Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marie111 schreef:M_arjolein schreef:Jep Friesland is echt een ramp. Ik heb mijn paard nu ook op 40 minuten rijden staan in de polder. In de zomer staan ze 24/7 buiten in de wei en daar zit ook een grote paddock bij met overkapping en vanaf deze week komen ze in de nacht op stal en overdag wei/paddock. Hoef verder ook niks zelf te doen.
Maar ik vind het wel echt jammer dat ik hierdoor niet even snel naar paard kan. Voordeel is dat we aan het bos zitten.
In Bant?
Ballard_L schreef:Grappig, ik herken de Friesland verhalen echt totaal niet. Tuurlijk zijn er stallen waar paarden weinig buiten komen, maar ik weet hier in het noorden genoeg stallen waar ze wel hele dagen buiten komen.
Ik sta nu op een stal waar ze in de zomer 24/7 buiten staan, in de winter op de paddock de hele dag. De prijs is net verhoogd, betaalde eerst 215€ en nu 235€ voor volpension. Wel met twee buitenbakken, een kleine binnenbak en een bak met overkapping.
Morgen ga ik verhuizen naar een stal bij mij in het dorp. Hier staan ze ook in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag op de paddock. Volpension voor €165, alleen met buitenbak. Ja het is in de winter modderig, maar ze kunnen wel de hele dag buiten komen en ‘s nachts drogen ze wel weer op stal.
JMH schreef:Stalling in Friesland is ook een ramp.. Snap dat kleigrond niet makkelijk is maar bij de stallen in de omgeving (45 km rond mijn woonplaats) is het niet meer dan normaal dat de paarden vanaf begin oktober tot begin april/mei 24/7 op stal komen te staan. Wel mag je ze zelf even op een paddock zetten bij het uitmesten.. Ben dan ook verder gaan kijken en sta bij een stal waar mijn paard wel het hele jaar rond iedere dag buiten komt op een zeer ruime paddock met 2 andere paarden. Reistijd is wel 3 kwartier enkele reis en je moet zelf binnen halen, voeren en uitmesten.
Paddock paradises genoeg hier trouwens maar net wat Fly_high zegt, verschrikkelijk kleine stukjes waar veel te veel paarden op worden gezet. Deels modder en deels bestraat, 1 schuilhok en 3 tot 4 voerpunten. In de zomer is de wei open maar zodra het herfst wordt gaat ie dicht en dan maar blij zijn dat ze zo lekker 24/7 buiten kunnen staan.. Ja right, meer paddock hel!
Prijzen in het zuiden van Friesland zitten rond de 300 - 350 per maand, dit is exclusief voer en stalbedekking en alles zelf doen. Vraag is enorm en aanbod is schaars hier helaas.
M_arjolein schreef:Jep Friesland is echt een ramp. Ik heb mijn paard nu ook op 40 minuten rijden staan in de polder. In de zomer staan ze 24/7 buiten in de wei en daar zit ook een grote paddock bij met overkapping en vanaf deze week komen ze in de nacht op stal en overdag wei/paddock. Hoef verder ook niks zelf te doen.
Maar ik vind het wel echt jammer dat ik hierdoor niet even snel naar paard kan. Voordeel is dat we aan het bos zitten.
Ineke2 schreef:Doe je dan verhuizen wegens de reistijd of ook een andere reden?
LindyH schreef:Mijn ervaring is dat je het beste op zoek kunt gaan naar een stal die al langer bestaat. Daar is alles stabiel en worden er niet continue veranderingen doorgevoerd die in jouw en je paards nadeel zijn.
Nieuwe stallen beginnen vaak veel te optimistisch, vaak ook met 'nieuwe' huisvestingsvormen. Dat blijkt het land dan helemaal niet aan te kunnen bijvoorbeeld, en dan moeten er concessies gedaan worden.
Het probleem is een beetje dat oudere stallen vaak ook nog de oudere huisvestingsvormen hanteren, maar ze weten wel precies wat er mogelijk is met de voorzieningen die ze hebben, en welke tarieven realistisch zijn.
Ideaal is eigenlijk een oudere stal die er een nieuw huisvestingsvorm bij heeft gemaakt, zoals bijvoorbeeld een paddock paradise.
Ik zou dus vooral kijken naar oudere, stabiele stallen. Misschien hebben ze niet zo'n fancy concept, maar als zij de paarden ouderwets aan het handje iedere dag buiten zetten voor een bepaald aantal uur, dan kun je wel vrij zeker zijn dat dat inderdaad gebeurt, en dat is ook wat waard.
Je kunt bijvoorbeeld ook denken: Liever elke dag zeker 6 uur buiten, dan de belofte van 10 uur buiten wat vervolgens niet gebeurt om allerlei redenen waardoor ze regelmatig hele dagen binnen staan. Ja, het is een concessie, maar misschien wel eentje die het overwegen waard is.
Desi_2409 schreef:Ik heb ook plek, bij mij krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Ik heb alleen ook geen agterberg bodem en met deze weersomstandigheden is het ook echt heel nat![]()
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1728 ... mympSeller
Desi_2409 schreef:Ik heb ook plek, bij mij krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Ik heb alleen ook geen agterberg bodem en met deze weersomstandigheden is het ook echt heel nat![]()
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1728 ... mympSeller