Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kiki1976 schreef:Nou wel vaker gezien dat andere niet altijd even lief zijn tegenover veulens.
Want ik vind een 6 mnd oud veulen blijven opjagen totdat ze geen uitweg zag dan over de draden heen te springen.
Of over de draden een 3 mnd veulen aanvallen, nou niet echt fijn gedrag.
Dus dat rare gedrag is niet zeldzaam.
pompadour schreef:Als jong meisje had ik een IJslandse paard, en dat was ruim 47 jaar geleden ,
En mijn paardje stond gestald en uiteraard 24/7 in de wei bij een boer in Haamstede.
En hij had zelf een Gelderse merrie en heeft bij haar een veulentje gefokt en ook gehouden.
Het veulentje is geboren tussen de rest van de kudde . Het veulen werd gewoon opgenomen in de kudde. Soms kreeg ze waarschuwing .
Als er "vreemd" paard/pony er bij werd gezet bij de kudde. Als die vreemde niet aardig deed tegen de veulen kreeg hij/zij flink op zijn/haar donder van de rest van de kudde, niet eens van de merrie .
tengeltje11 schreef:Hier is de ervaring toch ook dat paarden veeel verdraagzamer zijn tov een veulen dan van een volwassen paard.
Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen,maar paarden die doelbewust een veulen opjagen en blijven op meppen enzo,dat zijn paarden waar mijn inziens iets niet helemaal juist bij zit in hun hoofd.
(...)
SBravour schreef:Ik denk dat brave paarden niet de juiste bewoording is. Ik duim op eerlijke paarden voor jou veulen, die hun grens aangeven maar ook een bepaalde grens in hun corrigeren hebben.
Cioccolato schreef:Er zullen wel paarden zijn die nog langer op stal staan (niet om goed te praten, maar ga daar heen en doe daar je zegje).
Volgens mij heeft ts 1 van de betere opties.
trysteffy schreef:Balte schreef:Men heeft eens een studie naar OCD gedaan. Er waren drie testgroepen. De ene groep opgroeiende paarden stond 24u op 24u buiten, de tweede groep in een loopstal en de derde stond op stal en werd x-aantal uren per dag buiten gelaten.
Het grootste percentage OCD zagen ze in de derde groep, het laagste in de tweede. Bij het op stal staan en dan naar buiten mogen, heb je telkens die opstoot van energie, wordt er gekker gedaan, harder gelopen...
Dan mag ik afkloppen met mijn paarden en veulen dat ze allemaal rustig achter me aan lopen als ze uit stal mogen
F_inley schreef:Mijn opfok was top pony kon je geen halster omdoen toen die kwam heb hem met 1 jaar gekocht meelopen snapte die ook niet en voetjes geven wat is dat?! In de twee weken voordat hij de wei op ging met de groep hebben hun hem dat allemaal geleerd met veel rust en vertrouwen. Alles kwam bij hun in de hand voor de hoefsmid ook de moeilijke dieren werden ket rust bekapt. Er werd elke dag gecontroleerd op de weid. Toen mijn pony een wond in de koothotle had werd deze twee x pd behandeld op de weide en je mocht ze zelf uit de groepsstal halen en over het erf wandelen. Ik zou zelf niet weten of ik het hem zo snel had kunnen leren aangezien ik geen ervaring had met zulke jonge pony's. Ik vind het echt de beste beslissing ooit die ik heb genomen hij kwam er zo fijn vandaan na 1.5 jaar. Ik denk dat je echt gewoon bij een opfok moet gaan kijken voor je je paard of pony brengt ik ben van te voren ook gaan kijken en kende mensen die daar ook hadden gestaan.