Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 09:01

Sily"]
[quote="dukieduk schreef:
thanks, *LOL*. meid als jij gek bent op dat veulen en je wilt het graag luister dan naar je hart en je gevoel, en is dat goed ga er dan gewoon voor. niet naar andere luisteren, en wil je er echt met iemand over hebben ga dan naar een goede vriendin of misschien je ouders. dus ik zou zeggen ga ervoor als je dat wilt. OK dan!

Meid als jij gek bent op dat veulen laat je het eerst nakijken door de dierenarts *zoals je zegt hartje, longen blablabla zover mogelijk is en te zien is lekker door laten halen* Luister vooral wel naar anderen, er kan er altijd 1 bij zitten met DE tip.
En als je dan naar een goede vriendin of naar je ouders stapt doe dat dan alleen als die verstand van paarden hebben, en er ook realistisch tegen aan kijken.

En als die man geen papieren heeft, geen bewijs dat het beest geent is, geen dierenarts telefoonnummer waar je het kan checken en een keuring niet wenst zoek dan lekker verder.
Al ben je er nog zo verkikkert op....het kan gebeuren dat het entingsboekje kwijt is, maar er moet iets aanwezig zijn waarmee te bewijzen valt dat dat veulen idd geent is.
Desnoods een belletje naar desbetreffend dierenarts dus.

Verder wil ik neit rot doen, maar heb het eens door zitten lezen en je verhaal rammelt aan alle kanten.
Overal zit een misschien en een andere kant aan, je twijfelt nog over pensioenstalling, over loslaten in de bak, over de hoeveelheid tijd die hij in het land gaat staan, wat je met hem wilt doen.
Je besluit staat vast, dat is te lezen, maar voordat je het veulen koopt denk even goed na wat je nou precies wilt doen.

En als je toch nog van gedachten veranderd staat hier nog wel een leuk haflingertje van bijna 4 met maar 1 eigenaar achter de rug, die ruim 3 jaar in het land en op stal heeft gestaan Knipoog
[/quote]

Laten keuren doe ik zowieso.. indd hartje, longen, etc. en over de stalling ben ik wel zeker hor.. alleen ik had in eerste instantie zoiets van zal k dr op pensionstal zetten met 2½ jarig leeftijd zodat ik daar kan beginnen met inrijden enzo...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:26

Sjuimpje"]
[quote="sweet_angel schreef:
verstand heb ik wel hoor.. anders begin ik niet aan een veulen

De meeste zeggen, ik heb wel verstand, daarom begin ik niet aan een veulen Haha!
[/quote]

Pfff... dat is jou mening misschien. Laat een ander ook lekker in z'n waarde.

dukieduk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:33

gijsenkim"]
[quote="dukieduk"][quote="gijsenkim schreef:
Who the F is Donna..........

dat soort uitspraken willen we hier niet zien dat kan ook op een andere manier.
[/quote]

en U is?????? Verward
[/quote]

ik ben ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:34

Als je nou zo bijdehand bent om voor alle bokkers te spreken, wil je dan in ieder geval het fatsoen hebben om je profiel in te vullen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:35

gijsenkim schreef:
Als je nou zo bijdehand bent om voor alle bokkers te spreken, wil je dan in ieder geval het fatsoen hebben om je profiel in te vullen!

Gewoon negeren joh! Die grietjes komen zichzelf wel een keer tegen en dan lost het probleem zichzelf wel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:42

Tessebes"]
[quote="Sjuimpje"][quote="sweet_angel schreef:

De meeste zeggen, ik heb wel verstand, daarom begin ik niet aan een veulen Haha!
[/quote]

[/quote]
Maar dan gaan we mensen hun paarden ervaringen eens naast elkaar leggen.
En dan gaan we eens kijken welk soort mensen welk soort uitspraak doet.
Verassend kom je er dan achter dat die gene , die veel, heeeeel veel in de paarden hebben gezeten of zitten, allemaal afraden het te doen.

