Eigen pensionstal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:06

Voor de mensen uit de regio: wat vinden jullie dan ook betaalbaar?
Stel voor een stal waar de paarden in groepsboxen staan + verharding + paddock waar ze 24/7 toegang tot hebben, onbeperkt ruwvoer, buitenpiste, binnenpiste, wasplaatsen, ev stapmolen.
(en in de zomer dan weidegang).

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:27

Duhelo schreef:
Stel voor een stal waar de paarden in groepsboxen staan + verharding + paddock waar ze 24/7 toegang tot hebben, onbeperkt ruwvoer, buitenpiste, binnenpiste, wasplaatsen, ev stapmolen.

Ik betaal voor een uitloopstal waar mijn KWPN en shet staan 300 (voor samen!) euro. Dit excl. stro en incl. onbeperkt hooi. Voeren doet de eigenaar, mesten doe ik zelf. We staan op een stal met ongeveer 35 paarden. Stal beschikt over 2 kleinere paddocks, 1 grote paddock, 1 longeercirkel, 1 stapmolen, 20 x 40 buitenbak, wasplaats, 10 poetsplaatsen buiten. In de zomer staan de paarden 24/7 buiten vanaf begin mei tot eind oktober (als het weer het toe laat). Al zou mesten en buitenzetten erbij komen zou ik 400 euro betalen.

Woon nabij Rotterdam. Ben erg blij met deze plek want er zijn bij mij in de buurt verder geen pensionstallen te vinden die ook uitloopstallen aanbieden. Bij ons op stal zijn er 5 uitloopstallen, waarvan de rest van de paarden dus gewoon 24/7 binnen staat (met uitzondering van dat halfuurtje mesten en uurtje rijden) Ik zou dat noooit willen maar er zijn dus zat mensen die daar geen enkel probleem mee hebben. Er zijn ongeveer 5 pensionstallen in mijn buurt en waar ik sta is de enige met uitloopstallen. Toch loopt de rest van de pensionstallen prima, dus het idee van ts is zo slecht nog niet. Haar idee is al een verrijking als je zo kijkt wat er hier in de buurt wordt aangeboden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:38

Wat is precies je doel van dit topic? Ik denk dat je vooral trouw moet blijven aan je eigen ideeen en gevoel. Zo veel mensen zo veel wensen, en helemaal mensen met paarden :roll:
Ik zou mijn paard dus never nooit op een paddockparadise zetten of 24/7 buiten. Ik vind weidegang wel belangrijk maar wel gecontroleerd. Een ander wil juist zij paard wel zo veel mogelijk buiten. Beide is prima, maar als ik jou was zou ik toch wat keer kiezen voor een duidelijke doelgroep. Hiermee kun je je 'profieleren' als stal en kan je jouw marketing ook toespitsen op het soort ruiter wat je zoekt.
Even los van de afmetingen van de stallen en de service die je wel of niet zou bieden, uiteindelijk gaan mensen pas kijken als ze een goed gevoel bij een stal hebben.
Jij noemt zowel recreatie als sport? Als ik zo hoor/zie hoe jij je stal indeelt lijkt me dit meer een stal voor sportruiters. Volgens bij betekent dit dat je goed moet letten op de juiste bodems, de rijbanen de juiste afmetingen moeten hebben ivm proeven en ik vind het zelf als sportruiter belangrijk dat mijn paard meerdere momenten per dag wordt gevoerd en niet maar 2 x bijvoorbeeld.

Ik zou als ik jou was het niet voor zo'n breed scala aan potentiele klanten het naar de zin willen maken, want dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik zou me wat meer toespitsen op een bepaald soort ruiter en daar een walhalla voor creëren. Er zijn al zo veel pensionstallen die 'gewone' faciliteiten hebben en niets specifieks. Bij mij in de buurt (arnhem) lopen de stallen die zich juist toespitsen op recreanten of sport het beste, dikke wachtlijsten en zeker niet goedkoop. :D
Moraal van mijn verhaal: wordt niet nóg een pensionstal maar onderscheid je door specifieker te zijn in het soort klant wat bij jou goed past.

Hopelijk heb je er wat aan, het lijkt me een gave droom om te realiseren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:41

Duhelo schreef:

Ik zou het nog geen euro geven, want ik wil mijn paard absoluut niet in groepsboxen hebben staan. En ik denk dat je dit hier in de omgeving ook lastig vol krijgt voor een marktconform bedrag.

