Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sclimpre schreef:Paradoxaal genoeg denk ik dat net de vraag om paarden veel uren buiten te zetten leidt tot allemaal 'stal'paddockjes. Waar de paarden ook maar wat staan te niksen eens hun hooi op is.
Op de duur is iedereen ook gewend altijd een keurig paard te hebben waar je hooguit wat zand moet afborstelen dat weidegang te 'vuil' is.
Sakura789 schreef:Het gekke is ook, er is onwijs veel vraag naar. Alleen het lijkt wel of je de keuze moet maken tussen traditioneel pension/sportstal of een doe alles zelf/samen 24/7 'stalling'. Ik denk dat ik zo wel een handje vol mensen ken, die direct hun paard bij zo'n stal zouden willen zetten en daar ook echt wel voor willen betalen.
Als we ooit willen verhuizen en ik t.z.t. nog paarden heb, dan ga ik geloof ik eerst op zoek naar een goede pensionstal en daarna zoeken voor een huis.![]()
Welke omgeving zit je Listiglisje?
Sclimpre schreef:Paradoxaal genoeg denk ik dat net de vraag om paarden veel uren buiten te zetten leidt tot allemaal 'stal'paddockjes. Waar de paarden ook maar wat staan te niksen eens hun hooi op is.
Op de duur is iedereen ook gewend altijd een keurig paard te hebben waar je hooguit wat zand moet afborstelen en dat weidegang te 'vuil' is.
Kendra schreef:Is dit ook een Midden/West-Nederlands probleem?
Ik zie bij ons in de buurt (Drenthe) voldoende wedstrijd/sportstallen waar de paarden echt allemaal de hele dag buiten in de wei staan. En niet op een postzegel.
Wiwabalia schreef:Ben het er helemaal mee eens. En om je paard misschien enigzinds schoon te houden, kun je een deken opdoen. Maar dit mag bij veel paddock-paradise stallen weer niet? Uuhm.. mag ik zelf weten wat ik er op leg?
De gulden middenweg is moeilijk vindbaar. Het is OF alles voor de ruiter. OF alles voor het paard. Waarom niet beide? Dan trek je de traditionele klanten ook iets eerder over de streep (lijkt mij).
Nikass schreef:Bij paarden aan huis?
Ik zie bij ons in de buurt (Drenthe) voldoende wedstrijd/sportstallen waar de paarden echt allemaal de hele dag buiten in de wei staan. En niet op een postzegel.
Lindsey_99 schreef:Sclimpre schreef:Paradoxaal genoeg denk ik dat net de vraag om paarden veel uren buiten te zetten leidt tot allemaal 'stal'paddockjes. Waar de paarden ook maar wat staan te niksen eens hun hooi op is.
Op de duur is iedereen ook gewend altijd een keurig paard te hebben waar je hooguit wat zand moet afborstelen en dat weidegang te 'vuil' is.
Klopt. Van die postzegels waar ze bij even gek doen alsnog hun pezen kapot draaien. Maar waarom nou niet gewoon 2 of meer paarden die elkaar aardig vinden bij elkaar op een ruime paddock, of maak een paar lange tracks rondom diverse paddocks. Zet water neer (staat ook niet overal op de paddocks) en geef er hooi.
Er wordt nog zo enorm in hokjes, vakjes en 'mijn paard kan niet bij andere' staan. Goedbedoelde onzin als ze kunnen elkaar wel zien, maar aanraken niet....
Wie zich ook maar enigszins verdiept in een paard, in de soort, groot of klein kan eigenlijk niet anders dan het dier huisvesten met ruimte, veel buitengang en echt sociaal contact met soortgenoten. Gek genoeg is in de meeste advertenties als eerste de faciliteiten voor de ruiter te lezen, en dan pas die voor het paard. Het heet dan ook op MP 'stalling en weidegang'...en de meeste beginnen met 'ruime boxen van 3 x 3' en een goede rijbak etc.
Wiwabalia schreef:Ben het er helemaal mee eens. En om je paard misschien enigzinds schoon te houden, kun je een deken opdoen. Maar dit mag bij veel paddock-paradise stallen weer niet? Uuhm.. mag ik zelf weten wat ik er op leg?
De gulden middenweg is moeilijk vindbaar. Het is OF alles voor de ruiter. OF alles voor het paard. Waarom niet beide? Dan trek je de traditionele klanten ook iets eerder over de streep (lijkt mij).
Wiwabalia schreef:Kendra schreef:En dus kun je bijvoorbeeld alleen 'grondgebonden' paardenhouderij toestaan; voor ieder paard dat je houdt moet je aantonen dat je over een bepaald arsenaal land beschikt. Dat is te controleren, zeker in de professionele paardenhouderij. Dan nog kun je je paarden daar niet op zetten, maar het helpt vast.
Dat land is er vaak nu ook wel.. en toch staan ze dan wederom op stal.
Wiwabalia schreef:Kendra schreef:En dus kun je bijvoorbeeld alleen 'grondgebonden' paardenhouderij toestaan; voor ieder paard dat je houdt moet je aantonen dat je over een bepaald arsenaal land beschikt. Dat is te controleren, zeker in de professionele paardenhouderij. Dan nog kun je je paarden daar niet op zetten, maar het helpt vast.
Dat land is er vaak nu ook wel.. en toch staan ze dan wederom op stal.
NienkeV1994 schreef:Ik denk dat te veel paarden op te weinig grond ook veel bijdraagt aan het gebrek aan weidegang inderdaad. Dan kun je wel zeggen dat er dan maar minder paarden per stal toegelaten moeten worden, maar waar moeten dan al die honderden, zo niet duizenden paarden naar toe die dan bij een stal weg moeten... Blijft lastig
knijntje06 schreef:jeetje de haat van bokt was ik wel even vergeten ja..
Wiwabalia schreef:Kendra schreef:Is dit ook een Midden/West-Nederlands probleem?
Ja vooral randstad gerelateerd denk ik. Geen ruimte is onzin hier, zat ruimte, maar niet gebruiken in de winter.
Weidebloem schreef:NienkeV1994 schreef:Ik denk dat te veel paarden op te weinig grond ook veel bijdraagt aan het gebrek aan weidegang inderdaad. Dan kun je wel zeggen dat er dan maar minder paarden per stal toegelaten moeten worden, maar waar moeten dan al die honderden, zo niet duizenden paarden naar toe die dan bij een stal weg moeten... Blijft lastig
Als het die kant op gaat wordt paarden houden gewoon veel duurder. Om uit de kosten te kunnen blijven zal er meer geld gevraagd worden. Met een schaars aanbod is dat rendabel.
joyce B schreef:Nikass schreef:Bij paarden aan huis?
Het ging over professionele paardenhouderijen. Pensionstallen, trainingsstallen en maneges. Bedrijven.
Daar staan vaak heel veel paarden op een klein stukje. Met milieuvergunning. En dat is goed te controleren en te verbeteren.
Grotere bedrijven hebben ook al een mestboekhouding die gecontroleerd wordt.
Particulier met enkele dieren aan huis is ander geval. Er komt toch ook geen controleur langs om te kijken of je kippenhok wel groot genoeg is? Pas bij meldingen komt de dierenbescherming.