Ongevraagde hulp op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:48

Ibbel schreef:
Er zijn denk ik maar twee reële opties:
of iemand (een nieuwe verzorger elders) heeft zich vergist en een tijdje de verkeerde wei uitgemest - dan zal die er nu wel achter zijn gekomen en zal het uitmesten over zijn
of een pennymeisje denkt indruk te maken en dient zich binnenkort aan met: "ik heb je wei een paar keer uitgemest, heb ik dat goed gedaan en mag ik nu de paarden verzorgen?"

Iemand die verse mest nodig heeft voor z'n moestuin is in het verkeerde seizoen bezig. Er groeit nu niets meer. Dus dat lijkt me stug. De meeste mensen die moestuinieren zijn niet zo stupide om in de winter te gaan bemesten.

Neee je moet nu juist mest op de groentetuin leggen zodat alle kracht voor het voorjaar al aanwezig is

Maar euhh ik ben erg benieuwd wie het nu is die dit doet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ongevraagde hulp op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:49

De wildcamera's waren hier laatst bij de Lidl in de aanbieding.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:50

Paardenmest is ook niet geschikt om vers mee te bemesten in het voorjaar, dat moet juist nu

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:52

hagelslag schreef:
Neee je moet nu juist mest op de groentetuin leggen zodat alle kracht voor het voorjaar al aanwezig is

Gniffel. Waarom zou het verboden zijn mest uit te rijden in de maanden september tot en met februari? Omdat die mest rechtstreeks in het grondwater verdwijnt. Nu (verse) mest aanbrengen is milieuvervuiling.

Als je al verse mest wilt gebruiken, dan doe je dat in januari/februari om een koude bak te vullen zodat de broei van de verse mest een wat warmere grond geeft zodat je groente voor kunt trekken.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:57

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit afloopt, ik vind het maar raar dat iemand je weide zou uitmesten? Een vergissing of pennymeisje zoals hierboven geopperd zou nog de beste uitkomst zijn denk ik, ik vind het best creepy..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:00

hagelslag schreef:

Ibbel schreef:
Gniffel. Waarom zou het verboden zijn mest uit te rijden in de maanden september tot en met februari? Omdat die mest rechtstreeks in het grondwater verdwijnt. Nu (verse) mest aanbrengen is milieuvervuiling.

Misschien heeft degene die mest komt "stelen" daar geen boodschap aan. :+

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 19:07

marleen_usar schreef:
Heb je niet ooit ergens een advertentie opgehangen dat je een verzorgsters zoekt.

Nee nooit gedaan :o

Art_ofLiving schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoe dit afloopt, ik vind het maar raar dat iemand je weide zou uitmesten? Een vergissing of pennymeisje zoals hierboven geopperd zou nog de beste uitkomst zijn denk ik, ik vind het best creepy..

Een vergissing is bijna onmogelijk op dit moment omdat de buurvrouw nu geen verzorgster heeft!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:10

Ibbel schreef:
Iemand die verse mest nodig heeft voor z'n moestuin is in het verkeerde seizoen bezig. Er groeit nu niets meer. Dus dat lijkt me stug. De meeste mensen die moestuinieren zijn niet zo stupide om in de winter te gaan bemesten.

Excuseer??
Volgens biologisch/biologisch dynamische principes, bemest je in het najaar zodat in het voorjaar gelijk alles beschikbaar is en de wormen alvast een deel naar beneden gewerkt hebben bvb... ool voor fruit, bemest je best in het najaar dus... wie is er gek
Het is dus nog steeds een mogelijkheid....

Ik verzamel nu ook de mest om ovet de composthoop te gooien zodat ik in het voorjaar mooie gemengde compost heb bijvoorbeeld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:59

Iemand die mijn paarden kort gemaaid gras voert kreeg van mij een hele beste preek, ik zou daar helemaal niet blij mee zijn. Wellicht even een briefje met toelichting wat er kan gebeuren als ze dat voeren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:16

BillyJ schreef:
Ik verzamel nu ook de mest om ovet de composthoop te gooien zodat ik in het voorjaar mooie gemengde compost heb bijvoorbeeld.

Om nu te composteren en in het voorjaar te gebruiken is een heel ander verhaal. Dát is geen probleem.
Nu verse mest over je land gooien is gewoon verspilling. Dat spoelt uit naar het grondwater en bemest de zee, if anything. Niet je grond.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:25

Ibbel schreef:
BillyJ schreef:

Om nu te composteren en in het voorjaar te gebruiken is een heel ander verhaal. Dát is geen probleem.
Nu verse mest over je land gooien is gewoon verspilling. Dat spoelt uit naar het grondwater en bemest de zee, if anything. Niet je grond.
Misschien doet die persoon het ook?

