Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 02:59

maaike5581 schreef:
Een gewone staldeken onder een gevoerde waterdichte deken, is dat mogelijk?
Mijn paard heeft het snel koud en kan in zijn maat nu niks warmers vinden..

Ja hoor.

Stel dat ik nu dikkere dekens op wil, doe ik er iets onder. Maar in laagjes werken, geeft vaak wel meer warmte, dus ik zou echt wachten tot de kou zelf. Het is vandaag en gister nog vrij zacht geweest.

Nu zweten onder een deken is echt nog veel slechter.

Krijgt je paard wel genoeg hooi en beweging? Anders misschien wat bijvoeren.......Zat mooie ruwvoer mixen, aanvullers als alleen hooi niet voldoende is.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:27

SusanH schreef:
Wij hebben onze teddy wel met een deken op staan al een tijd, maar die is bijna 22 en moet op gewicht blijven. Soweiso is ruwvoer heel belangrijk om het kacheltje aan te houden bij je pony. Maar ik zou met die extreme omstandigheden ook een deken om doen.

Ik twijfel er ook aan om eentje op te leggen vanaf morgen. Maar wanneer moet het dan weer eraf genomen worden?

Mi_Amore

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:46

Hier staat de Haf (net licht verkouden geweest) met een regendeken incl fleece. Er gaat morgenochtend een 100gr onderdeken onder. Het veulen is herstellende van een bronchitis (3 weken geleden vastgesteld).

Ik denk eraan om hem een ongevoerde regendeken op te doen tegen de wind (windkracht 6, what the... -_- ).

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:44

Die van mij staat nu ook met deken op. Gisteravond een 100 grams opgelegd en nu een 220 grams. Morgen kijk ik wel of dat genoeg is en kan nog naar een 360 grams.

De wind is nu al vreselijk guur, ben benieuwd hoe het morgen gaat zijn :brr:

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:09

Hier in onze gemeente (in BE) gaat het tot max -7 gaan, met een gevoelstemperatuur van -14 en aanhoudende windkracht 5 tot en met 6.

Ben ik nu de enige die denkt: f*ck, hoe krijg ik mezelf en mijn paarden hierdoor?

Ik zit met 2 paarden met mindere weerstand, 24/7 op de wei, met schuilstal (3 wanden) dus afhankelijk van de wind, stress ik aardig :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:25

Hier is de verwachte temperatuur dinsdag en woensdag s ochtends zelfs al naar -11/-12 gezakt, en dat is werkelijke temperatuur. Het leek eerst op zijn laatst -8 te worden en slechts 1 nacht/ochtend.

Wij maken hier overigens geen onderscheid jong of volwassen paard. Ook jonge dieren hebben hier dekens aan gekregen als het weer slecht was. Meestal fleecegevoerd, maar als ik had gedacht dat ze 100g nodig hadden, dan zouden ze 100g op gekregen hebben. Wij hebben nooit de bekende jonge paarden kwalen van schimmel, regenschurft of luizen gehad bij de jonkies, op de keer na dat er een veulen bij stond van een eigenaar die afharden belangrijk vond. Haar jonge paard heeft het die winter allemaal gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:28

Ik heb ook nog nooit schimmel, regenschurft of luizen op mijn paarden gehad, zowel niet met als zonder deken.

Het was even zoeken maar ik heb mijn dekens weer gevonden, dus mocht het nodig zijn dan kunnen ze op. Ben benieuwd of ze zichzelf warm kunnen houden of toch een beetje hulp nodig hebben. (en hoop ook dat ze de dekens als ik ze ga gebruiken heel laten)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:10

Ik heb mijn 24/7 buiten Quarter watje met erge regenval onder een ongevoerde regendeken staan om hem op gewicht te houden en die krijgt hij vannacht ook gewoon op.. Ik heb een goede schuilstal die voor de windrichting van komende dagen precies goed staat en onbeperkt ruwvoer in die stal hangen. Ik denk dat de stevige koude wind + sneeuw op zijn blote vel hem meer schade zal gaan doen dan zijn ongevoerde lichtgewicht regendekentje eigenlijk. Ga vanavond laat nog wel even voelen hoe hij aanvoelt en beslis aan de hand daarvan of ik het nog verander.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:17

Ik heb toch mijn merrie een fleece met erover een ongevoerde amigo wug opgedaan. Ze heeft geen vet opmhaar ribben dus durfde het toch niet aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:21

Ik vind dekens met fleece helemaal afschuwelijk voor de vacht. Heb vaak dekens gewisseld voor mensen, maar wat een nare dekens zijn dat.

