Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:29

Popstra schreef:
Ik was afgelopen week onderweg en zag het ook weer, Paarden in een kale prutweide door de vele regen die een beetje staan te staan. Niks knabbelen of spelen maar ergenis door de regen en wind en niet kunnen schuilen. Maar ze staan wel buiten he..hiephoi :roll:
Ik vind dat een armoedige manier van paarden houden. Zou dit zelf dan ook nooit willen doen op deze manier.

Als jou paard in de winter 6 uur buiten kan staan en daarnaast ook nog dagelijkse arbeid verricht is dat toch prima.
Lekker droge stal en lekker knabbelen. Moet je kijken hoe relaxed ze er dan bij staan.

Een paard is mentaal en fysiek niet geschikt om zo lang in een kleine afgesloten ruimte te staan. Het is geredeneerd vanuit jezelf: jij als holendier vindt dit relaxed. Je paard is er gewoon aan gewend maar het is uiteindelijk niet gezond voor hem.

De mijne stonden bij dit rotweer lekker droog te knabbelen in hun inloopstal en liepen regelmatig even de regen in om wat te spelen of gewoon om even een rondje te lopen. De paddock is verder gedraineerd en ook grotendeels bestraat dus geen spatje modder te vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:08

Je zegt het zelf al dat jou paarden een droge inloopstal tot de beschikking hebben en het netjes is verder.
Wat ik vaak zie is verre van dat en mag vaak niks kosten.

Ik vind dat als je je paarden thuis houd niet kan oordelen over mensen die deze mogelijkheid niet hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:18

Popstra schreef:
Je zegt het zelf al dat jou paarden een droge inloopstal tot de beschikking hebben en het netjes is verder.

Ik vind dat als je je paarden thuis houd niet kan oordelen over mensen die deze mogelijkheid niet hebben.

Maar een droge inloopstal zou toch eigenlijk overal minimaal mogelijk moeten zijn?
Op veel pensionstallen hier zit vooral geld in veel randzaken waar paarden niet zoveel aan hebben.
Dat uur dat de baas er is, is er alles en meer wat je nodig hebt.
De overige 23 uur dat het paard er woont staat het maar een beetje te staan....

Voor vieze baggerweiden zonder droge plekken om te liggen zouden we niet moeten pleiten, maar ook niet voor stallen waar ze er alleen uit komen om gereden te worden of 2 uurtjes onder toezicht in een paddock geknikkerd worden.
Beiden zijn gewoon niet okay.

Maar een paard vindt het ook heerlijk om lekker ranzig te zijn he?! Dat is iets anders dan vastzuigen in kniediepe modder.
Maar je maakt een paard niet gelukkiger dan lekker viezig buiten rommelen, helaas is dat ook veel paarden niet gegund.

f4bjheu

Re: Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 18:52

Denk dat jullie niet moeten vergeten dat je lang niet overal schuilstallen etc mag bouwen. Ofwel omdat het niet jou grond is, dan wel omdat het vergunning-technisch niet altijd kan.

Denk ook dat het helpt als er niet zo denigrerend/neerbuigend wordt gedaan over paarden die niet in een wilde Eifel paradijs staan. Neemt niet weg dat 23/7 op stal niet oké is.

Overigens; stapmolen kan echt prima een functie voor paard zelf hebben en niet alleen “chill voor de eigenaar”.

Ook moet niet onderschat worden wat ondergrond/locatie voor invloed heeft. Zware klei in de randstad is nu eenmaal compleet anders dan zand. Daarbij zijn de onderhoudskosten ook heel anders afhankelijk van de locatie, zeker met klei. Niet iedereen heeft alle geld en tijd in de wereld om alles perfect te maken en niet perfect is niet hetzelfde als slecht.

In hartje randstad is 4u per dag buiten best redelijk. Ook niet iedereen heeft tijd om alles zelf te doen. Als er dan een oké alternatief is, is dat oké. Daarbij; oprecht paarden met verschillende behoefte en voorkeuren bestaan. Niet elk paard is een IJslander die overal tegen kan, zeker vergeleken met de nieuwe sportpaarden. Denk dat deze factor ook niet moet worden vergeten.

