Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steppe

Berichten: 2808
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:34

1e paard 35 jaar geleden stond in de winter 23 uur op stal en de zomer 24/7 buiten.
Kleine 10 jaar later ga je verhuizen met je paard naar de boerderij van schoonouders en had ik ineens eigen weiland en heb meteen een paddock gemaakt van 10 bij 25 en paardje van een vriendin meegenomen. 2 paarden op groot stuk land, in de zomer dag en nacht buiten en de winter buiten van 8 tot 18 uur in de paddock van 10x 25.
Maar zolang het goed weer was konden ze op het land en bij vriezen in de winter mochten ze ook op het land.

Nu 3 paarden verder weer op pensionstal waar hij in de zomer 24/7 buiten loopt waarvan de nacht op het land en overdag in de paddock (ongeveer 12/12) vanwege IR.
Nu in de winter zet ik hem om 7 uur buiten en gaan ze rond 17.30 uur naar binnen en vaak ben ik er in de avond nog om wat met hem te doen.

Zou ik het anders willen: ja
Maar er zijn hier in de buurt niet veel andere mogelijkheden helaas.
Zou ik daarom mijn paard wegdoen: nee
Zou ik om die reden geen paard nemen: ja zeer waarschijnlijk wel

In de loop van de jaren veranderen inzichten en zie je hoe gelukkig de meeste paarden worden van veel buiten, een PP met goede schuilstal en lig mogelijkheden zou super zijn.

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:39

Ik ben ontzettend blij dat mijn paard 24/7 buiten kan staan met schuilgelegenheid. Ze hebben een stuk verharding (daar staat een grote overdekte hooiruif) er is nog een weiland open en ze hebben stuk paddock. In een groep van 6 totaal. Vooral in de zomer vind ik de schuilgelegenheid heel belangrijk, de hitte en volle zon is lastiger dan regen. Die van mij heeft overigens geen deken op en al een lekkere dikke glanzende vacht met appeltjes. Ik woon sinds een paar jaar in Noord Holland en heb mijn paard jaren in de buurt van Deventer laten staan (bij een vriendin) omdat ik haar in NH niet het leven kon bieden dat ik haar gun. Ik kies voor het paard en het paard niet voor mij dus het is aan mij om haar een zo goed mogelijk leven te bezorgen. En in mijn ogen is dat met zoveel mogelijk vrijheid van bewegen en soortgenootjes. Ik heb voordat ik op de plek waar ik nu sta ook op een andere plek gestaan. Daar gingen ze in de zomer 24/7 op het land (zonder schuilmogelijkheden) en in de winter op een grote paddock tussen 9.00u en 17.00u. Dat was niet helemaal zoals ik het graag zou willen maar wel het beste wat ik in drie jaar was tegen gekomen. Verder was het allemaal zomermaanden dag en nacht buiten en van 1 oktober t/m april paddock maar dat moest je dan wel zelf doen en soms max een uurtje. Dat vind ik een paardengevangenis en daarom heb ik er toen voor gekozen om haar in eerste instantie niet mee te verhuizen toen ik dat wel deed.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 01-11-18 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:40

In de winter lopen mijn (trainings)paarden van 8.00 tot 17.00 buiten.
Ik heb voor mijn eeuwige zandeter een paddock met allweathertuft snippers van 20x11. En de andere twee delen een zandpaddock van 20x30m.
Onze wei is helaas niet geschikt voor winters weidegang. Draineren van het weiland zou veel geld kosten en ze konden mij verre van garantie geven dat het dan wel begaanbaar zou zijn.

Alleen als het echt zwaar oliebol weer is: hele dag regen, zware storm en/of te glad om naar buiten te kunnen. Dan blijven ze binnen. Dat is 2-3 dagen per jaar... ik zorg dan wel dat ze ‘s avonds nog lekker even buiten kunnen staan. Maar ik heb geen mogelijkheden om ze overdag korter buiten te hebben.

