Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:44

Marije_1997 schreef:
Slowfeeder ga ik ook proberen. Moet alleen de eigenaresse nog spreken, of zij eventueel netten wil vullen of dat ik dit zelf moet regelen. Kan niet zomaar doen wat ik wil natuurlijk :)

Wat je ook kan doen, is zo een groot rechthoekig net aan een zijde van je stal ophangen. Dat is gemakkelijker en sneller te vullen dan van die aparte netjes.

Edit: zoiets bedoel ik https://www.bol.com/nl/p/hooinet-slowfe ... 123159617/
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-11-19 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:45

MarlindeRooz schreef:
Ik wil ook heeeeeeeeel graag een hond. Maar ik ben zeker 3 dagen per week minimaal 9 uur van huis. En een fatsoenlijke opvang kan ik niet betalen. Toch maar een hond nemen omdat ik dat zo graag wil? Ondanks dat de omstandigheden niet passend zijn? :D

Ja! Ik zou er gewoon 1 aanschaffen! En er dan achteraf achterkomen dat hij zich verveelt in de bench. En dan andere mensen de schuld geven dat zij hem maar uit moeten laten omdat je zelf geen geld hebt voor een uitlaatdienst :+

Ts, ik hoop dat je echt voor de tips en adviezen open wil staan. Niemand wil jou pesten, iedereen hier denkt in het belang van het paard. Ik snap best dat je het niet altijd voor het kiezen hebt.
Met dit topic heb je toch de eerste stap gezet om je ogen hopelijk te kunnen en willen openen. Je paard laat dit gedrag niet voor niets zien.. Ik hoop dat je naar hem wilt kijken en luisteren.
In welke regio zit je? Misschien is er iemand op bokt die een geschikt plekje heeft in jouw omgeving?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-19 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:53

Marije_1997 schreef:
Ineke2 schreef:
Het is het begin van kribbenbijten / luchtzuigen...
Hij heeft dus regelmatig geen eten. Dat is sowieso geen goed teken.

Dat doet ie niet :) hij krijgt vaak genoeg eten. Komt gewoon buiten. En nogmaals hier heb ik verder geen zeggen over. Ik hoef hier dan ook g de en commentaar over. Ik vraag om iets wat verveling tegen gaat, uitgezonderd ruwvoer etc. Daar ga ik namelijk niet over.

Ehhh even aan je jas trekken, daar heb je wel zeggenschap over, eigenlijk, eerder je bent daar verantwoordelijk voor. Een paard als hij zich niet prettig voelt op stal hoort niet in de stal, een paard houdt zich niet bezig met spelletjes, hij doet t met wat ie heeft, alle troep die er verkocht wordt als bezigheidstherapie ballen en speeltuig, allemaal symptoombestrijding. Zorg dat ie een leuk leven heeft met vriendjes en als dat betekent dat je verder moet zoeken voor zo een plek dan is dat maar zo.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:54

Humpiedumpie schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik wil ook heeeeeeeeel graag een hond. Maar ik ben zeker 3 dagen per week minimaal 9 uur van huis. En een fatsoenlijke opvang kan ik niet betalen. Toch maar een hond nemen omdat ik dat zo graag wil? Ondanks dat de omstandigheden niet passend zijn? :D

Ja! Ik zou er gewoon 1 aanschaffen! En er dan achteraf achterkomen dat hij zich verveelt in de bench. En dan andere mensen de schuld geven dat zij hem maar uit moeten laten omdat je zelf geen geld hebt voor een uitlaatdienst :+

Heel constructief is dit niet en verre van netjes.

Je hoeft het niet met de TS eens te zijn, maar respectvol blijven reageren is een stuk zinvoller dan dit soort kinderachtige reacties.

