Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:30

Ik sta doe-het-zelf in de randstad. Ik koop zelf hooi en stro in. Mijn hooi was even duur als alle andere jaren en mijn hooiboer heeft genoeg. Stro was dit jaar zelfs €0,50 goedkoper dan eerdere jaren. Dus ik begrijp die prijsstijgingen op voorhand niet zo goed. Wel erg zuur als je stal steeds duurder wordt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:43

Met het oog op de nabije toekomst, klimaatproblemen, steeds extremer weer, droge zomers, natte winters denk ik dat er alleen maar een stijgende lijn is en dat het houden van paard(en) op een pensionstal en/of aan huis dan enkel nog is weggelegd voor een kleine groep mensen.
Simpelweg omdat deze problemen wereldwijd spelen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:03

jeannaa schreef:
Er staat dat ik het niet veel vind he? :) Natuurlijk snap ik dat het voor het gros van de mensen best een hoop geld is om te missen.

Ik snapte je wel, 10 euro per dag is in feite niet veel. Voor een hond leg je zo 15 euro per dag neer.
Ter vergelijking.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:04

jeannaa schreef:
Stel dat een stal 300,- per maand kost dan is dat dus een tientje per dag. Zo bekeken vind ik dat eigenlijk niet eens veel... Daarvoor wordt je beestje binnen-en buiten gezet, de stal gemest, krijgt voer, gebruik van faciliteiten en toezicht. (even van uitgaande dat met deze prijzen vaak luxe all-in is).

Ik heb ze nu aan huis staan. Ik denk dat veel mensen niet stilstaan bij wat een werk en onderhoud dat met zich meebrengt. Al die uren kon ik ook wel nuttig besteden aan mijn werk, maar ik zou niet anders willen hoor. Hoewel ik op een aantal pensionstallen met heel veel plezier heb gestaan :)

In de regio waar ik gewoond heb in de randstad krijg je voor dat bedrag die service niet hoor. Je moet zelf uitmesten en zelf zorgen dat je paard buiten komt. En in de winter zijn er een handje vol postzegelpaddocks op 100+ paarden, dus zorg zelf maar dat je een moment vind dat er eentje vrij is. In de zomer heb je, als je geluk hebt een postzegel weitje met een paar sprietjes gras waar ze een paar uur op mogen: zelf opzetten en afhalen. Het goedkoopste merk biks wordt gevoerd en wil je wat anders dan kun je dat zelf betalen.

Ik heb mijn paarden gelukkig ook aan huis. Veel werk en veel kosten inderdaad, maar gelukkig niet >350 om en dan nog je paard niet naar buiten.

Dreamer: de voorzieningen van jouw stal klinken heel cool 8-)
Alleen onder hele dagen buiten versta ik wat anders dan van 8.00 tot 15.00 ;) En is dat het hele jaar door?

Cdetje: ik denk dat ik aan voer + bodembedekking het wel met 75,- pp red :) Maar dat is idd excl. arbeidsloon en onderhoud van terrein.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:15

Tango1979 schreef:
Ik vind +35 ook erg veel hoor. Stro geen ervaring mee maar de stalbaas heeft in maart/april een jaarvoorraad hooi/voordroog voor dezelfde prijs als in 2017 in kunnen kopen. Mijn vlas is een paar centen duurder, scheelt misschien €5,- per maand.

Ik vermoed dat het "slechte seizoen" ook wel een beetje als excuus gebruikt wordt.

Ik betaal trouwens €135,- voor box en faciliteiten €60,- voor hooi (onbeperkt voor paard van 1.77) en bepaal en bestel gezamelijk met stalgenoten op eigen kosten krachtvoer en vlas.

