Zelf een pensionstal starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:47

superpony schreef:
Als je gaat kijken wat stallen aan extra werk hebben gehad de afgelopen week en dat niet doorrekenen aan klanten, hebben heel veel mensen gewoon echt mazzel.

Stel je zou nu gaan kijken wat je aan extra werk hebt gehad en dat als eind afrekening sturen van deze maand, slaan mensen echt steil achterover.
Maar als je de paarden geen drinken geeft of paarden uitglijden, niet naar buiten kunnen etc, kunnen ze we zeuren om wat er niet goed is.

Als stallen duidelijke tarieven hebben is dat soms best schrikken; Buiten zetten; 30 euro, dekens wisselen; 30 euro etc. Vaak proberen mensen het dan onderling of zelf te regelen.

Maar wat nog erger is als stal; dat mensen gaan bezuinigen en je moet zien dat paarden dan maar op stal blijven als niemand komt. Dat paarden onder te dikke of te dunne deken staan etc.

Maar heb je die tarieven en afspraken niet, maken mensen gewoon misbruik van je. En dan vaak ook met smoesjes; Ik moet werken, de kinderen, ben ziek......
Alsof de staleigenaar niks doet?? Die heeft de hele dag vrij en is er toch al :(

Het komt niet zo heel vaak voor, maar in dit topic ben ik het eens helemaal met je eens :D

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:28

Poekkie schreef:
Hubbels schreef:
Wij krijgen binnenkort 2 nieuwe pension tinkers op stal.
Als je echt alles gaat bereken, wordt het stallingsgeld heel hoog, dus uit kan het niet.

Wij gaan 125 euro per paardje vragen. exclusief hooi stro voer en zelf uitmesten 5x per week, de andere 2x doen wij.
Ze krijgen er veel voor terug, 2 stallen met eigen zadelkamer, bijna een hectare land, wij voeren 2x daags en zetten ze buiten/binnen. Ook de trailer mag bij ons staan en de hond mag mee.

Verder zijn alle kosten voor ons, alle onderhoudskosten en mest afvoer.

Wij nemen niet iedereen aan, als zij besluit het niet te doen, dan gaan wij niet adverteren ofzo maar als er iemand op ons pad komt die wat lijkt kunnen we verder kijken.

We hebben inmiddels goede en duidelijke afspraken gemaakt, dat is echt belangrijk!

Heb jij ervaring met dit systeem van uitmesten? Nog nooit gehoord dat het gesplitst wordt eigelijk. Ik zou denk ik bang zijn om heel vaak een berichtje ‘sorry, ik had geen tijd’ te krijgen en de mest van 4 dagen ofzo te kunnen ruimen.

Hoe bedoel je systeem van uitmesten? Ze heeft aangegeven 5 van de 7 dagen te komen, de andere 2 doen wij, is geen systeem maar een afspraak.
Komt nog bij dat we elkaar kennen en zij zal echt haar paarden niet 4 dagen in de mest laten staan!
Ik ga niet uit van het slechtste van de mens en zeker bij haar niet!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:56

Hubbels: ik bedoel dat bij ons het bij halfpension vroeger echt een uitzondering was als een eigenaar meer dan 2 a 3x per week kwam uitmesten. Paarden 4-7 dagen ‘s nachts in de mest laten staan was blijkbaar echt niet gek. (Voor mij wel en daarom dus geen halfpension meer maar dat terzijde). Ook van vergelijkbare stallen in de buurt hoor ik zulke verhalen.
Ik zou zelf dus bang zijn dat eigenaar bvb Dinsdag 1x komt en je zelf dan op zaterdag aan de mest van woe-do-vrij-zat mag beginnen.