Ik heb altijd glad gevoerd als we dekens op hebben. Dan liever wat vulling.

Onze paarden gaan zelf heel strategisch staan. Ik was vol in de wind aan het uitmesten en het was echt wel pittig. Maar achter de schuur en het afdakje aan de bosrand, was het heel goed te doen. Daar stonden er ook 3.

Veulens, jaarlingen, 2 en 3 jarigen en evt ouder, zolang als ze mogen opgroeien, moet je echt geen deken op doen.
Wat er nu aankomt is koud voor ons. Niet voor gezonde paarden die voldoende kunnen eten en bewegen. Echt niet. Heb ze al jaren 24/7 buiten, ook zonder dekens, ook steeds ex stal paarden. Nooit problemen gehad.

Heb nu bij 3 om andere redenen gekozen voor dekens. Maar dan bouw je dat netjes op. Ga niet opeens op paarden met een goed functionerende vacht een deken op leggen.

Net als sneeuw. Dat maakt geen donder uit voor paarden. Ze liggen er zelfs midden in, ook zonder deken en ook als ze in een droge, schone, zachte stal kunnen liggen.

Als je twijfelt kan je ook overdag de deken af doen en alleen voor de koudere nachten ene deken erop. Maar dan zou ik echt met wat vulling kiezen. Niet te dik, want vacht is al een deel isolatie. Maar ook niet 0gram en zeker geen fleece op dikke haren.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:26

Vind het wel interessant om te zien waar iedereen uiteindelijk op uitkomt/voor kiest :D

Hier twijfelde ik tussen de hele deken eraf halen (hij draagt alleen 0-grams ongevoerde regendeken tijdens regen periodes, anders gewoon bloot), of 100 gram liner. Onder z'n ongevoerde 0 gram laten staan vond ik eigenlijk geen optie. Heb nu gekozen voor de liner, dus hij staat onder 100 gram. Verder spek genoeg, dus gaat goed komen. En zodra de wind weg is of de temp weer omhoog, zet ik hem net zo makkelijk weer onder 0 en hopelijk gewoon bloot als het eindelijk weer eens droog is.

Wel heb ik de schuilstal vol gegooid met hooinetten. Belangrijkste kachel, eten :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:29

Hier staan mijn 2 pensioen paarden gewoon zonder deken buiten. Ze hebben onbeperkt ruwvoer en kunnen zelf beschutting zoeken in de schuur. Beetje kou overleven ze wel hoor. Anders moeten ze maar wat harder wandelen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:39

Ik weet echt niet wat ik moet doen en zit met mijn handen in het haar..

We hebben gisteren een jonge pony opgehaald, een heel lief beestje en gewend om 24/7 buiten te lopen. Het punt is dat ze momenteel vrij 'fragiel' en kwetsbaar is en echt geen reserves heeft opgebouwd, in combinatie met een lage weerstand op dit moment. Ze is te dun.

En dan hebben we een Tinker merrie van 20 jaar met de ziekte van Cushing. Loopt ook 24/7 buiten.

Pony's krijgen onbeperkt hooi gevoerd en hebben beide nooit dekens op gehad. Ze hebben de beschikking tot een 'overkapping' om enigszins te kunnen schuilen van regen, sneeuw en zon.

Vooral over de jonge pony ben ik echt niet gerust. Ze heeft niets bij te zetten nu. Ik ben halsoverkop op Marktplaats aan het zoeken naar een deken voor haar, maar er is gewoon niets te vinden.

Wat te doen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:42

Misschien een muurtje neerzetten van zeil als je dat kan spannen of strobalen, hooibalen, een auto? Zoiets?

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:44

Steentje schreef:

We hebben gisteren een jonge pony opgehaald, een heel lief beestje en gewend om 24/7 buiten te lopen. Het punt is dat ze momenteel vrij 'fragiel' en kwetsbaar is en echt geen reserves heeft opgebouwd, in combinatie met een lage weerstand op dit moment. Ze is te dun.

