Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxwienekexx

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:51

Hier helaas zowat hooi ipv gras op de weide, mn paardje staat nu een halve dag in plaats van een hele dag, in verband met de warmte en het weinige eten. Verder staat ze in een stal waar aan beide kanten buitenluiken open staan dus dat is nog heel goed te doen nu :)

Ik hoop alleen wel dat er snel even een buitje gaat vallen hier.. niet alleen het gras maar ook alle akkers in de omgeving staan er slecht bij nu.. ondanks dat daar nog wel gesproeid wordt met slootwater.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:57

Hier ook, de wei gortdroog, ze gingen er pas 5 weken geleden op omdat ze beide gevoelig zijn voor hb. Het gras stond dus al mooi flink hoog, mooi grofstengelig gras ,dat is nu inmiddels hooi op stam zoals ze dat zo mooi zeggen......tussen het hoge gras zit nog wel wat groen, dat peuteren ze er tussen uit...ze zien er nog erg goed uit allebei dus bijvoeren is nog niet nodig...er ligt ook nog een dichte een midi baal hooi in folie in hun inloopstal, die hebben ze nog niet kapot gebeten, dat doen ze wel als ze dat willen....Ze staan overdag af en aan in hun schuilstal, mijn tinker spuit ik altijd in, met dazenspray, en onze fries heeft een vliegendeken met hals anders wordt hij gek. Ik zie ze veel in de schuilstal staan overdag, maar ze gaan er regelmatig uit, even wat grazen, wat drinken, een rondje maken, krabbelen, rollen...ze staan dus echt niet alleen maar binnen...en als het waait zijn ze weer veel meer buiten...tegen de avond komen ze weer helemaal te voorschijn...Dus 22 uur ophokken is een gevangenisstraf van heb ik jou daar, dit doen wij de ergste criminelen nog niet aan!!! Paarden hebben de ruimte en beweging nodig,,leven in kudde verband, en zitten eigenlijk de hele dag aan elkaar te kroelen, spelen kriebelen etc...en tussendoor maken ze tijd vrij om te eten en drinken....Het is echt niet meer van deze tijd dat ophokken, en hopelijk komt er snel een wet die dit echt gaat verbieden ...dierwelzijn is zo belangerijk, en het goed praten is puur uit eigen belang. Zeker nu we zoveel weten over gedrag en emoties bij andere zoogdieren dan de mens...ik weet inmiddels teveel, dus ik kan het niet meer...In het verleden heb ik ook anders gehandeld.... verdieping in ethologie doet je veranderen....gedragssignalen herkennen...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:36

suffie schreef:
Boerderij 3 juli;
Boetes voor boeren die illegaal beregenen
Het Brabantse waterschap De Dommel gaat de komende periode extra controleren bij boeren die beregenen. Aanleiding is de droogte en de uitkomst van controles eind vorige maand toen tijdens steekproeven 6 van 8 gecontroleerde boeren in overtreding waren en al werden beboet.

Boete € 500 tot € 2.000
Het waterschap deelde tot dusver vooral boetes uit omdat boeren in strijd met het verbod overdag aan het beregenen waren. Vanwege de droogte is het in juni en juli verboden om grasland in beschermde gebieden tussen 10.00 en 17.00 uur te beregenen met grondwater. De hoogte van de boete bedraagt € 500.

Het misbruik van oppervlaktewater en het beregenen zonder vergunning kunnen boetes tussen € 700 en € 2.000 opleveren, kondigde een woordvoerder aan.

Controles worden uitgevoerd om de kwaliteit en grondwatervoorraad op peil te houden, aldus het waterschap.
Bedankt! Schrok even van het verbod om te beregenen met grondwater. Maar dat gelukkig alleen om beschermd gebied (en 'ver' weg).

