Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:06

dat is geheel hoe je het inricht.
Mijn ene locatie was dit jaar dramatisch (enkele veranderingen op stal en eigenaars wilden eerst zien hoe het liep met 4 paarden op een stuk geschikt voor twee.) Hier is pijnlijk duidelijk geworden dat een droge paddock écht wel een must is. (gelukkig wel een schuilstal en verharding, waardoor ze wel droog konden staan, maar de rest helaas bagger, hopelijk brengen ze dit tegen volgende winter in orde).

De andere locatie hebben we een fijne verharding met een hooiruif op, vanaf die verharding kunnen ze naar een stukje stoeptegels met ernaast een schuilstal op beton, daar staat ook het water. Vanaf dat stuk kunnen ze op een stukje met tapijten, dat is vaak nat maar zeker niet modderig. Vanaf daar kunnen ze in de winterweide (wel modder, maar eigen keuze) of in de piste (eerste stukje nat, maar op zand en dus niet modderig, idealiter zou dit droog zijn, hogerop is het vrijwel altijd droog.)
Moest dit stuk helemaal van mij zijn zou ik nog een schuilstal op het zand plaatsen zodat er altijd een compleet droge ligplek is.
Maar de paarden hier zien er ook in de winter gewoon prima en relatief schoon uit.

ik zit weliswaar in belgië, maar dat zal weinig verschil maken denk ik :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:08

Dat maakt alle verschil van de wereld. Kleigrond-zandgrond-veengrond......... In België kan het anders zijn dan in Zuid Holland, Brabant of Friesland. In Brabant en Friesland heb je mooie droge zandgronden, in Zuid Holland klei- en veen grond. Daar is geen droog stuk in de winter te vinden zonder een heel, heel fors bedrag te investeren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:12

Nee, hoe netjes en hoe prachtig het dan ook ingericht zou zijn...
Mijn 3 mini’s zouden voor deze constructie niet geschikt zijn :)
Mijn vorig paard wel. Is per individu verschillend denk ik

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:16

rien10 schreef:
Dat maakt alle verschil van de wereld. Kleigrond-zandgrond-veengrond......... In België kan het anders zijn dan in Zuid Holland, Brabant of Friesland. In Brabant en Friesland heb je mooie droge zandgronden, in Zuid Holland klei- en veen grond. Daar is geen droog stuk in de winter te vinden zonder een heel, heel fors bedrag te investeren.

oh, hier zitten we op klei (dikke, zuigende drabberige klei).
Hier in de buurt zitten er ook veel kleiputten waar ze vroeger de klei uithaalden.

Maar inderdaad, zonder aanpassingen is het zeker niet te doen, dat is wel een feit.
Ik heb een tijd een stalling gehad die op een heel droog stuk zat, en daar liepen 24/365 de paarden op 6 hectare, zelfs in de winter was het grotendeels droog. Maar de meeste plekken worden zonder aanpassingen een grote slijkboel inderdaad.
Dus een verharding en droge paddock is imo wel een minimum.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:22

Ik heb zelden een PP gezien waarin ik mijn paarden zou willen zetten. Maar geef me genoeg geld en land en dan kan ik vast wel wat moois maken. :j

Ik zou het heel ruim opzetten. Hele brede paden, maar vooral veel open grote stukken grond, paddock en weiland. Mijn paarden hebben ruimte nodig om te kunnen spelen. Ik zou ook kiezen voor stallen die elke dag uitgemest worden en opgestrooid worden met vers stro, zodat ze paarden elke dag een fijne plek hebben om op te slapen. Mijn paarden staan vaak op stal, met de deur open. Ik zou ook altijd deuren willen houden zodat ik kan afsluiten indien gewenst. Om apart te voeren of te verzorgen.