Binnen (en buiten) hebben ze onbeperkt hooi uit slowfeeders. Dus effectief staan ze of binnen met hun neus in het hooi of buiten. Op de enkele dolle 5 minuten na...

Ze gaan altijd graag weer mee naar binnen en ik heb niet het idee dat ze iets te kort komen :)
Voor ons werkt dit prima.

Veel minder zouden ze soms heus niet erg vinden. Maar steevast in een kleine paddock zonder water en eten of vriendjes etc, is voor mij nooit een optie geweest.
Paard moet bewegen. Liefst zo veel mogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:50

Ik kan nooit zo veel met dit soort boute stellingen.

Je zal een IR/HB/EMS/PSSM1 paard hebben om dan alleen nog maar de bekendste voorbeelden te noemen.

Daar gaat het hele weide verhaal al direct mank bij.

Natuurlijk moet een paard zo veel mogelijk naar buiten als dat goed is voor het dier zelf (nadruk op het dier en niet op de eigenaar), maar zelfs dan zijn er gevallen die niet kunnen aarden in een kudde of zelfs de boel slopen bij te lang buiten naar hun zin (zelf gelukkig daar nog geen ervaring mee, maar wat je zelf nog niet hebt meegemaakt wil niet per definitie niet bestaan natuurlijk).

Maar het 8 uur per dag weidegang of anders geen paard, is al net zo kort door de bocht gezegd, als alle paarden kunnen zonder ijzers, of alle paarden kunnen 24/7 buiten.

Koper

Berichten: 30565
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:54

Wildgirl schreef:
De stelling gaat als volgt:
Citaat:
Indien je een paard per dag geen 6 tot 8 uur vrije uitloop kunt bieden zou je geen paard moeten willen/mogen houden.

Je stelling in de OP strookt niet met de topictitel.

Minder dan 8 uur vrije beweging in een omgeving die ruim genoeg is en met andere paarden: nee.
Minder dan 8 uur weidegang: geen probleem mits het paard voldoende tijd vrije beweging krijgt in een omgeving zonder gras, wel dan uiteraard met ander ruwvoer (hooi) en soortgenoten.

Voor mij persoonlijk geldt zelfs 16 uur als ondergrens. Voor mijn ruin 24.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-11-18 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:56

Mijn paarden staan 24/7 in een grote padoc met zanden een stuk verhard. Ze kunnen zelf hun boxen in en uit lopen en hebben eigenlijk altijd toegang tot hooi, stro en bomen om aan te knabbelen. Ik ben geen voorstander van paarden veel in de wei. Ze moeten de ruimte hebben om te spelen en voldoende ruwvoer. In de wei staan lijkt heel natuurlijk maar mensen vergeten vaak dat een paard in de natuur ook niet in een vol groen weiland loopt. Het gras dat ze eten is veel schraler en ze moeten steeds lopen voor nieuw gras. Het Nederlandse gras is veel te rijk aan suikers en de paarden hoeven er niet om te zoeken waardoor ze weinig beweging krijgen. daarmee is Het Nederlandse weiland helemaal niet zo geschikt voor paarden.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:04

oneens,
mijn pony's staan in de zomermaanden 24/7 buiten als het weer het toelaat (wedstrijddagen uitgezonderd)
in de wintermaanden staan ze bij droog weer buiten van 8.00uur tot 16.30uur buiten dit kan op het gras zijn maar ook in de zandpaddock, bij regen, storm of gure wind staan ze van 8.00 tot 12.30 buiten.

4a5 dagen per jaar is het onmogelijk om ze buiten te laten door de weersomstandigheden (ijzel of plaksneeuw in de ijzers)

mijn pony's krijgen "bijna" onbeperkt hooi of kuil uit een slowfeeder of hooibak.


Afbeelding

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:09

Zijn er wel stallen in Noord- of Zuid-Holland of Utrecht waar ze swinters de hele dag op het land kunnen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:10

Laura_Zodine schreef:
Zijn er wel stallen in Noord- of Zuid-Holland of Utrecht waar ze swinters de hele dag op het land kunnen?

