Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:20

Jahoor in principe nog wel wat te vinden met voldoende buiten als je op luxe voor de ruiter inlevert. Je moet er moeite voor doen, maar het is niet onmogelijk.

Ik wil dat zelf echter niet meer. Het wordt hier steeds drukker en ( echt fijn ) buitenrijden is gewoon heel lastig geworden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:24

Ik vind 400 zonder binnenbak maar wel dichtbij een grotere stad echt geen bijzonder hoge prijs mits er daadwerkelijk goede paddocks zijn en een buitenbak met allweather bodem of vergelijkbaar :) Dat is ook ongeveer wat ik nu voor zo'n stal betaal, minder lijkt me eigenlijk verdacht :+

Er zijn veel goedkopere stallen uiteraard maar meestal komt het doordat dezelfde hoeveelheid grond en faciliteiten gebruikt worden door meer (lees: te veel) paarden. Met als onvermijdelijk gevolg minder tijd buiten en kleinere paddocks, tot aan het kwartietje losgooien per dag toe dat de norm is bij grotere maneges in de Randstad.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:06

Marie111 schreef:
M_arjolein schreef:
Jep Friesland is echt een ramp. Ik heb mijn paard nu ook op 40 minuten rijden staan in de polder. In de zomer staan ze 24/7 buiten in de wei en daar zit ook een grote paddock bij met overkapping en vanaf deze week komen ze in de nacht op stal en overdag wei/paddock. Hoef verder ook niks zelf te doen.

Maar ik vind het wel echt jammer dat ik hierdoor niet even snel naar paard kan. Voordeel is dat we aan het bos zitten.

In Bant?

Yes klopt!

Sabfio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:32

Wij staan op een paddock paradise, met binnenbak 40x60, 2 buitenbakken met een eb en vloed bodem, cross weiland met een brug/op-afsprong/boomstammetjes/hindernissen,ruwvoer in slowfeed hooiruiven, 2 wasplaatsen met warm en koud water, stallen om je paard even in te zetten om te voeren o.i.d. Bos is niet echt in de buurt.
Wij betalen nu €300,- per maand. Word waarschijnlijk nog wel verhoogd.

Prijzen verschillen echt enorm per regio en elke stal heeft voordelen en nadelen....

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:01

Grappig, ik herken de Friesland verhalen echt totaal niet. Tuurlijk zijn er stallen waar paarden weinig buiten komen, maar ik weet hier in het noorden genoeg stallen waar ze wel hele dagen buiten komen.

Ik sta nu op een stal waar ze in de zomer 24/7 buiten staan, in de winter op de paddock de hele dag. De prijs is net verhoogd, betaalde eerst 215€ en nu 235€ voor volpension. Wel met twee buitenbakken, een kleine binnenbak en een bak met overkapping.

Morgen ga ik verhuizen naar een stal bij mij in het dorp. Hier staan ze ook in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag op de paddock. Volpension voor €165, alleen met buitenbak. Ja het is in de winter modderig, maar ze kunnen wel de hele dag buiten komen en ‘s nachts drogen ze wel weer op stal.

Ineke2

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:05

Doe je dan verhuizen wegens de reistijd of ook een andere reden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:07

Modderig zou ik dan ook weer niet voor kiezen. Dan kan 165 moo laag bedrag zijn maar als je daarvoor prut krijgt vind ik dat persoonlijk niks.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:22

Ballard_L schreef:
Grappig, ik herken de Friesland verhalen echt totaal niet. Tuurlijk zijn er stallen waar paarden weinig buiten komen, maar ik weet hier in het noorden genoeg stallen waar ze wel hele dagen buiten komen.

Ik sta nu op een stal waar ze in de zomer 24/7 buiten staan, in de winter op de paddock de hele dag. De prijs is net verhoogd, betaalde eerst 215€ en nu 235€ voor volpension. Wel met twee buitenbakken, een kleine binnenbak en een bak met overkapping.

Morgen ga ik verhuizen naar een stal bij mij in het dorp. Hier staan ze ook in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag op de paddock. Volpension voor €165, alleen met buitenbak. Ja het is in de winter modderig, maar ze kunnen wel de hele dag buiten komen en ‘s nachts drogen ze wel weer op stal.

In het oosten van Friesland is idd weer zandgrond en daar zijn ook meer stallen naar mijn idee! Wij zitten hier op klei/veen grond en dat maakt het lastig om de paarden het jaar rond buiten te hebben.. Tenzij je investeert in goede paddocks.

De prijzen die je noemt vallen me erg mee maar zie dat het bijna 1,5 uur rijden is, dan is NL nog best ruim :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:24

JMH schreef:
Stalling in Friesland is ook een ramp.. Snap dat kleigrond niet makkelijk is maar bij de stallen in de omgeving (45 km rond mijn woonplaats) is het niet meer dan normaal dat de paarden vanaf begin oktober tot begin april/mei 24/7 op stal komen te staan. Wel mag je ze zelf even op een paddock zetten bij het uitmesten.. Ben dan ook verder gaan kijken en sta bij een stal waar mijn paard wel het hele jaar rond iedere dag buiten komt op een zeer ruime paddock met 2 andere paarden. Reistijd is wel 3 kwartier enkele reis en je moet zelf binnen halen, voeren en uitmesten.