En dan nog zou ik moeten kijken of het voor hun werkt of niet. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:26

Oh vergeet helemaal op de stelling te reageren! Nee, ik denk niet dat ieder paard geschikt is voor een PP. Kijk naar het paard waar hij/zij gelukkig van wordt en probeer daar zoveel mogelijk aan te voldoen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:31

Jessix schreef:
Ik heb zelden een PP gezien waarin ik mijn paarden zou willen zetten. Maar geef me genoeg geld en land en dan kan ik vast wel wat moois maken. :j

Ik zou het heel ruim opzetten. Hele brede paden, maar vooral veel open grote stukken grond, paddock en weiland. Mijn paarden hebben ruimte nodig om te kunnen spelen. Ik zou ook kiezen voor stallen die elke dag uitgemest worden en opgestrooid worden met vers stro, zodat ze paarden elke dag een fijne plek hebben om op te slapen. Mijn paarden staan vaak op stal, met de deur open. Ik zou ook altijd deuren willen houden zodat ik kan afsluiten indien gewenst. Om apart te voeren of te verzorgen.

En dan nog zou ik moeten kijken of het voor hun werkt of niet. :)

Zo klinkt het wel goed. Ik denk als je een PP goed wil doen je moet rekenen dat je ongeveer 20% meer terrein nodig hebt dan met een systeem van stal + weiland. Die 20% is dan voor de tracks, en dan moeten de paarden niet aan ruimte inboeten van hun stal en wei.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:32

[VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

Dit vind ik persoonlijk wel passen in het plaatje schoon, droog en mooi.

Zelf heb ik het ook schoon en droog. Nog niet mooi genoeg naar mijn zin. Maar schoon en droog is belangrijker toch.

Ik denk niet dat ieder paard geschikt is. Puur omdat wij nou eenmaal ieder paard rond en gezond willen zien, terwijl "in de natuur" de zwakkere niet zullen overleven of moeilijk zullen overleven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:11

Duhelo schreef:
24/7 buiten is niet gelijk aan : drop ze maar buiten op een stukje modder. (alhoewel dat helaas wel te vaak gebeurt).
Streven moet uiteraard wel zijn dat ze droog kunnen staan en liggen en niet door de bagger moeten voor de basisbehoeftes. (dus imo moeten ze met droge voeten kunnen staan om te eten, hun drinken en slaapplaats moet ook bereikbaar zijn om droog te bereiken.)
In een dergelijke situatie blijven de paarden over het algemeen ook gewoon mooi en schoon.(behalve als je zo-eentje hebt die liever in een plas modder slaapt dan in de droge paddock maargoed :D )

Nou schoon en mooi is niet bepaald mijn ervaring. En wat als je mokgevoelige paard er voor kiest om in die ene vierkante meter modder te blijven staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:14

Mijn paard was heeft tot ik hem kreeg zijn hele leven buiten gelopen in groepen/weilanden/paddocks, maar hij was chronisch ziek en daardoor sociaal erg snel overprikkeld en lichamelijk ontzettend kwetsbaar waardoor het voor hem heel vermoeiend was om in een groepshuisvesting steeds alles in de gaten te moeten houden. In de groepshuisvesting (geen paddock paradise en ook zeker niet perfect) heb ik hem eigenlijk nooit liggend zien slapen, toen hij naar een box verhuisde lag hij elke nacht.
Hij werd pas echt gelukkig toen hij elke nacht een box zijn eigen privé hooinet, rubbermatras en stro te hebben, en dan overdags met een klein vast groepje over een weiland van 1,5 hectare te zwerven.

Ik ben niet tegen paddock paradises en besef ook dat veel paarden daar gewoon eerst aan moeten wennen, maar chronisch zieke paarden hebben vaak heel weinig incasseringsvermogen en dus ook niet de energie om echt mee te komen of zich te durven ontspannen in een groep. Die komen pas echt tot hun recht als ze ook alleen-tijd krijgen.
Wat ik pro 24/7 buitengroepshuisvestingsmensen bijvoorbeeld wel eens hoor zeggen is dat hun paarden allemaal openstaande boxen met comfortabele slaapbodem hebben openstaan maar dat geen enkel paard daar ooit in ligt te slapen, dus paarden willen geen boxen.
In mijn ogen is de conclusie: een steppe- & vluchtdier gaat niet in een dichte kubus van 4x4 liggen als er maar 1 smalle en permanent geopende deuropening is en daar elk moment een roofdier door naar binnen kan lopen. Doe die deur dicht, en je ziet dat veel paarden gaan liggen slapen.

