In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:04

Mindim schreef:
Ze heeft hem er al eerder op aangesproken.

Man kan geen deken betalen. Dus dan maar beest laten verrekken in det tussentijd? Weinig compassie voor het dier lees ik al.

Lees wat je wil. Ik weet hoe ik met dieren ben dus het zal me een zorg zijn hoe jij me ziet. :+

Als hij de eerste drie keer geen gehoor geeft dan de 4e wsl ook niet. Dus als dat dier geleidelijk magerder wordt had er al eerder ingegrepen kunnen worden. Voor dat het neer komt op ‘doen of laten creperen.’
Als je nu fatsoenlijk las. Dan had je dat ook kunnen lezen in mijn bericht. :)

Anastasia24

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 02:08

Ligt volledig aan de conditie van de pony. Als het daadwerkelijk ernstig is, dierenambulance inschakelen. Sorry, maar de mening van een persoon boeit mij minder dan niks als ik een pony zou zien die koud en mager staat zonder hooi. Heb je je teveel bemoeit? nee. Juist te weinig in mijn ogen. Een dekentje is hardstikke lief, maar heeft dus niks opgelost.
Maar wederom, wat is de situatie? Hoe ziet de pony er daadwerkelijk uit? Als de pony er qua gewicht dun maar niet bedreigend uit ziet, zit er niks anders op dan je handen ervan af trekken en laten gaan. Hoe moeilijk dat ook is. Maar met ondervoeding en bibberend van de kou, dat zou ik niet negeren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:08

Moeilijk hoor.

Qua dierenwelzijn heb je, imo, heel correct gehandeld. Het siert je dat je dit leed niet kan aanzien, en daar op eigen kosten iets aan probeert te veranderen. Anderzijds snap ik dat de eigenaar vind dat je je bemoeit hebt. Voor de mensen in dit verhaal is het waarschijnlijk het beste dat hij idd vertrekt, voor de pony in kwestie weet ik dat nog zo niet.

Toekomstgericht kan je hier gelukkig wel van leren! In theorie dan, want hoe je dit in de praktijk moet gaan toepassen lijkt me ook moeilijk. Want iemand die bij jou een stal komt bezichtigen, zal niet zeggen "ja, mijn pony is veel te mager, en ik ga er geen geld tegenaan gooien, en ik kom liever ook zo min mogelijk".
Je kan tijdens zo'n bezichtigingsgesprek wel proberen aanvoelen of iemand bij jouw visie van paarden houden past, maar het valt (imo) te vergelijken met een sollicitatiegesprek - men zet zijn beste beentje voor, verdoezelt de mindere kantjes. Pas in de praktijk worden die duidelijk. Of ook niet - paard komt bij jou te staan, en alles is koek en ei, beestje is 100% gezond, iedereen is blij. Een jaar later wordt paard voor het eerst ziek - dan kan de eigenaar alsnog door de mand vallen.

Ik las op de eerste pagina's een antwoord van een bokker dat je wel kan meenemen in zo'n eerste gesprek - dat jij 24/7 op de dieren moet kijken, en dus ook bepaalde verwachtingen hebt qua verzorging, en dat je daardoor op zoek bent naar gelijkgestemden, omdat je uit ervaring nu weet dat het anders niet zal werken, wat voor geen één van de partijen aangenaam is.

De doorsnee paardeneigenaar is begaan met zijn/haar paard, en daar zal jij dus niet bij moeten tussenkomen. Het zijn de uitzonderingen waarbij jij je genoodzaakt zal zien je te "moeien". Probeer dit mee te geven bij een eerste bezichtiging - de eigenaar die begaan is met zijn paard zal begrijpen dat, indien hij/zij zijn/haar paard correct verzorgd, jij je niet zal moeien. De eigenaar die van zichzelf weet dat hij/zij slabakt, zal oppikken dat bemoeienis wel eens kan gebeuren, en zal daar waarschijnlijk liever voor passen.

Je komt ze overal tegen hoor, eigenaars die het niet aanpakken zoals jij zou doen. Dat is nog tot daar aan toe, zolang het welzijn van het paard daar niet onder komt te lijden. Dat was bij jou wel zo, en daar heb je dan ook naar gehandeld. Ik ben geen pension-eigenaar, maar heb net zoals jij wel een hart, en vind het ook moeilijk om toe te kijken hoe een stalgenoot hoeven bijna laat omkrullen of agressief rijdt oid. Echter sta ik een trapje lager dan jij, en voel ik me helemaal niet op mijn plaats om me te "moeien". Ook al zou ik dat doen met de beste bedoelingen, met de gezondheid van het paard voorop gesteld. Helaas, men hoeft geen examen af te leggen om paarden te mogen houden... En dan nog - wederom de vergelijking met een sollicitatie, men zou hun beste beentje voorzetten en pas later door de mand vallen.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 04-01-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:09

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Ze heeft hem er al eerder op aangesproken.