Hier in de omgeving moet je voor volpension (zonder buitenzetten) met binnenbak van normaal formaat echt aan de €400+ denken. Stalling met een goede buitenrijbaan, normaal formaat stallen en enige luxe (wasplaats, goede zadelkamer, paddock) begint vanaf €300 en dan wordt er vaak nog niet eens voor je uitgemest.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:46

Duhelo schreef:

Zou ik mijn paard nooit neerzetten.
Onbeperkt ruwvoer krijgt meneer een mega buik van :+ ook is hij een klier dus continu met andere paarden wordt sowieso matten en blessures voor mijn paard of die van de anderen.
Ik vind 'binnenbaan buitenbaan' nogal een breed begrip. Is het een eb/vloed bak? Hoe is de bodem?
Is er verlichting? Hoe zijn de afmetingen?
Ik ben echt een miep wat betreft bodems hoor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:49

Ik vraag me af....hoe serieus ben je bezig....
Heel veel dingen l8jken niet goed over nagedacht, kijk ik heb geen behoefte om pensionstal te beginnen maar weet wel paar dingen die gelijk belangrijk zijn terwijl jij daar andere mening over hebt of info wil.

3-4x pw de uitloopjes schoonmaken is niet te doen wordt een grote bende, en wat wordt je ondergrond in de uitloop.

De bak die afmeting zou voor mij puntje zijn...31 pensionklanten.

31 pensionklante met te kleine binnenbak, en 5 paddocks in de winter.
Of ga jij de paarden binnen/buiten zetten.

5 poetsplaatsen is dan beetje zonde van je ruimte...2 is voldoende en spuitplaats

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:50

Duhelo schreef:

Stal Zeggezicht heeft dat 275€ kost dat

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:51

tita schreef:
Duhelo schreef:

Stal Zeggezicht heeft dat 275€ kost dat

Dat ligt bij Breda, niet in de regio van Rotterdam.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:57

Maakt niks uit.....

Breda is kwa grond net zo poedersuiker en kwa prijs even hoog.
Ik heb in Rotterdam gestaan en in de randstad Gorinchem

Nu iid Breda maar pensionstalling met veel buiten is hier niet.
En zover ik weet ook niet op kleigrond met faciliteiten

Je moet keuzes maken en iedereen is verschillend.
Ik zou blij zijn met in de winter 2-4 buiten incl binnenbak en in de zomer op het land.

Grappig dat bokt nog steeds moeilijk doet over aantal uur maar we weten allemaal veel naar buiten in de winter is in Nederland vrijwel onmogelijk en niet iedereen wil alleen maar voor paard leven

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:15

leeneliefje schreef:
Duhelo schreef:

Zou ik mijn paard nooit neerzetten.
Onbeperkt ruwvoer krijgt meneer een mega buik van :+ ook is hij een klier dus continu met andere paarden wordt sowieso matten en blessures voor mijn paard of die van de anderen.
Ik vind 'binnenbaan buitenbaan' nogal een breed begrip. Is het een eb/vloed bak? Hoe is de bodem?
Is er verlichting? Hoe zijn de afmetingen?
Ik ben echt een miep wat betreft bodems hoor.

Goh, kwestie het gedrag van jouw paard is dit echt wel afhankelijk hoe het ingedeeld wordt hoor.
Als je een dergelijk paard onbeperkt kuil los gaat geven op een klein oppervlakte dan komt dit idd niet goed.
Als je ruwstengelig hooi geeft in slowfeeders, zorgt dat ze voederplekken rondloopbaar zijn (dus bij voorkeur een vierkante ruif met rondom rond ruimte, bij grotere groepen meerdere ruiven) en voldoende plaats, dan valt dat matten en blessures wel mee. (en ik heb een superdominante merrie samen met mijn oude merrie die dominant is maar het niet meer kan zijn door haar beperkingen samen met een onstuimige 5 jarige ruin. Er is vaak een hoop drama maar allemaal onschuldig. Andere stal heeft een donderjager ruin samen met mijn 4 jarige merrie die zich nergens druk in maakt en een 18 jarige dramaqueenmerrie. Hier ook voldoende ruimte en een ruif waar ze rond kunnen en er is rust in de groep.
In de pistes ga ik uiteraard uit van goede bodems, maar dat kan je zelf aanvullen bij je prijsopgave :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:22

Zou vast ook goed kunnen gaan hoor, maar iedereen gaat toch ook een beetje op zijn of haar eigen gevoel af wat het beste past. Ik heb bij zo'n paddock een minder fijn gevoel dan een grote weide waar ze hun eigen ding kunnen doen mocht het nodig zijn.

