Ik hoop alleen wel dat er snel even een buitje gaat vallen hier.. niet alleen het gras maar ook alle akkers in de omgeving staan er slecht bij nu.. ondanks dat daar nog wel gesproeid wordt met slootwater.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suffie schreef:Bedankt! Schrok even van het verbod om te beregenen met grondwater. Maar dat gelukkig alleen om beschermd gebied (en 'ver' weg).Boerderij 3 juli;
Boetes voor boeren die illegaal beregenen
Het Brabantse waterschap De Dommel gaat de komende periode extra controleren bij boeren die beregenen. Aanleiding is de droogte en de uitkomst van controles eind vorige maand toen tijdens steekproeven 6 van 8 gecontroleerde boeren in overtreding waren en al werden beboet.
Boete € 500 tot € 2.000
Het waterschap deelde tot dusver vooral boetes uit omdat boeren in strijd met het verbod overdag aan het beregenen waren. Vanwege de droogte is het in juni en juli verboden om grasland in beschermde gebieden tussen 10.00 en 17.00 uur te beregenen met grondwater. De hoogte van de boete bedraagt € 500.
Het misbruik van oppervlaktewater en het beregenen zonder vergunning kunnen boetes tussen € 700 en € 2.000 opleveren, kondigde een woordvoerder aan.
Controles worden uitgevoerd om de kwaliteit en grondwatervoorraad op peil te houden, aldus het waterschap.
carika schreef:Hooi bijvoeren geeft het gras bij ons niet voldoende rust om bij te komen, dat snap ik wel.
Hooi in de paddock voeren lijkt mij dan eerder een optie. Ik begrijp beide kanten van het verhaal wel en ben heel blij dat ik de paarden nu aan huis heb, dan heb je het zelf in handen.
Popstra schreef:Paard 2 uur zonder hooi op de paddock is toch niet zo een drama?
Floortz schreef:Nee, die 2 uurtjes redden ze met gemak. Het gaat om 22 uur op stal als de eigenaar niet komt om te rijden, poetsen of wat dan ook... In de winter staan ze daar al lang genoeg.
Het is wel begrijpelijk, maar zoek dan een goede oplossing die niet ten koste gaat van de paarden.
Maak desnoods van 1 deel van de weide waar nog wat schaduw staat (en die is er ter plekke wel...) met (prik)palen een aantal paddocks bij en zaai die later dit jaar weer in. Ik noem maar wat.
Beetje creatief zijn en niet de makkelijke weg pakken en ze in de stal zetten.
Er zullen ook vast wel mensen zijn die zeggen; zet die van mij 's nachts maar buiten. Ook een oplossing die daar heel mogelijk is.
superpony schreef:carika schreef:Hooi bijvoeren geeft het gras bij ons niet voldoende rust om bij te komen, dat snap ik wel.
Hooi in de paddock voeren lijkt mij dan eerder een optie. Ik begrijp beide kanten van het verhaal wel en ben heel blij dat ik de paarden nu aan huis heb, dan heb je het zelf in handen.
Ze schrijft dat ze te weinig paddocks hebben, dus paarden komen er maar 2 uurtjes op en zonder eten....
Dan zou ik toch echt een stuk wei afzetten wat straks weer mag groeien en een stuk geven om hooi op te voeren. Die kan je straks eventueel weer afsluiten als andere deel weer oke is.
Ninx schreef:Probleem van ts (of liever haar paard) lijkt me eerder het gebrek aan vrije beweging dan de droogte...
Ik zou lekker op zoek gaan naar een plek waar je paard meer buiten komt het hele jaar rond, en er gewoon gewerkt en gevoerd wordt wat paarden nodig hebben.... ongeacht het weer.
Sonja_vR schreef:Ninx schreef:Probleem van ts (of liever haar paard) lijkt me eerder het gebrek aan vrije beweging dan de droogte...
Ik zou lekker op zoek gaan naar een plek waar je paard meer buiten komt het hele jaar rond, en er gewoon gewerkt en gevoerd wordt wat paarden nodig hebben.... ongeacht het weer.
Das idd gewoon het punt
Als je in pension staat ben je gebonden aan wat de pensionhouder doet
Dat kun je idd aanvullen Met extra beweging en paddocktijd samen met stalgenoten
Maar dan houd het op in de situatie van ts.
Mijn stal zou het sowieso niet zijn , Ik heb bewust gekozen voor 24/7 buiten op de wei en paddock in een groepje omdat dat is waar van ik denk dat dat het beste is voor mijn paard
En dan is het me om het even of die weidegang veel of weinig uur per dag is
Zolang ze maar bewegingsvrijheid Met soortgenoten heeft en voldoende Ruwvoer en kan Schuilen voor de elementen.
Maar dergelijke plekken zijn er niet overal voldoende voor handen helaas
koeke schreef:TS hoe is het nu met je paard en stal? Wat een onwijs vervelende situatie!
shirleyp schreef:koeke schreef:TS hoe is het nu met je paard en stal? Wat een onwijs vervelende situatie!
Matig... De stalhouder blijft bij zijn plan. Gelukkig heb ik een aantal stalvriendinnen met dezelfde visie, dus organiseren we zelf zoveel mogelijk paddocktijd tussen de eetmomenten door. Maar ik blijf het bizar vinden dat ik met mijn stalbedrag dit zelf moet organiseren...
Hooi voeren in de wei willen ze niet omdat ze bang zijn dat het gedoe oplevert tussen de paarden. Ze staan in groepen. Heb al argumenten en voorbeelden aangedragen om het tegendeel te bewijzen, maar tevergeefs... Even doorbijten dus...
lizy29 schreef:Sproeien gaan we hier echt niet aan gaan beginnen. Is ook niet te doen met ruim 3ha.
Hier is het ieder jaar geel in de zomer en zodra de regen weer komt trekt het vanzelf weer bij.
Denk dat het probleem in Nederland vooral ligt in het aantal paarden per ha wat gehouden word. In Frankrijk is dat bezettingspercentage veel lager over het algemeen. En men gaat er in het zuidelijke gedeelte gewoon vanuit dat er zomer en winter word bijgevoerd.
Popstra schreef:De stalhouder is gewoon zuinig op zijn wei en dat is begrijpelijk. Paardenwei is al een heel onderhoud om het goed te houden. Kans dat wat nu door de droogte ook nog eens helemaal kaal getrapt word niet meer terug groeit. En het bijvoeren op een wei is leuk als de paarden al enige tijd in een stabiele kudde staan en dan nog is het oppassen geblazen. Kan me voorstellen een stalhouder dat risico ook niet neemt er paarden elkaar gaan slaan of ook andere klanten daar niet op zitten te wachten. Ik zou blij zijn dat als mijn stalhouder zuinig is op zijn spul.