Ja hoor. Sowieso in Utrecht wel. :)

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:19

Ik sta hier op kleigrond, dus weidegang in de winter is vrijwel niet te doen. Zeker niet aangezien mijn paard enorm gevoelig is voor mok en rotstraal.
Op mijn vorige stal stond ze 's zomers overdag (8 tot 18) in een klein weilandje en 's winters overdag (8 tot 18) in een paddock. Zeker dat laatste werd ze gewoon niet happy van.

Op mijn huidige stal staat ze 's zomers op een mooi, groot weiland vol met gras, ze staat hier dan van 8 tot 18 op en 's avonds weer op stal.
Hier is het 's winters anders ingedeeld, maar ik heb het nu zo geregeld dat ze grofweg steeds 2 uur buiten staat, en dan 2 uur weer binnen (en dan twee uur weer buiten zeg maar). Zodat binnen en buiten afgewisseld wordt. Ze staat dan in een mooie, droge zandpaddock met haar vriendinnetje.

Mijn paard is sinds ik ben gewisseld énorm opgeknapt. Ze zit veel lekkerder in der vel, is vrolijker en super gezond. Hoewel ze volgens het boekje misschien de hele dag buiten zou moeten staan, is mijn paard juist ook heel blij op stal.
Nou heeft ze ook wel een fijne stal hoor, 4m x 6m met en binnen en buitenluik en omringd door soortgenoten.

Voor ons is dit ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:59

MarlindeRooz schreef:
Laura_Zodine schreef:
Zijn er wel stallen in Noord- of Zuid-Holland of [plaats] waar ze swinters de hele dag op het land kunnen?

Ja hoor. Sowieso in [plaats] wel. :)

Ik kom ook uit [plaats] en die stallen zijn er wel. Al moet je voor hele dagen op het land wel goed zoeken ivp de kleigrond, en heel eerlijk, dan vaak ook wel inleveren op jou faciliteiten (en dan bedoel ik eigenlijk een fatsoenlijke bak) maar hele dagen buiten kan zeker.
Mijn merrie staat vlakbij het centrum.de uithof en de hele dag buiten in de winter. Alleen wel op een paddock met onbeperkt hooi :)

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:07

Koper schreef:
Je stelling in de OP strookt niet met de topictitel.

Minder dan 8 uur vrije beweging in een omgeving die ruim genoeg is en met andere paarden: nee.
Minder dan 8 uur weidegang: geen probleem mits het paard voldoende tijd vrije beweging krijgt in een omgeving zonder gras, wel dan uiteraard met ander ruwvoer (hooi) en soortgenoten.

Voor mij persoonlijk geldt zelfs 16 uur als ondergrens. Voor mijn ruin 24.


Centraal staat natuurlijk die vrije beweging, dat is wel een gemiste kans voor de TT.

Dus dan krijg je reacties die zich toespitsten op de weidegang.

MiniMeLona schreef:
Ik kan nooit zo veel met dit soort boute stellingen.

Je zal een IR/HB/EMS/PSSM1 paard hebben om dan alleen nog maar de bekendste voorbeelden te noemen.

Daar gaat het hele weide verhaal al direct mank bij.

Natuurlijk moet een paard zo veel mogelijk naar buiten als dat goed is voor het dier zelf (nadruk op het dier en niet op de eigenaar), maar zelfs dan zijn er gevallen die niet kunnen aarden in een kudde of zelfs de boel slopen bij te lang buiten naar hun zin (zelf gelukkig daar nog geen ervaring mee, maar wat je zelf nog niet hebt meegemaakt wil niet per definitie niet bestaan natuurlijk).

Maar het 8 uur per dag weidegang of anders geen paard, is al net zo kort door de bocht gezegd, als alle paarden kunnen zonder ijzers, of alle paarden kunnen 24/7 buiten.


De stelling in de OP gaat daarom ook niet per definitie over weide.

