Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:09

elnienjo schreef:
De mens leeft toch ook niet meer zoals ze vroeger leefden als jager/verzamelaar? Wij ploffen na een dag achter 'n computerscherm ook met een bord eten op de bank bij de verwarming. Het is dan eigenlijk een beetje gek om onze moderne paarden bij voorkeur nog volledig zoals hun wilde voorouders te willen laten leven.

+:)+

pmarena

Re: Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:13

Daar worden wij mensen ook niet gezonder of gelukkiger van over het algemeen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:17

Daarom hebben veel mensen tegenwoordig 3 buikrollen, bh’s die verdwijnen in ruggen, bovenbenen waar nooit meer zuurstof tussen komt en een scala aan fysieke en mentale aandoeningen.

Lang leve de vooruitgang! Men weet nu beter wat paarden nodig hebben, laten we dat dan ook zoveel mogelijk tegemoet komen.

elnienjo schreef:
De mens leeft toch ook niet meer zoals ze vroeger leefden als jager/verzamelaar? Wij ploffen na een dag achter 'n computerscherm ook met een bord eten op de bank bij de verwarming. Het is dan eigenlijk een beetje gek om onze moderne paarden bij voorkeur nog volledig zoals hun wilde voorouders te willen laten leven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:19

pmarena schreef:

Half uurtje/uurtje sporten daar worden we wel blijer en fitter van. Moet er niet aan denken om uren lang in beweging te zijn. We worden ook niet voor niets met elkaar ouder. Scheelt een hoop dat we vanaf onze kinderjaren niet meer aan het werk hoeven. En ja, we krijgen er andere ongemakken voor terug en de gezondheidsvoorzieningen zijn beter, maar met max een uurtje sporten ben ik een heel blij mens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:21

Mwoah, ik ben er helemaal niet van overtuigd dat dat steeds ouder worden blijft doorzetten de komende decennia met allerlei moderne (omgevings-)factoren. De 100+ jarigen van vandaag zijn toch wel een poepie anders opgegroeid dan de jeugd en middenmoot van nu.... die schermpjes en de vervuiling van de wereld maken het er niet beter op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:37

De huidige mens is geen Neanderthaler meer en het huidige paard geen Eohippus of Tarpan. Maar vaak (niet alle rassen!) behoorlijk doorgefokt om aan moderne sporteisen te kunnen voldoen.De huidige koe lijkt ook niet meer op de bizon en kan ook niet meer zo leven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:24

pmarena schreef:

Vooral dat laatste :))

Over twee weken ruil ik mijn kantoorbaan weer in voor actief werk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:21

elnienjo schreef:

Ik ga ervan uit dat deze opmerking schertsend is bedoeld.
Welke paardenkenner vergelijkt immers een paard met een mens.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:38

Tja.... volgens mij is er geen ideale keuze.

Wat voor nu en de komende tijd je paard gelukkig maakt kan hem over een tijdje misschien wel weer doodongelukkig maken. Soms zit welzijn hem in kleine veranderingen zoals samenstelling van de groep, naast wie ze op stal staan maar soms ook gewoon het weer.

Ik zit zelf in de gelukkige situatie dat ik ze aan huis heb lopen en dus kan inspringen op de situatie.
Zo had ik ze tot vorig voorjaar altijd s nachts op stal en overdag buiten. Totdat het vorig jaar zo warm was en ik ze s nachts ook buiten liet. Dat gaat prima en heb ik dus deze zomer ook weer gedaan maar mij merrie wordt van harde wind erg onrustig e kijkerig en krijgt dan buiten geen rust. Dus met zo'n dag als vandaag gaat ze s nachts wel naar binnen en zie je dan ook echt ontspannen. Terwijl ze met warm en rustig weer juist weer meer relaxed buiten staat.

Ik zag hier ook een aantal posts over voldoende ruimte irt rangorde etc. Dat herken ik ook wel van een pensionstal waar ik ooit heb gestaan; te weinig ruimte en voerplekken voor rust voor de paarden die laag in rangorde stonden. Die waren echt niet gelukkig in die groep.