TS hoe is het nu met je paard en stal? Wat een onwijs vervelende situatie! Is ook wel een gehannes nu met die droogte. Hier is het extreem droog, ik wring me in allerlei bochten om de paarden (aan huis) tevreden te houden. Prijs me gelukkig dat we een megavoorraad voordroog en veel grond hebben, maar kan me voorstellen dat het voor een pensionhouder wel even anders ligt. Niet fijn als deze droogte de nekslag voor je bedrijf wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:45

carika schreef:
Hooi bijvoeren geeft het gras bij ons niet voldoende rust om bij te komen, dat snap ik wel.
Hooi in de paddock voeren lijkt mij dan eerder een optie. Ik begrijp beide kanten van het verhaal wel en ben heel blij dat ik de paarden nu aan huis heb, dan heb je het zelf in handen.

Ze schrijft dat ze te weinig paddocks hebben, dus paarden komen er maar 2 uurtjes op en zonder eten....

Dan zou ik toch echt een stuk wei afzetten wat straks weer mag groeien en een stuk geven om hooi op te voeren. Die kan je straks eventueel weer afsluiten als andere deel weer oke is.

Je moet wel iets doen als je een stal runt voor paarden. Zitten klagen over het werk of het weer, vind ik echt een hele slechte smoes, want dan moet je er gewoon echt niet aan beginnen. Zoals ik vertel wat wij vroeger allemaal moesten doen als je op stallen werkte, vind ik de niks kan mentaliteit wel storend tegenwoordig.

Het is ook niet voor altijd, het is altijd maar ene periode. Je hebt en periode hitte, veel nattigheid vaak en straks ook weer een periode vorst. Daar moet je mee werken en naar handelen. Daar kun je niet consequent de dieren onder laten lijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:22

Paard 2 uur zonder hooi op de paddock is toch niet zo een drama?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:32

Nee, die 2 uurtjes redden ze met gemak. Het gaat om 22 uur op stal als de eigenaar niet komt om te rijden, poetsen of wat dan ook... In de winter staan ze daar al lang genoeg.
Het is wel begrijpelijk, maar zoek dan een goede oplossing die niet ten koste gaat van de paarden.
Maak desnoods van 1 deel van de weide waar nog wat schaduw staat (en die is er ter plekke wel...) met (prik)palen een aantal paddocks bij en zaai die later dit jaar weer in. Ik noem maar wat.
Beetje creatief zijn en niet de makkelijke weg pakken en ze in de stal zetten.
Er zullen ook vast wel mensen zijn die zeggen; zet die van mij 's nachts maar buiten. Ook een oplossing die daar heel mogelijk is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:43

Popstra schreef:
Paard 2 uur zonder hooi op de paddock is toch niet zo een drama?

2 uur per dag buiten is natuurlijk echt veel te weinig. 2 uur zonder hooi niet. Maar ze hebben te weinig paddocks voor alle paarden en de paarden mogen er niet de hele dag op, omdat er geen hooi gegeven mag worden, dus dan heb je wel een probleem.

Floortz schreef:
Nee, die 2 uurtjes redden ze met gemak. Het gaat om 22 uur op stal als de eigenaar niet komt om te rijden, poetsen of wat dan ook... In de winter staan ze daar al lang genoeg.
Het is wel begrijpelijk, maar zoek dan een goede oplossing die niet ten koste gaat van de paarden.
Maak desnoods van 1 deel van de weide waar nog wat schaduw staat (en die is er ter plekke wel...) met (prik)palen een aantal paddocks bij en zaai die later dit jaar weer in. Ik noem maar wat.
Beetje creatief zijn en niet de makkelijke weg pakken en ze in de stal zetten.
Er zullen ook vast wel mensen zijn die zeggen; zet die van mij 's nachts maar buiten. Ook een oplossing die daar heel mogelijk is.

Dat er voor de winter geen oplossingen zijn is toch ook belachelijk? De winters zijn best zacht, dus genoeg mogelijkheden als je je ruimtes aanpast. Het is echt gemakzucht van de mens.

Pensionstallen verhuren toch wel, mensen betalen en te weinig mensen klagen of gaan weg bij gebrek aan beter.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:11

superpony schreef:
carika schreef:
Hooi bijvoeren geeft het gras bij ons niet voldoende rust om bij te komen, dat snap ik wel.
Hooi in de paddock voeren lijkt mij dan eerder een optie. Ik begrijp beide kanten van het verhaal wel en ben heel blij dat ik de paarden nu aan huis heb, dan heb je het zelf in handen.