En dat de mensen die aleen maar hobbie matig wat gereden heben, niet op handelstallen hebben gereden, niet paarden hebben gecorrigeerd, maar een paar paarden zadelmak hebben gemaakt, itt de groep hierboven.
Die zeggen het wel te doen.

En dat is iets wat me elke keer weer opvalt in elk veulen/opfok topic.

En raar dat ik dan toch meer waarde hecht aan diegene die meer als alleen wat hobbie matig paard hebben gereden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:45

Goh RK, ik voel me vereerd, ik raadde het af, nu ben ik proffesioneel met paarden bezig ! Haha! ( sorry,moest even flauw doen... Tong uitsteken )

Maar ik ben het zeker met je eens dat het opvalt dat juist de mensen met meerdere ervaringen het afraden...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:48

runningkawa"]
[quote="Tessebes"][quote="Sjuimpje"]
[quote="sweet_angel schreef:

[/quote]

[/quote]
Maar dan gaan we mensen hun paarden ervaringen eens naast elkaar leggen.
En dan gaan we eens kijken welk soort mensen welk soort uitspraak doet.
Verassend kom je er dan achter dat die gene , die veel, heeeeel veel in de paarden hebben gezeten of zitten, allemaal afraden het te doen.

En dat de mensen die aleen maar hobbie matig wat gereden heben, niet op handelstallen hebben gereden, niet paarden hebben gecorrigeerd, maar een paar paarden zadelmak hebben gemaakt, itt de groep hierboven.
Die zeggen het wel te doen.

En dat is iets wat me elke keer weer opvalt in elk veulen/opfok topic.

En raar dat ik dan toch meer waarde hecht aan diegene die meer als alleen wat hobbie matig paard hebben gereden.
[/quote]

Dat ligt alleen maar aan het doel van wat je met het paard wilt doen. Iemand die professioneel bezig is met paarden, heeft geen behoefte eraan om tijd te steken in een veulen. Iemand die hobby-matig bezig is, heeft daar misschien wel meer behoefte aan. Je moet niet alle paardenmensen over 1 kam scheren vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:52

Ik heb niet alle berichten doorgelezen, en of iemand een veulen koopt of een ouder paard moet de keuze blijven van degene die naar het veulen is wezen kijken. Maar om even terug te komen op het feit dat er misschien niet geent is bij het veulen: dat valt snel genoeg in te halen, de basis van de enting moet dan gewoon nog een keer over worden gedaan. Dat is verder geen ramp, dat wordt door mijn veearts bij ieder paard gedaan waar geen entingsboekje bij zit. Maar ik zou me eerder zorgen maken om het feit dat, als er niet geent is, de vorige eigenaar van het veulen misschien ook niet echt regelmatig heeft ontwormd. En een wormbesmetting op jonge leeftijd kan zo ontzettend veel blijvende schade aanrichten, dat je met een later erg koliekgevoelig paard kunt blijven zitten.

Of er nu papieren bijzitten of niet, of er regelmatig een smid bij is geweest of niet, of er geent is of niet...ik denk dat als je een veterinaire keuring laat uitvoeren, je zelf kunt beoordelen of kunt laten beoordelen of het paard goed op zijn benen staat, de risico's en de kosten van het opfokken in de berekening mee laat vloeien, dat er niets mis is met het kopen van een veulen. Maar dat ontwormen is een kwestie van vertrouwen, en als je daar naar gaat vragen krijg je zeker een "natuurlijk hebben we regelmatig ontwormd" als antwoord.

Een ding weet ik wel: heel veel mensen die ik ken die een veulen hebben gekocht, doen dit de volgende keer niet meer. Omdat ze meteen willen rijden, en niet kunnen wachten tot het veulen volwassen is, of omdat het inrijden tegenvalt, het character niet klikt, of ze gewoon niet met een jong paard om kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:55

Wat heeft over 1 kan scheren hier mee te maken?
En het doel is voor iedereen hetzelfde: een fijn paard hebben.