Ja ook 'een goede bodem' is weer been breed begrip ben ik achter gekomen in mijn zoektocht naar een pension stal. :+

Maar dat is nou het moeilijke, iedereen ziet alles weer anders :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:51

Tuurlijk, uiteindelijk moet je doen waar je je zelf goed bij voelt. Zolang de basisvoorwaarden voor de paarden goed zijn (ruime propere stallen, voldoende buitenkomen, goed voor en een goede behandeling) ,dan kan je al de rest invullen naar je eigen voorwaarden. En inderdaad, geen enkele stal is perfect, ik heb er ondertussen ook al een aantal gehad, en altijd is er wel iets. Op de vorige stal liepen ze jaar rond op 6 hectare weide (voor een tiental paarden). Ruime binnenstal (15*10) met 2 ingangen, ruime betonplateau ervoor, weides waren vrij droog.
Maar, geen piste ...

Nu ook 24/7 buiten, wel een piste, schuilstal + betonplateau + 1.5 hectare weide voor 3 paarden. Maar weides zijn natter en het winterstukje is een modderboel, en de schuilstal is niet zo ideaal (4*8 met ingang op de 4 m zijde, met 3 paarden waarvan 1 bitchy is dat soms wel niet helemaal handig. grotere schuilstal of de open zijde op de lange zijde ging beter zijn.). Wel in eigen beleid dus wel onbeperkt hooi, maar het hooi is relatief duur, weides worden niet top onderhouden, AL het werk is voor ons en de piste is niet omheind en wordt niet voldoende gesleept.

Dus er is altijd en overal wel iets.

Ts kan ook kiezen om een combinatie aan te bieden (combinatie van stal+paddock en een deel waar enkele groepen 24/7 buiten kunnen), maar dat moet zo maar eens haalbaar zijn.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:39

Ik heb op zo'n soortgelijke stal gestaan voordat ik mijn paard aan huis kreeg.
Wij hadden daar geen binnenbak, wel een eb/vloed buitenbak van 25 x 40 en een longeercirkel, verder één paddock van ongeveer 15 x 30 ofzoiets waar je je paard zelf in kon zetten, al dan niet samen met een ander paard.
Verharde paddocks aan de stallen vergelijkbaar zoals jij dat van plan bent.
Van tocht geen last, alleen bij storm gingen de deuren aan de kant waar de wind vandaan kwam dicht.
Er stonden daar zowel recreatieruiters als mensen die veel wedstrijden reden, in totaal ongeveer 40 paarden.
Geen randstad maar gewoon in de "provincie"

Mijn ervaring met dit alles?? TOP!!
Paarden stonden er allemaal rustig en tevreden bij, ook in de winter!

Zorg dat je stalmanagement in orde is, veel ruwvoer en goed opstrooien (dan is wekelijks uitmesten imo helemaal niet vies)
Ik zou van de kleine paddocks dan liever 2 grote maken zodat ze dan meer ruimte hebben om even hun ei kwijt te raken.

Succes met je plannen!

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:03

Zoals eerder al opgemerkt wordt:
die zadelkasten vind ik echt te klein!
60x60 is leuk voor een 15 inch ponyzadeltje, maar niet voor een zadel van een beetje breed paard.

Ik heb een gewoon 17,5 inch dressuurzadel, dat zadel zou ik echt niet in een kast van 60 breed krijgen.
(heel breed paard dus wijd zadel)
Ik vind het nu al een gewurm om hem netjes in de kast te krijgen zonder langs de muren te schaven met de zweetbladen.
(mijn huidige zadelkast is ruim 70 cm breed en ruim een meter diep).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:02

leeneliefje schreef:
Zou vast ook goed kunnen gaan hoor, maar iedereen gaat toch ook een beetje op zijn of haar eigen gevoel af wat het beste past. Ik heb bij zo'n paddock een minder fijn gevoel dan een grote weide waar ze hun eigen ding kunnen doen mocht het nodig zijn.

Ja ook 'een goede bodem' is weer been breed begrip ben ik achter gekomen in mijn zoektocht naar een pension stal. :+

Maar dat is nou het moeilijke, iedereen ziet alles weer anders :j

Bij een goed aangelegde PP/hitactief kunnen paarden juist doen wat ze willen.
Maar daar gaat het bij de aanleg ervan nogal eens fout.
Dan word het 1 grote zandplaat met een hooiruif in het midden en dat is het.

Bij een goed aangelegde PP hebben ze diverse paden, diverse voer/water en schuilplekken.
En is alles zo opgezet dat er altijd ruimte is om weg te komen.

En als je niet zoveel land hebt kun je dit al zo laten omzetten dat paarden wel het hele jaar door buiten kunnen lopen. Alleen is er dan geen gras. Maar de vraag is dan hoe erg is dit. Hoeveel paarden raken wel niet bevangen of krijgen koliek als ze het gras opgaan of worden te vet.