Dat is niet uitgaan van het slechtste, maar Gewoon van de gemiddelde houding van de paardeneigenaren in de omgeving.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:05

Poekkie schreef:
Hubbels: ik bedoel dat bij ons het bij halfpension vroeger echt een uitzondering was als een eigenaar meer dan 2 a 3x per week kwam uitmesten. Paarden 4-7 dagen ‘s nachts in de mest laten staan was blijkbaar echt niet gek. (Voor mij wel en daarom dus geen halfpension meer maar dat terzijde). Ook van vergelijkbare stallen in de buurt hoor ik zulke verhalen.
Ik zou zelf dus bang zijn dat eigenaar bvb Dinsdag 1x komt en je zelf dan op zaterdag aan de mest van woe-do-vrij-zat mag beginnen.

Dat is niet uitgaan van het slechtste, maar Gewoon van de gemiddelde houding van de paardeneigenaren in de omgeving.

Dan krijgen wij gelukkig boven gemiddelde paardeneigenaren.
Even voor de goede orde, wij hebben straks incluis onze eigen paarden 5 paarden staan.
Wij hebben al 2 jaar 1 persoon in pension en ook dat gaat hartstikke goed.

Wij nemen ook niet zomaar mensen aan ;)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:17

Ik heb twee paarden aan huis staan, waarvan eentje in semi-pension en eentje van mij. De pensionner is van mijn beste vriendin. Die staat hier alleen tegen de prijs van het hooi, vooral omdat anders die van mij alleen staat. Dat is een win-winsituatie. Dat is een regeling die ook echt alleen voor haar getroffen wordt en zal worden en voor niemand anders want uiteraard steek ik daar toch wel wat op toe. Vind ik niet erg, is prima behapbaar zo en mijn paard is gelukkig met haar kameraadje.

Ik heb regelmatig de vraag gekregen of ik geen paard erbij in pension wou nemen. Zeer zeker niet. Heb het in het begin toen we hier kwamen wonen overwogen om het aan te pakken zoals Robijntjah, maar anderzijds... Ik hoor zoveel geklaag en gejammer van andere pensionklanten, dat wil ik dus echt niet aan mijn deur. Er is altijd wel iets niet goed en we hebben er altijd wél voor betaald. Plus, mensen die niet betalen heb je in paardenland ook meer dan genoeg en je ziet het niet altijd als ze zichzelf enthousiast komen voorstellen. Los daarvan ook de privacy. Nee dus. En wat een hele vette dikke reden is, is dat mensen die hun paard in volpension hebben staan vaak echt wel onderschatten hoeveel tijd er kruipt in de effectieve verzorging van paarden en onderhoud van de accomodatie. Wat kapot is, moet gemaakt worden, verbetering van de accomodatie, mest rapen, hooi ronddragen, dekentjes wisselen, als er iets is zalfjes smeren of 's avonds een keer extra gaan kijken,... Ik doe het met liefde en plezier voor mijn eigen dieren en nu het paard van een vriendin, maar zou dat voordeel nooit aan iemand anders geven.

Ik volg nu via youtube twee enthousiaste meisjes die een manege hebben opgekocht en die aan het verbouwen zijn. Supertof om te zien hoe ze aan de slag gaan maar ik kan niet begrijpen hoe ze het voor elkaar krijgen financieel gezien. Maar goed, dat is mijn zaak ook niet natuurlijk. Er steekt zoveel tijd, werk en geld in een pension dat je daar toch bijna altijd wat op toesteekt? Ik lees dat hier in de reacties ook wel een beetje.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:40

neile schreef:
Ik heb twee paarden aan huis staan, waarvan eentje in semi-pension en eentje van mij. De pensionner is van mijn beste vriendin. Die staat hier alleen tegen de prijs van het hooi, vooral omdat anders die van mij alleen staat. Dat is een win-winsituatie. Dat is een regeling die ook echt alleen voor haar getroffen wordt en zal worden en voor niemand anders want uiteraard steek ik daar toch wel wat op toe. Vind ik niet erg, is prima behapbaar zo en mijn paard is gelukkig met haar kameraadje.