Als hij in maart/april al een jaarvoorraad heeft gekocht dan heb ik mijn twijfels of het wel ruwvoer is van dit jaar. Aangezien de 1e snee dan nog gemaaid moet worden.
Stro is absoluut in prijs omhoog gegaan dit jaar. Door de droogte is het stro minder lang als anders, komt er minder van een hectare af en is er minder graan gedorst. Hierdoor is er ook schaarste op de krachtvoermarkt. Mais zette door de droogte geen kolf aan.
Er zullen altijd fourage handelaren zijn die de oude prijs hanteren, vooral wanneer je al langer klant bent.
Dat de prijsstijging doorberekend wordt vind ik niet raar. Denk dat er ook wel pensionhouders zijn die misschien al jaren geen prijsstijging hebben doorgevoerd.
Ik heb dan de luxe mijn paarden aan huis te hebben staan. Geen transportkosten heb voor ruwvoer ed. Krachtvoer neem ik van het werk mee. Prijswijzigingen van het krachtvoer zie ik maandelijks voorbijkomen.

BarbaLala

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:30

Mijn god wat een geld. Voor zoveel geld zou ik niet eens een paard wíllen houden.
Zeker als je kijkt naar wat het onderhoud daadwerkelijk kost :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:41

Wat kost het onderhoud dan daadwerkelijk? Dat hangt er toch maar helemaal vanaf hóe je ze houdt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:52

Wij huren bij mensen aan huis en hebben zelf een soort track aangelegd. In principe is al het onderhoud voor ons zelf.

In feite maakt het niet uit of ik daar 1 of 10 paarden neerzet, want voor 1 paard moet het ook netjes, heel en werkend zijn.
We hebben een baksleep gekocht, terwijl ik er eigenlijk nog maar 1 in de bak rij.

Alleen hooi kost meer naar aantal paarden in ons geval. En wat ik bijvoer. Maar dit betalen we al jaren zelf, ook toen we nog in pension stonden, hebben we altijd eigen voer gekocht en neergezet.

Buiten en binnen zetten, vind ik wel arbeidsintensief. Maar onderhoud zou je wel kunnen verdelen over aantal paarden en waar je investeerd in goede materialen, hoeft dat echt niet heel vaak gerepareerd te worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:58

Babootje schreef:
Olympia schreef:
Het is net zoals de huizenprijzen. Die zijn in andere delen van het land ook veel goedkoper dan in de randstad. So be it.

Dat klopt ook en mag ook, maar stro en hooiprijzen zijn niet zo regionaal gebonden :D

Op het platteland in goedkopere gebieden heeft men vaak meer eigen grond, paarden kunnen langer op de wei, dus verbruik ruwvoer ligt lager.

Daarnaast kunnen mensen makkelijker zelf hun eigen ruwvoer maken (dus minder afhankelijk van leveranciers en marktprijzen) en is er meer aanbod in de regio dus lagere transportkosten.

Een pakje hooi in NNL kost tussen de 3 en 5, - in midden NL of ZH betaal je al snel €4,50-€7,-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:03

Wij betalen nu inderdaad 6€/baal (18kg, maar extreem droog dus eigenlijk 20kg). En het bermhooi (voordroogbalen van 500kg) die kennissen eerder voerden a 50€/baal zijn dit jaar niet te krijgen. Ook ander goedkoop spul is nu niet te krijgen en gaat het al snel naar 100€/slechte kwaliteit baal voordroog. E dan koop je regelmatig echt bocht.

In onze regio is de prijs normaal gesproken 5€/baal van 20-25kg, als je baaltjes van 4€ vindt, zijn dat vrijwel altijd balen van 15-20kg. Nu dus 1-2€ per baal er bovenop. Maar goed, we hebben wel goede kwaliteit hooi.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:09

Heb je gelijk in Nikkas. Ik woonde eerder in het midden van het land.
In Drenthe liggen de prijzen sowieso lager. De duurdere stallen liggen rond de 300,- in het midden was dat 400 +,- en dan moest ik zelf nog pakjes hooi bijkopen. Oh ja en extra stro omdat ik houd van royaal opgestrooide stallen.

