superpony schreef:Het gaat helemaal niet om natuurlijk houden. Het gaat erom dat een paard niet gemaakt is om uren op stal te zetten en het zowel geestelijk als lichamelijk ongezond is.
Overdag kan er evenveel gebeuren as 's avonds en 's nachts, dus het op stal zetten doen de meeste mensen voor hun eigen gevoel en is schijnveiligheid.
Als je paard niet graag buiten staat, doe je echt iets fout.
Onze hengst was pas gecastreerd en had ik met 2 draden naast de merrie en 2 ruintjes eerst. Toen er rust kwam, met 1 lijntje ertussen zodat ze neus contact konden maken en daarna is hij juist met de merrie komen te staan en de ruinen ernaast. De merrie en hij gingen beter samen dan hij en de ruinen.
Een stap verder zijn we toen niet gekomen, omdat hij wat mankeerde en ingeslapen is.
Nu hebben we 3 ruinen en 1 merrie al jaren samen lopen. ALLEN ex stalpaarden. Shet en nf hebben tm hun 17/18e zoiets op stal gestaan. De merrie tm haar 21/22e. Mn andere ruin tm zijn 17e.
Nu hebben we een ruin van 10 die tm vorige week nog 's avonds op stal ging en ook onder dekens stond. Hij heeft bij ons 1 nacht op stal gestaan en daarna 24/7 buiten naast de anderen. Gaat echt prima en als we draad weghalen, vindt hij rondlopen super leuk. Ook zijn vorige eigenaresse ziet het aan zijn gezichtsuitdrukkingen en je merkt het aan zijn gehele gedrag, want wij kennen hem ook al 6jaar.
Wij zitten zelf op zandgrond en de goede pp's die ik heb bezocht hebben allemaal droge paden en ruime, droge zandpaddocks.
Ik heb werkelijk NERGENS onrust gezien en ik volg er meerdere die ook met zeer veel regelmaat slapende paarden laten zien.
Net als bij ons waar in het zonnetje liggen ook echt favoriet is. Wanneer dat niet gebeurt of kan, doe je als mens iets fout. Dat ligt niet aan de paarden. Paarden moeten het doen met datgene wat je biedt.
Paarden zijn echt gemaakt om afstanden af te leggen. Ook op een pp leggen ze nog lang niet genoeg km's af, maar meer dan op stal of een uitloopje, kleine paddock etc.
Juist door het aanleggen van een pp met ligplekken, voerplekken, drinkplekken,paden, nodig je ze ook uit tot bewegen. En waar je dat voldoende aanbiedt, kan een kudde ook goed samenleven, omdat ze kunnen kiezen.
Op alle stallen waar ik heb gewerkt, les heb gegeven en zelf heb gestaan, zie je ook in de wei met regelmaat gejaag en paarden door het draad komen. Juist door die vaak vierkante oppervlakte en het gedwongen samenleven.
Op een ruim opgezette pp, zijn er meerdere rust, voer, drinkplekken en kunnen ze verschillende vormen van beschutting vinden.
Onze nieuwe zit strak in zijn vel, staat nu overdag zonder deken en rilt geen moment. Mijn merrie is 26 en stond op stal met dikke benen en was stijf. Die loopt nu als een trein en altijd slanke benen.
En als voorbeeld; zij had een mega grote wond op dr been die met nietjes vastgezet is, maar veearts niet dacht dat het zou houden. Juist door het bewegen bleef het been dun en is het super netjes geheeld destijds.
Ja, een wond, maar dat gebeurt dus altijd en overal; overdag op de wei of paddock, op stal of waar je wil.....
Mijn ene ruin met peesblessures loopt gewoon goed door 24/7 buiten lopen.
En zo zou ik van anderen ook de vele voordelen kunnen noemen.
Mensen blijven op stal goedpraten voor hun eigen gemoed. Wij hebben stallen, staan open, dus ze mogen erin, gaan erin en dat is prima. Maar ze staan er echt NOOIT uren in. Als je zeker wil weten of je paard 12 uur op stal zo fijn vindt, zet je de deur open en kijk je wat ie kiest.
Mijn honden vinden op de bank liggen ook heel fijn, maar dat neemt niet weg dat ze hun beweging gewoon nodig hebben. Net als mensen etc etc. Het een sluit het ander niet uit, maar we zijn inmiddels zover ontwikkelt dat we weten dat opsluiten van paarden ( en andere dieren ) negatieve gevolgen heeft. Nogmaals; lees op bokt de vele medische en gedragsproblemen. Ja, daar wordt aan verdient, dus ik zou ze dan ook adviseren op stal te houden, want dan kan ik wat verdienen........
Contact met anderen horen ze jong te leren. Maar als je netjes introduceert leren ze het echt wel. Mijn ene ruin stond ooit op stal naast een paard dat geen paard naast hem kon hebben, maar na 2 dagen door tralies moeilijk doen en genegeerd worden door mijn ruin was het oke. daarna stonden ze buiten naast elkaar.
Op een goede dag bij elkaar gezet en heeft ie ´leren´ kroelen.......Ze mochten die van mij er altijd bij zetten en dat ging super. Tijdje daarna werd ik gebeld dat hij in de wei liep bij de groep. Hij had gewoon tijd nodig en een kans om het te leren.
Mijn ruin van 20 heeft gedekt en ook die is soms niet de meest vriendelijke, maar dan zijn de anderen zo wijs om daar juist op te reageren en is het evenwicht weer in balans. Voldoende voerplekken aanwezig, maar meestal staan ze rondom 1 bak.
Mensen bemoeien zich er veel teveel mee. Ik wil ze ook zo veilig mogelijk hebben, maar kan niet alles voorkomen. Dat kan nergens. Maar als ik moet kiezen heb ik ze liever wat korter en gelukkig en gezond gehouden.
Dan heb jij een goede kudde samenstelling en een goed realiseerbaar plan/genoeg voerplekken, eisen die je nodig hebt om het te laten slagen.
Ik sta op een pension met 50 andere paarden, omdat er voor mij niet zo'n mooi plan is waar je rustig aan kan kijken/wennen/aanzien. Dat gaat ook in een pension met een P P gewoon niet.. Ik wil dat risico ook niet lopen. Ik wil mn paard heel houden.