Het enigste wat je hiermee bereikt is de TS op de kast en kans dat ze haar kont in de krib gooit.
Terwijl ze netjes aangeeft best wat te doen met de tips alleen kan ze niet alles tegelijk natuurlijk.
Niet iedereen gaat voor een eigen weiland en 24/7 buiten, is een goed recht om hier zelf een afweging in te maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:59

Ja eens. Ik ben het niet eens met hoe de ts dit aanpakt en dat heb ik duidelijk gemaakt. Maar het is haar paard en uiteindelijk beslist zij wat ze met welke tips wel of niet doet.

Het is ook weer niet nodig om haar als slechte baas neer te zetten door sarcastisch te gaan doen. Ze doet op haar manier haar best om goed voor het paard te zorgen en 6 uurtjes buiten met vriendje daar zijn helaas nog genoeg andere paarden jaloers op. Uiteindelijk doet iedereen het zo goed mogelijk op zijn of haar manier. Laten we hopen dat de ts de tips toch nog eens serieus wil overwegen als de irritatie wat gezakt is.

Edit: ik bedoel daar ook mijn eigen sarcastische opmerking mee. Ik dacht eerlijk gezegd dat de ts een reltopic wilde maken met dat luik dicht opmerking.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 25-11-19 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:00

Wie zegt dat het paard 24 uur per dag naar buiten moet?
Nogmaals, er zit nog veel meer tussen 4 en 24 uur en het kan geen kwaad naar die mogelijkheden te kijken.

TS: zet je je paard nu zelf buiten? En weet je waarom hij (en zijn maatje) niet langer naar buiten kan/mag van stal?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:00

Humpiedumpie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Gelukkig kun je altijd nog een bokt topic openen als je erachter komt dat er toch dingen niet goed gaan {:}

kitsunemimi

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:28

Dat beessie moet gewoon naar buiten let maar dat ie zich dan een stuk minder verveelt en als dat niet aanslaat (wat ik betwijfel) kan je altijd nog je centjes in dure paardenspeeltjes stoppen

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:37

Ben het volledig met MarliesV eens. Ik heb in het begin van de topic de tip gegeven voor een slowfeeder en daarna wel veel het topic gevolgd. Tuurlijk zouden paarden zoveel en zolang mogelijk buiten moeten staan (ben ook erg blij hoe het bij ons op stal gaat; swinters overdag buiten van smorgens tot het donker word tenzij het de hele dag plenst van de regen en zomers 24/7 op het land) maar hoe sommige hier op reageren vind ik wel heel erg

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:43

“Netjes aangeeft wat te willen doen met de tips”
Nou.., vind je? Ik vind dat ze eerder netjes aangeeft niks te zullen doen met de tips (over langer naar buiten doen)
Want ze kan-wil er niks mee.
Dan moet je geen paard nemen.
Kan wel hard overkomen, maar zo is het wel en die vergelijking met de hond gaat ook zeker op. Het is gewoon zielig.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:51

Ja, uit de stal laten, buiten zetten met vriendjes is de ultieme oplossing natuurlijk.

Maar als dat niet mogelijk is zou je moeten zorgen voor onbeperkt ruwvoer uit een slowfeeder (anders heeft ie inderdaad écht niets te doen, en een paard moet gewoon 24/7 beschikking over ruwvoer hebben), en je paard iets geven om over na te denken door bv te gaan grondwerken. Maar dan nog.. een stal zal nooit voldoen aan je paard z'n behoeftes, hoe ''leuk'' je het ook maakt. Hout vast pakken ed. zijn al geen beste signalen, ik hoop dat dat niet het begin is van stereotype gedrag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:53

Ts vraagt om advies dat helder en duidelijk is, tijdverdrijf voor paarden bestaat niet.
Geef hem een x box en leer hem erop te spelen. Zoiets??
Paarden houden zichzelf niet bezig ze leven hun leven zoals dat komt, instinctief zoeken ze voeding en gezelschap. Een box is geen drama, die van mij staan ook op stal, ik ben ook geen fan van 24 u buiten.
Maar de excuses van ts komen niet overeen met de wil om te verbeteren voor het paard, ze wil een panklare oplossing, die niet teveel moeite,geld en tijd kost voor haar paard die er niet is