Wij hebben een vee-en akkerbouw bedrijf aan huis. Hooi winnen we zelf en stro kopen we een paar hectare.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:14

Nikass schreef:
Wat kost het onderhoud dan daadwerkelijk? Dat hangt er toch maar helemaal vanaf hóe je ze houdt?

Dat verschilt zoals hieronder al aangegeven per regio, maar naar mijn idee sowieso niet meer dan 1/4 van de prijs die TS betaalt per maand.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:19

_Dreamer schreef:
superpony schreef:
Het heeft helemaal geen nut om regio's met elkaar te vergelijken. Sowieso is de grondprijs overal al anders en werkt de ene pensionstal vanuit een hele andere start/basis, dan de andere.

Logisch, en ik weet dat ik in een dure regio zit.
Maar voor €125 een paard in volpension hebben? Ik kan mij echt niet voorstellen dat een pensioneigenaar daar geen verlies op draait

mss als er geen hypotheek meer is? en de eigenaar handig via beheer natuurgebieden aan goedkoop natuurhooi kan komen?
als de pensioneigenaar alle faciliteiten al had voor eigen paarden?
ik ken ze nog wel goedkoper hoor en dan staan ze lekker dag en nacht buiten met onbeperkt ruwvoer. (dát vind ik nou luxe)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:21

BarbaLala schreef:
Nikass schreef:

Dat verschilt zoals hieronder al aangegeven per regio, maar naar mijn idee sowieso niet meer dan 1/4 van de prijs die TS betaalt per maand.

Wij zitten aan huis met hooi, zaagsel en mestafvoer per paard aan 200€/ maand. Zit er nog geen aflossing of onderhoud bij inbegrepen. Wel onbeperkt hooi, 12/7 buiten (dus minder strooisel gebruik) en een dik bed waar ze gretig gebruik van maken.

Voor 100€/maand voer je hier krap bocht aan ruwvoer, 3 scheppen goedkope biks en een plakje stro per dag (oftewel vrijwel op beton/rubber staan), als je goedkoop kan inkopen misschien 2 plakjes stro. Mestafvoer is daardoor ook minder namelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:26

Mestafvoer verschilt ook enorm. Die van ons hebben vlas in de stallen, amar staan daar nooit in. We hadden een kleine mestcontainer en die kostte elke maand 100 euro om te legen. Nu een grote en die gaat al enkele maanden mee. Als die geleegd wordt, is het ook 100 euro, maar hebben we er wel langer mee gedaan.

Als we een huis met grond vinden, laten we het sws langer liggen en zal dat ook weer schelen.

Wij betalen 4/5 euro voor een baaltje hooi. Soms wat zwaarder, soms wat lichter. Maar toen ik in Drenthe was, zag ik echt mooier hooi a 2/3 euro.

Hardvoer reken ik niet mee, want is echt paard afhankelijk. Ik heb nooit korting gevraagd of gekregen als we de stal brok niet af namen, maar daar heb ik nooit mee gezeten.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:30

Ik val toch achterover van sommige prijzen :=
Nu snap ik waarom mensen ogen trekken als ik zeg dat ik 3 paarden heb, volgens hun ben ik dus extreem rijk :)
Ik heb de paarden ook aan huis, hectare grond die van ons zelf is, dus geen huur ( ale afbetaling nog he)
Hooi, heb 32 pakken droog hooi gewikkeld (vraag dat steeds aan mijn hooi boer, omdat het makkelijk te stockeren is buiten dan gewone pakjes hooi) cho hoeveel zit er in 350-400kg zeker??? En betaal 40€ per pak, geleverd en gestapeld.
In de zomer moet ik ze normaal niet bijvoeren, al moet ik zeggen dat dit jaar, door de droogte, toch niet zo veel scheelde.
Goede mineraal zoutblok, as ie op is krijgen ze een nieuwe.
Krachtvoer, is equifyt hier, en daar krijgen ze echt heel weinig van, ze zijn zo al aan de struise kant, ze krijgen graanvrij voer, dus eigenlijk enkel voor de natuurlijke kruiden, vitamines en mineralen. Zo n zak is iets van 16€ dacht ik en daar kom ik laaaang mee toe.
Hoefsmid enkel kappen 25€ per paard, hoe vaak, ik kijk altijd naar de hoeven zelf, in de zomer groeien ze wat sneller dan in de winter.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:32