De ideale wereld zou denk ik zijn als je een groeps paddock paradise hebt voor overdag (en voor alle gezonde en mentaal sterke paarden 24/7), en daaromheen individuele paddock paradises voor de paarden die ook elke dag rust nodig hebben waar ze hun eigen schuilstal hebben en waar het water en het hooi gewoon netjes naast elkaar staan zodat ze tijdelijk wat minder hoeven te bewegen. Maar realiseer dat maar eens. ;)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:19

Ik denk niet dat mijn paard geschikt is voor PP of Hitactief stal.

Hij staat onderaan in rang en zie hem dan al steeds buiten staan of dat hij niet durft te eten/drinken (zodra er een paard in de buurt van de drinkbak staat zal hij nooit gaan drinken) daarnaast denk ik dat hij er te weinig rust zou krijgen.

Hij staat zomer en winter in kuddeverband in een mega wei en snachts binnen, naar mijn idee prima dus! :)

(De stal waar ik voorheen stond is inmiddels hitactief geworden en mede hierdoor ben ik daar weggegaan)

Dit is de wei waar mijn paard zomer en winter op loopt :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 08-05-19 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:20

Wat ik jammer vind is dat pp's toch vaak inleveren op ruimte. Ik hou van uitgestrekte weilanden en tracks moeten wmb minimaal zes meter breed zijn.

Ziet er prima uit Tarzan.
Afgezien van de vraag of ieder paard geschikt is voor een pp kun je je natuurlijk afvragen of je dat persé zou willen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 20:32

superpony schreef:
Het gaat helemaal niet om natuurlijk houden. Het gaat erom dat een paard niet gemaakt is om uren op stal te zetten en het zowel geestelijk als lichamelijk ongezond is.

Overdag kan er evenveel gebeuren as 's avonds en 's nachts, dus het op stal zetten doen de meeste mensen voor hun eigen gevoel en is schijnveiligheid.

Als je paard niet graag buiten staat, doe je echt iets fout.

Onze hengst was pas gecastreerd en had ik met 2 draden naast de merrie en 2 ruintjes eerst. Toen er rust kwam, met 1 lijntje ertussen zodat ze neus contact konden maken en daarna is hij juist met de merrie komen te staan en de ruinen ernaast. De merrie en hij gingen beter samen dan hij en de ruinen.
Een stap verder zijn we toen niet gekomen, omdat hij wat mankeerde en ingeslapen is.

Nu hebben we 3 ruinen en 1 merrie al jaren samen lopen. ALLEN ex stalpaarden. Shet en nf hebben tm hun 17/18e zoiets op stal gestaan. De merrie tm haar 21/22e. Mn andere ruin tm zijn 17e.

Nu hebben we een ruin van 10 die tm vorige week nog 's avonds op stal ging en ook onder dekens stond. Hij heeft bij ons 1 nacht op stal gestaan en daarna 24/7 buiten naast de anderen. Gaat echt prima en als we draad weghalen, vindt hij rondlopen super leuk. Ook zijn vorige eigenaresse ziet het aan zijn gezichtsuitdrukkingen en je merkt het aan zijn gehele gedrag, want wij kennen hem ook al 6jaar.