Tuurlijk hangt aan zoiets ene prijskaartje om te bouwen maar zou het echt zoveel duurder zijn als een accomodatie met boxen?

En ik denk dat er juist in de randstad veel vraag naar is. Maar omdat het er niet is leggen veel mensen zich er bij neer en belanden dan op ene stallen complex met boxen en kleine paddocks.

Maar goed TS moet iets neerzetten waarbij zij zich prettig voelt en zich prettig voelt bij het soort type mensen wat hun paard daar neer zet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:08

Waarom dringt iedereen ts een pp of hit op? Ik denk dat dat haar insteek sowieso al niet is.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:16

Citaat:
Waarom dringt iedereen ts een pp of hit op? Ik denk dat dat haar insteek sowieso al niet is.

Omdat de gemiddelde recreatie ruiter zijn paard niet op een postzegel wil.

En omdat de gemiddelde sportruiter betere voorzieningen wil zoals fatsoenlijke binnenbak en stapmolen.

Op deze manier sla je volgens mij de plank mis wat heel jammer zou zijn voor TS.

Zoals eerder gezegd is het beter om 1 richting te kiezen.

Dat hoeft geen pp te zijn, het is maar een idee.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:18

ClauH schreef:
Citaat:

Omdat de gemiddelde recreatie ruiter zijn paard niet op een postzegel wil.

En omdat de gemiddelde sportruiter betere voorzieningen wil zoals fatsoenlijke binnenbak en stapmolen.

Op deze manier sla je volgens mij de plank mis wat heel jammer zou zijn voor TS.

Zoals eerder gezegd is het beter om 1 richting te kiezen.

Dat hoeft geen pp te zijn, het is maar een idee.

Ja dit is wat ik dus ook bedoelde. Het is het voor beide soort ruiters eigenlijk nét niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:33

sureido schreef:

Niemand dringt hier TS iets op.
Ik vind het altijd jammer dat wanneer men met zulke stallings types komt het gelijk opdringerig vind.
Waarom ?

Wat is er verkeerd aan om onze wensen (ongeacht dicipline) kenbaar te maken.
Mij is hier al duidelijk dat mensen graag en goede buiten en of binnen bak willen maar ook niet hun paard op een postzegel willen hebben en 23 uur op stal.
En ik zie wat angst om een paard in een grote groep te hebben.

Mooie informatie om verder op te bouwen en je ideeen uit te werken.

Er is een duidelijke verschuiving te zien in de manier waarop we paarden willen houden. Daar kun je als startende pensionhouder niet omheen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:49

Is een bedrijf in de Randstad een must?

Ergens een eindje daarbuiten betekent meer (financiele) ruimte voor pensioneigenaar en paarden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:56

Charlotte446 schreef:
Bowo schreef:
Misschien dat ik er overheen lees, maar hoe groot zouden de paddocks dan zijn?
Ik ken namelijk ook genoeg paarden die het wel nodig hebben om zo nu en dan even flink uit hun plaat te gaan, die worden echt niet gelukkig van de hele dag in een uitloopje staan die net zo groot is als de stal zelf, want van het op stal staan worden ze ook veel te druk.

Het zijn er nu 3 van 7,5 x 12,5 m en 2 stuks 8 x 9 meter.
De mogelijkheid is er op den duur om die laatste 2 te vervangen voor 3 van 13 x 12,5 meter en de 3 van 7,5 bij 12,5 aan te passen naar 11 x 12,5 m.

Misschien iets om over na te denken. Dus puur als tip.
Weet je zeker dat je 3 van die kleintjes wilt? Is wel krap hoor.
Wij hebben 2 pony's tijdelijk op 11x18m gehad.
Dat zag er zo uit als ze de benen wilden strekken.

Peerd kan de kont niet keren. En hij werd er zichtbaar gefrustreerd van.
Ben blij dat ze niet meer permanent in dat stukje staan. Af en toe mogen ze er nog eens staan om gras te maaien ;)
Ik denk dat het met 31 paarden wel een 'gedoe' wordt met wie gaat er in, en wanneer, en hoe lang.
En als extra toevoeging op dat kleine stukje mestte ik 2x per dag uit om het netjes te houden.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:36

Tja zoveel mensen zoveel wensen. Als ik mijn paard aan huis had deed ik het ook heel anders dan de pensionstal waar ik stond. Maar ja ik kan normaal nadenken en weet dat dat met een pensionstal geen doen is.