Mestafvoer kost bij ons niks, mogen we op het veld van een bevriende boer gooien, hij doet dit in t voorjaar dan onder zijn veld.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:54

BarbaLala schreef:
Mijn god wat een geld. Voor zoveel geld zou ik niet eens een paard wíllen houden.
Zeker als je kijkt naar wat het onderhoud daadwerkelijk kost :=

Ik reken 750 euro per maand voor 1 paard. Dit is inclusief een spaarpot voor onvoorziene uitgaven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:14

Ik heb dan ook geluk, betaal 180 all in, binnen/buiten zetten, voeren etc.
Maar het is particulier, die mensen hebben zelf 4 paarden en ze hebben 3 pensionpaarden.
Hooi van eigen land, dus dat scheelt al. Soms wordt er wat bijgekocht maar meeste is toch van eigen land.
Deze mensen werken ook gewoon, dus de paarden zijn niet de hoofd inkomsten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:58

Die van mij zitten in de basis ook tussen de 150 en 200 euro en dan gaat het om een Welshje en twee KWPN'ers. Dat is vlas, krachtvoer en hooi (kleine, onverpakte baaltjes). Dan reken ik nog niets voor stroom, onderhoud wei, omheining, water, stallen, mestafvoer en ga zo maar door. Alle arbeid is voor mijzelf. Ze staan er dan wel zo bij zoals ik het wil, zo voer ik meer hooi dan ze opeten. De voerkosten zijn daardoor hoog. De baaltjes hooi zijn zeker niet royaal en kosten 4 euro per stuk, dus dan voer je al zo 100 euro per paard (per maand) aan hooi.
Ik ben er aan huis druk mee en 3 paarden kosten me zo gezegd een woning (aan huur/hypotheek), maar drie in pension in het westen had ik zéker niet kunnen betalen. Ik snap dat de pensionhouders soms wat moeten om het rendabel te houden, maar fijn is het niet. Mijn hoefsmeden gaan ook elk jaar omhoog met de prijzen en ik wil ze niet kwijt, maar ik kan onderhand twee paarden laten beslaan voor de prijs van één als ik zou overstappen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:02

Heel eerlijk, als je geeneens een tientje per dag aan je paard kunt besteden dan moet je jezelf eens gaan afvragen of je überhaupt wel voor deze dure hobby moet kiezen als je het dier dus feitelijk geeneens in een fatsoenlijke basis behoefte kan of, eigenlijk wil voorzien!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:12

hier nog geen nieuws gehad over kosten die omhoog gaan. Maar denk dat bij de opfok wel zou gebeuren. Mijn andere stalbaas nog niet over gehoord.

ik betaal voor mijn oudere paard nu nog 300 euro per maand, hierbij loopt hij in een hitactief stal

faciliteiten
- binnenbak 20x40
- buitenbak 20x40
- buitenbak (denk 18x60)
- grote longeerbak waar 2 paarden tegelijk in kunnen
- gebruik stapmolen
- gebruik water afspuitplaats

diensten:
- hitactief stal wordt uitgemest
- paarden worden tijdens weide seizoen (staan maar paar uurtjes) op land gezet en weer terug gezet in de hitactief gedeelte

voer
- Via de hitactief stal kunnen paard x aantal minuten eten per uur (afhankelijk hoeveel minuten max 400 minuten per 24uur. Dat staat ongv elk uur 15/20 minuten kuil eten, ) Als ene paard een uur niet eet dan komen die minuten weer bij de andere uren en zo staan ze soms wel een half uur zicht zelf vol te eten. En dan heb je mijn haf die de helft eruit trekt en als zijn minuten voorbij zijn, hij de rest van zijn berg ruwvoer gaat opeten. (via een chip gaat er een luik open naar het ruwvoer)

