Hele lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:27

xLeoniee schreef:
Bij de haflingers wordt behang niet meegerekend in de beoordeling hoor..

Dit was mijne met sprietpuntjes. Zoooo lelijk vond ik dat..

[ [url=m/AoE3hN.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier de puntjes eraf geknipt

[ [url=m/r1GYTM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder staat ze gewoon met losse manen in t land en alleen met rijden vlecht ik het

Inderdaad, die sprietpuntjes, walgelijk en slonzig :D die daaronder is 10x beter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:01

Gillbo schreef:
Maar ja bij Extreem is er natuurlijk altijd iets wat buiten normaal valt dus dan kan je alles wel opnoemen.
Extreem lang/kort, extreem dik/dun, extreem lang buiten/lang binnen enz....
En ja bij de meeste extreme dingen kan je het dierenwelzijn in twijfel trekken dus hoeveel topics wil je openen over extreme

Bij die van mij zijn dan wel weer extreem dik vind ik dan weer was ook een reden voor mij om lang te laten groeien. :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:07

Dit was het punt waarop ik besloot te gaan knippen:
Afbeelding

En toen naar dit geknipt, dus nu hangt het weer over de hals. Hij draagt het in de zomer overigens wel in vlechten wegens de warmte en het feit dat ie lang in wintervacht bleef:
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:15

Anoniem schreef:
8nnemiek schreef:
Al het haar is dood hoor ;)
Maar ik heb bij mijn tinker die 'dooie' sprieten wel eens geknipt omdat ik hoorde dat het dan dikker en langer terug zou groeien.. Nou, hij heeft maanden voor joker gelopen en het is nooit meer zo lang geworden -O- Die sprieten zorgen er juist voor dat het er natuurlijk uit ziet. Net als ons eigen haar, dat laten we zelfs in laagjes knippen zodat het er natuurlijk uit ziet.

Nou dan heb ik het nu speciaal voor jou veranderd hoor ;).

Ik vind zelf die sprietjes onderaan het idee geven alsof er meer op de lengte gefocust wordt dan op hoe mooi het er uit ziet. Alsof lange sprieten belangrijker zijn dan een mooie maar kortere bos. Zal wel aan mij liggen dan.

Lange manen kan ik echt wel waarderen. Maar alleen als het er goed verzorgd uitziet zonder det de onderste helft bij elkaar 5 haren zijn. Anders kan het er beter af.

Maar HOE zorg je er dan voor dat het niet zo'n gekunsteld stukje (afgrijselijke) recht toe recht aan dressuurmanen wordt.

Hoe je ook knipt het is niet natuurlijk, je ziet dus echt wel dat geknipt is.
Dat is wat de meeste mensen dus zo lelijk vinden en het dus lang laten incl sprietjes.

Nies_

Re: Hele lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:23

Je zou er natuurlijk ook nog voor kunnen kiezen om alleen de echt dunne sprieten te knippen, dan wordt het minder recht. Of door te snijden, maar dat is wel even oefenen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:33

xLeoniee schreef:
Bij de haflingers wordt behang niet meegerekend in de beoordeling hoor..

Dit was mijne met sprietpuntjes. Zoooo lelijk vond ik dat..

[ [url=m/AoE3hN.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier de puntjes eraf geknipt

[ [url=m/r1GYTM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder staat ze gewoon met losse manen in t land en alleen met rijden vlecht ik het

Dit is inderdaad wat ik ook bedoelde, en bij mijn tinker heb ik toen ook de sprieten geknipt.. Maar ik vind zelf de tweede foto vreselijk onnatuurlijk ogen en ik baalde er achteraf ook echt van dat ik mijn tinker zo geknipt had :+
Ik vind de eerste foto dus veel mooier, veel natuurlijker :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:01

Die dunne sprietjes maken het nu eenmaal natuurlijk. Dus je zou het met een mesje natuurlijker kunnen laten ogen maar dan hou je weer wat dunne sprieten over. Persoonlijk zie ik dan liever wat dunne sprieten dan een poging tot recht geknipte lange manen.
Maar wat is belangrijker dat het mooi is of fijn voor paard/praktisch?

