Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:09

Westhof schreef:
Ik zie op de Facebookpagina van de manege al moeders voorbijkomen die vragen of ze 'toch niet even mogen langskomen, want hun kind mist de pony's zo'. Die hebben het echt niet begrepen. En na 2 dagen ook al :') De meeste kinderen rijden überhaupt maar één keer per week. Ga een andere dagbesteding zoeken voor je kind :7

Westhof schreef:
Daphara schreef:
Weet ik niet, mijn twee paarden staan op pension op een zorgboerderij waar regelmatig clienten met een beperking de dagbesteding komen doen.
Voor veel van hen is het onbegrijpelijk als/dat zij ineens niet meer naar de zorgboerderij mogen komen, zij hebben iets met de dieren en de dagbesteding daar wat hun rust en regelmaat geeft.

Dit gaat om een "normale" manege, geen zorgboerderij o.i.d. Ik snap dat het niet leuk is voor die mensen om hun favoriete paard/pony niet te mogen zien, maar het is geen eerste levensbehoefte. Het probleem is dat je niet tegen de één ja kunt zeggen en tegen de ander nee. Als je dat toelaat, staat straks nog de hele manege vol met kinderen die nu toch thuis zijn van school en dan heeft het afzeggen van lessen ook weinig zin.

Ik denk dat op normale maneges ook kinderen komen die op één of ander spectrum zitten en voor wie het moeilijker te begrijpen is dat ze nu hun lievelingspony niet meer zien. Het is lastiger uitleggen aan kinderen waarom en misschien denken de moeders van "we hoeven toch niet iemand tegen te komen". Niet dat dan ineens goed is of zo en ik ben het er mee eens dat je rechtlijnig moet blijven als manege daarin. Ik bedoel alleen dat ik wel begrijp waar de vraag vandaan komt, niet dat het dan ineens toegestaan moet worden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:19

Stal waar mijn paard staat hanteert de regels van FNRS. Het is een middelgrote stal waar nu ongeveer 50 paarden staan. Toch is nooit het extreem druk en kom ik ook nooit meer dan 10 mensen tegen. Ben blij dat de stal open is omdat mijn paard niet de hele dag op de wei staat. S ochtends wel even in de paddock maar niet heel lang. Dus ben blij dat ik hem beweging kan geven. Mochten ze overdag lekker de wei op gaan, wat er snel aan zit te komen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:27

Maar merken jullie niet ineens meer drukte?

Ik sta op een grote stal, maar heb vaak zat dat ik qua rijden helemaal alleen ben of met z'n 2en in de stalgang. 's Avonds is het normaal drukker en er loopt wel altijd volk op het erf. Er werken bijvoorbeeld al een man of 6 tot 8? Maar juist omdat een hoop nu thuiswerken of geen school hebben komen er grotere groepen tegelijk.

Of ik moet's ochtends vroeg gaan, maar dan ben ik weer egoistisch dat ik dat liever niet doe, omdat paard dan buitenstaat en vanwege blessure al niet veel beweging krijgt dus ik haar niet binnen wil halen dan.

Bagheera_206

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:40

Dat merk ik niet door de extra maatregelen die hier zijn genomen. Je komt wat mensen tegen of ziet ze in de verte staan bij de andere wei. Ik zag vandaag wel 3 kids die denk ik even samen 1 paard gingen doen. Volgens mij was dat nou net niet de bedoeling, want ze mogen toch niet de bak, longeerkraal in of naar buiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:12

Wij merken meer spreiding, er komen meer mensen verspreid over de dag :) . Voor ons veranderd er qua werk niet zoveel bij een lockdown( als die überhaupt komt) , hebben we alleen geen klanten meer op het erf.

Was nog benieuwd of we juist nu toestroom zouden krijgen van mensen die denken dat de pensionstalhouder de verzorging straks niet kan doen. Maar iedereen blijft waar hij staat denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:43

Hier is intussen besloten om niks meer van lessen te laten doorgaan (werden nog privélessen gegeven aan degene die zelf hun plan konden trekken). Enkel eigenaars en leasers zijn nog welkom, mits op voorhand laten weten zodat er genoeg spreiding is. En gewoon zelf komen, paard rijden/verzorgen en weer naar huis. Niet blijven hangen en geen hele aanhang meebrengen die allemaal het paard eens willen zien ofzo...

Toch benieuwd of er nog verdere maatregelen gaan komen...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:08

Gaat België nou in lockdown? :wow: Hoe doen jullie dat dan als jullie de paarden niet aan huis hebben staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:13

Neen, niet een echte lockdown als in dat je enkel met een papier naar buiten mag en op elke kruispunt controle.

