Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:57

gijsenkim"]
[quote="sannah"][quote="Sebito schreef:
Tinkers horen toch niet onder het zadel?
Die horen in de worst...........

Uit een oud topic.

Volgens mij gaat het paard van Sebito, wel of geen Tinker, naar de slager.
[/quote]

Nou ja zeg.......... wat heeft dit er nou mee te maken....... ik doe ook wel eens wilde uitspraken, maar dat betekend niet dat ik het zo meen....... Scheve mond
[/quote]

Volgens mij was het ook n.a.v. een penny achtige opmerking.
maar goed, even weer ter zake....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:10

Iemand had het over cremeren?Waar ik woon hebben ze een crematie voor dieren en dus ook voor paarden(de eerste in Nederland)nou daar ben ik niet zo positief over: Omdat de oven te klein is moet je paard eerst in mootjes gehakt worden om erin te kunnen...Nou sorry hoor maar dan toch maar liever niet!!Al kan ik me wel voorstellen dat iemand het prettig vind om zijn paard nog wat langer bij haar te houden...(ookal vind ik een foto dan prettiger).Verder ben ik voor slachten,gewoon omdat dat voor mij 'normaal' is.En ik hoor eigenlijk nooit verhalen over mis schieten maar wel vaak zat over vechten tegen een spuitje.En dan hebben ze het over minder stress?Een draver van ons die moesten we eerst pakken voordat de DA de stal inkwam.Die had al stress,hij wist het gewoon.Ik denk dat de stress niet minder is als je hem in laat slapen.Dan geloof ik dat mijn paard makkelijker de trailer oploopt en daar bij de slacht naar binnen loopt.Ik weet van iemand die wel eens paarden naar de slacht heeft gebracht dat ze het echt niet doorhebben hoor.Ik vind het trouwens zowieso al stom over dat 'dood' luchtje...alsof dat dierenarts spul niet stinkt :P
Laatst bijgewerkt door C_arola op 10-03-18 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek van plaatser

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:12

Ik ben het helemaal eens met Ruitje.

Sterkte verder!!!!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:19

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar reken maar dat je paard stress heeft met een spuitje! Eerst krijgen ze idd een verdoving, maar dat wil niet zeggen dat ze niet weten wat er gebeurt. Ga de hartslag maar eens meten, die slaat op hol. Paarden kunnen achterover klappen, vechten etc. Kortom: ze weten echt wel wat er gaat gebeuren.
Ik ben dus voor de slager. Wat is er erg aan? Het gebeurt snel en op een 'nette' manier! Het is ALTIJD vreselijk, maar ik kies niet voor stress die je niet ziet, puur omdat het mensen een goed gevoel geeft. Daarbij worden slachthuizen ontzettend goed schoongehouden! En meestal gebeurt het direct als het paard aankomt.
Maar goed, dit is mijn mening... Ieder heeft z'n eigen mening en ik wens je dan ook heel veel sterkte met de beslissing (als je die nog moet maken) en ontzettend veel sterkte met het verlies en gemis!!

Midas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 01:03

Wat een moeilijke beslising alleen het feit al dat je moet beslissen om haar uit haar lijden te verlossen is al het moeilijkste wat er is. En dan de manier waarop. Ik heb nog nooit een paard hoeven in te laten slapen(gelukkig) maar die tijd zal inderdaad ook wel eens komen. De enige die ik eens moest laten inslapen was mijn hond. ik had toen ervoor gekozen om hem thuis te laten inslapen en ja inderdaad was ik heel verdrietig en dat heeft hij gemerkt hij leefde ineens helemaal op. Nadat hij een spuitje had gekregen om hem te laten slapen kreeg hij pas de spuit waardoor zijn hart ermee stopte. Ik vond het heel emotioneel en dat voelt een dier inderdaad maar uiteindelijk was het naar mijn idee de beste manier. Want ookal breng je hem naar de slacht ook dan voelt ie dat je nerveus bent (ik neem aan dat je dan ook mee gaat om m weg te brengen. Dus de emotie voelt ie toch wel bij jouw. Ik zou het in iedergeval op eigen terrein doen. Ik heb m zelfs nog naar beneden gedragen omdat ik niet wilde dat ie in een vuilniszak weg ging. Ja de tranen vloeide hevig maar daar ontkom je niet aan. Ik denk dat het paard rustiger is als het op eigen terrein als je van rust kunt spreken op zo een moment. En ik denk ook dat de dierenarts voldoende moet toedienen en stuiptrekkingen zie je toch ook wel. Waar je wel voor kan kiezen is dat ze hem van het terrein halen dat je dat gedeelte niet ziet als je op je gemak afscheid kan nemen en daarna meteen weg. Ook je paard moet je meteen weglaten halen niet een dag later. Als je een goede dierenarts hebt kun je dat met hem overleggen. Zorg ook dat je opvang voor jezelf hebt,maar als het moment daar is moet je niet te veel mensen om je heen hebben alleen jij en de dierenarts dan kun je je gedragen zoals je zelf wilt zonder te hoeven denken wat een ander er van vind, dat doe je toch onbewust. Ik wens je heel veel strerkte toe bij je beslissen. Petra