Als de profesionele fokker zou merken dat een paard die extra aandacht nodig zou hebben om een beter paaard te worden, zou hij dat zeker doen.
Een beter paard betekend meer geld en aangezien paarden dan je inkomsten zijn Lachen

Maar het is gewoon niet zo dat als je veel met je veulen doet, hij er beter van word.
Juist in tegendeel als het gedaan word door mensen die nog minder ervaring in de paarden hebben.
En iemand van 14 heeft niet ineens alle ervaring.

Juist die mensen die veel paarden zadelmak hebben gemaakt, merken dat juist paarden die alleen voor de hoog nodige dingen in de hand zijn geweest, maar voor de rest in groeps verband hebben gelopen, de fijnste paarden zijn om daarna mee aan het werk te gaan.

Anders deden ze op die dure stoeterijen wel anders met hun paarden.
Maar ook daar loopt het jonge grut gewoon in de groep.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:57

Pfff... krijgen we het opfokverhaal weer! Dat verhaal heeft niets te maken met dit verhaal imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:00

Niet?
het veulen is bedoeld om mee te knuffelen enz.
Koop een ouder paard als je dat wilt, die la opgevoed zijn

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:01

runningkawa schreef:
Niet?

Wie zegt dat een veulen wel bedoeld is om mee te knuffelen? Ik niet iig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:03

Nee, Runningkawa, de dure stoeterijen hebben gewoon de tijd niet om alle jonge paarden in handen te houden. Over het algemeen hebben ze al moeite om gekwalificeerd personeel te vinden om te mesten en het gewone dagelijkse werk (zoals de meeste stallen). En een jong paard in handen hebben moet je kunnen....ze leren heel snel de verkeerde dingen aan, en o wee als ze doorkrijgen dat ze hun gewicht en kracht tegen je kunnen gebruiken.
Dan kan ik me voorstellen dat de meeste stoeterijen liever een paard hebben dat blanco is. Iets is namelijk sneller goed aangeleerd, dan het verkeerde weer afgeleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:04

En een veulen is zeer zeker niet om mee te knuffelen....in mijn ogen behoor je een veulen niet ander te behandelen dan een volwassen paard. Net zo konsekwent, met dezelfde regels, dezelfde do's and don'ts.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:05

Tessebes"]
[quote="Sjuimpje schreef:

[/quote]
Euhhh, ooit van smilies gehoord? Staat er bij mij toch echt één achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:09

Tessebes"]
[quote="runningkawa schreef:
Niet?

[/quote]
De topic starter.
Daarom kom ik met het opfok verhaal.

En Cassidy
ze maakten wel tijd als er zoveel voordeel uit te halen was.
Goeg meiden van 14 die paardjes willen poetsen.
Maar heet geeft meer na als voordeel, dus laten ze ze lekker in de groep lopen.
Want zoals ik idd al aan gaf, die verwende beesten daar heb je niks aan.
Als nog veel meer extra werk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:11

Tessebes"]
[quote="runningkawa schreef:
Niet?

[/quote]

Tess, die van jou staat in de opfok, je gaat om de week of soms wekelijks kijken..... je doet dan haar voetjes en een beetje poetsen, soms een wandelingetje........ Verder laat je het paard gewoon groot worden zoals ze groot moeten worden...... in de groep! Als topicstartster dat ook zo doet met haar veulen heb ik er geen moeite mee dat ze een veulen koopt......... maar ik zie taferelen voor me van een veulen die in een box van 3 x 3 opgroei, er uit gehaald word om te tuttelen, een baasje die straks ook jonges gaat ontdekken en dan misschien wel eens een dagje over wil slaan (nu niet gelijk bovenop me springen allemaal, ik zeg helemaal niet dat het zo is) . Ik denk dat daar ook de felheid van sommige bokkers mee te maken heeft.............

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:35

runningkawa"]
[quote="Tessebes"][quote="runningkawa schreef:
Niet?