Dus voor nu is er nog geen probleem om naar je paard te kunnen, ook op een pensionstal niet. Moest alles echt dicht gaan (maar dat gebeurd niet als de mensen nu gewoon eens even willen luisteren en hun best doen) dan veronderstel ik dat naar je paard gaan om te voeren echt wel een geldige reden zal zijn voor een verplaatsing. Staat je paard dan op een pensionstal is het weer anders.

Maar als het echt nodig zou zijn zal daar wel duidelijkheid rond komen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:29

Bij ons ook alle manegelessen afgezegd en kantine dicht. Pensionners mogen maximaal 2 uur op stal zijn, geen extra/onnodige mensen meenemen, niet socializen, paard doen en weer weg. Scheelt wel een hoop tijd, kwam ik vandaag achter. :')
Mocht je zelf niet kunnen of willen, dan wordt je paard voor je verzorgd en buiten komen ze sowieso.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:54

bij ons de standaard maatregelen. O.a. geen bezoek meenemen. Dat begrijp ik, maar geen idee of je kind onder bezoek valt..Anyway...ik neem toch mijn kind mee, je moet wat nu de scholen dicht zijn en dan moet ze maar even in de auto, zadel mijn paard op en onderweg naar het bos, haal ik haar uit de auto :-) en kan zij een rondje boshobbelen..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 01:22

[***] schreef:
Neen, niet een echte lockdown als in dat je enkel met een papier naar buiten mag en op elke kruispunt controle.

Dus voor nu is er nog geen probleem om naar je paard te kunnen, ook op een pensionstal niet. Moest alles echt dicht gaan (maar dat gebeurd niet als de mensen nu gewoon eens even willen luisteren en hun best doen) dan veronderstel ik dat naar je paard gaan om te voeren echt wel een geldige reden zal zijn voor een verplaatsing. Staat je paard dan op een pensionstal is het weer anders.

Maar als het echt nodig zou zijn zal daar wel duidelijkheid rond komen.

Ik lees overal dat Belgie in lockdown gaat en Nederland (nog) niet, maar als ik het zo hoor verschilt de Belgische lockdown niet zo veel van de huidige situatie in Nederland. Klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 01:39

Ik weet niet waar Nederland op dit moment zit maar zijn bij jullie niet de winkels nog open ed? Hier moet alles dicht, hoewel dat eigenlijk al was omdat de winkels het zelf besloten hadden, behalve dan de essentiële dingen en daar zijn dan extra regels voor (max. aantal mensen tegelijk binnen, iedereen heeft 30 minuten voor boodschappen en er mogen geen grote kortingen gegeven worden om te voorkomen dat van 1 product veel gekocht wordt).

Ik denk persoonlijk dat het eigenlijk ook niet meer de bedoeling is om naar de (pension)stal te gaan maar als ik in mijn eentje in de wagen naar daar rij om in mijn eentje iets met mijn paarden te doen zie ik niet meteen het probleem. Maar dat is dus wel een dubbele. Misschien komt daar morgen meer duidelijkheid rond want ze moesten de details nog uitwerken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 01:42

De winkels is het verschil dan inderdaad. Die zijn hier nog allemaal open, en in de supermarkten zijn er geen beperkingen.

Ik ga toch maar eens wat porties voer en medicijnen klaarmaken voor mijn paard en die op stal zetten, voor het geval ik niet meer kan of mag komen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:01

Gelukkig mogen we in België nog per twee naar buiten om te sporten. Samenscholen met meer dan 2 is verboden.

Een buitenrit of training mag dus nog. Oef.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:27

Hoe zit het eigelijk komend dekseizoen? Neem aan dat minder of geen mensen met de merrie gaan reizen en volgens mij is het ook lastig om rietjes uit buitenland te krijgen nu.. Krijgen wij volgend jaar heel weinig veulens in de fokkerij? Of hele late veulens. Maar denk dat het allemaal langer gaat duren dan 3 weken..