BrittS

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:17

Voor mij zou betekenen: paard op stal = dan maar geen paard.

Ik wil mijn paarden 24/7 buiten, en dan liefst in de vorm van een Paddock Paradise zodat ze wel de hele dag in de weer zijn, zich verplaatsen, dingen te doen hebben etc. Mocht ik ze om wat voor reden dan ook die vrijheid niet meer kunnen bieden dan zal ik er alles aan doen om dit wel weer te kunnen bieden, ook als dit betekend dat ik ze verder weg neer zou moeten zetten en dan bijv. niet dagelijks heen kan.
Weidegang wil ik voor mijn paarden beperkt hebben, dit vanwege de risico's van (oa) hoefbevangenheid.

De vergelijking in dat andere topic met een kat op een kattenbak en een paard in een stal vind ik een hele mooie.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:23

xLes schreef:
SusanH schreef:
Ik ben nu wel eens benieuwd naar gedegen onderzoek van verschillende wijzes van paarden houden, ook icm bijvoorbeeld afwisseling in het werk. Hoe gelukkig zijn de paarden echt. Nu wordt 1 manier van paarden houden als meest ideale neergezet. Maar zijn die paarden nu echt zo veel gelukkiger als de paarden die wel wat langer op stal staan, maar bijvoorbeeld heel afwisselend werk doen (zoals ons paard). Paarden die bij de pensionstal waar ons paard gestald staat staan, ogen allemaal happy, zien er goed uit en presteren ook goed in de ring. Komen geen 8 uur per dag buiten. Maar komen wel buiten met soortgenoten en er is verder goed management op stal. Zijn die paarden nu echt zoveel slechter af als de paarden die wel 8 uur of langer buiten staan? Die staan toch ook vaak te suffen of een beetje hooi te eten. Bewegen niet per definitie veel meer als ons paard als ik zo kijk.


Dat vraag ik me ook af...

Ik heb 3 jaar geleden al mijn faciliteiten en luxe vaarwel gezegd om op een (nog duurdere ook) 24/7 buiten stal te gaan staan. 30x50 paddock voor 1 klein paard en 1 Quarter van de eigenaresse. 1,5 ha weiland voor die twee. Koppel klikte goed, onbeperkt hooi, nette schuilstal etc. Ging goed in de zomer en toen kwam de winter.
Wat heb ik mijn paard zien wegkwijnen... Mijn normaal o zo trotse, dominante, eigenzinnige, onafhankelijke merrie schoot niks meer van over. Werd een dof paard dat de stal niet meer uitkwam, in je jas kroop, con-ti-nu ziek was en het ergste van al was dat haar ogen leeg stonden, geen levenslust meer.
Veel te lang aangekeken (want ja, 24/7 buiten is toch het beste en natuurlijkste voor een paard vond ik) tot ik het niet meer kon aanzien en naar zo'n gruwelstal volgens jullie verplaatst waar ze echt niet dagelijks 8u buiten kwamen. Wat knapte ze weer op! Binnen een maand had ik mijn paard weer terug. Nooit meer ziek geweest sindsdien.

No way dat dit paard ooit nog 24/7 buiten komt. Het enige dat ik mezelf kwalijk neem, is dat ik veel te lang gewacht heb met haar te verplaatsen wegens mijn 24/7 buiten is het beste principe.
Paard staat nu van 9-5 in de paddock met hooi en 's nachts op stal met een heel groot hooinet voor haar neus. Daar doet ze het prima op. Elke avond halen wij haar nog 2 uurtjes extra eruit om te rijden of nog even los te lopen in de bak met haar beste vriendje.
In de zomer gaan ze wel 24/7 de wei op en dat vind ze ook leuk. Maar als het slecht weer er is, wilt ze naar binnen toe. Staat ze te dreinen aan het hek terwijl je ze normaal in de verste hoek van de wei moet gaan zoeken. Dit jaar hebben we een mooi lang seizoen gehad, de laatste 3 weken stond ze steeds aan het hek, afgelopen maandag zijn ze weer paddock/stal opgegaan en dat vond ze meteen prima.