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:42

Beste TS de jaren dat je je tussen paarden begeeft zegt niets over kennis.
Ik begeef mij al 32 jaar tussen de paarden en sinds 3 jaar zijn mijn ogen pas geopend. Ook ik hield mijn paarden jarenlang traditioneel op stal met een paar uurtjes buiten. In koppeltjes want ja...anders vlogen ze elkaar aan.
3,5 jaar geleden kwam ik in aanraking met het natuurlijk paardenhouden, ik ben mij hierin gaan verdiepen en heb (met de gedachte baat het niet dan schaadt het niet) in 6 maanden tijd mijn stal/grond geleidelijk aangepast naar 24/7 buiten.
Mijn paarden staan nu op een paddock paradise/track systeem met de stallen altijd open. Voorzien van schaduwplekken (d.m.v. wilgen), wilgentakken om te knabbelen, slowfeeders en een mineralen buffet. Onbeperkt voeren doe ik dan weer niet omdat onze dikke dame meent dat alles in een paar uur op moet zijn. Ik voer ze 3x per dag een flinke hoeveelheid hooi in slowfeeders en daarmee redden zij zich prima.
24/7 staan ze in de mini kudde....en dit ging echt niet zonder slag of stoot. Ik heb mijn hart vastgehouden toen mijn dames en heer voor het eerst samen het nieuwe terrein verkende, maar na 1 dag onrust had ik al een blije kudde.

Ook mijn paarden werden voor die tijd bezig gehouden met een hooinet en speelbal op stal...het hielp niets! Mijn stal werd langzaamaan met de grond gelijk gemaakt door verveling, 1 paard raakte geblesseerd door het eindeloos ijsberen in haar stal en het beuken tegen de staldeur, 1 deed aan luchtzuigen/kribbebijten en 2 vlogen door de omheining wanneer ze buiten kwamen en gingen volledig uit hun panty door overtollige energie.

Geloof mij, je leert pas door te kijken en te proberen. Ik heb zulke blije paarden nu, geen van de 4 vertoont nu nog onwenselijk gedrag of is extreem hyper tijdens het trainen.

Ik snap heel goed dat je je aangevallen voelt en misschien denk je dat je nu al het beste voor je paard doet. Dat je daardoor de meeste adviezen in de wind slaat.
Uit je reacties begrijp ik dat jij het enorm naar je zin hebt op deze stal en misschien wel op kijkt naar de staleigenaresse. Toch lezen wij dat jouw paard gedrag ontwikkelt omdat hij niet begrepen word en ongelukkig is.
Ongetwijfeld wil je het beste voor jouw paard maar uit jouw reacties haal ik best wat onwetendheid.
Het vermenselijken van dierlijk gedrag bijvoorbeeld. Een paard kijkt niet droevig omdat je weggaat, vind het niet leuk om een hele dag tralies te staren. Een paard wil niet naar binnen omdat het koud is, en doet ook niet brutaal omdat hij wil spelen of aandacht wil. Jouw paard start met dit gedrag zodra er activiteit is op stal omdat hij gehoord wil worden.
Het maakt tevens ook niet uit waar hij vandaan komt (ik breng voor mijn werk ook Spanjaarden naar Scandinavië waar het echt stukken kouder is).
Een paard vertoont gedragingen vanuit verveling, pijn of ongenoegen.

Ik hoop echt dat je nog eens op je gemak alle reacties doorleest, info opzoekt over paardengedrag en hun behoeftes en uiteindelijk inziet dat je nooit uitgeleerd bent. Het is niet erg om fouten te maken of tijd nodig te hebben om in te zien wat jouw paard je duidelijk probeert te maken. Ik hoop alleen van harte dat je er uiteindelijk iets mee doet en begrijpt dat iedereen hier het alleen maar goed bedoelt.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:48

freetorun schreef:
goeroe schreef:
Dat is een open deur.
enige echt effective inderdaad.

