Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:51

conejo schreef:
Laurievc schreef:
Hier hoorde ik iemand zeggen dat 2de snede hier niks wordt. Ze hopen op een 3de als het weer nog wat wil bijtrekken. Hier in de buurt wel een goede eerste snede

Als de 2de snede niet lukt komt er ook geen 3de snede. 2de snede is de 2de keer dat er gemaaid word en maakt niet uit wanneer dat is.

Hier gelukkig al veel binnen en nog over van vorig jaar.

De mais is nog maar de vraag of die gaat redden. Is voornamelijk voor de koeien dan.

Zover ben ik daarna inderdaad ook gekomen, maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoelde :)
Hier in de buurt hoor ik toch veel mensen klagen dat het echt moeilijk gaat worden. Zal toch echt verschillen van regio tot regio als ik hier mensen lees die totaal geen negatieve berichtgeving horen :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:57

Hier persoonlijk ook nog geen hooicrisis, wij hebben de wintervoorraad van eigen land binnen en qua gras kunnen we nog tot half september toe zonder bijvoeren van ruwvoer. Deze week ook extra stro geleverd (kleine pakjes voor €2,50) en daarmee kunnen we ook toe.

Mijn oom is melkveehouder en die gebruikt een stuk land van ons land voor jongvee en/of kuil, maar die heeft wel een stuk minder gras dan anders helaas. Daar moet ook al meer worden bijgevoerd.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:07

Ik woon in zweden en hier is het nog veel erger, ik heb zelf een vrachtwagen uit nederland laten komen en er komen er nog veel meer naar vrienden die ook nodig hebben. Mensen halen hooi uit estland, letland, duitsland, frankrijk, echt overal vandaan. Sommige zijn gedwongen te slachten maar de wachtrijen zijn tot ergens in juni 2019 en tot die tijd moeten die beesten natuurlijk ook nog eten. Mensen moeten net geboren kalfjes afmaken omdat ze anders van de honger doodgaan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:11

anoukwendy schreef:
Ik woon in zweden en hier is het nog veel erger, ik heb zelf een vrachtwagen uit nederland laten komen en er komen er nog veel meer naar vrienden die ook nodig hebben. Mensen halen hooi uit estland, letland, duitsland, frankrijk, echt overal vandaan. Sommige zijn gedwongen te slachten maar de wachtrijen zijn tot ergens in juni 2019 en tot die tijd moeten die beesten natuurlijk ook nog eten. Mensen moeten net geboren kalfjes afmaken omdat ze anders van de honger doodgaan

:oo
Oh wat heftig zeg, dat is pas echt een nare toestand!

Hier alles duurder en geen 2e snee, maar we hebben redelijk wat binnen, hopen dat er de winter over wat voordroog bij kunnen blijven krijgen, dan redden we het wel.
Vervelende is dat ze nu al weken compleet op winterrantsoen staan vanwege de kale wei.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 04-08-18 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:13

Nouvel schreef:
anoukwendy schreef:

:oo
Oh wat heftig zeg, dat is pas echt een nare toestand!

Hier alles duurder en geen 2e snee, maar we hebben redelijk wat binne , hopen dat er de winter over wat voordroog bij kunnen blijven krijgen, dan redden we het wel.
Vervelende is dat ze nu al weken compleet op winterrantsoen staan vanwege de kale wei.

Hier krijgen ze al hooi sinds juni op de wei, hooi in nederland is nog goedkoop als je t mij vraagt, hier kosten de balen 150€ en nog veel duurder. Heb al balen weg zien gaan voor 350€, zal vast goud in zitten ofzo :’) dus vanuit nederland halen is veeeeeel goedkoper :D

Mizora

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:16

Groot gelijk dat jullie importeren!

Maar voor dit soort prijzen kunnen we op onze vingers natellen dat allerlei Nederlands hooi dus ook naar het buitenland toe gaat. En we importeerden ook veel uit Frankrijk en Duitsland, en daar hebben we nu dus ook extra concurrentie van scandinavische landen van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:21

Wat een prijzen, zo hoog zijn ze hier gelukkig nog niet inderdaad!
Maar overal is dit jaar wel wat bovenop gegaan...

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:39

Dat denk ik ook wel jaa. Heel veel mensen verkopen hun paarden omdat ze er geen geld meer voor hebben in zulke dure tijden :(

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:46

Aanbod op HästNet (soort van sporthorses/marktplaats) is in een paar weken tijd vertienvoudigd... jagers schieten nu gewoon de paarden, omdat wachtlijsten voor de slacht tot ver het volgende jaar in zijn.

En enorm veel mensen worden nu ook bedonderd. Krijgen beschimmelde balen hooi van 250€ per stuk, of zijn tig jaar oud, of nat geregend, etc. Maar ook voorschotten die betaald moeten worden, maar vervolgens geen hooi krijgen...

Transport regelen is op het moment een groter probleem dan aan het hooi zelf komen in NL.
Hebben nog honderden balen klaar liggen om te exporteren naar Zweden.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:57

Mijn vaste hooileverancier heeft zelf hooi ergens anders vandaan laten komen, en daarbij rekening gehouden met toekomstige bestellingen van zijn vaste klanten (waarvan wij er 1 zijn). Ik hoef me dus niet direct zorgen te maken nu, gelukkig.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:34

ik heb gelukkig 300 pakjes ergens op kunnen slaan, net voor de droogte inviel , waardoor ik nog geen 3,- betaald heb. Ook heb ik nog 300 baaltjes achter de hand mocht het nodig zijn. Nog nooit eerder op deze manier gedaan, maar door aanbod van opslag de gok gewaagd, en het lijkt op dit moment een hele goede gok te zijn. Gelukkig heb ik de paarden door het opdelen van de wei en veel sproeien nog 24-7 op grs staan. Enkel de shet eet nu 1 baaltje hooi per week.
Ik denk dat we daar ook nog extra probleem te pakken hebben. Mensen moeten nu veel eerder en meer hooi voeren waardoor het jaarverbruik ook giga omhoog schiet. en dat tegen maar 1 snee hooi... drama

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:44

Ik bestel altijd per jaar, dus mijn hooi voorraad heb ik al in mei vastgelegd toen er nog geen sprake was van die lange droogte.