Denk dat het vooral belangrijk is dat mensen (vooral mensen met paarden ipv paardenmensen) snappen dat buiten tijd en vrije tijd met vrienden voor paarden belangrijk is. En gemeenten die eerder schuilstallen toestaan

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 19:06

Lees voor de lol inderdaad eens het topic stalling gezocht rondom Arnhem.
En san zit je toch echt op zandgrond.::
Een regio waarvan je verwacht dat er veel buiten ruimte, mooie plekken te vinden zouden zijn...
Om maar aan te geven dat het allemaal mooi op papier kan. Maar het moet ook maar kunnen, en stalhouders moeten t ook maar willen.
Onze gemeente bijvoorbeeld mag je geen schuilstal neerzetten en vele gemeentes hieromheen exact hetzelfde..

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:27

Wij zitten hier in Brabant op zandgrond. Mijn wei ligt hoog, echt ideaal. Heb verder schuilstal, paddock. Pony’s staan 24/7 buiten. Nu ik veel thuiswerk kunnen ze ook op erf in binnenstallen (normaal is dit vanwege veiligheid niet toegankelijk, maar zo kan ik opletten of ze geen gekke dingen doen op erf). Doen ze eigenlijk amper; ik voer ze weleens hooi, maar daarna lopen ze direct weer naar buiten.
Ik heb pony’s tijdje op pension gehad ivm inzaaien wei. Zelfs hier is het nog heel lastig veel buiten te vinden. Ik zie hier in omgeving ook heel veel paarden alleen buiten staan, dat snap ik ook echt niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:04

Popstra schreef:

Maar ik heb jaren mijn paarden op pension gehad. Ik reed er de meeste tijd wel 25+ km voor om bij een geschikte stal te komen waar ze onder goede omstandigheden 24/7 buiten konden wonen. Ik ben van de redelijk zwart-witte mening dat je een dier niet moet houden als je niet aan de (door de wetenschap tamelijk objectief gestelde) basisbehoeften kan voldoen. Beetje hetzelfde als geen dolfijn willen in mijn zwembad in de tuin zeg maar.

Ik snap overigens dat het niet altijd makkelijk is en dat je nuances moet
blijven zien. Maar stalgebaseerde huisvesting zit mi nog veel te veel in onze cultuur. Ik heb wel het idee dat die cultuur begint te veranderen. Mijn paarden staan nu 3 jaar thuis, maar in de tussentijd zijn er véél meer 24/7 opties in de regio bij gekomen gelukkig. Het aanbod is echt groeiende.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 01:20

AmoorM schreef:
In mijn omgeving hoor ik veel dat paarden maar 3 a 4 uren per dag naar buiten mogen in deze periode. Meer weidegang zou namelijk niet goed zijn voor de dieren. Redenen die ik voornamelijk hoor zijn:

- koliek
- verveling
- stressen
- regen en natte grond

Dit vooral ivm kale weides waar geen tot weinig gras meer groeit. Ik weet dat bokt voor 24/7 buiten of minimaal 8 uur weidegang is en alles wat daar onder is de pan in hakt.

Zelf ben ik ook voor paard lekker naar buiten. Maar toch knaagt het soms doordat mijn omgeving hier blijkbaar anders in is. Natuurlijk mag dat! Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar ik ben ook kritisch naar mijzelf. Is het daadwerkelijk wel fijn voor een paard om in deze periode de hele dag op een redelijk kale weide te staan, zonder schuilmogelijkheden? Wel toegang tot hooinetten die mee genomen mogen worden ivm kale weide.

Kijk ik niet te veel naar "het boekje" of "het plaatje?" en ga ik daarbij de gezondheid/behoefte van mijn paard voorbij? Hoe gaat dat bij anderen? :)

Ik denk dat je dit per paard moet bekijken. Mijn pony vond op stal niets. Hij vond het fijn om 24/7 buiten te staan met heel veel vriendjes. Stond wel met beschutting van bomen, maar had geen onbeperkt hooi. Als hij dat had gehad had ik hem weg kunnen brengen of was hij extreem dik. Mijn paard daarin tegen vindt regen of extreem natte voeten verschrikkelijk. Dit paard staat dan ook in de avond op stal of met extreem weer binnen. Hem maak ik echt niet gelukkig met extreem natte modder paddocks. Hij wilt zijn stal dan ook daadwerkelijk niet uit. Hij heeft wel onbeperkt kwalitatief goed ruwvoer. Daarnaast is zijn opbouw van zijn huid ook heel anders als die van de pony. Ik denk dat het ene paard het andere paard niet is. Een connemara, zoals mijn pony is een heel ander type dan mijn gevoelige Gelders. Ik ben wel een voorstander van veel buiten, maar ik denk dat je moet afwegen per paard wat hem of haar gelukkig maakt en wat daarin voor hem of haar haalbaar is. Net zoals het ene paard beter functioneert in een koppel dan in een grote kudde.