Wij zitten zelf op zandgrond en de goede pp's die ik heb bezocht hebben allemaal droge paden en ruime, droge zandpaddocks.
Ik heb werkelijk NERGENS onrust gezien en ik volg er meerdere die ook met zeer veel regelmaat slapende paarden laten zien.
Net als bij ons waar in het zonnetje liggen ook echt favoriet is. Wanneer dat niet gebeurt of kan, doe je als mens iets fout. Dat ligt niet aan de paarden. Paarden moeten het doen met datgene wat je biedt.

Paarden zijn echt gemaakt om afstanden af te leggen. Ook op een pp leggen ze nog lang niet genoeg km's af, maar meer dan op stal of een uitloopje, kleine paddock etc.

Juist door het aanleggen van een pp met ligplekken, voerplekken, drinkplekken,paden, nodig je ze ook uit tot bewegen. En waar je dat voldoende aanbiedt, kan een kudde ook goed samenleven, omdat ze kunnen kiezen.
Op alle stallen waar ik heb gewerkt, les heb gegeven en zelf heb gestaan, zie je ook in de wei met regelmaat gejaag en paarden door het draad komen. Juist door die vaak vierkante oppervlakte en het gedwongen samenleven.
Op een ruim opgezette pp, zijn er meerdere rust, voer, drinkplekken en kunnen ze verschillende vormen van beschutting vinden.

Onze nieuwe zit strak in zijn vel, staat nu overdag zonder deken en rilt geen moment. Mijn merrie is 26 en stond op stal met dikke benen en was stijf. Die loopt nu als een trein en altijd slanke benen.
En als voorbeeld; zij had een mega grote wond op dr been die met nietjes vastgezet is, maar veearts niet dacht dat het zou houden. Juist door het bewegen bleef het been dun en is het super netjes geheeld destijds.
Ja, een wond, maar dat gebeurt dus altijd en overal; overdag op de wei of paddock, op stal of waar je wil.....
Mijn ene ruin met peesblessures loopt gewoon goed door 24/7 buiten lopen.
En zo zou ik van anderen ook de vele voordelen kunnen noemen.

Mensen blijven op stal goedpraten voor hun eigen gemoed. Wij hebben stallen, staan open, dus ze mogen erin, gaan erin en dat is prima. Maar ze staan er echt NOOIT uren in. Als je zeker wil weten of je paard 12 uur op stal zo fijn vindt, zet je de deur open en kijk je wat ie kiest.

Mijn honden vinden op de bank liggen ook heel fijn, maar dat neemt niet weg dat ze hun beweging gewoon nodig hebben. Net als mensen etc etc. Het een sluit het ander niet uit, maar we zijn inmiddels zover ontwikkelt dat we weten dat opsluiten van paarden ( en andere dieren ) negatieve gevolgen heeft. Nogmaals; lees op bokt de vele medische en gedragsproblemen. Ja, daar wordt aan verdient, dus ik zou ze dan ook adviseren op stal te houden, want dan kan ik wat verdienen........

Contact met anderen horen ze jong te leren. Maar als je netjes introduceert leren ze het echt wel. Mijn ene ruin stond ooit op stal naast een paard dat geen paard naast hem kon hebben, maar na 2 dagen door tralies moeilijk doen en genegeerd worden door mijn ruin was het oke. daarna stonden ze buiten naast elkaar.
Op een goede dag bij elkaar gezet en heeft ie ´leren´ kroelen.......Ze mochten die van mij er altijd bij zetten en dat ging super. Tijdje daarna werd ik gebeld dat hij in de wei liep bij de groep. Hij had gewoon tijd nodig en een kans om het te leren.

Mijn ruin van 20 heeft gedekt en ook die is soms niet de meest vriendelijke, maar dan zijn de anderen zo wijs om daar juist op te reageren en is het evenwicht weer in balans. Voldoende voerplekken aanwezig, maar meestal staan ze rondom 1 bak.

Mensen bemoeien zich er veel teveel mee. Ik wil ze ook zo veilig mogelijk hebben, maar kan niet alles voorkomen. Dat kan nergens. Maar als ik moet kiezen heb ik ze liever wat korter en gelukkig en gezond gehouden.