Man kan geen deken betalen. Dus dan maar beest laten verrekken in det tussentijd? Weinig compassie voor het dier lees ik al.

Lees wat je wil. Ik weet hoe ik met dieren ben dus het zal me een zorg zijn hoe jij me ziet. :+

Als hij de eerste drie keer geen gehoor geeft dan de 4e wsl ook niet. Dus als dat dier geleidelijk magerder wordt had er al eerder ingegrepen kunnen worden. Voor dat het neer komt op ‘doen of laten creperen.’
Als je nu fatsoenlijk las. Dan had je dat ook kunnen lezen in mijn bericht. :)

Waa al mager bij aankomst en is daar toen op aangesproken, dier staat er nog maar 8 weken ;)

Hoe jij met jouw dieren bent, dat zal me een zorg zijn, daar gaat het immers niet over.

Dat ik het niet hetzelfde bekijk als jij, wil niet zeggen dan ik niet fatsoenlijk lees trouwens :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:23

Ik zou nooit pension aanbieden zonder ruwvoer. Veel te vaak gezien dat eigenaars hun paarden uithongeren en dat zou ik op mijn terrein niet willen.
Ik denk ook dat je deze klant beter laat vertrekken. Als jullie manier van paarden houden zo ver uit elkaar ligt lijkt mij dit de enige juiste beslissing.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:24

Je bedoelingen zijn goed maar komen niet bij iedereen even goed binnen. Ik ken meer paarden die graatmager staan, in de blub amper eten krijgen en ook die zijn er volgens de dierenpolitie nog niet slecht genoeg aan toe om er wat aan te doen. Zolang een paard eten krijgt, kan drinken en droog kan staan is het voor de nederlandse wet voldoende. Hoeveel eten enzovoorts wordt niet naar gekeken.
Je kunt weinig met dit soort mensen, dat zal je los moeten laten hoe vervelend het ook is voor dat beestje. Je kunt er weinig mee behalve advies geven zoals je hebt gedaan en verder is het aan de eigenaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:32

betadine schreef:
Ik zou nooit pension aanbieden zonder ruwvoer. Veel te vaak gezien dat eigenaars hun paarden uithongeren en dat zou ik op mijn terrein niet willen.
Ik denk ook dat je deze klant beter laat vertrekken. Als jullie manier van paarden houden zo ver uit elkaar ligt lijkt mij dit de enige juiste beslissing.

Eigelijk zelfs nooit halfpension. ‘T is echt schrijnend hoeveel eigenaars het ok vinden om 1x per week uit te mesten en verder hun paard in een berg stront te hebben staan :/

Maar goed... dit soort situaties ga je alleen oplossen als stalhouders samen een front zouden vormen tegen elke vorm van verwaarlozing/mishandeling op hun stal. Als je overal weg vliegt begin je hopelijk wel eens goed na te denken. Maarja, zo snel zie ik dat nog niet gebeuren helaas.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:38

Wat ik begrijp uit dit topic is dat veel mensen dus ook 144 niet zouden bellen bij het zien van een uitgemergeld dier want ‘het is niet mijn probleem’. Dat vind ik schrijnend.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:42

Ik vind dit echt te ver gaan deken kopen DA raadplegen.
Ik vind dat zeker niet kunnen, en je kunt best iemand aanspreken en dan is het de toon die het maakt. Jij weet ook niet of de pony bevangen is geweest want dan is schraal houden heel goed, en wat noem jij mager. Als ik er echt niet tegen kon zou ik ze weg sturen dan zie je het niet meer

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:44

Divers schreef:
Wat ik begrijp uit dit topic is dat veel mensen dus ook 144 niet zouden bellen bij het zien van een uitgemergeld dier want ‘het is niet mijn probleem’. Dat vind ik schrijnend.

Is die echt uitgemergeld dan? Want iedereen verstaat iets anders onder mager. Pony die bevangen is geweest kun je bv beter wat schraler houden . Maar goed zonder echt de pony te zien weten we niks

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:45

keona schreef:
Ik vind dat zeker niet kunnen, en je kunt best iemand aanspreken en dan is het de toon die het maakt. Jij weet ook niet of de pony bevangen is geweest want dan is schraal houden heel goed, en wat noem jij mager. Als ik er echt niet tegen kon zou ik ze weg sturen dan zie je het niet meer

Bevestigd door een dierenarts... Sorry maar ik zie dan echt geen mogelijkheid meer tot welles/nietes discussie over wat mager is.