Ik heb regelmatig de vraag gekregen of ik geen paard erbij in pension wou nemen. Zeer zeker niet. Heb het in het begin toen we hier kwamen wonen overwogen om het aan te pakken zoals Robijntjah, maar anderzijds... Ik hoor zoveel geklaag en gejammer van andere pensionklanten, dat wil ik dus echt niet aan mijn deur. Er is altijd wel iets niet goed en we hebben er altijd wél voor betaald. Plus, mensen die niet betalen heb je in paardenland ook meer dan genoeg en je ziet het niet altijd als ze zichzelf enthousiast komen voorstellen. Los daarvan ook de privacy. Nee dus. En wat een hele vette dikke reden is, is dat mensen die hun paard in volpension hebben staan vaak echt wel onderschatten hoeveel tijd er kruipt in de effectieve verzorging van paarden en onderhoud van de accomodatie. Wat kapot is, moet gemaakt worden, verbetering van de accomodatie, mest rapen, hooi ronddragen, dekentjes wisselen, als er iets is zalfjes smeren of 's avonds een keer extra gaan kijken,... Ik doe het met liefde en plezier voor mijn eigen dieren en nu het paard van een vriendin, maar zou dat voordeel nooit aan iemand anders geven.

Ik volg nu via youtube twee enthousiaste meisjes die een manege hebben opgekocht en die aan het verbouwen zijn. Supertof om te zien hoe ze aan de slag gaan maar ik kan niet begrijpen hoe ze het voor elkaar krijgen financieel gezien. Maar goed, dat is mijn zaak ook niet natuurlijk. Er steekt zoveel tijd, werk en geld in een pension dat je daar toch bijna altijd wat op toesteekt? Ik lees dat hier in de reacties ook wel een beetje.

Bij ons is de situatie nagenoeg hetzelfde, 1ste pensionpaardje is ook als gezelschap hier gekomen omdat paard van hubby niet zo goed alleen kan zijn als ik met de mijne een buitenrit maak. Ook een winwin situatie.
De andere 2 die er nu bijkomen zijn ook van een kennis, zij komt onverwacht op haar 2 paarden "op straat"te staan. Ik legde het eerst voor aan mijn man, zodoende kwamen we op het idee.

neile

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:49

Ja ik krijg vooral de vragen uit mijn vriendenkring maar tot nu toe hou ik dat echt nog wel af. Er zijn mensen bij waar ik het zou overwegen, maar ik heb ook geen zin om mega-aanpassingen te doen aan mijn accomodatie of stalopzet en ik heb toch wel schrik dat een vrienschap er onder gaat wegen. Plus, ik voel dat daaronder elke keer wel de hoop zit om een stuk goedkoper af te zijn dan op een pensionstal. Oké ja, ik mis natuurlijk de accomodatie zoals een pensionstal, maar ik wil wel een stukje tijd en moeite vergoed zien moest ik het overwegen en daar voel ik dat mensen wel wat teleurgesteld door zijn. Onder de 175 euro zou ik dat hier evengoed niet doen maar mensen hopen tegen kostprijs te kunnen staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:15

Ik wil ook wel echt van het goede van de mens uitgaan, maar helaas te vaak anders ervaren.

Met bekenden zou ik helemaal voorzichtig zijn.

Het begint 9 van de 10x goed, uit vriendschap etc. Maar dikwijls slaat dat echt om, soms snel, soms na een tijdje pas. Ik weet echt dat het heel af en toe goed gaat, maar dat is sporadisch.

In principe heb ik zelf al teveel paarden en wil het ook niet. Maar 4 zijn 20+ dus in de toekomst moeten we er of iets bij kopen of iemand een plek aanbieden voor een ex sport paardje bijv.

Maar ik hecht me ook, dus wil eigenlijk ook geen afscheid weer nemen als ik lange tijd voor een paard zorg.

En ondanks vriendschappen en dergelijke, zou ik toch wat vastleggen. Mensen betalen bijv niet en dan is het echt touwtrekken. Mensen verhuizen zomaar opeens en meegemaakt dat paard van de eigenaar zomaar opeens alleen achterbleef. Ze "lenen" want je doet het zogenaamd samen...........