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:06

De ongepoetste versie....
Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:15

Kabayo schreef:
Ik zie deze net op facebook. Hoe toepasselijk
[ [url=m/rwppRU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waaauww die manen :d

De voorpluk had ik zelf wel ingekort tot zn neus, dat is lang zat anders eet ie het op.

Maar die manen!!! Als mijn pony zulke manen had kunnen krijgen, had ik er voor gezorgd <3

Maar die achterlijk lange voorpluk lijkt me inderdaad niet handig. mishandeling vind ik ver gaan, maar als ze elke keer hun pluk opeten is niet handig. Dan moet je hem op gaan binden, kan opzich wel, maar dan heb je weer de voordelen van die voorpluk niet (geen vliegen in de ogen).

Overigens vind ik juist paarden zonder haar zielig, de rassen en kleuren die gefokt worden ondanks dat men weet dat geen haar een 'side effect' kan zijn. Die haren zitten er met een reden.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:55

Ik vind lange manen echt geweldig maar het paard moet er geen last van hebben...
mijn eigen haflinger heeft redelijk lange manen maar vind het zelf ook fijn als ik ze in vlechten doe Afbeelding
Zodra ik zie dat ze er last van heeft gaan ze een stukje korter!
En ja ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben

Skythelimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:58

Afbeelding
Van mij heeft redelijke lange manen, en het zit eigenlijk altijd in de vlechten. Eerste stuk moet met een hengstenvlecht anders eet hij zijn manen op. Ik vind het zelf erg mooi maar het is zeker niet altijd handig vooral met rijden niet. Je raakt in de knoop of alles waait in je gezicht. Maar om het af te knippen dat durf ik niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:13

Nies, als de manen er zo uit kunnen zien met uitdunnen, dan is daar niets mis mee en wel zo fijn voor je paard. Ziet er netjes uit :j

Ik snij ook liever dan dat ik knip, ziet het er toch nog net wat natuurlijker uit.

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:34

Ik vind van die lange manen echt prachtig zolang het er verzorgd uit ziet. Mijn fjord heeft ook redelijk lange manen, maar omdat ze zomereczeem heeft schuurt ze 's zomers altijd wel een deel eraf. Dan knip ik wel af, want anders zijn het echt van die half lange en half korte manen en dat ziet er ook niet uit. Het groeit dan wel weer heel snel aan. Mijn quarter heeft daarentegen echt hele dunne en springerige manen. Van haar manen knip ik alleen soms de puntjes af, maar het groeit heel langzaam.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:36

Eclair heeft niet hele lange manen, maar dat zou ik wel willen. Zeker een lange voorpluk! Hij heeft heel veel last van vliegen bij zijn ogen en dat zou meer en deels zijn opgelost met een lange voorpluk!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:03

Ik ben als lang-manen-bezittend-paard eigenaar, soms best wel in twee-strijd over de manen. Ze zitten inderdaad altijd in vlechten, want los is geen doen voor mij of het paard zelf. Het zit zo in de knoop, en als ze tijdens het rijden los zitten, dan word ik gewurgt. Afknippen heb ik 1x gedaan, toen ook heel lang los en dat beviel goed, maar het leek werkelijk nergens naar. Een sportcoupe durf ik weer niet aan, vooral omdat ze nu eenmaal een mooi bos namen heeft.

Vandaan ze weer moeten wassen en vlechten. Je hebt ze nooit los omdat dit nu eenmaal niet wil. Soms denk ik eraan het eraf te halen, maar ben bang voor het resultaat. Ik denk dat meerdere mensen dat probleem hebben..... je moet het maar durven.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:29

GabberGill schreef:
[ [url=m/WkUJ8j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Fries hanenkam
[ [url=m/3argcc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog nooit eerder gezien, een fries met zulke manen.
Maar wel mooi!