Daarnaast... zonder vacht in 2 graden buiten in een ongevoerd deken? Dat is gewoon mishandeling.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 04-01-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:46

Femke_Tweety schreef:
Wat is graatmager? Meningen over gezond gewicht kunnen nogal verschillen.
Waarom is hij graatmager?
Waarom is hij geschoren?

Allemaal dingen die er toe doen in het verhaal.
Allemaal dingen waar de eigenaar waarschijnlijk best wel antwoord op heeft, vanuit zijn visie.

Ik vind echt dat je érg ver gaat in het veroordelen van je pensionklant.

Als ik dit vervolgens zou lezen op bokt zou ik spin- en spinijdig zijn als klant.

Als iemand de gezondheid van zijn dier hoog in het vaandel heeft dan zou je de bemoeienis als goede raad zien en er begrip voor kunnen hebben, wat dan ook de reden is. Hooguit zou je het als bemoeien kunnen zien maar goed deze persoon maakte zich niet zo druk om het diertje anders kwam hij wel vaker toch?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:47

Ts heb je verhaal nog keer gelezen als het je zo hoog zit bel 144 met je verhaal

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:47

meggiemeg schreef:
Je bedoelingen zijn goed maar komen niet bij iedereen even goed binnen. Ik ken meer paarden die graatmager staan, in de blub amper eten krijgen en ook die zijn er volgens de dierenpolitie nog niet slecht genoeg aan toe om er wat aan te doen. Zolang een paard eten krijgt, kan drinken en droog kan staan is het voor de nederlandse wet voldoende. Hoeveel eten enzovoorts wordt niet naar gekeken.
Je kunt weinig met dit soort mensen, dat zal je los moeten laten hoe vervelend het ook is voor dat beestje. Je kunt er weinig mee behalve advies geven zoals je hebt gedaan en verder is het aan de eigenaar.

Zelfs eten hoeven ze niet te krijgen gezien de geschiedenis in de Oostvaardersplassen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:48

keona schreef:

Er staat dat de pony heel mager is. Dat is iets anders dan schraal.

Ik vind het best schokkend dat sommige mensen zouden doen alsof ze gek zijn en dus geen actie zouden ondernemen. Ik word door zulke teksten echt een beetje boos. Een dier in nood laat je niet lijden. :n

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:48

Divers schreef:

Mijn ervaring is dat het niets helpt om ze te bellen. Hier vlakbij staan er 2, ribben te tellen, ruggegraat en heupen steken er uit, staan in de drek en hebben een soort van schuilstal wat 1 groot tochthok is met een lek dak, krijgen amper te eten, krijgen meerdere malen per jaar een melding binnen. Ze gaan kijken, geven de mensen een advies en daar houdt het mee op. Voor de wet is het zo dat een paard droog moet kunnen staan, eten en drinken moet krijgen, hoeveelheden staan er niet vermeld. Dus kunnen ze er simpelweg niet op handhaven. Het zijn vaak ook normale politieagenten die met de dienst voor de dierenpolitie worden belast en sommige hebben er ook geen verstand van dat een paard anders eet dan een koe of een schaap.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:49

Rizette schreef:
meggiemeg schreef:

Zelfs eten hoeven ze niet te krijgen gezien de geschiedenis in de Oostvaardersplassen.

Ja dat was helemaal schrijnend, zal ook altijd wel een locatie blijven wat voor de dieren niet geweldig zal zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:52

keona schreef:
Ts heb je verhaal nog keer gelezen als het je zo hoog zit bel 144 met je verhaal

Maar wie heb je er dan mee uiteindelijk met het bellen naar 144? In eerste instantie gaan ze naar de staleigenaar waar de pony gestald staat, deze wordt er op aangesproken, doet zijn/haar verhaal. Stuurt ze door naar de eigenaar van de pony, die pakt de pony weer op en verkast weer. Het blijft een heel lastig verhaal zo iets. Goed is het natuurlijk niet dat een pony te mager staat, is er een geschiedenis van hoefbevangen zijn hoeft deze nog altijd niet mager te staan, slank kan dan ook prima.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:54

Bij ons is het heel simpel. Dierwelzijn is bij ons opgenomen in de stalregels. Mocht men zich hier niet aan willen houden dan is het :wave:

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:06

Ik ben het volledig eens met ruitje. Je kunt de eigenaar aanspreken op hoe de pony eruit ziet. Je kunt sparren en tips geven. Je kunt zelfs aangeven dat als er niks veranderd hij een andere plek moet gaan zoeken omdat dit niet bij jou past.t veranderd en dan niks? Geef m aan dat ie voor het einde van de maand kan vertrekken, want je gaat hier niet lijdzaam staan toekijken hoe een pony wegkwijnt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:29

Maar iedereen doet nu alsof de pony geholpen is en TS de redder in nood is? De pony is nog steeds graatmager en nog steeds geschoren. De eigenaar van de pony heeft 0,0 bijgeleerd en zal de pony gewoon verder verzorgen zoals die nu (niet) doet, alleen dan niet in het zicht van TS.