Paddock paradises genoeg hier trouwens maar net wat Fly_high zegt, verschrikkelijk kleine stukjes waar veel te veel paarden op worden gezet. Deels modder en deels bestraat, 1 schuilhok en 3 tot 4 voerpunten. In de zomer is de wei open maar zodra het herfst wordt gaat ie dicht en dan maar blij zijn dat ze zo lekker 24/7 buiten kunnen staan.. Ja right, meer paddock hel!

Prijzen in het zuiden van Friesland zitten rond de 300 - 350 per maand, dit is exclusief voer en stalbedekking en alles zelf doen. Vraag is enorm en aanbod is schaars hier helaas.

Waar ik sta is binnen 45km van Gaasterland (cinnic stables in Kuinre).
300 per maand op basis van volpension. In de zomer op het land, in de winter paddock. In principe de hele dag goede kwaliteit ruwvoer ter beschikbaar.

M_arjolein schreef:
Jep Friesland is echt een ramp. Ik heb mijn paard nu ook op 40 minuten rijden staan in de polder. In de zomer staan ze 24/7 buiten in de wei en daar zit ook een grote paddock bij met overkapping en vanaf deze week komen ze in de nacht op stal en overdag wei/paddock. Hoef verder ook niks zelf te doen.

Maar ik vind het wel echt jammer dat ik hierdoor niet even snel naar paard kan. Voordeel is dat we aan het bos zitten.

Jij staat bij Witte Burcht toch? Ik sta aan de andere kant van het bos, dichtbij Hypostore. ;-)
Mijn man en ik hebben vorig jaar ook nog bij Witte Burcht gekeken om het eventueel te kopen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:39

@Ballard in jullie regio van Friesland klopt dat wel. Maar dat is voor mij ook 40 minuten rijden.

@Matheno klopt daar sta ik inderdaad is nu van andere eigenaar. Weet waar jou stal is idd!

Ik betaal winterseizoen ook 300 per maand hier is volpension.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:54

Ineke2 schreef:
Doe je dan verhuizen wegens de reistijd of ook een andere reden?

Inderdaad vanwege de reistijd. Ik rij ook nog 1,5 uur per dag naar werk op en neer. Dan is enkele reis 30 min naar paard weer veel voor erbij. Dus nu hoef ik nog maar 5 min te fietsen. :)

En ja modderig...als ze maar een plek hebben om droog te staan, dan ben ik al blij en dat is bij deze stal wel zo. Ik vind het zelf ook niet erg als het na een paar dagen flinke regen blubber is. Als het daarna maar weer redelijk snel opdroogt. Laatst hebben we 100mm regen gehad in een paar uur, ja alles is dan ondergelopen, maar het trok ook weer snel weg. Prima voor mij en ik merk dat mijn paard dat verder ook geen probleem vindt.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:41

Wat bijzonder hoe die prijzen variëren door het land heen. Voor ik mijn paard (en intussen ook pony's) aan huis kreeg had ik haar op een pensionstal met een binnen en buitenbak met een binnenhaal rooster in de winter (voor het donker binnen) met niet hele grote paddocks maar de paarden kwamen wel buiten. Ook moest je zelf uitmesten.
In de zomer betaalde ik 160euro per maand (paard stond dag en nacht buiten) en in de winter 210euro per maand en kocht zelf krachtvoer. Dat is 3 jaar geleden en in het Noorden is het nou eenmaal niet zo duur, maar ook de grond ook niet ideaal (klei/veen)
Toch ben ik er voor ze zo veel mogelijk buiten te houden. Hier staat iemand met haar paard gestald en die heeft ze liever s'nachts binnen terwijl ik ze juist liever buiten hou. Ze hebben goede dikke dekens op en het scheelt in hooi en vlas. Dus ik vraag mij ook af waarom veel pensionstallen ze niet lekker in de paddock of op de wei houden als het grond niet kapot gaat? Gras is gratis en in de paddock hooi geven scheelt weer vlas/stro (wat er ook gebruikt word.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:04

Mijn ervaring is dat je het beste op zoek kunt gaan naar een stal die al langer bestaat. Daar is alles stabiel en worden er niet continue veranderingen doorgevoerd die in jouw en je paards nadeel zijn.

Nieuwe stallen beginnen vaak veel te optimistisch, vaak ook met 'nieuwe' huisvestingsvormen. Dat blijkt het land dan helemaal niet aan te kunnen bijvoorbeeld, en dan moeten er concessies gedaan worden.