Voor wat betreft jouw dilemma ts: ik kan me voorstellen dat je paard voor nu blijer is gezien de plek waar hij vandaan komt maar ik denk dat voor de lange termijn een plek waar hij/zij de hele dag naar buiten kan en de nachten op stal een fijnere oplossing is. Dan heb je het beste van beide; overdag sociaal contact en bewegingsvrijheid en de avond/nacht om rustig te kunnen eten, liggen en ontspannen.

Ik zeg niet dat dit voor ieder paard geldt maar ik denk in het geval van het paard van ts dat die daar het beste bij gedijt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:08

pmarena schreef:
Mwoah, ik ben er helemaal niet van overtuigd dat dat steeds ouder worden blijft doorzetten de komende decennia met allerlei moderne (omgevings-)factoren. De 100+ jarigen van vandaag zijn toch wel een poepie anders opgegroeid dan de jeugd en middenmoot van nu.... die schermpjes en de vervuiling van de wereld maken het er niet beter op.

Met steeds meer mensen die de 50 nog niet eens halen vanwege kanker ( hard op weg om doodsoorzaak nummer 1 te worden) denk ik dat je daar wel eens heel erg gelijk in hebt pmarena

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:49

_San87_ schreef:
Kendra schreef:
Maar het is wel zo dat paarden die veel worden getraind en wedstrijden lopen soms anders tegen het concept 'stal' aankijken. Ik verbaas me daar wel eens over: sta je als paard uren op de trailer, moet je 2 parcoursen springen, kom je thuis en wil je op stal.... En ja, ik zet ze als we terug zijn buiten op de wei, maar soms staan ze binnen de kortste keren bij de dam omdat ze naar stal willen, beetje scharrelen, uitrusten....
Verder lopen ze 12/12, geen keus :-).

Op zich niet zo raar toch? Op stal hoeven ze niet op de omgeving te letten, hebben een comfortabel bed, water en eten, dus kunnen ze goed uitrusten. Ik zette mijn paarden na concours ook altijd eerst terug op stal.

Ik zet ze even op stal om te eten en te plassen en dan in de wei. Ik denk nog steeds dat het fijn voor ze is om de benen te kunnen strekken na een lange trailerrit :o . Soms is dat ook zo maar meestal rollen ze 2 keer (dat dan weer wel) en willen dan weer naar stal. Dat mag trouwens allemaal, na de wedstrijd worden ze de rest van de dag vertroeteld :) .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:45

Kendra schreef:
Ik zet ze even op stal om te eten en te plassen en dan in de wei. Ik denk nog steeds dat het fijn voor ze is om de benen te kunnen strekken na een lange trailerrit :o . Soms is dat ook zo maar meestal rollen ze 2 keer (dat dan weer wel) en willen dan weer naar stal. Dat mag trouwens allemaal, na de wedstrijd worden ze de rest van de dag vertroeteld :) .

Maar zou het dan niet ideaal zijn als de stal en de wei aan elkaar zitten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:04

Dat lijkt me altijd het meest ideaal...

Eigenlijk zou dat voor alle paarden uitgangspunt moeten zijn.
Altijd kunnen kiezen of je binnen of buiten staat, maar nooit verplicht worden 20 uur stil te staan of 24 uur in de stromende regen en striemende wind.....

Gypsy schreef:
Kendra schreef:

Maar zou het dan niet ideaal zijn als de stal en de wei aan elkaar zitten?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:20

En het is voor de baasjes ook het makkelijkste! Hoeveel mensen wel niet gezegd hebben, oh paarden aan huis maar dan kun je nooit meer uitslapen en moet je altijd op tijd weg. Met onbeperkt hooi en een uitloopstal kan het mijn paarden vrij weinig schelen of ik om half 8 of om 10 uur 's ochtends kom voeren.
Op een pensionstal zijn zulke onregelmatige tijden minder handig natuurlijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:56