Ik zou zon stal best prima vinden, als je een echt goede buitenbak hebt is de binnenbak alleen nodig bij erge regen en sneeuw. Nou dan ben je blij dat je iets kan en maakt de groote niet uit.

Ja paard lekker kunnen losgooien, loswerken, losspringen zou wel erg fijn zijn, zeker als ze niet in een paddock komen. Of kunnen longeren.

De postzegel weitjes zijn voor veel mensen juist weer een toevoeging, ik kan bij veel stallen niet staan omdat de paarden in groepen of duos naar buiten moeten. Daarbij vind ik uit zijn stekker gaan in de wei niet zo tof met glijpartijen en dergelijke.

Wbt je plannen, wat kleine tips:

- dagelijks de uitloopjes schoonvegen, anders wordt dat echt snel derrie.
- voeren komt voor de stal deur? Of begrijp ik dat verkeerd? Ik zou dat in de stal en wellicht ook een ronde buiten geven, wellicht in feeder bakken.
- ik x per week mesten kan prima mits dik opgestrooid en regelmatig mestballen scheppen en rechttrekken.
- extra service maken voor bijv. Buitenzetten/binnenhalen, dekens wisselen, longeren dat soort dingen.
- ruwvoer paardafhankelijk, die van mij eet in zijn paddock, als hij weer op stal komt en in de avond. Doordat hij in zijn paddock kan eten en dus eigenlijk de hele dag op zijn gemakje is hij eindelijk goed op gewicht.
- als stal het ontwormen en enten regelen, geen gedoe met klanten die laks zijn etc.

Succes! Ben benieuwd of je het rond krijgt!

Verder vooral je eigen plan volgen,

Je ideeen zijn goed,

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:21

SweetVanille schreef:
Maar bedenk even dit.. Je wilt maar 1x in de week uitmesten en voor de rest opstrooien... In de winter staan de paarden dus 24u per dag op stal afgezien van hun uitloopje wat dezelfde maat als de box is...
Dan krijg je een ongelofelijk smerige stal na een week. Wat denk je van ammoniak, paddestoelen, en de lucht daar op stal met zoveel paarden....?

Ik zou mijn paard dit echt niet aandoen, voor mij is dit dan ook een hele grote NO-GO, mijn paard verdient dagelijks een schone stal en genoeg ruimte om lekker de benen te strekken!

De kleine uitloopjes vind ik dat het iedere dag gemest moet worden.

Met deze type boxen ben ik fan van, middendeel naar gangpad scguiven en er met shovel doorheen gaan en uitmesten.

Bij deze stallen is het belangrijk om niet te sparen met stro, zolang je daarmee niet spaart gaat de stal niet eens stinken of wordt een bende. Wel zou ik de mest eruithalen en verder dan dikke laag opstrooien. In meeste gevallen blijven de stallen mooi droog.

Ik heb zelf ervaring met zulke boxen.

Maar ik ben van het hele plan niet zo fan van, mij als paardenbezitter krijg je niet op deze stal.

Ik wil mijn paard buiten op weiland hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:39

Ik zou liever zien dat de stallen elke dag gemest worden of in ieder geval om de dag. En niet enkel in de zomer weidegang maar gewoon standaard naar buiten tenzij gevaarlijke omstandigheden (lees: te nat, glad).
Die uitloopjes zijn leuk maar voor mij geen vervanging van weidegang. Ook sociaal contact en km kunnen maken vind ik belangrijk. Sprintje kunnen trekken.
Anders krijg je geregeld hele drukke paarden op stal en in de bak.

Poetsplekken buiten zou tof zijn en zeker afsluitbare zadelkamer. Kast is kwestie van koevoet ertussen en klaar.
Zou camerabeveiliging daar mogelijk zijn?
Ik laat mijn nieuwr zadel, hoofdstel en cap niet op stal liggen. Dus er liggen eigenlijk alleen dekjes, petsspullen en peesjes in mijn kast xD.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:40

Charlotte446 schreef:
Als het bij de uitloopjes nodig is deze dagelijks leeg te scheppen, zal dit ook gaan gebeuren. De maat was eerst 4 x 4 m (box en uitloop). Om meer inkomen te genereren zijn meer boxen nodig, vandaar dat ze zijn aangepast naar 3,5 m.

Denk wel dat hoe meer unique selling points jij aanbiedt hoe hoger je de pensionprijs kan maken. Als je heel standaard 'doet wat iedereen doet', dan kan je ook alleen maar de prijs vragen die iedereen vraagt.
Het is juist door iets anders of iets meer aan te bieden dat je de prijs omhoog kan drijven.