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 02:12

Ook ik wil je eerst veel sterkte wensen met het feit dat je deze beslissing überhaupt moet nemen en vooral ook voor de tijd erna Ach gut !!

Even onafhankelijk van het feit wat ik er persoonlijk van vind;
Er zijn hier mensen die heel erg tegen het doden van het paard dmv van een spuitje zijn.
Betekend dat dat diegene hun paard om die redenen dan ook niet zullen laten opereren ? Als ze geopereerd worden, krijgen ze immers ook eerst een vette kalmeringsspuit, voordat ze de uiteindelijke narcose krijgen Scheve mond !

Ik persoonlijk zou mijn ene paard niet naar de slacht brengen, omdat hij helemaal in de stress raakt, als ´ie de trailer in moet. Hij is 3 jaar geleden in de trailer gevallen en heeft daar echt een trauma aan over gehouden.
Ik krijg hem er nu alleen maar in, als ik hem vetranquil/sedalin geef en imo kan ik dat dan ook geven, voordat hij het eerste verdovende spuitje van de DA krijgt!

Ik denk dat je het ook een beetje van je paard moet laten afhangen: is ´ie echt in paniek als de DA komt om in te enten en gaat ´ie goed de trailer in, zou ik waarschijnlijk voor de slacht kiezen.
Als het al een geweldige stress is, om hem in een trailer te krijgen, zou ik voor inslapen op de eigen vertrouwde plek kiezen.
Ook als hij bijv. een gecompliceerde breuk ergens heeft en erge pijn zou hebben tijdens een rit met de trailer, zou ik hem ter plekke laten inslapen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 02:35

wil ik toch even op inhaken... en mischien is dit de uitzondering die de regel bevestigd maar goed.
Ik had een hengstje die met veel bombarie thuis gebracht is (bij mij thuis)
Kompleet in de stress en nat van zweet...Nadien niet weer op een trailer gestaan.
Op bijna 2 jarige leeftijd heeft hij een wond aan het been(opgemerkt toen we de paardjes naar buiten wilden doen en zag er niet erg uit, meer een flinke schram die wat gebloed had) ivm de warmte toch eerst terug naar huis en de DA gebeld, neuh zag er niet ernstig uit. Terug naar stal en de wond is wat beter bekeken (was dus een flinke wond, een hele V-vormige flap die omgeklapt was en niet te zien vanaf de voorkant, hi liep toen nog op 4 benen) terug naar huis en wederom gebeld met de melding dat het wel ernstig was en weer terug naar de stal, lag hij vast en kon niet meer overeind komen.... Da arriverede en ook mijn vader (had ik ook maar gebeld) en zag een soort schuim uit de wond komen...en wist het al.
De DA bevestigede dit, einde voor het paardje.
De slager gebeld en verteld dat ik op dat moment zonder vervoer zat en dat hij op 3 benen liep (inmiddels, waarschijnlijk met de open wond op de voerak geslagen enzo het gewricht zwaar beschadigd)
De slager zou zorgen dat er per direct vervoer zou komen en die was er ook zeer snel. De chauffeur gevraagd erop toe te zien dat het voor het paardje niet lang zou gaan duren....
Tussen de eerste constatering en het ophalen zat nog geen 1,5 uur, tussen het moment van ophalen en wegen (van het geslachte gewicht) nog geen 30 minuten...de chauffeur die het paardje opgehaald heeft kwam het briefje brengen met het geld...en heeft mij verzekerd dat hj gelijk aan de "beurt" was geweest. Het opladen verliep geheel probleem vrij, zo de trailer in,niets geen probleem.... heeft hij dan ook "gevoeld" dat hij naar de verlossing ging?
Denk het niet.... eerder dat de pijn ervoor zorgde dat hij nergens anders meer aan dacht en dat de dood een ware verlossing was voor hem.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:26