Dan heb jij een goede kudde samenstelling en een goed realiseerbaar plan/genoeg voerplekken, eisen die je nodig hebt om het te laten slagen.

Ik sta op een pension met 50 andere paarden, omdat er voor mij niet zo'n mooi plan is waar je rustig aan kan kijken/wennen/aanzien. Dat gaat ook in een pension met een P P gewoon niet.. Ik wil dat risico ook niet lopen. Ik wil mn paard heel houden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 20:33

Nikass schreef:
superpony schreef:
Als je paard niet graag buiten staat, doe je echt iets fout.

Mijn paarden staan allemaal graag buiten. Maar niet onder alle omstandigheden. Als het warm is en sterft van de insecten, dan staan ze heel graag in een koele stal.
En als het dagenlang plenst van de regen staan ze ook graag binnen.
De dominantste maakt het niet uit of er meer paarden in (schuil)stal staan. Als ze in de weg staan dan jaagt ze ze wel opzij. Maar voor de laatste in de kudde is het heel vermoeiend om altijd met anderen te staan. Om altijd opzij te moeten als een ander dat uitkomt. Het kan soms een uitkomst bieden om dan de nachten op een individuele box door te brengen.

Ik ben het dus met jou eens.. Mijn paard tuurt de hele dag graag om zich heen en heeft even rust als hij binnen staat.. Hij gaat lang uit liggen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 20:38

Kendra schreef:
Alles gelezen hebbende denk ik dat een PP niet geschikt is voor ieder paard, eigenlijk niet voor iedere situatie. Wij hebben een redelijk vaste groep (sport)paarden, maar er wordt weleens wat verkocht, we fokken er wel eens wat bij. We hebben merries en ruinen, waarvan ik van eentje zeker weet dat hij dekt als ie de kans krijgt. Dat doe ik mijn merries niet aan.

Nou ik heb dus datzelfde met mijn voormalig dekhengst. Ik wil andere paarden geen schade aanrichten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 20:45

Benzz schreef:
Sclimpre schreef:
Dat klopt. En het rare is dat hoe harder mensen roepen dat ze hun paarden op een natuurlijke manier houden, hoe verder ze verwijderd schijnen te zijn van de echte natuur van het paard.

Amen!

En dan nog de vraag, wil dat paard wel terug naar de natuur? Willen wij terug naar de grotten? In de natuur kunnen ze niet kiezen of ze binnen of buiten willen staan, ze moeten wel buiten blijven.

Ik vind dat we behoorlijk doorslaan in dat 24-7 buiten en persoonlijk vind ik die paarden er vaak niet zo best uit zien. Om over hygiene nog niet te spreken. Rust, regelmaat en reinheid is ook een regel die voor de paarden opgaat. Daar zijn ze bij gebaat en dat geeft ze rust in de kop.

Ik vind heel veel paarden er heel slecht uit zien die 24/7 buiten staan.. Als ik al eventjes kijk naar de zorg instelling waar ik werk.. Ik schrik mij een ongeluk wat de paarden kampen met weerstandsproblematiek/doffe vacht etc. Ook de hygiene is vaak erg slecht.. Regelmatig rotstraal. Te veel paarden op een kleine plek.. etc..

Ik denk dat mijn paard niet terug wilt naar de natuur. Voorzichzelf niet, maar ook voor de andere niet. Hij functioneert goed in een klein groepje ruinen 12 uur per dag.. En in de avond op stal..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:59

Gizeppie schreef:
[

Ik vind heel veel paarden er heel slecht uit zien die 24/7 buiten staan.. Als ik al eventjes kijk naar de zorg instelling waar ik werk.. Ik schrik mij een ongeluk wat de paarden kampen met weerstandsproblematiek/doffe vacht etc. Ook de hygiene is vaak erg slecht.. Regelmatig rotstraal. Te veel paarden op een kleine plek.. etc..