Ze schrijft dat ze te weinig paddocks hebben, dus paarden komen er maar 2 uurtjes op en zonder eten....

Dan zou ik toch echt een stuk wei afzetten wat straks weer mag groeien en een stuk geven om hooi op te voeren. Die kan je straks eventueel weer afsluiten als andere deel weer oke is.

Precies. Je hoeft niet het hele land te gebruiken en kunt dan de rest van het land laten rusten, maar dan komen ze tenminste nog wel buiten. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:32

Hier hebben we vannacht een plensje regen gehad van ik denk 4mm, hoop dat dat een beetje helpt. Zitten om kleileem dus is wel redelijk lang nat gebleven nog.
Het ziet er verder akelig droog uit helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:36

Die van ons mogen het halve pad nu kaal eten en ze vinden dat droge evengoed heel lekker blijkbaar. Ze staan er maar ene half uurtje op .

Het weitje sproeien we nu 's avonds niet te lang en momenteel niet elke avond. De eigenaar sproeit de tuin wel elke dag en die heeft een groene mat.

Ondanks de oproep om niet te sproeien, zie ik hier ook de tuincentra en vooral mensen met grote tuinen flink sproeien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:03

Wij zitten Met periodes als dit op een perfect stuk qua water
We hebben de wei verdeeld in drie stukken
Wei twee hebben ze tot eergisteren op gestaan (iedere dag een strookje bij) en Die is wel echt heel dor nu, maar dat komt voornamelijk omdat het gras voor deze droogte eigenlijk al te ver was om het vol te houden, dus we hebben nu geloof ik de wei gezaaid Met staand gras en het was gewoon op .(omvallen ook etc)

Maar wei 1 en 3 zijn mooi groen
Ze staan nu op drie en Die ligt sochtends in de schaduw
Dus Met dit weer sowieso een fijne weide
Maar we zitten vrij laag tegen een natuurgebiedje aan wat ook watervanggebied is net een aantal flinke poelen en we hebben dit jaar zelfs water in de sloot staan (land is aan de kopse kanten en 1 Lange Kant omgeven Met een sloot)

( weides staan in verbinding Met de paddock, bestrating en schuilstal Die altijd toegankelijk zijn)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:30

Hier (Frankrijk, in een regio die normaal heel groen en heel nat is) ook droog en dor.
Eerste snee hooi hebben ze er net af gehaald en de opbrengst is niet teleurstellend. Degene die er een 2de snee af willen mogen wel flink gaan bemesten en nog flinker bidden voor regen. Meestal wordt er hier na de eerste snee, vee op gezet als het weer wat begint te groeien.

Anyhow, de weides zijn ook kurkdroog. Ene ziet er al geler uit dan de andere. Dieren hebben er voorlopig geen last van lijkt het. Indien nodig wordt er hooi bijgevoerd.
Mijn paard staat met koeien in de weide en terwijl de koeien de hooibaal plunderen blijven de paarden stug stengelgraspolletjes knabbelen.

Sproeien doen ze hier nooit. Gewassen in extreme gevallen wel maar weides echt niet. Als de weide niet voorzienend genoeg is, voeren ze gewoon bij.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 00:07

Hierzo hebben we de pomp andersom aangezet, en de greppels laten vollopen met slootwater, dus hier blijft het op de meeste stukken wel groen gelukkig, weet niet of dat ook op de stal kan waar jij staat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:35

Probleem van ts (of liever haar paard) lijkt me eerder het gebrek aan vrije beweging dan de droogte...

Ik zou lekker op zoek gaan naar een plek waar je paard meer buiten komt het hele jaar rond, en er gewoon gewerkt en gevoerd wordt wat paarden nodig hebben.... ongeacht het weer.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:03

Mijn paarden hebben de hele wei tot hun beschikking nu, het voorste deel is zand (het was al niet veel, maar nu is het gewoon een zandpaddock geworden) en daar voer ik dagelijks voordroog bij. De rest is kortgegeten geel gras.. Maar ze lopen 24/7 buiten en dan voer ik gewoon bij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:18

Ninx schreef:
Probleem van ts (of liever haar paard) lijkt me eerder het gebrek aan vrije beweging dan de droogte...