Sterre schreef:
Even onafhankelijk van het feit wat ik er persoonlijk van vind;
Er zijn hier mensen die heel erg tegen het doden van het paard dmv van een spuitje zijn.
Betekend dat dat diegene hun paard om die redenen dan ook niet zullen laten opereren ? Als ze geopereerd worden, krijgen ze immers ook eerst een vette kalmeringsspuit, voordat ze de uiteindelijke narcose krijgen Scheve mond !

das een beetje appels met peren vergelijken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:44

Ik vind het het echt super super super dom dat mensen denken dat het paard het niet door zal hebben, wat erg zeg als je dat denkt, paarden hebben het wel degelijk door zeker weten hopelijk duurt het nog even voor deze mensen met deze gedachte zodat ze nog de tijd hebben om dit door te krijgen, wat kortzichtig zeg, ik reageer nooit zo fel maar hier wordt ik echt kwaad om.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:48

Ik weet dat paarden het niet door hebben........... heb er zelf zat weggebracht.........

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:54

moeilijk hoor, spuitje of slager... mijn eerste reactie is een spuitje thuis. maar ik heb geen ervaring met zoiets (behalve mijn vorige hond en die bleef echt heel rustig). ik vind inslapen thuis een mooiere dood dan bij de slager, maar de slacht heeft ook een behoorlijk slecht imago...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:00

gijsenkim schreef:
Ik weet dat paarden het niet door hebben........... heb er zelf zat weggebracht.........

dan moet je wellicht je ogen eens open zetten, heb er zelf ook vele gezien bij de slachterij en een paar weggebracht (niet van mijzelf)ik heb ze nog nooit meegemaakt die het niet door hadden (er zijn vele redenen waarom paarden vaak niet zo heel lang hoeven te wachten bij een slachterij en dit is er een van), misschien zie ik teveel dat kan ook, mijn oogkleppen zijn af.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:04

Alet schreef:
ik vind inslapen thuis een mooiere dood dan bij de slager, maar de slacht heeft ook een behoorlijk slecht imago...

Ik heb twee jaar geleden mijn pony ook thuis in laten "slapen".
Dat doe ik dus nooit meer! Het heeft allebei zijn voors en tegens, maar ik wil nooit meer zien hoe mijn vriendje die ik tien jaar heb gehad me in doodsangst aankijkt terwijl-ie daar bijna 20 minuten voor z'n leven ligt te vechten... wetend dat-ie het niet gaat winnen. De stuiptrekkingen, de paniek, het hele gevecht... ik hoef het niet meer mee te maken.
Slager is pang, einde verhaal (meestal...). Ik zou zelf ook voor een snelle dood kiezen als het ff kan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:05

paard onder narcose brengen voor een operatie of inslapen is idd appels met peren vergelijken
als een paard narcotica krijgt om geopereert te worden zal dit vaak zijn zonder dat de eigenaar erbij is(eigenaar is juist een stressfactor bij inslapen) (bij een grotere operatie in kliniek)
bij een kleiner iets wat er moet gebeurenis de eigenaar er wel bij maar zal zelf vrij rustig zijn omdat er niets ernstigs aan de hand is .

ook al ben ik pro slacht en anti spuitje zijn daar wel voorwaarden aan verbonden, een paard wat trailerangst heeft op moment dat je de keuze moet maken zal ik het dier niet op een trailer zetten om weg te brengen

als een paard te ziek /moe/uitgeput is door het probleem waarvoor hij/zij afgemaakt moet worden zal ik het dier ook niet op de trailer zetten om weg te brengen.

maar als een dier nog goed op de trailer kan en voor de rest nog vrij fit is zal ik hem weg brengen

maar eingelijk hoop ik dat als mijn paarden oud zijn (over een jaar of 10 bij de 15 en over een jaar of 30 bij de ander) dat ik gewoon op een ochtend de wei in kom en dat ze dan gewoon zijn ingeslapen of een hartaanval hebben gehad en gewoon zijn overleden. Een natuurlijke snelle dood in hun vertrouwde omgeving.
dat vind ik de mooiste dood voor een dier, maar helaas gebeurt dat zelden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:23

cissie"]
[quote="gijsenkim schreef:

dan moet je wellicht je ogen eens open zetten, heb er zelf ook vele gezien bij de slachterij en een paar weggebracht (niet van mijzelf)ik heb ze nog nooit meegemaakt die het niet door hadden (er zijn vele redenen waarom paarden vaak niet zo heel lang hoeven te wachten bij een slachterij en dit is er een van), misschien zie ik teveel dat kan ook, mijn oogkleppen zijn af.
[/quote]