Ik denk dat mijn paard niet terug wilt naar de natuur. Voorzichzelf niet, maar ook voor de andere niet. Hij functioneert goed in een klein groepje ruinen 12 uur per dag.. En in de avond op stal..

Je vergeet, schimmelinfectie's, luizenplaag enz..............ben het allemaal tegengekomen op de hit actief, PP stallen en daar wordt simpel gezegd: Ja daar moet je aan wennen als je paard in de grote groep staat. Nou sorry, daar wil ik helemaal niet aan wennen. ( Maar de mijne staat ook niet in zo'n systeem)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:01

Gizeppie schreef:

Dit is ook wat ik veel zie, ook met grote regelmaat op foto's waar men trots komt laten zien hoe goed hun paarden het doen in een PN-achtige stituatie.

Wat ik ook uitermate bijzonder vind is dat paarden blijkbaar regelmatig maanden tot zelfs een jaar moeten "wennen" aan 24/7 buiten staan als ze gewend zijn om maar een paar uur buiten te staan, maar paarden vaak binnen een week, en eigenlijk altijd binnen een maand, gewend zijn om slechts 3 uur buiten te staan vanaf een 24/7 buiten situatie.

Vanwege verschillende omstandigheden hebben we een tijdje 1 van de 24/7 buitenpaarden 's nachts naar binnen gehaald toen we nog "pension" hadden (ingewikkelde constructie, doet er verder niet toe). Iedere keer weer bleek dat als de paarden 2x naar binnen waren geweest 's nachts, waar ze hooi uit een slowfeeder kregen in plaats van in bakken zonder net zoals buiten, ze nog weken bij het hek stonden te dralen om mee naar binnen te gaan 's avonds. En dat waren echt niet alleen de paarden die dan brok kregen, erger nog: slechts 1 van hen kreeg brok, en die moest later op de avond weer naar buiten en dat binnen zetten kon je in je eentje, naar buiten zetten ging vrijwel niet alleen want hij ging in de ankers. Wat er trouwens gebeurde als je hem op stal met de deur open liet was het volgt: hij ging slapen (nee, is niet vaak gebeurd, maar wel eens), terwijl toen hij eerder een winter slechts 1 uur buiten kwam hij de deur altijd razendsnel openmaakte als hij niet dubbel vergrendeld zat en dan moest je hem ergens gaan opvissen. Het was dus niet dat hij het principe ontsnappen niet kende. Toch was dat niet wat hij deed.

Onze paarden zijn vanaf dag 3 (de eerste 2 dagen moesten we ze halen) aan komen lopen als we ze 's avonds binnen kwamen zetten, terwijl ze dan pas 2 uur op het gras stonden (ondertussen 6 uur). Na een week kwamen ze weer in galop aanzetten als we riepen. Ze kwamen van het gras af voor een geweekt mengsel van vitaminekorrel (waar ongeweekt omheen gegeten werd), ongemelasseerde luzernebrok en 180g nature's best.

De shetten zijn nog erger. Die laten hun vitaminekorrel (die zij graag eten) staan, om maar zo snel mogelijk naar stal te mogen. Ze krijgen uit dezelfde (2x2cm) slowfeeders hetzelfde hooi als buiten. En toch is dit hun gedrag. Erger nog, 's ochtends hebben ze regelmatig geen zin om terug op hun PP te gaan, ondanks dat ze daar meer ruimte hebben, ook een schuilstal met bodembedekking, en hetzelfde hooi met dezelfde fijne mazen, maar daarnaast ook nog een net met grotere mazen en minder smakelijk hooi (wij hebben blijkbaar de enige kieskeurige shetten ter wereld). Gaat er weer één in de ankers, die opnieuw aangeslingerd moet worden. En dat terwijl ze vaak nog wel wat bij elkaar scharrelen op de omloop (2.5 zijde direct begroeid, 1 zijde zit 15m tussen hun omheining en de begroeiing, en het midden is geen weide maar bomen, dus ook daar beschutting. Ze hebben 4 soorten ondergrond buiten en kunnen altijd kiezen tussen zon en schaduw (mits de zon schijnt), droog en regen (mits het regent) en wind en luwte (mits het waait).