En dan hebben we een Tinker merrie van 20 jaar met de ziekte van Cushing. Loopt ook 24/7 buiten.

Pony's krijgen onbeperkt hooi gevoerd en hebben beide nooit dekens op gehad. Ze hebben de beschikking tot een 'overkapping' om enigszins te kunnen schuilen van regen, sneeuw en zon.

Vooral over de jonge pony ben ik echt niet gerust. Ze heeft niets bij te zetten nu. Ik ben halsoverkop op Marktplaats aan het zoeken naar een deken voor haar, maar er is gewoon niets te vinden.

Wat te doen?

Ik heb je een pb gestuurd. Je kan wel een deken krijgen alsnik de goeie maat heb liggen. Heb er genoeg :(:)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:51

Steentje schreef:

Wat te doen?

Ze hebben beschutting ? Dan moet dat prima kunnen hoor :j

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:54

Steentje schreef:

Wat te doen?

Welke maat zoek je en waar kom je vandaan? Misschien dat hier mensen kunnen helpen

Ik twijfel zelf ook erg bij mijn 26 jarige welsh pony. Ze is met pensioen, hoogstwaarschijnlijk cushing en is al een tijd vol op aan het verharen.
Haar vacht lijkt wel mooi dik maar met regen heeft ze het ook zo snel koud. Ik heb een 100 gr regendagen voor haar klaarliggen maar twijfels, twijfels en nog eens twijfels...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:59

Mijn paarden vandaag ook kou klaar gemaakt. De 4 koukleumen (26, 22 een met dunne vacht en een zwakke 2 jarige vanwege darm beschadiging) allemaal 600 gram op.
En de Shetland ook maar 200 gram op gegooid. Hebben onbeperkt hooi en kunnen uit de wind als ze willen maar doen ze niet. Er word hier op Texel windkracht 7 tot 10 verwacht.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:02

600 gram?! Dat heeft mijn ene paard die mét deken oploopt dus zonder wintervacht niet eens op. Die heeft nu gewoon 200 gram op liggen.

Gezonde Shetlanders hebben het met deze temperatuur eens even niet te warm eindelijk.

Ik woon direct aan het IJsselmeer en hier stormt het al aardig. 2 paarden zonder deken, 1 met 200 gram.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:07

De ruitershop hier was gewoon open, weliswaar met een balietje bij de ingang dus niet zelf kunnen neuzen, maar ze hebben met liefde een goede deken voor me uitgezocht!

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:11

Hier staan ze alle 4 onder dekens en gaan ze de nachten op stal

Mijn KWPN staat onder een deken met hals van 400 gram en onderdeken van 100 gram
Mijn Haf staat nu onder 300 gram
Oudste Shet staat onder 250 gram en de andere Shet onder 100 gram.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:30

Ik heb mijn haf nu ook onder 300 staan.
Deuren en luiken zijn dicht maar op het dak hebben ze open ventilatie randen dus de kou komt toch binnen.
Hij was lekker onder 200 grams rond de middag maar morgen ga ik niet dus dan liever wat warmer dan te koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:36

Matheno schreef:
600 gram?! Dat heeft mijn ene paard die mét deken oploopt dus zonder wintervacht niet eens op. Die heeft nu gewoon 200 gram op liggen.

Gezonde Shetlanders hebben het met deze temperatuur eens even niet te warm eindelijk.

Ik woon direct aan het IJsselmeer en hier stormt het al aardig. 2 paarden zonder deken, 1 met 200 gram.

Ik sluit me helemaal bij Matheno aan. Dieren hebben volgens mij ook geen last van de gevoelstemperatuur

https://wikikids.nl/Gevoelstemperatuur# ... 20afkoelen.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... -windchill

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... tuur/2933/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:38

Waarom in hemelsnaam wil je een shetlander een deken geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:39

[***] schreef:
Ik sluit me helemaal bij Matheno aan. Dieren hebben volgens mij ook geen last van de gevoelstemperatuur

Ik denk dat je de rekensom niet helemaal hetzelfde kunt maken voor dieren, maar alles koelt sneller af in de wind, ook dieren.