Ze hebben recent een onderzoek gedaan naar stress bij paarden die gestald zijn en het gebruik van speelgoed. Hierbij werd oa gekeken naar de duidelijkere stal ondeugden en stressignalen.

Uit dat onderzoek kwam duidelijk dat Speelgoed geen effect had op de geuitte stressignalen en/of stalondeugden.
En dat de dieren zo goed als allemaal stressignalen vertoonde op stal. Ondanks dat het allemaal 'gewende' stalpaarden waren.

Kortom, als je wilt dat hij zich niet verveelt. Laat de deur open, geef hem keuze om buiten of binnen te staan (buiten met schuilstal bv) en lekker met soortgenoten. Is een stuk leuker dan een speelbal :)

Precies dit!! Ik lees echt met verbazing de reacties van TS..

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:10

capopjekop schreef:
Ze doet op haar manier haar best om goed voor het paard te zorgen en 6 uurtjes buiten met vriendje daar zijn helaas nog genoeg andere paarden jaloers op.

Precies; hier in de buurt zijn er stallen waar paarden helemaal niet buiten komen. Dan komen ze hooguit een uurtje in de stapmolen zodat ze de stallen kunnen mesten :n alleen zomers staan ze soms paar uurtjes buiten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:13

Hij is gewend om er een uur uit te komen dus doe jij hem ook niet graag langer naar buiten.Dat is wel erg makkelijk gedacht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:20

Pindabear schreef:
capopjekop schreef:
Ze doet op haar manier haar best om goed voor het paard te zorgen en 6 uurtjes buiten met vriendje daar zijn helaas nog genoeg andere paarden jaloers op.

Precies; hier in de buurt zijn er stallen waar paarden helemaal niet buiten komen. Dan komen ze hooguit een uurtje in de stapmolen zodat ze de stallen kunnen mesten :n alleen zomers staan ze soms paar uurtjes buiten.

Oh er zijn honden die elke dag 9 uur alleen zijn! Ga direct vanmiddag een hond kopen want het kan dus altijd erger dan 3 dagen alleen opgesloten zitten!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:31

Hij krijgt ook aandacht van de eigenaren, dat is toch niet voldoende. Hup naar buiten er mee zodra je die kans hebt.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:32

MarlindeRooz schreef:
Pindabear schreef:

Oh er zijn honden die elke dag 9 uur alleen zijn! Ga direct vanmiddag een hond kopen want het kan dus altijd erger dan 3 dagen alleen opgesloten zitten!!!

Het gaat erom dat er paarden zijn die jaloers zijn omdat hij nog 6 uurtjes op een dag buiten komt met een vriendje omdat er paarden zijn die eigenlijk helemaal niet buiten komen. Ik wil niet zeggen dat dat goed is ;) ik zie ook het liefst paarden zoveel en zo lang mogelijk per dag buiten.. liefst 24/7 maar dan wel met schuilstal (droge plek waar hij/zij kan liggen) en met genoeg ruwvoer

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:31

TS, ik zou het bericht van Forqualier even met extra aandacht lezen, als ik jou was.
Gelukkig ben je jong genoeg om nog heel veel te kunnen leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:38

Marije_1997 schreef:
Humpiedumpie schreef:
De oplossing voor verveling op stal, is de stal weglaten :+ . Of in ieder geval zorgen dat ie vrij kan bewegen..

Betaal jij het stuk land wat ik dan zou moeten kopen? En twee vrienden voor em? Denk het niet. Wat jij zegt is in mijn regio niet mogelijk, of je moet zelf land hebben, dat heb ik niet.