Onze paarden zouden in het wild niet meer overleven en dat weten ze allemaal vanuit hun instinct ook. Dus hoe aardig is het om je paard in een omgeving te zetten waarvan hij weet dat hij die eigenlijk niet kan overleven? Beetje als een vis in een heel dun laagje water, of als een olifant in de woestijn en een tijger op de noordpool. Erg aardig is het niet voor je paard, dat lijkt mij nogal helder. Wat veel mensen in de buitenbubbel ook vergeten is dat je moet zorgen dat je paard altijd bestand is tegen dingen die kunnen gebeuren, voor zijn veiligheid. Dus moet je niet alleen zorgen dat de binnenkant (spijsvertering) van je paard in orde is en dat de pezen en spieren gezond en sterk blijven, maar ook dat hart en longen altijd in goede conditie zijn zodat je paard kan vluchten voor die denkbeeldige panter. Maar met dat gehang in paddocks en het niet serieus trainen, staat het land dus vol met paarden die in een te slechte conditie zijn om ook maar iets te kunnen doen. Kijk dit forum er maar op na wat die beesten tegenwoordig allemaal mankeren. Een zeer groot deel van die problemen kunnen al een heel eind opgelost worden met conditietraining en gymnastiek. Daar knappen paarden vaak al ontzettend van op in combinatie met degelijke rustmomenten op plekken die daarvoor geschikt zijn. Het vetmesten van paarden en niet fatsoenlijk voor beweging zorgen (waar de hartslag van omhoog gaat) staat voor mij gelijk aan dierenmishandeling.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:07

24/7 naar buiten kunnen heeft echt helemaal niks te maken met vetmesten of serieus trainen. Echt hoe kom je erbij? En jonge paarden in de opfok zijn dan ook nergens tegen bestand en zielig want ze missen conditietraining? We trainen paarden omdat wij erop willen rijden of er iets anders mee willen. Het is niet zo dat paarden zo zijn doorgefokt dat ze getraind moeten worden voor hun welzijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:16

Is dit serieus bedoeld?

Pipodipo schreef:
Onze paarden zouden in het wild niet meer overleven en dat weten ze allemaal vanuit hun instinct ook. Dus hoe aardig is het om je paard in een omgeving te zetten waarvan hij weet dat hij die eigenlijk niet kan overleven? Beetje als een vis in een heel dun laagje water, of als een olifant in de woestijn en een tijger op de noordpool. Erg aardig is het niet voor je paard, dat lijkt mij nogal helder. Wat veel mensen in de buitenbubbel ook vergeten is dat je moet zorgen dat je paard altijd bestand is tegen dingen die kunnen gebeuren, voor zijn veiligheid. Dus moet je niet alleen zorgen dat de binnenkant (spijsvertering) van je paard in orde is en dat de pezen en spieren gezond en sterk blijven, maar ook dat hart en longen altijd in goede conditie zijn zodat je paard kan vluchten voor die denkbeeldige panter. Maar met dat gehang in paddocks en het niet serieus trainen, staat het land dus vol met paarden die in een te slechte conditie zijn om ook maar iets te kunnen doen. Kijk dit forum er maar op na wat die beesten tegenwoordig allemaal mankeren. Een zeer groot deel van die problemen kunnen al een heel eind opgelost worden met conditietraining en gymnastiek. Daar knappen paarden vaak al ontzettend van op in combinatie met degelijke rustmomenten op plekken die daarvoor geschikt zijn. Het vetmesten van paarden en niet fatsoenlijk voor beweging zorgen (waar de hartslag van omhoog gaat) staat voor mij gelijk aan dierenmishandeling.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:18

Opfok is een goed punt, want er zijn best veel opfokbedrijven waar de paarden op te kleine stukken lopen. Zeker in de winter is de ruimte vaak beperkt waardoor de opgroeiende paarden een hele winter, zeg maar herst, winter en voorjaar niet toekomen aan een degelijk stukje draven en galopperen. Dat heeft geen gunstige uitwerking op de ontwikkeling van hart en longen. Op zo'n opfokbedrijf zou ik mijn paard niet zetten. Een plek waar ze voor een lange periode in een paddock staan waar ze van ene pluk hooi naar de andere schuifelen geeft mij niet het idee van beweging. Voor jonge paarden niet goed en voor volwassen paarden ook zeker niet oke. Als je het hebt over beweging, dan vind ik dat daar intensief bewegen bij hoort met draf en galop, verhoogde hartslag en ademhalingsritme, dat het bloed ook goed gaat stromen, dat lijkt mij voor elk paard gezond.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:20

Daarom staan mijn paarden altijd in de opfok in de Belgische Ardennen. Op de Eifel Gold ranch waar ze op 60 hectare heuvelachtige weides lopen. En nee, die paarden zie ik rustig 2 jaar niet want het is ver weg maar alles word daar al 20 jaar keurig geregeld dus daar lig ik niet wakker van. In Nederland is de ruimte te beperkt en het gras vaak te vet of ze staan te schraal vanwege overbevolking en moeten knokken bij een hoop met hooi. Heb ik 1 x gedaan met 1 en die bleef achter in de groei vergeleken met die in de Eifel stonden. Ik dacht lekker dicht bij huis maar doe dat dus nooit meer.

