn moeder(5 cm kleiner maar 25-30 kilo zwaarder) er weer beter op past, al heeft ze wel een hele slechte zit, terwijl ik op haar paard gewoon netjes zit, met de beweging mee.
ze wilde eerst op mn E-pony rijden(heeft spat gehad) die liep kreupel bij haar, duidelijk dat dat dus niet kan

maar mn vriend(1.93 en toch aardig richting de 90 kilo al is ie niet vet, maar juist wat gespierd) zit geregeld op mn paard en dat ziet er echt niet gek uit! terwijl hij dus wel ongeveer evenveel weegt als mn moeder(85-90kilo)

maar ja kan dat dan wel? hij wil zelf niet op het paard van mn moeder, ik stelde voor dat ie daar op leerde draven etc, omdat die van mij niet echt gemakkelijk is en steeds gaat staken.
hij vond dat zielig, maar mn moeder rijdt er wel op.

en wat te denken van bv jan tops? die is ook niet bepaald een lichtgewichtje hoor!

dus waarom bij vrouwen zo moeilijk doen over het gewicht, terwjl mannen die er dan minder dik uitzien, maar wel hetzelfde wegen, er totaal niet moeilijk over wordt gedaan Verward

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:34

maakt niet uit mits
nu komt het *LOL*
de pony bij hun gewicht past. zolang ze lekker rijden en hun paard er geen last van heeft, who cares.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:59

guanacotje schreef:
als je naar de kleding in de winkels kijkt,"moet" iedereen slank zijn,niet alleen de ruiters.

Maar dan ook kort... ben vrij slank, en kan dus echt geen broeken vinden Alles is of te breed of te kort....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:10

Renske20 schreef:
dus waarom bij vrouwen zo moeilijk doen over het gewicht, terwjl mannen die er dan minder dik uitzien, maar wel hetzelfde wegen, er totaal niet moeilijk over wordt gedaan Verward

Ik denk omdat het er minder charmant uitziet als bij elke pas doorzitten er een stuk of wat zwembandjes op en neer blubberen. Verward
Voor niemand persoonlijk bedoelt, is gewoon een mening. Net zoiets als met een slechte BH paardrijden... Knipoog

Ik denk nog steeds dat zolang er rekening met het paard wordt gehouden (of hij het aankan en dat merk je snel genoeg! Knipoog ) eigenlijk alles kan. Ik zou enkel voor de topsport liever slanke ruiters zien.

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:13

logish toch iedereen is liever slank en tuurlijk ziet het er mooier uit(ik ben zelf ook niet een van de dunste, heb ook een buikje)
Maar je hoeft echt niet slank te zijn hoor om je sport of hobby te doen!!!
als je dan maar niet op een miniponytje rijdt haha
Gewoon een paard waar je bij past...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:29

Coby"]
[quote="ruitje schreef:

Geeft niets, ik kan het me voorstellen. Dat heb ik ook na het lezen van dit topic.
[/quote]

Je bent zeker niet de enige...
Mijn draver houd mij ook met gemak, en JA dat is een pony ja.
Probleem van tinkers enzo, die zijn vaak zelf al dik, waardoor je regelmatig ziet dat ze een doorgezakte rug hebben. Dus dan moet er maar een dik iemand op gaan? tja het is een tinker he Lips are sealed

Nogmaals ik ben het absoluut niet eens met de mensen die ja stemden. Laat iedereen toch lekker in zn waarde en lol hebben met zn paard/pony.

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:41

Citaat:
ik vind niet dat je slnak moet zijn, maar slankere mensen hebben over het algemeen een betere zit, dus ziet het geheel er mooier/rustiger uit

Haha, sorry maar hier moest ik een beetje om lachen. Een dikker kontje zorgt voor een langer rondje Knipoog Lijkt mij logisch eigelijk, maar goed.

Verder gaat het gewoon om het mode beeld. Mensen worden steeds dikker inde maatschappij. Dus ook te paard. Kijk als je het zelf niet mooi vind moet je er wat aan doen, maar gebruik geen excuus dat dat beter bij een tinker of haflinger past. Dat vind ik een beetje onzin.
Als jij je er maar prettig bij voelt. En ik geloof niet dat een mens een gat in de lucht springt als ie een maatje groter heeft gekregen. Het ligt dus gewoon aan jezelf.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:49

Er had een soms tussen deja en nee moeten staan. Ik ben van mening dat slankere ruiters makkelijker met de bewegingen van het paard mee kunnen komen en daardoor de rug beter kunnen ontzien dan dikkere mensen. Toch bedoel ik daarmee niet dat je slank moet zijn om te mogen/kunnen rijden. Als je conditie maar goed is want een vermoeide ruiter zit het paard wel erg in de weg.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:07

Goed, hoe zal ik dit brengen....?