Ik heb zelf ook weleens klein en bij een bekende gestaan, maar werd zo gecontroleerd en voelde me echt niet prettig meer. Dan is iemand ook niet geschikt om iets te verhuren. Maar iemand wil wel 100x bedankt, want ze helpen je zo goed uit de brand, doen alles voor je paard etc.
Dat is dan de keerzijde, waar je gewoon niet tegenop kan. Je betaald, ruimt op, helpt als het kan, maar je wil wel ook wat met je paard doen en soms wat langer, soms wat korter.

Ik zou sowieso de ingang apart willen en dat mensen niet door je tuin komen. Ik heb bij mensen gestaan waar je binnen mocht plassen, wat te drinken kreeg etc. Maar daar moet ik zelf echt niet aan denken. Een keer is leuk, maar sta echt niet elke dag klaar met een kopje thee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:28

superpony schreef:
Ik wil ook wel echt van het goede van de mens uitgaan, maar helaas te vaak anders ervaren.

Met bekenden zou ik helemaal voorzichtig zijn.

Het begint 9 van de 10x goed, uit vriendschap etc. Maar dikwijls slaat dat echt om, soms snel, soms na een tijdje pas. Ik weet echt dat het heel af en toe goed gaat, maar dat is sporadisch.

In principe heb ik zelf al teveel paarden en wil het ook niet. Maar 4 zijn 20+ dus in de toekomst moeten we er of iets bij kopen of iemand een plek aanbieden voor een ex sport paardje bijv.

Maar ik hecht me ook, dus wil eigenlijk ook geen afscheid weer nemen als ik lange tijd voor een paard zorg.

En ondanks vriendschappen en dergelijke, zou ik toch wat vastleggen. Mensen betalen bijv niet en dan is het echt touwtrekken. Mensen verhuizen zomaar opeens en meegemaakt dat paard van de eigenaar zomaar opeens alleen achterbleef. Ze "lenen" want je doet het zogenaamd samen...........

Ik heb zelf ook weleens klein en bij een bekende gestaan, maar werd zo gecontroleerd en voelde me echt niet prettig meer. Dan is iemand ook niet geschikt om iets te verhuren. Maar iemand wil wel 100x bedankt, want ze helpen je zo goed uit de brand, doen alles voor je paard etc.
Dat is dan de keerzijde, waar je gewoon niet tegenop kan. Je betaald, ruimt op, helpt als het kan, maar je wil wel ook wat met je paard doen en soms wat langer, soms wat korter.

Ik zou sowieso de ingang apart willen en dat mensen niet door je tuin komen. Ik heb bij mensen gestaan waar je binnen mocht plassen, wat te drinken kreeg etc. Maar daar moet ik zelf echt niet aan denken. Een keer is leuk, maar sta echt niet elke dag klaar met een kopje thee.

Er moet wel een toilet aanwezig zijn voor de pensiongasten vind ik.Meestal vinden die het zelf ook niet leuk om bij de pensionhouder te moeten aankloppen als ze naar het toilet willen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:35

Hier bewust geen toilet gezet.
Puur omdat niemand het zal proper maken en ik wil geen toiletmadam spelen. Lijkt me maar vies. Ook nooit op een stal met toilet gestaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:36

Nee, daar begin je al. Daar stonden misschien 2 of 3 mensen in pension en die liepen allemaal naar binnen.
Maar hoeveel mensen denken niet; Die ene pensiongast kan wel even hier binnen naar het toilet?
En wat als er niemand thuis is?

Ik denk dat juist de particulier meer geld kwijt is. Ze leggen vaak niet alles apart aan, dus mensen wassen hun paard met warm water. Op een grote stal is dat vaak met muntjes bijv. Maar hoe makkelijker mensen kunnen pakken, hoe minder netjes ze er vaak mee omgaan.

En dan moet je mensen gaan aanspreken. Ik zou zeggen; doe dat meteen en laat het niet oplopen, laat het geen irritaties worden.