Ik ben wel een voorstander van kleine beetjes hooi geven om de zoveel uur. Dit vind ik noodzakelijk bij alle paarden. Je krijgt allerlei weerstand problemen en het verbaast mij nog steeds dat in mijn omgeving paarden soms staan zonder hooi na 6 uur. Dat zou voor mij niet mogen. Ik zou bij voorkeur al niet bij een stal gaan staan als ze overdag niets te eten krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:42

Gizeppie, extreem natte modderpaddocks zijn ook niet leuk. Heb je de hele winter alleen maar keuze uit dat of opstallen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:36

Popstra schreef:

Waarom denk je dat de paarden thuis staan? :D
Zelf heb ik ook van mijn 13e tot mijn 32e mijn paard op pension gehad.
Maar ik was daar wel klaar mee, toen we verhuisden en wat meer ruimte hadden wilde ik nog wel een paard, als ik weer afhankelijk was van een pensionstal had ik geen paard meer gekocht.
Nu moet ik zeggen dat waar ik nu woon veel pensionstallen in de buurt zijn waar ze genoeg buiten komen.
Waar ik eerder woonde was dat veel lastiger te vinden, (in die tijd vooral, 20 jr geleden) al zijn die plekjes nu daar wel. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:33

Het is vaak ook stuk comfort voor de pensionhouder dat meespeelt.

Heb veel stallen gezien en de advertenties etc zien er altijd super uit, dus gaan kijken.
Ik ging het liefste kijken bij regen in de winter. Dan zie je het regime op zn slechtst.
Maar dan wordt toch altijd weer geenoemd: ja we gaan hier extra zand in storten of draineren of bestraten. En dat gebeurt dan 2 jaar later nog niet enzo.
En dan worden de mooiste praatjes vertelt... Van zonsopgang tot ondergang buiten... Terwijl je dan meermaals rond 13:00 uur op stal komt, en dan staan paarden nog binnen want pensionhouder was nog even bij de kapper? Of paarden staan om 15:00 uur alweer binnen want feestje/bbq/verjaardag. En dan niet eens in de zoveel tijd.. Nee wekelijks.
Of een bak die niet begaanbaar is zodra er drie druppels water vallen. Of paarden krijgen veel te weinig ruwvoer terwijl je expliciet vraagt of we zelf mogen voeren en mogen bijgeven als het op is. Ik snap echt niet dat mensen hun paard trouw op zo'n stal kunnen houden waar ze veel teveel binnen staan zonder ruwvoer. Ik snap dat echt niet.
Zo is er heel vaak vanalles aan de hand die ervoor zorgen dat ik heel gauw weer verder moet kijken.

Je hebt dan je eigen paard, maar feitelijk heb je er niks over te zeggen. Stalhouder bepaald wanneer en hoeveel je paard buiten komt, wanneer en hoeveel ie op stal staat, wanneer paard eet, hoeveel die eet, wat ie eet. Met welk paard jouw paard contact heeft etc. Ik heb met daar vaak over verbaast. En dan zag ik ook nog vaak dat de dingen waar je dan wel wat over te zeggen hebt (bv merk voer) dat je daar commentaar op krijgt dat je meer moet voeren of bv geen bietenpulp meer moet geven omdat dat niks zou doen.

Dus soms lijkt een stal echt perfectm, maar als puntje bij paaltje komt zie je toch dat op kleine stallen het comfort van eigenaar voorop stond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:59

Hutcherson, ik ben het met je eens wat betreft het verschil tussen wat er allemaal beloofd wordt en wat je dan uiteindelijk echt krijgt. Dat is soms niet een op een hetzelfde.
Ik ben het echter niet helemaal eens dat dit vooral op kleine stallen zou zijn. Integendeel, het is sinds dat ik op een kleine stal sta met amper drie andere pensionpaarden dat ik kan zeggen dat ik het paradijs gevonden heb. Vooral individuele wensen kunnen gemakkelijker op ingespeeld worden, waar je bij een grotere pensionstal toch eerder mee moet met het standaard management en er niet rekening gehouden kan worden met tachtig individuele wensen. Maar ook op grotere pensionstallen kan het gewoon goed geregeld zijn, want op zich gaat het niet over de grootte van de stal, maar de mentaliteit van de pensionhouder.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:11

Het grootste ding hierbij is wat mij betreft het verschil tussen het ideaalbeeld en de realiteit.
Ja, in principe moet een paard zoveel mogelijk buiten. Maar als de omstandigheden niet geschikt zijn kan het verstandiger zijn om daar van af te wijken. En in de tussentijd een oplossing zoeken.