Conclusie: kijk naar je paard in plaats van naar je principes... Dat wordt vaak nog te weinig gedaan.
Mijn vorig paard was een prima 24/7 buiten paard. Maar dit paard trekt het niet en zou volgens de PP/Hit/24/7 buitenpredikers maar moeten gaan afzien omdat dat nou eenmaal natuurlijk is en stal is zielig. Dacht het niet.


Mee eens kijk naar het paard. Mijne trekt het prima in een hitactief stal. Zou hij t om wat voor reden ook niet meer trekken, komt hij op stal.. alleen wordt dan lastig zoektocht want ik wil minimaal 6 -8 uur buiten hebben en niet 2 uur.

Al heb ik wel op zo stal gestaan, maar daar was m’n paard niet gelukkig, hij kon niet wennen aan die stal en omgeving

WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:04

Ik woon ook in Zuid Holland en ik vind dat je altijd een keuze hebt bij het stallen van je paard. Zelf woon ik middenin de stad en heb ik mijn shetlanders een dorp verderop staan. Ze staan daar 24-7 in een kleine kudde met vrije uitloop naar de stal en paddock. Ik heb ze eens op een stal gehad waar ze maar 6 uur op een dag buiten kwamen en als het regende zo goed als niet. Dit is eens maar nooit meer. Ik ben dus zeker geen voorstander van het ophokken van mijn dieren. Ik veroordeel een ander er echter niet om. Zelf zou ik het niet meer over mijn hart verkrijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:15

Maar imo is het voor pony's toch heel anders. De pony van onze dochter (die we helaas pas in hebben moeten laten slapen) vond 24 upd buiten heerlijk. Maar ons paard niet. Die werd na een tijd onrustig en bleef toch voor het hek dabben zoals wij dat dan noemen. Ondanks afleiding buiten (zat te zien) en ruwvoer tot zijn beschikking. Ook irriteert ons paard zich veel sneller aan beestjes. Kan hij helemaal gek van worden. Vliegenkap en deken helpt wel, maar haalt niet alle frustratie bij hem weg. Terwijl dat die pony dus echt niks kon schelen. Paard dus na een tijdje buiten weer binnen gezet en meteen een ander paard ervoor terug, rust en ontspanning.

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:32

Ik wil graag ook mijn mening geven ivm dit topic, maar aangezien sommige bokkers zo ontzettend kunnen afgeven op andere hun mening twijfel ik toch een beetje.

Kort gezegd: Oneens. Mijn paard staat minimaal 2u per dag op de wei in de zomer en 2u in de paddock in de winter. Op bepaalde dagen gaat hij 4u buiten. Altijd met zijn vriendje.
In mijn buurt (België) zijn er nauwelijks stallen die langere weidegang aanbieden. Ja, ik heb daar naar gezocht. Maar die stallen zijn of te wel heel lang rijden met de auto of peperduur.
Ik probeer dus mijn paard, naar de mogelijkheden, het beste leven te laten leiden dat ik kan. Hij gaat elke dag buiten met zijn vriendje en kan lekker spelen, en dat vind ik al een hele geruststelling, al zou ik hem graag standaard min 4u buiten willen hebben, maar daar heb ik even geen mogelijkheid toe.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:39

SusanH schreef:
Maar imo is het voor pony's toch heel anders. De pony van onze dochter (die we helaas pas in hebben moeten laten slapen) vond 24 upd buiten heerlijk. Maar ons paard niet. Die werd na een tijd onrustig en bleef toch voor het hek dabben zoals wij dat dan noemen. Ondanks afleiding buiten (zat te zien) en ruwvoer tot zijn beschikking. Ook irriteert ons paard zich veel sneller aan beestjes. Kan hij helemaal gek van worden. Vliegenkap en deken helpt wel, maar haalt niet alle frustratie bij hem weg. Terwijl dat die pony dus echt niks kon schelen. Paard dus na een tijdje buiten weer binnen gezet en meteen een ander paard ervoor terug, rust en ontspanning.