Ik zou lekker op zoek gaan naar een plek waar je paard meer buiten komt het hele jaar rond, en er gewoon gewerkt en gevoerd wordt wat paarden nodig hebben.... ongeacht het weer.

Das idd gewoon het punt
Als je in pension staat ben je gebonden aan wat de pensionhouder doet
Dat kun je idd aanvullen Met extra beweging en paddocktijd samen met stalgenoten
Maar dan houd het op in de situatie van ts.
Mijn stal zou het sowieso niet zijn , Ik heb bewust gekozen voor 24/7 buiten op de wei en paddock in een groepje omdat dat is waar van ik denk dat dat het beste is voor mijn paard
En dan is het me om het even of die weidegang veel of weinig uur per dag is
Zolang ze maar bewegingsvrijheid Met soortgenoten heeft en voldoende Ruwvoer en kan Schuilen voor de elementen.

Maar dergelijke plekken zijn er niet overal voldoende voor handen helaas

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:50

Sonja_vR schreef:
Ninx schreef:

Das idd gewoon het punt
Als je in pension staat ben je gebonden aan wat de pensionhouder doet
Dat kun je idd aanvullen Met extra beweging en paddocktijd samen met stalgenoten
Maar dan houd het op in de situatie van ts.
Mijn stal zou het sowieso niet zijn , Ik heb bewust gekozen voor 24/7 buiten op de wei en paddock in een groepje omdat dat is waar van ik denk dat dat het beste is voor mijn paard
En dan is het me om het even of die weidegang veel of weinig uur per dag is
Zolang ze maar bewegingsvrijheid Met soortgenoten heeft en voldoende Ruwvoer en kan Schuilen voor de elementen.

Maar dergelijke plekken zijn er niet overal voldoende voor handen helaas

Nee, in een pension-situatie dien je je toch te voegen.

Maar ts woont in de buurt van Hengelo. Ik denk dat dat toch primair zandgrond is? Hoger gelegen? Dan zou je zeggen dat veel pensionstallen redelijk betaalbaar kunnen voorzien in voldoende paddocks met ruwvoer.
Maar de vraag bepaalt het aanbod.
Als iedereen 2 uren vrije beweging gewoon accepteert, dan is er geen prikkel tot verandering.

Eens een beetje intensief zoeken en een oproep op Bokt zou toch een paardvriendelijker alternatief kunnen opleveren?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 15:50

koeke schreef:
TS hoe is het nu met je paard en stal? Wat een onwijs vervelende situatie!

Matig... De stalhouder blijft bij zijn plan. Gelukkig heb ik een aantal stalvriendinnen met dezelfde visie, dus organiseren we zelf zoveel mogelijk paddocktijd tussen de eetmomenten door. Maar ik blijf het bizar vinden dat ik met mijn stalbedrag dit zelf moet organiseren...

Hooi voeren in de wei willen ze niet omdat ze bang zijn dat het gedoe oplevert tussen de paarden. Ze staan in groepen. Heb al argumenten en voorbeelden aangedragen om het tegendeel te bewijzen, maar tevergeefs... Even doorbijten dus...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:56

shirleyp schreef:
koeke schreef:
TS hoe is het nu met je paard en stal? Wat een onwijs vervelende situatie!

Matig... De stalhouder blijft bij zijn plan. Gelukkig heb ik een aantal stalvriendinnen met dezelfde visie, dus organiseren we zelf zoveel mogelijk paddocktijd tussen de eetmomenten door. Maar ik blijf het bizar vinden dat ik met mijn stalbedrag dit zelf moet organiseren...

Hooi voeren in de wei willen ze niet omdat ze bang zijn dat het gedoe oplevert tussen de paarden. Ze staan in groepen. Heb al argumenten en voorbeelden aangedragen om het tegendeel te bewijzen, maar tevergeefs... Even doorbijten dus...

Of verhuizen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:09

Wat een onwetendheid toch nog steeds binnen de paardenhouderij, heel jammer.