Mijn paard staat nu 24/7 buiten en vermaakt zich prima; maar ze heeft nu mogelijkheid om te schuilen, ruwvoer, track etc.

Eerder op stallen gestaan met alleen een zandpaddock zonder hooi, of een wei zonder beschutting. Dan was 4 tot 6 uur per dag meer dan zat.
Is dat ideaal? Nee. Maar wat mij betreft is de oplossing dan verhuizen, en niet een paard 10 uur laten verpieteren in de modder of brandende zon omdat een paard zo nodig lang naar buiten moet.

Op dat gebied zie ik het vaak mis gaan: wel beseffen dat een paard zoveel mogelijk buiten moet, maar niet de juiste omstandigheden kunnen bieden, waardoor een paard buiten bijna nog slechter af is dan op stal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:15

Hier staan ze ook de hele dag buiten, maar wel met de mogelijkheid om zelf te kiezen of ze binnen willen staan: de staldeur staat de hele dag open. Daar binnen is de ruif goed gevuld met hooi en buiten is ook een slowfeeder met afdak goed gevuld, zodat ze echt zelf kunnen kiezen waar ze willen eten. Verder heb ik verspreid over de veldjes ook nog wat eten liggen of hangen, zoals hooibrokjes, lucernemix en/of een paar netjes met wat hooi (elke dag wat anders, voor de afwisseling). Omdat het nu echt drama is met een natte ondergrond, heb ik een extra stuk voor ze opengezet. Op het weilandje komen ze in ieder geval niet, omdat ze die anders helemaal kapot lopen. Dat is weer wat voor het zomerseizoen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:31

Je moet kijken naar de aard van het beestje. En dan heb ik het niet over het paard. Als eigenaar moet je er een goed gevoel bij hebben hoe je je paard houd. De ene heeft dat met 24/7 buiten en de andere met in een heerlijke stal lekker binnen.
Paarden passen zich aan hoe de eigenaar het wil. Dus eigenlijk heel makkelijk.

Ik persoonlijk ben ook niet van 24/7 buiten. Ja in de zomer prima. Maar niet nu.

Maar lekker je eigen kop volgen lijkt mij het beste

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:35

baudyh schreef:
Je moet kijken naar de aard van het beestje. En dan heb ik het niet over het paard. Als eigenaar moet je er een goed gevoel bij hebben hoe je je paard houd. De ene heeft dat met 24/7 buiten en de andere met in een heerlijke stal lekker binnen.

Dus mijn shets moeten gezellig bij thuis op de bank.
Liefst nog een haardvuur maar die heb ik niet -O-

Want dat heb ik het liefste en voel ik mezelf heel fijn bij <3

Echter hebben mijn pony's toch echt andere behoeftes dan ik.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:38

Als jij dat wilt moet je het doen.

Je snapt best wat ik bedoel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:44

baudyh schreef:
Als jij dat wilt moet je het doen.

Je snapt best wat ik bedoel.

Nee dat snap ik niet. Want je gaat jezelf projecteren op je paard ipv kijken naar de behoeftes van je paard.
Je moet juist niet doen wat jou lekker lijkt maar juist wat goed is voor je paard.

En ja er zitten altijd uitzonderingen bij waar dingen net even iets anders moeten dan bij anderen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:49

Hier willen de shetten erg graag 's avonds naar binnen, en ze maken ook erg veel gebruik van hun schuilstal. Ongeschoren en nooit meer dan 12/7 binnen gestaan en zelfs dat pas in hun 3e winter voor het eerst (toen weer een tijd niet omdat er geen stallen beschikbaar waren) en sinds ze 5.5 zijn permanent (zomer en winter).

Anti-anthropomorphisme is net zo min juist. Pùur omdat wij iets op een bepaalde manier willen/denken betekent niet dat het dier daar niet ook van kan "genieten" (een verhoogd welzijn hebben).
En natuurlijk is niet hetzelfde als optimaal dierenwelzijn.