Wat maakt dat natuurlijke zo lastig om aan te wennen en het onnatuurlijke zo gemakkelijk, als het niet het comfort is? En waarom vinden paarden het zo lastig om er goed uit te blijven zien in een natuurlijke setting, terwijl het in een onnatuurlijke setting (met voldoende ruwvoer) blijkbaar helemaal niet zo lastig is?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 21:13

Benzz schreef:
Gizeppie schreef:
[

Je vergeet, schimmelinfectie's, luizenplaag enz..............ben het allemaal tegengekomen op de hit actief, PP stallen en daar wordt simpel gezegd: Ja daar moet je aan wennen als je paard in de grote groep staat. Nou sorry, daar wil ik helemaal niet aan wennen. ( Maar de mijne staat ook niet in zo'n systeem)

Mijne ook niet. Haha.. niks en geen Problemen daarmee. Mn pony die 24 uur buiten stond wel. Die heeft alles gehad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:16

Mizora schreef:
Wat maakt dat natuurlijke zo lastig om aan te wennen en het onnatuurlijke zo gemakkelijk, als het niet het comfort is? En waarom vinden paarden het zo lastig om er goed uit te blijven zien in een natuurlijke setting, terwijl het in een onnatuurlijke setting (met voldoende ruwvoer) blijkbaar helemaal niet zo lastig is?

Goede vraag!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:02

Citaat:
Je vergeet, schimmelinfectie's, luizenplaag enz..............

Dit ben ik op iedere stal wel tegen gekomen. Van de grote luxe pensionstal tot de boerderij tot paddock paradise tot kleinschalige doe het zelf stal. Ik heb in die 30 jaar overal gestaan.

Verder zijn er denk ik veel mensen die low budget paarden willen houden op een modder landje met slecht voer... Niet te verwarren met een goed op orde zijnde pp.

Ik denk ook heus wel dat het leven 24/7 buiten heus niet altijd eenvoudiger is.
Maar vertel me niet dat mijn paarden er niet goed uit zien:

Afbeelding

Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:46

Echt natuurlijk betekent survival of the fittest, natuurlijke vijanden, hapje-stapje, honger en dorst..... Niet altijd fijn! Maar de associatie die veel mensen hebben met 'natuurlijk' is vooral 24/7 buiten. En misschien: geen dekens, geen ijzers, weinig krachtvoer.
Ook ik zie soms paarden 24/7 buiten staan die min of meer aan hun lot worden overgelaten. Zo'n drassige wei met een paar paarden, zonder schuilstal (en maar schelden op de gemeente) waar verder niets te beleven is. Alles onder het mom van 'natuurlijk'...

Iets anders is dat je tegemoet wilt komen aan de natuurlijke behoeften van het paard: beweging, contact, veiligheid, beschutting, ruwvoer, afwisseling/uitdagingen. Volgens mij is dat namelijk waar het over moet gaan. En dat kan in een PP, maar ook op andere manieren.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 23:02

Nikass schreef:
Wat ik jammer vind is dat pp's toch vaak inleveren op ruimte. Ik hou van uitgestrekte weilanden en tracks moeten wmb minimaal zes meter breed zijn.

Ziet er prima uit Tarzan.
Afgezien van de vraag of ieder paard geschikt is voor een pp kun je je natuurlijk afvragen of je dat persé zou willen.

