Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:50

Ik heb dr kippen in eeen overdekte ren. Mogen overdag een paar uurtjes vrij lopen. Ook ivm roofvogels

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:00

wat een schrik KVulden. Gelukkig goed afgelopen... verstandig dat je gelijk nog een keer gegaan bent en dat ze toen mak was.

Mooi om te zien Wendelie. Lijkt mij lastig al die sneeuw. Hoe doe je dat met rijden/longeren etc?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:05

Mij is ooit verteld dat de witte haren eerder verharen omdat vacht dikker is, zwart wordt eerder warm door het licht dus minder vacht. Geen idee of het zo is, maar het lengte verschil in vacht zie ik bij al mijn bonte paarden wel inderdaad.

cheybinky, poeh, nieuwe baan en nieuw huis, pittig! En dan ook nog wonen op 20m2, je moet er iets voor over hebben zeg maar... Gaaf dat Fjordendame het nog zo goed doet.

Heel veel nieuwelingen, welkom!

Woow Happinez, wat een oppervlakte, allemaal prive, of starten jullie een bedrijf?

Wow, ontsnappende en loslopende paarden, baasjes weer een paar grijze haren rijker. Gelukkig alles goed afgelopen!

OOoh sneeuw, zoals bij wendely is geweldig <3

Kipjes zijn leuk bij een ander, hihi. Op mijn nieuwe plekje zou het mogen, maar ik begin er niet aan. Ik was er vroeger echt bang voor, dus vind al heel wat dat ik ze bij een ander niet meer eng vind. En hier ook veel roof, had van de week een poot van een ree in mijn weide liggen.
Laatst bijgewerkt door Caily op 24-01-21 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:05

De kip liep hier ook altijd buiten en als ze iets zag vliegen wat haar niet aanstond dan nam ze een spurt de stal in of onder de heg...net wat het dichtste bij was :)
Maar buren (en meer mensen hier in de buurt) zijn idd aardig wat kippen aan vossen en ander geboefte kwijt geraakt.
Over de ren van de cavia's heb ik nu draadjes gespannen zodat mocht er weer eens een roofvogel een duik nemen dat ie bedrogen uit komt en de caafs tijd genoeg hebben om naar binnen te rennen.
Het lijkt iig al dik een jaar te werken, ik ben er al een tijd geen meer kwijt geraakt op die manier.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:56

Onze kipjes pak je ook zo op. Heb ik ze niet echt geleerd. Ze kwamen uit een groep van 100. Ik denk dat ze denken dat ik de haan ben. Als je aan komt lopen gaan ze al plat op de grond. Hier leggen ze hele jaar door.

Rosie had ik een hoofdstel om met bit. Er zit een ring aan de neus riem waar ik een halstertouw aan had. De teugels had ik er ook aan, maar om de hals en die kon ik dus niet meer grijpen. Toen we nog aan de straat waren had ik er wel 2x even een tikje aan gegeven. Dat helpt inderdaad wel, dus misschien toch de teugels in de hand de volgende keer.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:20

Welkom aan alle nieuwe mensen. Wat een mooie locaties en paarden komen er voorbij zeg! <3

Ik vind kippen wel leuk bij een ander, maar ze kakken het liefst in/op je hooi en leggen op de meest onmogelijke plekken eieren die je pas weken later aantreft als ze al in staat van ontbinding zijn... en dan nog bloedluis... nee bedankt :')

Kvulden, wat een geluk dat het goed is afgelopen en de chauffeur zo meedacht! Ik snap dat dit een knauw is op je zelfvertrouwen -O-

Prairy, wat een werk hebben jullie verzet met het planten van de haag! Ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat groeien :D

Wendely, wauw wat een prachtige oortjes-foto <3

Jinte, leuke foto! Er ligt nog veel sneeuw bij jullie zeg :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:22