Ik blijf het ook bijzonder vinden hoe een paar dagen wennen bij op stal komen bij 3-jarigen gezien wordt als teken dat op stal staan heel onnatuurlijk is en hoe weken tot maanden bij het hek rond het donker gaan hangen om naar binnen gehaald te willen worden gezien wordt als een gewoonte die eruit moet slijten want het paard moet weer even wennen aan natuurlijk gedrag. Waarom zou een paard zoveel sneller wennen aan een onnatuurlijke situatie dan aan een natuurlijke situatie, anders dan omdat het de onnatuurlijke situatie comfortabeler vindt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:43

Mizora schreef:
Hier willen de shetten erg graag 's avonds naar binnen, en ze maken ook erg veel gebruik van hun schuilstal. Ongeschoren en nooit meer dan 12/7 binnen gestaan en zelfs dat pas in hun 3e winter voor het eerst (toen weer een tijd niet omdat er geen stallen beschikbaar waren) en sinds ze 5.5 zijn permanent (zomer en winter).

Anti-anthropomorphisme is net zo min juist. Pùur omdat wij iets op een bepaalde manier willen/denken betekent niet dat het dier daar niet ook van kan "genieten" (een verhoogd welzijn hebben).
En natuurlijk is niet hetzelfde als optimaal dierenwelzijn.

Ik blijf het ook bijzonder vinden hoe een paar dagen wennen bij op stal komen bij 3-jarigen gezien wordt als teken dat op stal staan heel onnatuurlijk is en hoe weken tot maanden bij het hek rond het donker gaan hangen om naar binnen gehaald te willen worden gezien wordt als een gewoonte die eruit moet slijten want het paard moet weer even wennen aan natuurlijk gedrag. Waarom zou een paard zoveel sneller wennen aan een onnatuurlijke situatie dan aan een natuurlijke situatie, anders dan omdat het de onnatuurlijke situatie comfortabeler vindt?

Je omschrijft 2 situaties waarin een dier niet kan kiezen, en frustratie daarover uit.

Geef ze een keuze, en ze kunnen hun eigen ritme creëren.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:46

@onali zie mijn vorige post

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:48

baudyh schreef:
Paarden passen zich aan hoe de eigenaar het wil. Dus eigenlijk heel makkelijk.

Ik persoonlijk ben ook niet van 24/7 buiten. Ja in de zomer prima. Maar niet nu.

Maar lekker je eigen kop volgen lijkt mij het beste

Dat er mensen zijn die dit serieus denken is denk ik waar em de schoen wringt....
De eigenaar gaat uit van eigen wensen en behoeften, het dier schikt zich (zo is een paard nu eenmaal) en alles is in orde.

Er is ook nog de categorie die vindt dat het een dure hobby is, veel geld kost, en het paard zich daarom maar te schikken heeft.

Hoe dan ook: ik denk dat we naar een situatie moeten waarin een paard kan kiezen. Moderne stallen daar meer op ontwerpen.
Een paard kan het gerief dat de mens hem biedt zeker waarderen, en het daar zelfs nog beter op doen dan een sobere situatie. Maar het gaat om de keuze, de vrijheid zich te kunnen bewegen.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-12-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:49

Mijn paarden staan 's nachts op stal. Momenteel staan ze veel binnen en maar korte tijd buiten. Niet zoals ik het voor ogen had, en vooral wat toegezegd is toen ik daar naar toe verhuisd ben. Een keer binnen wanneer het heel slecht weer is, vind ik niet erg. Maar dit is weer het andere uiterste. Eerlijk is eerlijk mijn oudje van bijna 29, doet het er wel goed op! Ze is minder stram doordat ze geen last heeft van optrekkende kou. Mijn jonge merrie had ik graag wat meer buiten willen hebben. Hoewel zij wel gewend is aan binnen staan, bij haar vorige eigenaar. Dit was overigens niet wat toegezegd is, wanneer je voor stalling gaat kijken. De andere kant zie ik ook weinig voordeel in buiten staan. Ten opzichte van een lichte droge ruime stal. Of een modder postzegel paddock waar ze amper de kont kunnen draaien..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:51

Mizora schreef:

Ik snap je vraagstelling niet?
De stal is inderdaad een onnatuurlijke situatie en daar moet een paard aan wennen (waar ik overigens geen waardeoordeel over uit, mijn paard kent ook de stal, dus heeft daar in het verleden ook aan moeten wennen).
Drammen aan het hek is een aangeleerde gewoonte. Meestal beloond door het eten dat in de stal ligt.

Dat zijn twee diverse situaties. Aan een natuurlijke situatie moet geen enkel paard wennen. Een veulen dat in een hectaregroot weiland geboren wordt, zal nooit moeten wennen aan ruimte en zal niet zomaar opeens gaan drammen aan het hek. Want voor een paard dat een stal niet kent, betekent drammen aan het hek niets.

Edit: quote gefixt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:52

Denk dat er vandaag ook wel veel paarden niet buiten komen..