- brok kan tot 2 kg (ik zelf kies voor eigen brok te geven, ik vind de brok van stal niet fijn, te veel suiker en zetmeel, zelf de vitamine korrel waar je ook nog uit kan kiezen zit veel suikers,zetmeel in)

Daarnaast hebben we ook een mini paddock met echt onbeperkt ruwvoer incl schoonmaken en op en af het land in weideseizoen. Betaal je ook minder maar is de oppervlakte vele malen kleiner dus ik heb hem liever in de grote hitactiefstal. En mijn haf kennede staat hij dan alleen maar met zn hoofd in de ruwvoer ruif. Zit wel een slowfeeder net omheen. (daar hebben ze geen luik systeem)

Als ik het zo om me heen kijk. Is mijn stal nog redelijk. kwa prijs en wat je er voor krijgt.

de stalpaarden staan voor €275. Maar moet je wel eigen voer klaar zetten, zelf uitmesten, Zelf paarden op en af het land. In de winter kunnen ze alleen paar uur in de paddock. En als je onbeperkt stro wilt kunnen pakken betaal je 300€

ruwvoer kan je wel net zo veel pakken als je wilt.

het is wel mogelijk om je paard op het land te laten zetten, of mee te laten doen met de paddock service, uitmesten kan je ook laten doen. Maar dat kost dan wel extra.

Dus ben je goedkoper uit in de hitactief stal.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 04-12-18 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:13

Ik heb een pensionstal en kreeg van de week te horen dat de leverancier alweer de hooiprijzen omhoog gooit. Betaal nu 10 euro meer als 4 maanden geleden voor hetzelfde hooi. Ook de btw gaat omhoog maar aangezien mijn rijbak bij de gemeente is geaccepteerd als paddock hoef ik geen btw voor sportfaciliteiten af te dragen, wel 21% btw voor mijn diensten... rondkomen van stalgeld is helaas een roze wolk, doordat mn eigen paard nu aan huis staat scheelt dat mij wel veel. Maar van pensionklanten moet ik het niet hebben. Maar het ging mij erom dat mijn paard in een kudde staat zodat ze een happy paard is. En ik vind het wel gezellig om soms iemand op stal tegen te komen, heb nu hele gezellige meiden waardoor ik weer met een blij gezicht naar mijn eigen paardje in mijn paddock paradise kijk! Soms moet je weleens iemand wat gunnen, als ik meer stalgeld vraag zodat ik wel winst maak sta ik denk ik niet vol. Ben nu bezig met een bedrijfje opzetten en het uitzoeken van die btw dingen die ik af moet dragen, dat bedrijf levert veel meer op dus eigenlijk zou ik de stal moeten sluiten als het me om het geld ging. Maar ik vind het gewoon super gaaf om een paddock paradise te hebben voor mijn eigen paard en te genieten van de paarden samen in een kudde, stoppen zal ik er dus niet mee ondanks dat er weleens rotte appels van pensionklanten tussen zitten :x

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:32

Popstra schreef:
Heel eerlijk, als je geeneens een tientje per dag aan je paard kunt besteden dan moet je jezelf eens gaan afvragen of je überhaupt wel voor deze dure hobby moet kiezen als je het dier dus feitelijk geeneens in een fatsoenlijke basis behoefte kan of, eigenlijk wil voorzien!

Maar waarom zou je €10 per dag uitgeven als dat het niet kost?
Wat een onzin! :+

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:38

Amalarab schreef:
Popstra schreef:

Maar waarom zou je €10 per dag uitgeven als dat het niet kost?
Wat een onzin! :+

Omdat een pensionhouder er ook wat aan over moet houden. Ik vind dat niet meer dan normaal. Jij komt ook niet voor niks werken of wel? :)