MarilynX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:13

Lange manen zijn helemaal niet vervelend voor het paard. Bij erg lange manen vlecht je het in neem ik aan en zit het uit de weg. Een lange voorpluk heeft juist een heel groot voordeel, het houd de vliegen weg bij de ogen, een vliegenmasker ( vooral die dingen die heel het hoofd bedekken ) lijkt mij minder fijn voor een paard. Dus lange manen of korte manen, het heeft alle bij voordelen en nadelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:27

MarilynX schreef:
Lange manen zijn helemaal niet vervelend voor het paard. Bij erg lange manen vlecht je het in neem ik aan en zit het uit de weg. Een lange voorpluk heeft juist een heel groot voordeel, het houd de vliegen weg bij de ogen, een vliegenmasker ( vooral die dingen die heel het hoofd bedekken ) lijkt mij minder fijn voor een paard. Dus lange manen of korte manen, het heeft alle bij voordelen en nadelen.

Een zeer lange voorpluk (voorbij de neus) zit in een vlecht omdat het paard het anders opeet of in een extremer geval zelfs op kan gaan staan. Dat doet dus niets tegen de vliegen. We hebben het niet over wat langer haar, maar heel lang haar. Ingevlochten manen beschermen ook minder tegen de vliegen, maar dat argument is mínder sterk gezien zowel de sportcoupé als de zeer lange manen daar last van hebben. Alleen de halslengte manen beschermen daarvoor zo veel mogelijk.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:43

Ja heeeeeel vervelend om eens in de 2 weken een vlecht in de manen te doen 8)7

en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zijn manen van 1.25 meter af te knippen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:46

Het gaat niet om of het voor jou vervelend is, maar of het voor je paard vervelend is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:47

De manen van je paard opmeten... Dat bedoelen mensen dus met dat het alleen om de lengte gaat ipv om het mooie :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:59

Ik wil me verder niet moeien in de discussie lang of kort, maar ik zag reacties hierboven over hoe je de manen kort kunt houden zonder de 'afgesneden' coupe te krijgen en daar kan ik wel helpen:
Wij gebruiken van die uitdunkammetjes voor honden (met zo snijtandjes). Om uit te dunnen, maar als je op het punt dat je het langste wilt houden, de manen hiermee schuin 'doorkamt' snijdt hij het laatste stuk af. Zo kort ik die van mijn paard in en ik vind het altijd heel natuurlijk blijven uitzien.

Afbeelding

*ik ben ook weer weg :+ *

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:38

Wat zou er voor een paard vervelend moeten zijn om af een toe een vlecht te krijgen?
Als ik mijn paard moet geloven, is dat gefriemel nog lekker ook want hij staat er nog heerlijk bij te zoesen ook

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:40

Nies_ schreef:
De manen van je paard opmeten... Dat bedoelen mensen dus met dat het alleen om de lengte gaat ipv om het mooie :D

Het gaat mij zeker niet om de lengte, dat is per toeval van de week opgemeten. Gelukkig is die van mij gezegd met een stel mooie lange manen, welke gelukkig niet zo zwaar zijn dat hij er van gaat schuren, zijn kap gaat hangen of het vreselijk vind. Hij weet niet beter.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 01:54

Ik kwam onlangs een super coole IJslander tegen. Zijn gewone manen waren niet heel lang, gewoon 'IJslands', beetje pluizig en vliegt naar overal. Zijn voorpluk vond ik echt zielig. Voorbij zijn neus, super veel haar. Ook pluizig zodat het beest ook oogkleppen van 5cm wijd had. Dan vind ik het dus niet meer kunnen. Dat paard zal je nooit komen zeggen "zeg zet hier eens de schaar in!" maar dan hoor je toch gewoon in te zien dat het zeker geen schade zou aanrichten voor het welzijn van het dier als je de boel netjes uitdundt en een beetje inkort. Mijn mening? Lang is even goed als kort maar superlang of extreem zware coupes zijn waarschijnlijk al sneller een last dan een deugd voor je viervoeter.