Gelukkig kun je als eigenaar het beste voor je dieren kiezen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:39

FleurVP schreef:
24/7 naar buiten kunnen heeft echt helemaal niks te maken met vetmesten of serieus trainen. Echt hoe kom je erbij? En jonge paarden in de opfok zijn dan ook nergens tegen bestand en zielig want ze missen conditietraining? We trainen paarden omdat wij erop willen rijden of er iets anders mee willen. Het is niet zo dat paarden zo zijn doorgefokt dat ze getraind moeten worden voor hun welzijn.

Sorry hoor, ik kom voor mijn werk op veel stallen en op de Paddock Paradise/24-7 stallen is 90% moddervet. Ook hebben ze vaak allerlei kwaaltjes gekregen door dat vet zijn. Ipv die paarden dagelijks aan het werk te zetten zodat ze een keer het zweet tussen de billen hebben staan wordt er amper wat mee gedaan, beetje grondwerk en dat is het.
Daardoor is ook dat gezeik begonnen met suikervrij voeren......paarden kunnen prima tegen suiker, maar ze moeten net als mensen het wel verbranden, de mens krijgt ook diabetes en weet ik wat nog meer.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:57

Ik heb niet het hele topic gelezen....maar bij ons is de ervaring toch ook dat de paarden graag s'nachts naar binnen gaan. Onze manegeponys staan in de zomermaanden s'nachts buiten en je merkt nu toch echt dat ze moe zijn. Ze hebben het in de zomer rustig gehad dus ze zijn daar niet moe van. Zei vandaag nog over eentje dat de ogen op de knieën hingen. Dus wij zeggen dan vaak ze moeten een paar nachtjes binnen slapen als ze zo zijn. Dus misschien is je paard daarom anders omdat ze de rust en de slaap heeft.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:05

Inderdaad Mariljo die rust even uit de hiërarchie kan ze ook goed doen.
Dat zie ik hier aan de paarden. Maar ook aan onze geiten. Hebben zo’n vijf jaar altijd dag en nacht samen gestaan. Maar de minder dominante was altijd onder gewicht en mekkerde veel. Sinds paar jaar ‘s nachts apart binnen en veel gezonder beest terug.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:57

Benzz schreef:
FleurVP schreef:

Sorry hoor, ik kom voor mijn werk op veel stallen en op de Paddock Paradise/24-7 stallen is 90% moddervet. Ook hebben ze vaak allerlei kwaaltjes gekregen door dat vet zijn. Ipv die paarden dagelijks aan het werk te zetten zodat ze een keer het zweet tussen de billen hebben staan wordt er amper wat mee gedaan, beetje grondwerk en dat is het.
Daardoor is ook dat gezeik begonnen met suikervrij voeren......paarden kunnen prima tegen suiker, maar ze moeten net als mensen het wel verbranden, de mens krijgt ook diabetes en weet ik wat nog meer.
velen staan ook op zulke stallen omdat ze niet elke dag met hun paard willen werken he.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:45

Elk paard is anders en heeft andere behoeften. En die kunnen in de loop der tijden ook nog wel veranderen.Als je paard het goed doet ergens en jijzelf vindt het er ook leuk, dan zou het zeer onverstandig zijn om te gaan verhuizen. Dat kun je altijd nog doen als het management of de sfeer op stal zodanig zou veranderen dat het niet meer goed is voor jou en je paard.Je bent er niet mee getrouwd toch. Maar 100% ideale stallingen bestaan niet.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:51

Kijk naar je paard en volg je gevoel. Het is toch super fijn dat je paard zich zo goed voelt. Dan voel jij je ook gelukkiger :-). Niet elk paard is hetzelfde, het ene paard wil 24/7 buiten staan en de ander heeft het na een paar uur wel gezien.