Dankjewel, hij staat op een pensionstal, prima geregeld zo! En dan is het nog maar de helft van de wei (en kudde haha). Ik heb hem liever zo zomer en winter staan dan altijd maar strijd moeten voeren om een slaapplek en eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 01:44

Volgens mij is basisprobleem nummer 1 van de meeste 24/7 buiten groepsstallingen ruimtegebrek: er is te weinig ruimte voor paarden om binnen een groep van 10-20 paarden natuurlijke subgroepjes (kuddes) te vormen met gelijkgestemden. En als er wel heel veel ruimte de is (bijvoorbeeld bij paarden die met een kleine groep op zoveel hectare staan) dan is er het probleem dat die ruimte die perfect groot genoeg is voor een groep vrienden, in feite te klein is voor een groep kennissen.
In beide situaties werkt het in een groep staan stressverhogend, zelfs al is er geen ruzie, de paarden hebben geen zelfgekozen kudde waarmee ze het op kunnen nemen tegen de rest van de wereld, en ze lopen continu in elkaars priveruimte terwijl ze daar niet de juiste relatie voor hebben.
Ik vind het geen wonder dat veel (niet alle) paarden die volgens onze inzichten in een groep mogen leven, snakken naar priveruimte, omdat die groep gewoon niet klopt en dus ook niet veilig voelt.

Als je met je zes beste vrienden in een lift gepropt staat schiet iedereen in de lach, als je met zes vreemden in dezelfde lift staat voel je je bijzonder ongemakkelijk, terwijl je als mens toch echt een sociaal dier bent, hechte vriendschappen hebt en graag tijd doorbrengt met mensen waar je van houdt. Geef je ze meer ruimte, dan is het leven in een paddock denk ik vergelijkbaar met een ruime werkvloer op kantoor: mensen met wie je prima op kunt schieten en waar je ook mee kunt werken omdat iedereen dezelfde regels volgt, maar 's avonds wil je toch echt naar huis om alleen te zijn of je echte zelfgekozen vrienden te ontmoeten.
Gezien de grootte van veel groepspaddocks en de krappe breedte van veel paddock paradise gangensystemen vermoed dat veel paddock paarden de hele dag in de lift staan en erg blij zijn als ze daar 's avonds even uit mogen.

Mijn paard vond het in elk geval een gigantische opluchting toen hij niet meer 24/7 in de lift hoefde te staan, maar die lift kon verruilen voor overdags een ruime werkvloer met collega's, en 's nachts zijn miniscule appartementje waar hij alles rustig in zichzelf kon laten bezinken. Maar het is zeer aannemelijk dat zijn levenskwaliteit nog hoger was geweest als aan dat minuscule appartementje een ruime privetuin vastzat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:09

Volgens mij is er bij de meeste stallingen ruimte gebrek. Ongeacht het systeem :) Stallen zijn nogal genegen om meer paarden neer te zetten dan eigenlijk ideaal zou zijn. Daarom krijg je gezeur onder de paarden (en eigenaars), kunnen paarden te weinig buiten lopen, lopen ze de boel teveel kapot enz. En worden ze maar in dat hokje gezet want ja dat staat er toch en dan blijft de wei / paddock relatief gespaard...

En volgens mij worden er allerlei zaken bij gesleept die helemaal niet specifiek voor "buitenpaarden" hoeven te gelden. Ik ben zelf trouwens geen voorstander van paarden buiten zonder goede schuilstal, maar ook geen voorstander van paarden opsluiten in een hokje. Dat wil ik niet voor mijn dieren, is helemaal niet nodig, kunnen ze prima zelf bepalen als je ze op een fijne plek houdt :j

Ik lees ook een opmerking over dat een PP niet haalbaar is voor een particulier of kleine pensionstal, dat snap ik al helemaal niet :P Je hebt zelf of samen met iemand 2 of 3 paardjes, tekent een creatief plannetje, zet wat extra palen neer, haalt een paar vrachten gratis bestrating via Marktplaats, laat een keer een graafmachientje en wat extra zand komen, stopt je vrije tijd er in om er wat moois van te maken en tadááá: je hebt een hartstikke leuk Paddock Paradise waar je paarden heerlijk verzorgd buiten en binnen kunnen gaan en staan +:)+