Onze paarden eten samen hun hapje naast elkaar, eten met zn 2en uit 1 emmer en ze eten met zn 4en uit 1 ibc vat met hooi. Wil je met liefde wat foto's sturen.

Heel soms jagen ze elkaar iets weg, met lichaamstaal en dat is prima. Als er maar genoeg te eten is en de kudde stabiel en genoeg ruimte heeft om van elkaar weg te lopen. Maar zelfs dat hebben die van ons niet overal.

Zeker als je zegt dat je zelf weinig tijd hebt, kiest voor all in en dik betaald, moet je je paard gerust achterlaten. Ik denk dat de pensionhouder het wel best vindt als hij allemaal dat soort klanten heeft, want dan kan hij zijn gang gaan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:21

lizy29 schreef:
Sproeien gaan we hier echt niet aan gaan beginnen. Is ook niet te doen met ruim 3ha.
Hier is het ieder jaar geel in de zomer en zodra de regen weer komt trekt het vanzelf weer bij.
Denk dat het probleem in Nederland vooral ligt in het aantal paarden per ha wat gehouden word. In Frankrijk is dat bezettingspercentage veel lager over het algemeen. En men gaat er in het zuidelijke gedeelte gewoon vanuit dat er zomer en winter word bijgevoerd.

Idem :j

24/7 mooi hooi erbij, weides staan gewoon open en daar scharrelen ze wat in. Wij hebben hier net 2-3 dagen gehad met wel regen, dan staat alles ook direct op het gras. Maar nu al weer in schuilstal te knagen aan 200 kilo hooi.
Vervelend leven die paarden hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:28

Hooi op de wei voeren is alsnog een aanslag op je wei.. De paarden gaan immers gewoon door met grazen en dit geeft een enorm lange hersteltijd voordat het gras weer wat aangroeit..
Vind het heel logisch om (een groot deel van) de wei nu juist leeg te laten, dan beperk je de schade aanzienlijk..

Sproeien deden wij enkel als er net bemest was, anders verbrandt de mest op je gras en heeft het geen zin.. Maar verder sproeiden wij niet vaak.

Met het droge weer stond mijn paard ook in de bak en kon dan ook in zijn stal, deze stond onder de bomen en hij stond dan dus heel veel binnen, was er heerlijk koel :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 08:31

De stalhouder is gewoon zuinig op zijn wei en dat is begrijpelijk. Paardenwei is al een heel onderhoud om het goed te houden. Kans dat wat nu door de droogte ook nog eens helemaal kaal getrapt word niet meer terug groeit. En het bijvoeren op een wei is leuk als de paarden al enige tijd in een stabiele kudde staan en dan nog is het oppassen geblazen. Kan me voorstellen een stalhouder dat risico ook niet neemt er paarden elkaar gaan slaan of ook andere klanten daar niet op zitten te wachten. Ik zou blij zijn dat als mijn stalhouder zuinig is op zijn spul.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 08:44

Ts, hetzelfde probleem heb je waarschijnlijk ook in de winter dat de paarden dan maar 2 uur per dag eruit komen op de paddock of niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:12

Popstra schreef:
De stalhouder is gewoon zuinig op zijn wei en dat is begrijpelijk. Paardenwei is al een heel onderhoud om het goed te houden. Kans dat wat nu door de droogte ook nog eens helemaal kaal getrapt word niet meer terug groeit. En het bijvoeren op een wei is leuk als de paarden al enige tijd in een stabiele kudde staan en dan nog is het oppassen geblazen. Kan me voorstellen een stalhouder dat risico ook niet neemt er paarden elkaar gaan slaan of ook andere klanten daar niet op zitten te wachten. Ik zou blij zijn dat als mijn stalhouder zuinig is op zijn spul.

Ik zou vooral blij zijn met een stalhouder die zuinig is op mijn paard en zorgt dat mijn paard krijgt wat hij nodig heeft: ruimte om minimaal een aantal uur vrij te bewegen op een dag, sociaal contact en doorlopend ruwvoer.
Deze stalhouder legt de prioriteit niet bij de paarden en dat vind ik kwalijk.