[/quote]
De topic starter.
Daarom kom ik met het opfok verhaal.
[/quote]

Ok, ik dacht dat je het tegen mij had. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:38

Nee hoor Lachen
En helaas, dat is wel eens het lastige van i-net Verdrietig

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:42

nouw pris.. ik zou als ik jouw was.. als je dan toch echt eenveulen wilt.. bij heel veel beesies gaan kijken.. een beesie waarvan de eigenaar nix geen papierwerk kan aantonen moe je nie kiezen..
nog altij je eigen keus hoor.. maar we hebben het al wel vaker over opvoeden van veulens gehad en we verschillen daarbij in mening Haha!
maar ik weet dat je dit al heel lang roept.. en het is nou eenmaal rot afgelopen met moon.. dus zoek gwoon lekker naar dat beesie waar je naar kijkt (in het echt) en waar je danmeteen verliefd op wordt.. en niet om een veulen zo snel mogelijk te hebben..

maar je hebt marit aan je zijde Tong uitsteken ook met der veulen.. dus da gaat welgoed komen.. en zo niet? sja.. dan kom je daar snel genoeg achter en dan ben je een ervaring rijker..
je weet nie hoe het is totdat je het zelf hebmeegemaakt.. je kan wel naar iedereen luisteren, maar soms moet je gewoon dwars zijn Haha!

maar het is flink moeilijk lijkt me.. eenveulen opvoeden.. we zijn nu bezigmet een heropvoedings cursus van onze fjord van 11 jaar Haha! en daar hebben we al een harde dobber aan..maja.. hopelijk gaat al die moeite wel beloont worden Haha!

anyway.. je moe gwoon doen wa jou zelf het beste lijkt : ik ken je persoonlijk en weet dat je een volhouder bent.. ik weet ook dat je gwenn.. welliswaar al 7?? jaar ook naar een goed niveau hebt gereden.. waar niemand er iets mee kon.. en waar je zo vaak ben af gedonderd.. toch volhouden en het beesie helemaal naar je hand gezet..
okeej dit is wat anders dan eenveulen... maar ik weet dat je een doorzetter bent.. dus het gaat helemaal goed komen Haha!

zow.. Tong uitsteken ik geef ff eenpeptalk Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:57

gekke_koei schreef:
nouw pris.. ik zou als ik jouw was.. als je dan toch echt eenveulen wilt.. bij heel veel beesies gaan kijken.. een beesie waarvan de eigenaar nix geen papierwerk kan aantonen moe je nie kiezen..

Waarom zijn papieren altijd zo belangrijk ? Ik heb nog nooit iemand een papier zien longeren, een papier zien berijden, laat staan een papier knuffelen of borstelen....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:00

Papier is niet heel erg belangrijk, maar een paspoort des te meer.. je kan je paard niet vervoeren zonder een paspoort, en als dat er al niet eens bijzit zou ik gewoon verder zoeken.. Er zijn meer dan genoeg veulens..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:16

youngster schreef:
Papier is niet heel erg belangrijk, maar een paspoort des te meer.. je kan je paard niet vervoeren zonder een paspoort, en als dat er al niet eens bijzit zou ik gewoon verder zoeken.. Er zijn meer dan genoeg veulens..

Nou zeg, een paspoort hoeft bij een veulen ook pas vanaf 7 maanden. Dus ook een missend paspoort zou voor mij geen reden zijn om aan een veulen voorbij te lopen. Missend papier ook niet. Maar het vertrouwen met de eigenaar moet er zijn. Missend entingsboekje laat bij mij allerlei alarmbelletjes rinkelen. Als iemand niet netjes is met enten, is hij misschien ook niet netjes met ontwormen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:30

In het paspoort horen de entingen te staan tegenwoordig, dus ja als die al ontbreekt..
Nee ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.. Mijn veulen had gelijk al een paspoort, die was 3 maanden toen ik die kocht..Alleen pas 5 maanden toen ie over de weg vervoert werd..