Niet iedere "reddingsactie" is goed omdat het een actie is. Je moet nadenken voordat je ageert. En ja, bemoeienis leidt meestal tot juist het afstoten van wat er gezegd wordt. Je kan beter voorzichtig adviseren en educeren. Juist weten wanneer je vriendelijk een verbetering kan voorstellen, in gesprek treden met de persoon, zoals volwassenen doen. En als je dan toch 'iets' wilt doen, dit sowieso op voorhand vragen en afspreken, zodat de eigenaar van de pony zich wel nog betrokken voelt en zich niet beledigd voelt. Want nu is de eigenaar van de pony beledigd en stampt die op hoge poten weg en de pony? Die is geen halve sikkepit vooruit geholpen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:48

meggiemeg schreef:
Divers schreef:

Mijn ervaring is dat het niets helpt om ze te bellen. Hier vlakbij staan er 2, ribben te tellen, ruggegraat en heupen steken er uit, staan in de drek en hebben een soort van schuilstal wat 1 groot tochthok is met een lek dak, krijgen amper te eten, krijgen meerdere malen per jaar een melding binnen. Ze gaan kijken, geven de mensen een advies en daar houdt het mee op. Voor de wet is het zo dat een paard droog moet kunnen staan, eten en drinken moet krijgen, hoeveelheden staan er niet vermeld. Dus kunnen ze er simpelweg niet op handhaven. Het zijn vaak ook normale politieagenten die met de dienst voor de dierenpolitie worden belast en sommige hebben er ook geen verstand van dat een paard anders eet dan een koe of een schaap.

Dit is niet helemaal correct. Een melding die gaat over de verwaarlozing van paarden moet naar de LID doorgezet worden en niet naar de dierenpolitie, tenzij er naast de verwaarlozing sprake is van mishandeling.

Als de paarden er daadwerkelijk zo bij staan, dan zou ik adviseren nogmaals melding te doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:00

Op het adres waar ik naar vernoem komen meerdere malen per jaar meldingen binnen, alles gaat 144 en verder gaat het niet. Dus het doorzetten werkt dan ook niet goed binnen 144 als ik het zo begrijp als dat wel een werkwijze zou moeten zijn. Heb ze zelf ook wel eens gebeld nadat ik eerst meerdere keren de mensen er zelf op had aangesproken, dienstdoende agent aan de telefoon gehad, heel gesprek mee gehad en die wist dus ook te vertellen dat ze er vaker komen per jaar maar niets kunnen doen vanwege de wetgeving.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:04

Gini schreef:
Niet iedere "reddingsactie" is goed omdat het een actie is. Je moet nadenken voordat je ageert. En ja, bemoeienis leidt meestal tot juist het afstoten van wat er gezegd wordt. Je kan beter voorzichtig adviseren en educeren. Juist weten wanneer je vriendelijk een verbetering kan voorstellen, in gesprek treden met de persoon, zoals volwassenen doen. En als je dan toch 'iets' wilt doen, dit sowieso op voorhand vragen en afspreken, zodat de eigenaar van de pony zich wel nog betrokken voelt en zich niet beledigd voelt. Want nu is de eigenaar van de pony beledigd en stampt die op hoge poten weg en de pony? Die is geen halve sikkepit vooruit geholpen.

We waren er niet bij dus we weten helemaal niet hoe de TS dit heeft aangekaart. Misschien was dit wel 'voorzichtig, vriendelijk en educatief'. Als ik zie hoe in dit topic gereageerd wordt dan is kritiek incasseren voor velen nog wel een dingetje.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:08

Blussem schreef:
Bij ons is het heel simpel. Dierwelzijn is bij ons opgenomen in de stalregels. Mocht men zich hier niet aan willen houden dan is het :wave:

Terecht.

Ik snap beide kanten in dit verhaal. Ik heb ooit een hengst elders gestald, maar die heb ik toch maar snel thuis tussen de merries gezet want het leek haast of het paard van de stalhouder was in plaats van van mij. Tegelijkertijd zou ik geen leed op mijn stal willen, dus eigenaren die niet goed voor hun paarden zijn kunnen vertrekken en krijgen er een melding bij cadeau.