Ik heb mezelf ook maar even een schop gegeven om wat met/bij de paarden te gaan doen. Dus de bolle staat weer redelijk op de hoeven nu én een wandeltje inkl. stukje draven gedaan. Ze was braaf gelukkig (al 2 weken niet van het erf geweest) en de kleine gaf zichzelf beweging in de paddock en trainde meteen zijn stembanden :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:24

Ik moet ook nog hoefjes afronden, maar het is zo minimaal dat ik het steeds uitstel. 's avonds roept de bank me altijd... Ik ga mezelf ook maar eens een schop geven :')

Stembandtraining ben ik heel gevoelig voor, dan voel ik me echt een mishandelaar en herenig ik ze zo snel mogelijk weer :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:27

Even foto spam :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:32

@dp: heerlijke foto's :)
@dais: ik doe ze weer netjes rond vijlen (bolle schraapt/sleept nogal en krijgt dan vierkante hoeven :D ) en even de straalpunten wat er af en de steunsels elektrisch inkorten.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:35

Ik heb gister ook even merrie rond gevijld. Was inderdaad maar minimaal. ze groeien totaal niet nu.

Zonet weer even een buitenwandeling gemaakt met de merrie ( lekker hyper) en shetje onder het zadel (die was nog moe van gister denk ik).

Merrie is met stemcommando's en twee vingers te managen, tenzij ze langs de boerderij met de lama's moet of die huizen waar ze blaffende honden hebben. Ik heb altijd hoofdstel in en loop/ren ernaast met de teugels in mijn handen. Normaal nul contact/druk tenzij het nodig is.. Zonder ga ik echt niet de weg op. Met halster heb ik niets te vertellen, en dat heeft ze direct door...

Shetje was niet zo voorwaarts vandaag... Die had zo nu en dan wat mentale ondersteuning nodig in de vorm van een zwaaiend halstertouw achter zijn billen...
Ze staan nu weer lekker samen hooi te knabbelen. Iedereen moe maar voldaan...

Nu weer binnen op de bank opwarmen...

DP: Super gave foto's !!
Dais_: mijn kipjes lopen in de tuin en komen niet bij hooi in de buurt. Dat scheelt. en jakkes ontbindende eieren. dat is echt zooo smerig... Ik hoef ze alleen maar uit de nestkastjes te halen elke dag. lekker verse eitjes...
Kvulden: Wat voor kipjes heb jij ? als ze doorleggen en uit een grote groep komen; legkippen?
Legkippen kunnen ook heel makkelijk zijn!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:35

Wauw, wat gaan jullie hard. :')

Prachtig zeg al die sneeuwfoto's! <3 Bij ons is er helaas niet zoveel gevallen. En ik had ruzie met de batterij van mijn camera, dus opnieuw geen foto's voor mij.
En ook onze geplande wandeling met de paarden is niet kunnen doorgaan, want de wegen waren echt spekglad. Ik ging op onze oprit al bijna onderuit... _O-

Met toestemming van de buren hebben we ook al een van de schuren leeggehaald, want binnen 5 dagen zou alle rommel weg moeten, maar ze lijken dat zelf nog niet te beseffen vrees ik. >;) Maar nu is er in elk geval plek voor de 6 paletten vlas die in de loop van volgende week geleverd worden. :))
Afbeelding

Heerlijk als paarden aan stembandtraining doen. Mijn vosje traint dat ook geweldig. Die hinnikt niet, maar gilt gewoon. _O- Echt pijnlijk voor de oren. := Het is ook een hele uitdaging om die alleen mee te nemen, maar we oefenen kleine stukjes en stilletjes aan kunnen we wat verder lopen zonder overbodig drama. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:38

Ik denk dat jij over 5 dagen zelf alles staat te verwijderen dan, als ze nu nog niet begonnen zijn... Sterkte :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:40

Ja, die kans is inderdaad erg groot. Nu blijft die vrouw tijdelijk nog in het huis wonen, maar de schuren en het land mochten we al gebruiken. Maar alsnog ga ik hun rommel niet naar het containerpark brengen hoor, ik zet het desnoods wel op hun oprit. _O-

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:43

Hier ook (snel) wandelingetje met de merrie en gillende shet. Ik neem haar wel aan halstertje mee, maar aan leadrope die door het halster over haar neus zit. Was ik vandaag wel even blij mee, want ze was drukker dan anders, had shet misschien op stal moeten doen := toen ze net braaf en rustig was is mijn vriend even op de camera gaan kijken of shet ook al rustig was. Bleek hij zijn geluid op max te hebben gezet, merrie weer druk en terug gillen naar de telefoon :')

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:58

Wat een gezellig leuk topic is dit zeg!