Ik ben benieuwd of je ooit de kans krijgt om deze ijverige kabouter te ontmoeten :-)

Tegelijkertijd hoop ik ook dat hij/zij niets met je paarden doet en dat alles in de tussentijd veilig verloopt.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:29

Wat een raar verhaal.
Ik zou er ook totaal niet blij mee zijn als er mensen bij mijn paarden zouden komen.
Hopelijk kom je er snel achter wie het doet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:32

Ibbel schreef:

Wij kiepen nu ook mest alvast in onze moestuin. In het voorjaar frezen we die door de bodem. Kennelijk zijn er dus toch mensen die in het najaar alvast de moestuin voorbereiden :D

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:41

Ik ga ervan uit dat Ibbel het heeft over landbouwgrond/weilanden bemesten, de meeste, zo niet alle mensen, bemesten hun moestuin, en ook gewone tuin in het najaar, het hele jaar door kan zelfs, met verschillende soorten mest op verschillende momenten. Doe maar even mest schema's googlen, dan kom je dat direct tegen. Verse paardenmest is naar mijn beste weten nooit echt een optie, maar misschien vergis ik me daarin, meerdere mensen hadden het over mensen die graag juist verse wilden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:45

Verse paardenmest gebruik je om broeibakken te maken van 'koude bakken'. Maar dat doe je dus in het vroege voorjaar, om vroege groente 'voor te trekken'. En ik heb het verder ook gewoon over moestuinieren. Maar wat geldt voor landbouwgrond geldt ook gewoon voor moestuinen.
In deze tijd van het jaar groeit er fiets all in een moestuin. Wat er staat aan boerenkool, spruit en winterprei heeft in dit seizoen geen voedsel nodig. Niets groeit er nu.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:47

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:50

Ook ik breng nu elke dag een kruiwagen verse mest op de steeds groeiende hoop in de moestuin; kan hij alvast wat composteren. Langer composteren zou inderdaad beter zijn ... maar het is wel praktisch.

Eind januari stop ik en voer het elders. Die mest zou te vers tegen dat ik zaai.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:50

Een moestuin kan je gerust bemesten in het najaar. Eerst met een compostlaagje, daarna (december ongeveer) kan een mixje met organische mest.
Voor beiden heb je stront nodig. :D

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:22

wildcamera plaatsen ipv netwerkcamera?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:34

Tja Ts dan zit er niks anders op dan je auto op een afstandje te zetten en maar observeren, en observeren.... en observeren...

Wel erg vreemd zeg....

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:41

Ik gooi nu ook mijn mest en afval op de rijen waar volgend jaar de planten/groenten komen die van rijke grond houden. Bijvoorbeeld de pompoenencirkel heb ik net geoogst, daar gaan dan een paar wagens mest op (plantenresten laat ik liggen) en in het voorjaar strooi ik de pompoenzaadjes uit een aantal pompoenen van dit jaar daarover uit en hark het een beetje aan. Elk jaar weer een fantastische oogst.

Ontopic: Ik ben ook erg benieuwd naar hoe dit verhaal afloopt, vind het vrij bijzonder. Ik hoop dat het een "schattige, onschuldige" verklaring blijkt te hebben. Maar zou zelf ook wel vreemd staan te kijken en "waaks" worden als ik vermoed dat iemand tussen mijn beestjes rondloopt zonder dat ik er iets over te zeggen heb.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:31

In ieder geval... kan je niet een geplastificeerd blaadje ophangen aan je kruiwagen/ingang, met de vriendelijke vraag;;

"Leuk dat u mijn mest komt ophalen, maar kan u lij even verwittigen zodat ik niet met onnodige zorgen zit over eventuele inbraak..." Oid... en je telefoonnummer erbij..?

Zo heb ik het ooit opgelost met iemand die ongevraagd hooi kwam weghalen, gewoon een briefje opgehangen, "ik snap dat u hooi nodig heeft en wil u best uit de nood helpen, maar laat het even weten??" 3dgn later kreeg ik een app van iemand die het hooi kwam ophalen voor haar geitjes maar even zonder geld zat en geen andere uitweg zag..

Veel mensen met een tuintje zoeken mest maar durven het niet vragen of kennen de mensen van de weides niet. Sneu dat ze dan ongevraagd op je terrein komen, maar ik zou er niet van schrikken..

Zeker gezien er niets ontbreekt? De kruiwagen steeds netjes terugstaat, je duidelijk kan zien dat deze ook word gebruikt voor werken buiten je weide (het gemaaid gras) en er telkens mest weg is. Mensen zien dit misschien als iets onschuldigs? Maar het zorgt bij jou natuurlijk voor de nodige zorgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:02

Wat 'n bizar verhaal.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:58

Equardor schreef:
wildcamera plaatsen ipv netwerkcamera?

Dit lijkt me een goeie tip.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:09

Kan het niet zijn dat de mest wordt 'opgegeten' door kevertjes? Er zijn heel veel kevertjes actief en die maken de mest tot een soort platte kruimelige substantie. Daardoor kan het zijn dat je de mest niet meer goed ziet liggen. Is bij mij ook zo namelijk.....