Je haalde in een eerder bericht ook al het begrip 'geluk' aan en ik denk dat dit ook voor elk paard verschillend is. Maar voor paarden betekent geluk misschien wel iets anders dan mensen en tonen ze het ook op hun eigen manier. Jullie hebben goed naar je dieren gekeken en een individuele beslissing genomen op basis van wat je zag en niet van wat je wilde zien. Volgens mij is dat een juiste benadering.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:49

Paardenwelzijn kan je volgens mij nooit in van die strakke regels gieten.
Want als je de regel van 8 uur weidegang per dag dus zou hanteren, dan zijn pony's die 24 uur op een klein, modderig postzegelweitje staan dus ok?
Wat me wel verbaast, is dat het gezonde verstand soms weg lijkt te zijn. Op kleine stukjes grond toch een "paardenparadijsje" willen maken. Paddocks die misschien net aan 2 meter groter zijn dan de stal. Weilandjes die kleiner zijn dan de gemiddelde dressuurpiste. 20 paarden willen houden en nog geen anderhalve hectare aan grond hebben. Het zijn eerder dat soort gevallen die ik schrijnend vind, dan een paard dat maar 7 uur en 59 minuten op de wei komt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:53

Waarom staat volgens sommige buiten staan gelijk met modder?

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:59

Gini schreef:
Paardenwelzijn kan je volgens mij nooit in van die strakke regels gieten.
Want als je de regel van 8 uur weidegang per dag dus zou hanteren, dan zijn pony's die 24 uur op een klein, modderig postzegelweitje staan dus ok?
Wat me wel verbaast, is dat het gezonde verstand soms weg lijkt te zijn. Op kleine stukjes grond toch een "paardenparadijsje" willen maken. Paddocks die misschien net aan 2 meter groter zijn dan de stal. Weilandjes die kleiner zijn dan de gemiddelde dressuurpiste. 20 paarden willen houden en nog geen anderhalve hectare aan grond hebben. Het zijn eerder dat soort gevallen die ik schrijnend vind, dan een paard dat maar 7 uur en 59 minuten op de wei komt.


Hier ben ik ook zeker mee een. Ik ken stallen staan ze op postzegel buiten.. dan denk ik kan die net zo goed droog in stal staan.. dan 8 uur op een postzegel paddock/weiland

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:02

Exact. Dat met zń allen buiten staan om het buiten staan in de smurrie (Omdat dat hier in de Randstad (regio Rotterdam) vrijwel overal zo is) vind ik dus echt helemala niets.
Laat ik het zo zeggen, ik ken vrijwel geen paddocks die droog staan in de winter en al helemaal geen weilanden :7
Ik probeer voor mijn paarden het altijd zo prettig mogelijk te maken, heb serieus ook gedacht dat ik anders hier maar geen paarden meer moest houden maar... ik vind het soms wel erg doorgeslagen, de 24/7 of zo hier gezegd, minstens 6 - 8 uur buiten gedachte. En ja ik weet ik gooi de knuppel in het hoenderhok :P

Ik ben 55 en met de opkomst van de 'naturals' onder de paardenliefhebbers en de opkomst van de 'mensen met paarden' ipv 'paardenmensen' heb ik ook het aantal paarden wat van alles en nog wat mankeert alleen maar doen toenemen. Ondanks al die goede bedoelingen incl het 24/7 wei / beweging etc gebeuren.

Ik vind dat je hier nooit zo stellig in moet zijn, in dit soort uitspraken als in openingspost en veel andere posts wordt gezegd want je moet het paard of de pony dus er in meenemen.