Mijn ogen zijn open! En goed ook, Het spijt me zeer, maar dit soort idioterie zit niemand op te wachten..... Het is keurig geregeld in de Nederlandse slachthuizen. Paarden worden er netjes behandeld en het is in een mum van tijd gepiept. Ik kan vertellen dat het eerste paard dat ik wegbracht dik 15 jaar geleden is en in die tijd is een hoop veranderd, ten goede........ de oude ideeen bestaan allang niet meer. Een slachthuis is voor een paard niks anders dan bijvoorbeeld een vreemde manege tijdens een wedstrijd......... misschien moet je wat vaker mee gaan, of een slachthuis vragen of je eens kan kijken hoe het nou gaat Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:25

cissie"]
[quote="gijsenkim schreef:

[/quote]

Mijn 1e paard was altijd kreupel en op de dag dat hij naar de slacht ging liet ik hem even los in de binnenbak en toen bokte en crostte hij wat af. Net of er niets aan hem mankeerde en hij nog even voor een laatste keer wou rennen. Wij hebben hem bij het slachthuis ingesmeerd met sinaasappel (op zijn neus) net als bij mijn laatste paard en ze liepen zo mee met de slachter. Zo mak als n lammetje. Als de tijd komt dat ik mijn oudje van ruim 31 zou moeten laten gaan dan kies ik denk ik (afhankelijk hoe sterk hij dan nog is) voor een spuitje.

Sterkte met je beslissing en het verwerken.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:41

Ik zou zeggen, verlos hem uit zijn lijden, en doe het snel! deze pony heeft last ervan.
kus
aniek
ps
veeeeeeel sterkte!

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:58

Mijn paardje is 30 december ingeslapen. Ik zelf zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn paard naar de slacht te brengen, ik vind het gewoon onwaardig.. Ik veroordeel helemaal niemand die het wel doet, het is een gevoelskwestie.. Wat ieder voorzich moet bepalen.
et hangt ook van het paard en de situatie af. Voor beide zijn er voor en tegens..
Bij de slacht de rit er naar toe, het eventuele misschieten en bang dat je paard het ruikt..
Bij het inslapen de verhalen kennen dat ze er tegen vechten.. Ik wist van mijn paard dat zij behoorlijk snel reageert op medicijnen.. Ze heeft eerst, een verdovingsprik gehad.. welke heel snel inwerkte, daarna kreeg ze pas de narcoseprik.. zonder te vechten viel ze.. Volgens de veearts valt je paard niet omdat ze zich slap gaan voelen maar omdat ze gewoonweg hun bewustzijn verliezen..
Voor degene die zelf wel eens onder narcose zijn geweest, je voelt je niet wegzakken!
Nadat ze in Narcose was heeft ze de laatste prik gehad.. Ze heeft niet meer bewogen of gesparteld, helemaal niets.
Het is echt heel rustig en vredig gegaan.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:30

Loena schreef:
Mijn paardje is 30 december ingeslapen. Ik zelf zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn paard naar de slacht te brengen, ik vind het gewoon onwaardig.. Ik veroordeel helemaal niemand die het wel doet, het is een gevoelskwestie.. Wat ieder voorzich moet bepalen.

ik denk dat je daar de kern te pakken hebt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:31

gijsenkim"]
[quote="cissie"][quote="gijsenkim schreef:

[/quote]

Mijn ogen zijn open! En goed ook, Het spijt me zeer, maar dit soort idioterie zit niemand op te wachten..... Het is keurig geregeld in de Nederlandse slachthuizen. Paarden worden er netjes behandeld en het is in een mum van tijd gepiept. Ik kan vertellen dat het eerste paard dat ik wegbracht dik 15 jaar geleden is en in die tijd is een hoop veranderd, ten goede........ de oude ideeen bestaan allang niet meer. Een slachthuis is voor een paard niks anders dan bijvoorbeeld een vreemde manege tijdens een wedstrijd......... misschien moet je wat vaker mee gaan, of een slachthuis vragen of je eens kan kijken hoe het nou gaat Knipoog
[/quote]

Idioterie???....... omdat iemand een andere mening heeft dan de jij? nou vriendelijk bedankt zeg.

Het moge duidelijk zijn jouw mening niet de mijne is en andersom dus ook niet, er is veel verandert de afgelopen jaren dat is alom bekent lijkt mij, ik vind ook niet dat het er niet netjes aan toe gaat of wat dan ook, daar heb ik het niet over, maar ik ben van mening dat een paard het wel degelijk merkt bij de slachterij (en ook bij in laten slapen), en mijn ervaringen zijn nooit anders geweest, dus ik vind het vreemd dat er dus mensen zijn die het nooit hebben gemerkt of gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:38

Idioterie niet omdat jij een andere mening hebt als ik maar omdat jij vind dat ik mijn ogen niet open hou........ Ik weet wat ik zie, ik weet wat ik meemaak en dan is het op zn minst onaangenaam als ik te lezen krijg dat ik mijn ogen open moet houden....... Ik zeg zulke dingen ook niet tegen jou omdat jij er anders over denkt dan ik!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:40

Ik heb niet alles gelezen, maar wil er toch iets over zeggen.