Wat een nare gebeurtenis kvulden! Fijn dat het toch nog wel goed afgelopen is op wat extra grijze haren na...

Ik lees ook veel over kipjes, die komen in de toekomst bij ons ook de boerderij opfleuren...weet alleen nog niet wanneer, hoeveel en welke soort maar er komt geen haan hahaha.

Vandaag hebben wij een paar kindjes op bezoek gehad die een prima dagbesteding hadden bij ons aan stallrn mesten, hooinetten vullen, paardjes poetsen etc etc etc, wat een plezier hebben de kinderen gehad...dat vind ik toch wel fijn om te zien in deze ietswat moeilijke tijd.
Onze paarden zijn overigens echt zichtbaar heel blij met hun schuilhut.
Hier staan ze alle 4 binnen maar de dame met de rode deken op vond het wel mooi om met haar dikke kont volledig het pad te blokkeren...
Afbeelding

En 1 van onze drachtige meiden...zij is heel close met de andere drachtige en ik merk aan beide paarden dat ze erg graag overdekt en uit de wind willen staan...
Afbeelding

Fijn gevoel dat de paarden dankbaar gebruik maken van deze mogelijkheid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:13

Ik twijfel wat over mijn hooi... ze eten het, maar daar is ook alles mee gezegd. Boon loopt eerst alle bakken langs of er echt niets anders is en Peppy stopt met eten terwijl het ook nog lang niet op is. Het is niet zo dat ze het echt niet eet, maar duidelijk met lange tanden.
Ik denk dat ze het te grof vinden en dat Peps er moeite mee heeft om het weg te krijgen.
Ik heb nu een net in de kliko gehangen en zal er vanavond eens een bak heet water over gooien; hopelijk wordt het daar wat zachter van en ook lekkerder.
Het hooi mankeert niets aan; ruikt goed, ziet er goed uit en is ook niet overmatig stoffig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:36

Ik heb exact hetzelfde DF
mijn kleine pakjes open ik en gooi paar plakjes van erbij en eten ze meteen op, dit hoi uit de baal is mooi droog, ruikt echt lekker en verknoeien ze ontzettend veel. Laten veel liggen, gooien het uit de bakk en eten er met lange tanden van

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:56

Ik heb precies hetzelfde met het hooi! Ze gooien het op de grond en staan er op te piesen. Ze eten het gewoon nauwelijks. Ik heb al een nieuw pak open gemaakt, maar daarmee doen ze precies hetzelfde. Het ruikt gewoon goed en het ziet er net zo uit als de voorgaande pakken. Het is ook gewoon dezelfde partij.
Ik snap er niks van?

greendragon schreef:
Ik heb gister ook even merrie rond gevijld. Was inderdaad maar minimaal. ze groeien totaal niet nu.

Haha, ik zie het nu voor me hoe je heel je merrie rond hebt gevijld :') Mijn merrie is ook nog wat hoekig, haar lijf kan hier en daar ook wel een vijltje gebruiken :') .

Kim, wat fijn dat ze overdekt kunnen staan en zelf kunnen kiezen. Fijn dat je de kindjes vandaag een leuke dag hebt kunnen bezorgen met de dagelijkse klussen :D.

Retjethorse, ergens staat er online een artikel wat de kosten zijn als iemand zijn perceel niet netjes achterlaat na aankoop. Misschien eens in de brievenbus gooien? :D Ik weet wel dat wij om die reden echt niks achter hebben gelaten wat niet op de koopakte stond vermeld.

