tamary schreef:Nee, wat er naast valt zoals in filmpje hap hooi nemende pony. Niet alle dieren zullen braaf met hoofd in de ruif staan eten. Binnen in de loopstal is dat niet zo heel erg, dat haal je met uitmesten samen met het stro weg. Buiten echter wil je hooi (en stro) niet gemengd hebben met je paddockzand, wat mest is vervelend, hooi/stro maakt veel meer ellende en is veel lastiger weg te halen, ook met machines.
Dat is wel overdreven. Onze ibc vaten staan ook op grond en daar valt wel veel naast, omdat ibc vaten laag zijn vanwege de shet.
Maar geloof me; paarden die onbeperkt hooi krijgen, eten dat nauwelijks op. Het losse bovenop pakken ze nog en de rest wordt vertrapt. Ja, dat is een kostenpost qua hooi en extra op de mesthoop.
TS kan daar nog evt iets neerleggen zodat je het schoon veegt. Maar zand heb je echt overal. Onze loopstal is 2/3e steen en lopen ze vol met zand. Hooi valt uit de netten, daar doe je niks tegen.
Ruitje, toen stonden ze niet 24/7 buiten nog. De shire was van iemand anders en die morste hooi uit de stal. Onze shet stond daar altijd even alle restjes weg te eten en dan zat de shire aan hem te klooien.
Ik vond het best spannend, maar later toch samen buiten gezet en ze waren echt super leuk. De shire was voorzichtig en de shet stond rechtop tegen hem aan.
Bij ons zijn ze dus 1.40m-1.50m en wij hebben 3 lage ibc vaten waar we netten overdwars in hangen. Daar kan hij dus prima uit eten.
De hooinetten valt van alles uit in de loopstal, dus daar ligt meer dan hij op kan.
Maar overdag staat de schuur open met een balk en kan hij alleen onderdoor. Meer omdat hij nu ouder wordt en overal wil rondlopen.
Dat hoois huisje hadden we ook en stond niet laag, maar uitgestrekt at hij daar alsnog uit. Toen ook de 3 ibc vaten op andere plekken. Maar hij wilde ook weleens uit het huisje eten en beetje gestrekt af en toe is niet erg.
Dat sjoe sjoe krijg je toch wel. Mensen vinden het vaak best spannend om een paard uit een groep te halen, maar bij een kleine, vaste kudde en na meerdere keren zal het vast wel gewoon worden.
Qua bitchie gedrag; Onze merrie van 27 was de merrie, maar toen haar dochter van 13 kwam, werd zij wel iets opzij gezet, maar netjes met respect.
Die merrie moet je niet overal bij zetten of op een kleine ruimte, maar bij een hechte kudde zoals die van ons, regelt veel zich zelf wel. Ook zo een nieuw bitchje snapt wel dat ze erbij moet gaan horen.
En eerlijk, ben ik zelf ook weleens ertussen gaan staan. Ik heb het eten, ik bepaal dan en dat snappen ze heel goed. Ik vind alleen dat ik geen deel van hun kudde ben, dus ze veel zelf moeten oplossen. Ik stap die kudde in, maar stap er ook elke dag weer 10x uit. Ze hebben respect voor me, maar kan geen deel van hun zijn.