Ik heb nu een tinkertje, nou die wordt echt niet blij van in de smurrie staan (overigens geen enkel paard, neem dat maar van mij aan), want mok, en vreselijke dingen liggen op de loer dus ze staat of droog op haar stal van de winter, of droog op de stapmolen, of gaat een vrij droge bak in of ik ga met haar wandelen en ja ze staat wel even op de paddock, maar dat is bij dit weer hooguit een uur of twee, drie. Meer echt niet. Ze kan sociaal contact hebben met haar buurman, ze heeft sociaal contact in de paddock. Dier ziet er erg gelukkig uit.
In de zomer is het vanaf maart t/m oktober 24/7 buiten op schrale wei, maar in de winter no way.

Gemiddeld komt het dan dus wel op 6 a 8 uur minimaal, op jaar basis maar dat zal wel niet bedoeld worden :+

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:06

Palmera schreef:
Met een ruime paddock met hooi/kuil is niets mis!
Het nederlandse klimaat is simpelweg niet geschikt voor het jaar rond weidegang. Het gras houdt namelijk een tijd van het jaar op met groeien. De enige manier om ervoor te zorgen dat er altijd wat armetierige grassprietjes beschikbaar zijn is de weide in het algemeen afschaffen: alle hekken weg. Zidat alle paarden het hele jaar rond hun grasje bij elkaar kunnen scharrelen. Dát is natuurlijk.

Doe mij maar een fatsoenlijke paddock met hooi in de wintermaanden. Ik snap die hysterie dat het weide moet zijn niet echt. Een deel van het jaar is een paddock ook goed.


Nou, dat ben ik deels wel met je eens. Liever in een ruime paddock, dan de godganse dag op een uur na op stal. Dat is voor geen enkel dier goed, behalve voor een spin of pissebed.
Gras is inderdaad lang niet altijd goed voor paarden, maar bewegen wel. Daarom is een track aansluitend op de paddock uitstekend. Dan gaan ze bewegen, lopen, heen-en weer. Want dat zit in hun natuur.
En als de boel te blubberig wordt door de regen kunnen ze best op een paddock staan, liefst met schuilstal. Maar niet in een dichte box, opgehokt als een kip.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:10

Wildgirl schreef:
De stelling gaat als volgt:
Citaat:
Indien je een paard per dag geen 6 tot 8 uur vrije uitloop kunt bieden zou je geen paard moeten willen/mogen houden.




Voor mezelf ben ik met veel met de stelling eens :j Ik zou niet voor een stal kiezen waar paarden korter buiten staan, dan liever geen paard.
Wil er nog wel bij zeggen dat ik daarnaast ook wil dat mijn paard in een kudde staat met meerdere dieren en op voldoende groot oppervlakte.
Een paddock van 5 bij 6 voldoet niet , dat is een openluchtbox.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 01-11-18 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:11

Gini schreef:
Paardenwelzijn kan je volgens mij nooit in van die strakke regels gieten.
Want als je de regel van 8 uur weidegang per dag dus zou hanteren, dan zijn pony's die 24 uur op een klein, modderig postzegelweitje staan dus ok?
Wat me wel verbaast, is dat het gezonde verstand soms weg lijkt te zijn. Op kleine stukjes grond toch een "paardenparadijsje" willen maken. Paddocks die misschien net aan 2 meter groter zijn dan de stal. Weilandjes die kleiner zijn dan de gemiddelde dressuurpiste. 20 paarden willen houden en nog geen anderhalve hectare aan grond hebben. Het zijn eerder dat soort gevallen die ik schrijnend vind, dan een paard dat maar 7 uur en 59 minuten op de wei komt.


Beperkte ruimte kan wel, maar dan moet de bodem aangepast worden aan het gebruik. Dus een track met paddockroosters, deels verharding, meerdere voerplaatsen, mest goed ruimen en een schuilstal. Maar op een te klein weitje in de drek staan te kleien en proberen het goed te doen... Dan maar geen paard. Mijn paard stond destijds met een shet op een stuk van 20 x 60 meter, niet ideaal maar wel één van de weinige 247 plekken die er in de buurt was. Inmiddels heeft ie meer dan een halve hecare, en dat gaat een stuk makkelijker.