Ik word altijd zo chagrijnig van dit argument. Neem dan geen paard.
Ik zou ook wel een paard willen, maar zie bovenstaand bericht. Dus heb ik geen paard. Dat wil niet zeggen dat je hem moet verkopen maar je hebt absoluut 100% de verantwoordelijkheid hier iets aan te doen en je egoïsme even opzij te zetten. Aangezien je er mee loopt te gooien; ik loop langer dan 15 jaar tussen de paarden en dit is gewoon heel simpel allemaal. Je paard verveelt zich omdat ie teveel binnen staat. Het is immers een paard. Dan kan hij Spaans zijn, Nederlands, Arabisch, whatever, het blijft een paard en paarden horen voldoende buiten te kunnen komen met vriendjes. Waarschijnlijk ga je het toch niet doen en hou je je kop in het zand, maar ik zou sterk adviseren dan een beter plekje te zoeken in plaats van symptomen te bestrijden. Zoals het luikje dicht doen enzo.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:47

Pino96 schreef:
Ja, uit de stal laten, buiten zetten met vriendjes is de ultieme oplossing natuurlijk.

Dat is wel iets te kort door de bocht.
Letterlijk klopt het natuurlijk, als je het paard uit de stal haalt kan hij zich niet meer vervelen op stal. Maar dan staat hij zich buiten te vervelen. De winter is nu eenmaal een lastige periode.
Ik denk dat het enige wat helpt is hem zoveel mogelijk afwisseling bieden, zovele mogelijk gebeurtenissen in de dag stoppen. Je tijd dat je naar de stal gaat zo kiezen dat je daar bent op het moment dat er voor het paard weinig gebeurt, dus ver van de voeder- of hooimomenten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:15

Het is ook gewoon een keuze die de ts heeft gemaakt. Ze heeft voor die stal gekozen want die heeft waarschijnlijk voor HAAR voordelen. Dichtbij of betaalbaar. Wanneer 20 paarden in een stal staan en 2 staan buiten wat zouden die twee dan het liefste willen .... naar binnen. Niet omdat ze graag binnen staan maar omdat de rest van de kudde daar ist. TS het is jou keuze en eigenlijk weet je dat er geen goed antwoord voor jou bij is. Een bal of hooinet kan echt niet het gezelschap van een kudde vervangen.
De volgorde is : paard moet sociaal gedrag kunnen vertonen en zich veilig voelen, dat kan alleen wanneer de paarden niet door muren van elkaar worden gescheiden, dan pas komt het belang van eten. Een paard wat blij is je te zien en dan eindelijk afwisseling krijgt zou mij niet blij maken. Want je bent per dag hoogsten 2 a 3 uur bij je paard. Dan blijven er nog voldoende uren van eenzame opsluiting. En je kunt jezelf niet met een paard vergelijken. Een paard is een loopdier en in de stal hoeft ie alleen zijn kont te draaien om te drinken of te eten. Met het huidige internet is er eigenlijk geen excuus meer voor een eigenaar om dit niet te weten. De eigenaar kan wel de keuze maken dat ie zijn paard zo wil houden en weet dan ook dat hooinetjes en speelballen niet de oplossing zijn.

Sta achter je beslissing graag een paard te willen hebben ondanks dat je hem niet kunt bieden wat ie nodig heeft. Of verander

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:28

Gewoon voor je paard kiezen en naar buiten met voer en maatje zo lang het licht is ( minstens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:47

Daihyo schreef:
Wie zegt dat het paard 24 uur per dag naar buiten moet?
Nogmaals, er zit nog veel meer tussen 4 en 24 uur en het kan geen kwaad naar die mogelijkheden te kijken.

TS: zet je je paard nu zelf buiten? En weet je waarom hij (en zijn maatje) niet langer naar buiten kan/mag van stal?

Staleigenaresse zet ze elke dag buiten, en meestal zet ik em zelf binnen als ik er ben. Langer kan niet ivm werk (en ze zijn gewoon zuinig op hun paarden dus als ze er niet zijn of er is niemand, gaan de beestjes niet naar buiten) maar ze staan echt elke dag ruim voldoende buiten. Gister stonden ze te drammen bij het hek, en habben ze met z'n tweeën het het gesloopt. Dus dat geeft al aan dat ze ook niet graag buiten staan ;)