Ik ben te dik. Niet zomaar een klein tikkie, maar behoorlijk te veel.
Niet geheel eigen schuld, toch wel voor een groot deel want uiteindelijk
duw ik dat eten in mijn mond.... Knipoog

En ik rij paard.... al 23 jaar met veel plezier. Momenteel rijd ik een KWPN-er van ongeveer 1.75m met een rond lichaam. Daar tors ik dus met mijn 1.83m in lengte en (ik schat zo'n) 100 kilootjes op mee.

Dierenbeul dus? Neu, vind ik niet zo. Want gelukkig heb ik een hele onafhankelijke zit en ga ik in alle bewegingen van mijn paard mee. Als ik ga doorzitten blijven zijn oortjes naar voren steken en zakt hij niet in tempo terug.

Volgens vele bokkers ben ik helaas wel heel zielug bezig met mijn paard. Tja, gelukkig voor mij dat er tegenwoordig 18 1/2 inch zadels bestaan, en rijbroeken maat 48 voor dames! Helaas wel altijd in zwart en blauw, maar toch, ze zijn er. Rijlaarzen laat ik op maat maken, want ik heb toch wel een kuitomvang van 48 cm! Verschrikkelijk, nietwaar?

Het doet mij erg veel verdriet om te lezen dat er zovelen zijn, die van mening zijn dat ik mijn paard pijn zou doen, niet geschikt zou zijn voor (hogere) dressuur en wat-allemaal-wel-niet-meer. Heel discriminerend ook nog bovendien.

Ik lijn, eigenlijk iedere dag, dag in, dag uit. Ik sport, iedere dag. Ontzeg me van alles om maar aan het hedendaagse modebeeld te kunnen voldoen. Maar dat zien mensen niet, ze zien alleen die dikke reet die in dat zadel plaatsneemt. Afvallen gaat bij mij door allerlei omstandigheden heel erg langzaam. Dat is jammer en heel moeilijk voor me, maar ik heb tenminste het doorzettingsvermogen OM het te doen.

Maar doe mij en alle andere dikke mensen een plezier: Oordeel niet te snel over iemands gewicht en mogelijkheden die daarbij zijn. Ik rijd 23 jaar paard, waarvan zo'n 15 jaar met overgewicht. Ik rijd op paarden, haflingers, pony's zelfs. Ik heb er geen 1 door zijn knieën zien zakken toen ik plaatsnam in het zadel. Met een slanke pony van 1.45m sprong ik eens een hindernis van 1.10m, zonder problemen. Ik voelde me schuldig, want ik dacht dat hij het niet aan zou kunnen. Op de manege zeiden ze me dat als ik wilde, ik nog wel op een schet zou kunnen rijden. Paarden zijn niet van suiker!!!

Ik kies er voor om een groot paard te rijden, ook voor het plaatje... Als ik echter 50 kilo had gewogen, koos ik nog steeds voor dat grote paard. Mijn gewicht heeft er niks mee te maken.

Ik ken mensen van 50 kilo die in mijn ogen hun paard meer in de weg zitten dan ik ooit zal doen...... daar ben ik voor de volle 100% van overtuigd!!!

Slank zijn moet echter wel... als je wilt meedoen aan de huidige heersende modetrends. En als je ECHT hip wilt zijn... ben je graatmager.
Geen wonder dat het percentage anorexia-patiënten de laatste jaren schrikbarend gestegen is....

I rest my case

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:20

Citaat:
Helaas wel altijd in zwart en blauw

nee hoor, ik heb een knal blauw/paarse met kunsteren zit in donkerblauw in de uitverkoop, maatje 48 OK dan!

geweldig betoog PB OK dan! kan ik me bij aansluiten!

ik heb nog een geweldige dikke-dames-te-paard-foto, maar ik moet eerst de andere dikke dame ff vragen of ze bezwaar heeft tegen plaatsen Knipoog

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:30

Ik vind niet dat iemand slank moet zijn maar ben er wel degelijk van overtuigd dat "zwaardere"mensen het paard af en toe belemmeren in het lopen! Natuurlijk kan je als "zwaarder"iemand wel vriendelijk voor je paard zijn maar onbewust is het (over)gewicht wel van invloed op het paard!Bij elke pas die hij zet krijgt hij weer een "klap"in zijn rug die hij bij een slanker persoon als prettiger zou ervaren. Ik vind echter wel dat "zwaardere"mensen gewoon moeten paardrijden en gewoon op dat type paard wat hen aanspreekt. Maar, nogmaals, ik denk wel dat de "zwaardere"mensen de paarden hinderen. Sorry voor het gebruik van het woord "zwaardere"maar ik vond dit het vriendelijkste overkomen!:)