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:11

Bij ons op de manege zijn de lessen allemaal afgelast.
De pensionklanten mogen 1.5 uur bij hun paard. Er is een schema gemaakt en dan kan je aangeven welk tijdstip je kan komen. Dit zijn blokken van 1.5 uur en in die tijd moet je dus ook komen. Er mogen per blok 7 mensen komen. Zodat er spreiding is op het terrein.
Hierdoor zijn er wel elke keer piek momenten in de bak met rijden. ( met 7 tegelijk).
Niet heel handig met mijn paard die een blessure heeft en in de opbouw is. En ook nog is erg hengstig waardoor ze op andere paarden reageerd. Hopelijk is het allemaal snel voorbij. Wordt hier niet vrolijk van.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:46

ClaudiaHS schreef:
Bij ons op stal mogen er geen bezoekers/kinderen meer mee en liever ook niet in de kantine zitten.
Nou was ik er vanmorgen met 1 stalgenoot en hebben we wel even met z'n 2en in de kantine gekletst op gepaste afstand.
Topdrukte is bij ons meestal tussen 18u en 19u.
Smorgens lekker rustig dus ik probeer nu voorlopig smorgens te gaan als dat uitkomt met mijn werk.

Kinderen zijn ook thuis dus kinderen niet meer mee wordt lastig als ze niet oud genoeg zijn om thuis te blijven. Dan kan ik 3 weken lastig mijn paard doen. Gelukkig mag dat bij ons gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:45

Wij hanteren de volgende maatregelen ;

- Niet blijven hangen op stal indien onnodig
- Hoefsmid en DA zijn welkom
- Geen lessen en mensen van buitenaf

Niet meer dan normaal. Gewoon de standaard groep. Heb je een buitenzet / binnenhaal beurt, mag je gewoon nog 2x komen om je paard te doen (ik gooi ze vaak 0800 buiten en ga daarna werken). Kleinschalige privéstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:47

koend schreef:
Gelukkig mogen we in België nog per twee naar buiten om te sporten. Samenscholen met meer dan 2 is verboden.

Maar een verplaatsing naar stal eigenlijk niet, dus tenzij je paarden thuis staan vind ik het toch een moeilijke. Zo is het bv. ook niet de bedoeling dat je (al dan niet met hond) de auto in stapt om in het bos te gaan wandelen...

Moet zeggen dat ik het op dit moment niet meer weet wat hier kan of niet mbt de paarden :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:44

Lastig zeg... ik hoop echt dat we nog gewoon naar de paarden zouden mogen gaan.
En ik hou mijn hart vast. Volgende week mijn paard naar de kliniek brengen, en dan eind van die week weer op halen. Wil echt niet dat het zo gaat zijn dat ze daar opeens weken moet gaan blijven.... Dus blijft heel spannend. Maar langer uitstellen brengt ook risico's met zich mee...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:10

[***] schreef:
koend schreef:

Maar een verplaatsing naar stal eigenlijk niet, dus tenzij je paarden thuis staan vind ik het toch een moeilijke. Zo is het bv. ook niet de bedoeling dat je (al dan niet met hond) de auto in stapt om in het bos te gaan wandelen...

Moet zeggen dat ik het op dit moment niet meer weet wat hier kan of niet mbt de paarden :o

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt en jullie vrijstelling krijgen om paard te kunnen verzorgen. :=

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:20

Hier in Canada is het nu ook ineens veel stricter geworden -O-
Vanaf gisteren zijn alle stallen (manege, pension, klein of groot) gesloten tot tenminste 31 maart. De paarden mogen verzorgd worden door de staleigenaar/personeel, maar er mag niet meer gereden worden. Mijn stal heeft nu dus een extra service aangeboden waar het stalpersoneel ook paarden gaat longeren, want als ze met slecht weer niet naar buiten kunnen wordt het anders al snel chaos. Prive locaties mogen waarschijnlijk nog wel rijden, maar dat besluit ligt uiteindelijk bij de verzekering. Als wij paardeneigenaren toestaan op het terrain (noodgevallen zoals koliek zijn uitzonderingen), dan zal onze verzekering ons niet vergoeden zou er iets gebeuren. Voor ons is dat risico uiteraard te groot -O- .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:38

Wauw Snow White.... dat is heel heftig..

Edit: ik had het stuk over verzekering niet helemaal goed opgevat, sorry

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:49

Pffffff... Da's ook wel heftig. Hopelijk komt er ook voor jullie meer duidelijkheid of eigenaren zelf de paarden mogen verzorgen of dat het door het personeel gedaan moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:52

Bij ons staan ze alle 18 bij een melkveebedrijf waar we alles onderling doen.. staleigenaar krijgt denk ik zelf niet eens een halster om, laat staan de medicatie etc van sommige paarden en het buitenzetten.

Bizar hoe je iets zo gewend bent allemaal - van ik ben even naar stal! Tot ik ga even wat drinken tot ik doe even boodschappen opeens weg kan vallen. Dat hadden we allemaal toch niet verwacht.