neile schreef:Ik heb twee paarden aan huis staan, waarvan eentje in semi-pension en eentje van mij. De pensionner is van mijn beste vriendin. Die staat hier alleen tegen de prijs van het hooi, vooral omdat anders die van mij alleen staat. Dat is een win-winsituatie. Dat is een regeling die ook echt alleen voor haar getroffen wordt en zal worden en voor niemand anders want uiteraard steek ik daar toch wel wat op toe. Vind ik niet erg, is prima behapbaar zo en mijn paard is gelukkig met haar kameraadje.
Ik heb regelmatig de vraag gekregen of ik geen paard erbij in pension wou nemen. Zeer zeker niet. Heb het in het begin toen we hier kwamen wonen overwogen om het aan te pakken zoals Robijntjah, maar anderzijds... Ik hoor zoveel geklaag en gejammer van andere pensionklanten, dat wil ik dus echt niet aan mijn deur. Er is altijd wel iets niet goed en we hebben er altijd wél voor betaald. Plus, mensen die niet betalen heb je in paardenland ook meer dan genoeg en je ziet het niet altijd als ze zichzelf enthousiast komen voorstellen. Los daarvan ook de privacy. Nee dus. En wat een hele vette dikke reden is, is dat mensen die hun paard in volpension hebben staan vaak echt wel onderschatten hoeveel tijd er kruipt in de effectieve verzorging van paarden en onderhoud van de accomodatie. Wat kapot is, moet gemaakt worden, verbetering van de accomodatie, mest rapen, hooi ronddragen, dekentjes wisselen, als er iets is zalfjes smeren of 's avonds een keer extra gaan kijken,... Ik doe het met liefde en plezier voor mijn eigen dieren en nu het paard van een vriendin, maar zou dat voordeel nooit aan iemand anders geven.
Ik volg nu via youtube twee enthousiaste meisjes die een manege hebben opgekocht en die aan het verbouwen zijn. Supertof om te zien hoe ze aan de slag gaan maar ik kan niet begrijpen hoe ze het voor elkaar krijgen financieel gezien. Maar goed, dat is mijn zaak ook niet natuurlijk. Er steekt zoveel tijd, werk en geld in een pension dat je daar toch bijna altijd wat op toesteekt? Ik lees dat hier in de reacties ook wel een beetje.
Bij ons is de situatie nagenoeg hetzelfde, 1ste pensionpaardje is ook als gezelschap hier gekomen omdat paard van hubby niet zo goed alleen kan zijn als ik met de mijne een buitenrit maak. Ook een winwin situatie.
De andere 2 die er nu bijkomen zijn ook van een kennis, zij komt onverwacht op haar 2 paarden "op straat"te staan. Ik legde het eerst voor aan mijn man, zodoende kwamen we op het idee.