DuoPenotti, wat een heerlijke beestenbende heb je daar zeg <3

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:01

Hier zijn de kipjes van redeenlegkip. Ze leggen nu inderdaad nog gewoon door, terwijl ze niet verlicht of verwarmd zitten. Eitjes inderdaad alleen in nestbakje. En bij het hooi komen ze alleen als ik daar zelf bezig ben en de deur open laat. Vind dat voor even altijd wel gezellig :')

Balen van het minder gewenste hooi. Geen dode beesten in t pak dat ze daardoor niet hoeven?
@dais: erin piesen doen die varkens van mij ook als ze de kans krijg een. Maar ongepiest eten ze het wel heel graag. Ik heb gewoon goorlappen denk :')

Fijn hè kim als je een schuilplek maakt en daar dankbaar gebruik van wordt gemaakt :+:

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:03

Mag ik ook mee praten! Ik ben Lotte en heb 3 paarden, een jaarling, eentje van bijna 2 en mijn oude Welsh van bijna 18 met PPID. Ze staan met z'n 3en aan huis sinds januari dit jaar, dus nog niet zo lang. Ook nog wennen en ritme krijgen en nog heel veel dingen die verbeterd moeten worden, maar voor de paardjes doe je het toch <3

Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:09

Welkom Lotte! Wat een kleurrijk trio heb je daar. Nog maar net de paarden aan huis, leuk hoor! Waar ergens zit je in Nederland en wat heb je zoal op de planning staan? Ik zie in ieder geval geen modder, dat is al een groot pluspunt lijkt me :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:13

Wat een knapperds Lotte.

Ik heb de paarden alleen gevoerd en Mo even geaaid. Was er snel klaar mee met die laag vieze drab.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:27

Dais_ schreef:
Welkom Lotte! Wat een kleurrijk trio heb je daar. Nog maar net de paarden aan huis, leuk hoor! Waar ergens zit je in Nederland en wat heb je zoal op de planning staan? Ik zie in ieder geval geen modder, dat is al een groot pluspunt lijkt me :D.

Haha ja een bruinbonte, een cremello en een palomino :)

Ik zit in Twente, op zandgrond dus dat scheelt. Heb gelukkig zeer weinig modder en de paddock is geheel droog. Het paddock zand in de schuilstal is zelfs zo droog dat het bijna stuift, scheelt dus enorm. Wel flink wennen, mijn palomino van anderhalf heeft al twee keer een houten paal gebroken tussen de paddock en de wei en door het draad is gegaan van een deel van de tracks. Inmiddels staat er nog meer stroom op en heb het verstevigd met nog dikkere eiken palen dus hopelijk blijft het nu goed. :)
De paddock is M3C zand zo op de grond gestort, dus niet netjes afgegraven of juist gedaan. We hadden eigenlijk alles klaar en toen in oktober pas erachter gekomen dat mijn bonte pony van bijna 18 nu PPID heeft dus er moest ZSM een paddock komen. Paddock is op dit moment zo'n 220m2 meter en hoop dit te vergroten dit jaar naar mogelijkheden 600m2 (eigenlijk zo'n beetje 20x40 maken) en deze correct aan te leggen door middel van afgraven etc. Daarnaast wil ik op meerdere plaatsen een eetbare haag aanleggen dit jaar en in april wil ik delen grasland doorzaaien met een kruiden mengsel. We hebben zo'n 1.5ha voor de paarden dus genoeg om mee te doen.

Als het goed is komt er in eerste week van maart ook een afsluitbare stal, net iets makkelijker wanneer er iets is/ ik op stap wil met een van de paarden gezien ze erg aan elkaar gehecht zijn en het niet echt tof vinden op dit moment als er eentje 5 minuten uit zicht is. := Hier werken we nog aan.

In ieder geval genoeg om te doen en leuk om hier mee te kletsen en inspiratie op te doen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:32

@lotte: welkom... leuke foto's vooral die mus doet het leuk :)