Het probleem is een beetje dat oudere stallen vaak ook nog de oudere huisvestingsvormen hanteren, maar ze weten wel precies wat er mogelijk is met de voorzieningen die ze hebben, en welke tarieven realistisch zijn.
Ideaal is eigenlijk een oudere stal die er een nieuw huisvestingsvorm bij heeft gemaakt, zoals bijvoorbeeld een paddock paradise.

Ik zou dus vooral kijken naar oudere, stabiele stallen. Misschien hebben ze niet zo'n fancy concept, maar als zij de paarden ouderwets aan het handje iedere dag buiten zetten voor een bepaald aantal uur, dan kun je wel vrij zeker zijn dat dat inderdaad gebeurt, en dat is ook wat waard.
Je kunt bijvoorbeeld ook denken: Liever elke dag zeker 6 uur buiten, dan de belofte van 10 uur buiten wat vervolgens niet gebeurt om allerlei redenen waardoor ze regelmatig hele dagen binnen staan. Ja, het is een concessie, maar misschien wel eentje die het overwegen waard is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:00

Ik herken 't wel in Friesland. Ik rijd nu 30 minuten enkele reis met de auto naar m'n paard omdat ik dichterbij huis (rondom Sneek) gewoon geen betaalbare plek kan vinden waar hij winters buiten komt. Inderdaad vanwege de kleigrond. Mijn paard staat vlakbij Drachten.

Ik betaal €176 voor een buitenbak en longeerbak, jaarrond hele dag het land op en 's avonds /'s nachts op stal en goede buitenrit mogelijkheden.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:08

LindyH schreef:
Mijn ervaring is dat je het beste op zoek kunt gaan naar een stal die al langer bestaat. Daar is alles stabiel en worden er niet continue veranderingen doorgevoerd die in jouw en je paards nadeel zijn.

Nieuwe stallen beginnen vaak veel te optimistisch, vaak ook met 'nieuwe' huisvestingsvormen. Dat blijkt het land dan helemaal niet aan te kunnen bijvoorbeeld, en dan moeten er concessies gedaan worden.

Het probleem is een beetje dat oudere stallen vaak ook nog de oudere huisvestingsvormen hanteren, maar ze weten wel precies wat er mogelijk is met de voorzieningen die ze hebben, en welke tarieven realistisch zijn.
Ideaal is eigenlijk een oudere stal die er een nieuw huisvestingsvorm bij heeft gemaakt, zoals bijvoorbeeld een paddock paradise.

Ik zou dus vooral kijken naar oudere, stabiele stallen. Misschien hebben ze niet zo'n fancy concept, maar als zij de paarden ouderwets aan het handje iedere dag buiten zetten voor een bepaald aantal uur, dan kun je wel vrij zeker zijn dat dat inderdaad gebeurt, en dat is ook wat waard.
Je kunt bijvoorbeeld ook denken: Liever elke dag zeker 6 uur buiten, dan de belofte van 10 uur buiten wat vervolgens niet gebeurt om allerlei redenen waardoor ze regelmatig hele dagen binnen staan. Ja, het is een concessie, maar misschien wel eentje die het overwegen waard is.

Eens.. Paar maanden terug bij een nieuwe stal wezen kijken, zag er zeer goed verzorgd en netjes uit. Stalling was all-in, zelfs de dekens van je paard werden gewisseld op verzoek. Mooie maar niet al te grote graspaddocks buiten, paard zou iedere dag hele dag buiten komen. Had er toch geen goed gevoel bij dus bedankt voor hun tijd.

Nu hoorde ik gisteren van een kennis die er wel naar toe gegaan is dat de paarden hele dagen op stal staan want het gras gaat kapot.. Dus als het regent, het heeft geregend of ze verwachten dat het zal gaan regenen die dag blijven de paarden binnen. :') Intussen is haar plek op haar oude stal opgevuld (want wachtlijst) en kan ze geen kant uit.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:20

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:55

Desi_2409 schreef:
Ik heb ook plek, bij mij krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Ik heb alleen ook geen agterberg bodem en met deze weersomstandigheden is het ook echt heel nat :(
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1728 ... mympSeller

Hele redelijke prijs, maar mijn vraag is dan meteen, waarom reken je meer voor gebruik van de bak als deze nu praktisch onbruikbaar is?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:08

Wie zegt dat ie niet bruikbaar is? je kan er best in rijden, maar er liggen nu wel plassen in. Het heeft hier 30 mm geregend! Ik denk dat weinig bakken daar tegen kunnen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 02:03

Desi_2409 schreef:
Ik heb ook plek, bij mij krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Ik heb alleen ook geen agterberg bodem en met deze weersomstandigheden is het ook echt heel nat :(
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1728 ... mympSeller

Zeker een redelijke prijs, hier verdien je als staleigenaar niks op, als je al het werk dat je er van hebt door zou rekenen. Wij rekenen 125 , exclusief voer, en ze zijn zelfs gister heel de dag buiten geweest. Ook ons stallingsgeld kan niet uit, als je ziet hoeveel werk wij er van hebben