Maar jeetje wat een verhaal zeg in Zweden etc.! Pffff heftig hoor voor die eigenaren/paarden....

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:18

Las al meer verhalen uit Scandinavië, daar is het helemaal een drama -O-

Hier vliegt het hooi erdoor. Ik snij komende week de eerste baal van de wintervoorraad aan. Daar zou ik normaal eind oktober pas aan beginnen. Echt niet normaal.

Wij hebben teveel land voor het aantal paarden. Dus oogsten één keer rond de langste dag en daarna wordt het meestal op stam verkocht. Nou, niks op stam dit jaar en omdat we zo vroeg volledig hooi moeten voeren zitten we gewoon krap met onze wintervoorraad. Nog nooit meegemaakt!

Eén geluk: in juni wilden we de restbalen van 2016 onder kostprijs verkopen omdat ze in de weg stonden. Zo blij dat we daar even mee gewacht hebben. Gemixt met nieuwer spul gaat het er nog prima in. En al meerdere vragen gehad of we niet (tegen een normale prijs) van die balen af willen.

Ben benieuwd hoe het zich uiteindelijk ontwikkelt. Ik weet wel dat in 1976 het hooi hier o.a. uit Schotland kwam. Bizar, want het paardenhooi in Zuid-Engeland kwam toen uit Canada.

Iemand enig idee hoe het met de stroprijzen gaat? En vlas?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:24

Ik hoorde van mijn pensionhouder dat het stro momenteel erg duur is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:10

Hier zag ik voor het eerst eigenlijk geen enkel tarweveld waar het stro verhakseld werd (om als bodemverbeteraar te dienen), een teken dat de stroprijs hoog is.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:14

De vriend waar ik altijd m'n hooi haal verzekerde me ervan dat er voldoende hooi zal zijn. Er is minder dan normaal, maar wel voldoende. Al ben ik toch wel van plan wat ruimer in te gaan slaan, dan heb ik het maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:32

Wat een verschil in prijzen... €2,25 voor een baaltje... Hier is het goedkoopste al gauw €3,50. De fouragehandelaar vraag €5,50 als normale prijs. Ben benieuwd waar zijn prijs met de schaarste op uit komt := Ik heb nu genoeg om zo ongeveer tot half december uit te komen. Hoop nog wat te kunnen scoren, want moet dan nog een half jaar overbruggen voor het volgende hooi bruikbaar is. Zo lastig als je paarden niet op de wei kunnen ;(

Stro schijnt idd duur te worden... Gelukkig heb ik nog een aardige lading van vorig jaar liggen en staan ze weinig op stal. :j Anders gaan ze gewoon weer op ander strooisel, wij zijn niet zo gehecht aan de bodembedekking.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:37

Hier wordt stro nu vooral ook gebruikt als ruwvoer, deels vervanging van hooi. Maar is ook al duur en erg kort.

Maar ik heb ze op ca 10 hectare wei staan, max 3 paarden, maar moet ze ook al een aantal weken echt hooi bijvoeren... Normaal eten ze nog geen kwart op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:39

Hier is van de week het stro binnen gekomen op stal gelijk van het land.
Ik heb ze niet op stro staan, alleen wat baaltjes om extra bij te voeren.
Maar deze baaltjes waren €4,25 per stuk.
Vorig jaar €3,75 dacht ik, en later bij losse verkoop €4,-.
Hooi betaalden wij €5,- per baaltje voor eerste snee van eind juni, dus aardig uitgegroeid.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:28

Jeetje wat een prijzen ook voor stro! Ik betaal 2,25 per baaltje voor tarwestro
En wat vreselijk die verhalen uit zweden! Dat hoop ik nooit mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:33

Hier vragen ze €4,50 tot €5,50 voor een baal stro :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:42

Wij laten een keer per jaar een grote lading graszaadhooi komen. Weide hooi bestellen we bij een kennis. Dat zal wel iets duurder worden maar eigenlijk heeft hij altijd wel voldoende hooi.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:47

xJitskee schreef:

Voor dat geld kan ik er ook nog wel wat leveren

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:59

Hier 2 euro voor een baaltje stro.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:21

xJitskee schreef:

Dat betalen wij altijd al. We halen maar enkele baaltjes stro voor erbij om te knabbelen, maar hebben dat steeds betaald.
Hooi ook voor die prijs normaal.
Wij hadden de laatste keer een bis en trailer vol, dus 50 baaltjes en weet nu de prijzen nog niet.

Ik denk dat veel ook hun hooi nog even vasthouden, want ik heb nog hooi aangeboden gekregen van 2016 kort geleden en veel mensen voerden nog van 2017.

Maar hoe je het went of keert, het kan duur of goedkoop zijn, maar we hebben hooi nodig voor de dieren. De prijs zal niet het grootste probleem worden, maar de beschikbaarheid. Ik denk dat niemand zijn paarden zonder eten wil laten staan vanwege hoge prijzen.