Op 13 oktober jl. heb ik mijn lieve Toon in laten slapen wegens o.a. zeer ernstige arthrose. Vanwege medicijngebruik mocht hij niet meer naar de slager, wat ik in eerste instantie wilde vanwege al die verhalen over dat vechten bij het in laten slapen.

Het goed in laten slapen van je dier staat of valt met je dierenarts. Mijn dierenarts heeft mij van te voren verzekerd dat er geen gevecht zou plaatsvinden.

Toon kreeg eerst een sedering (sufmakertje), toen nog eentje. Vervolgens een narcosemiddel waardoor hij ging liggen. Hij lag uitgebreid te snurken. Uiteindelijk nog een narcosemiddel (overdosis), waardoor hij overleed. Niks geen gespartel, niks geen paniek, niks geen stress.

Een mooi en waardig afscheid van een mooi en geweldig paard. Zou het zo weer doen.

Dat een paard voelt dat er met jou iets aan de hand is is logisch, maar ik liep al weken te janken, dus daarin was voor hem geen verschil tussen maandag of dinsdag...

Wel is het belangrijk dat je paard snel opgehaald kan worden, dat hij op een rustige, droge plek uit zicht kan liggen. Kan dat niet bij jou op stal, dan kun je eventueel nog kiezen om hem in te laten slapen in een kliniek.

Slachten gaat razendsnel en als je paard zonder stress op de trailer gaat, is dit ook een goede optie.

Heel veel sterkte, wil je meer weten, pb me dan gerust!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:54

Ik wil je alleen heel vee moed wensen ... denk niet dat deze discutie echt helpt nu voor je, want welke keuze je ook maakt, het is een persoonlijke voorkeur, het paard kan niet zeggen wat hij wil. Volg je hart en kies wat je zelf denkt dat je paardje het minst moeite mee zal hebben. Sterkte!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:00

Ik heb ze gezien waarbij het kalmeringsmiddel niet leek te helpen, zwalkend op de benen en maar proberen te blijven staan...je begint dan zo twijfelen of je wel de juiste beslissing hebt genomen..

En eentje die overleden was maar stuipen bleef houden, kan je vertellen dat dat alles behalve prettig als de DA je vertelt dat hij is overleden en toch incidenteel zie je de borstkast op en neer gaan.... En dit laatste 2 jaar geleden ook meegemaakt met mijn kat...Zijn hartje klopte niet meer en toch kwam er af en toe een geluidje met een soort adem happen/uitblazen. De DA heeft wel uitgelegd hoe dat komt, heb het "gehoord" zonder te luisteren, zal er eens naar informeren.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:08

draumpje schreef:
paard onder narcose brengen voor een operatie of inslapen is idd appels met peren vergelijken
als een paard narcotica krijgt om geopereert te worden zal dit vaak zijn zonder dat de eigenaar erbij is(eigenaar is juist een stressfactor bij inslapen) (bij een grotere operatie in kliniek)
bij een kleiner iets wat er moet gebeurenis de eigenaar er wel bij maar zal zelf vrij rustig zijn omdat er niets ernstigs aan de hand is .

Sorry, hier ben ik het dus niet mee eens! Waarom is dat appels met peren vergelijken Verward ! De spuit om hem voor te bereiden op een operatie/in laten slapen, is uiteindelijk hetzelfde !!
Er wordt hier gezegd dat het zo erg is als je paard (voordat het dan uiteindelijk het dodelijke spuitje krijgt) onder narcose gebracht wordt, dat ze zich zo weren.
Ik ben er vorig jaar vanaf het begin tot (letterlijk) het einde bij geweest, toen mijn Haflinger geopereerd werd.
Voordat hij op de operatie tafel belande, werd hij al onder zeil gebracht, waar ik ook bij was. Dit ging op een hele rustige manier; hij keek me aan en gleed toen tussen de 2 deuren naar beneden, absoluut zonder zich te verzetten! Helaas was deze blik voor mij, ook z´n laatste, 5 min. na het begin van de operatie, was het 100 % zeker dat het uitzichtsloos was en hebben we hem meteen laten inslapen Scheve mond ...