Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 03:07

Mijne van 27 ook, al heeft die ook heel graag een stalletje.

IJs poepen? Nee joh. Ik heb me serieus een keer afgevraagd hoe het zo snel kan bevriezen als het met lichaamstemperatuur uit een paard komt. Maar er zit natuurlijk veel water in. Dat bedacht ik mij later :o

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 07:57

Monique1963 schreef:
Heb niet alles gelezen maar toen ik nog in NL woonde hadden we een stuk grond van 2400m2 waarvan 2000m voor een paard, shet en 7 geitjes (nee geen wolf erbij, wel honden). Was op de Utrechtse Heuvelrug dus zanderig. We hadden het stuk in 2 gedeeld en met wisselen, konden we het goed netjes houden. Ik reed zelfs ook er nog in. Alleen het eerste stuk bij het hek werd bagguh, dat hebben we later betegeld.

Uiteraard kregen ze hooi en was het meer bedoeld als uitloop, maar ik heb het nooit als te klein voor ze ervaren, er was ook ruimte genoeg om te knetteren, wat de shet maar al te graag deed.

Tuurlijk is hoe meer ruimte hoe beter, maar ik heb er nooit last van gehad dat het niet kon op 2000m2. Er staan tenslotte ook paarden hun hele leven in een box van 3x3 met af en toe weidegang.

Succes.



1000m2 leefruimte dus. Nou het kan, maar daar is voor mij dan ook wel alles mee gezegd. Dat andere paarden het slechter hebben is een drogreden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:05

Interessant om te lezen hoe iedereen hier anders over denkt. Wij hebben onlangs een huis gekocht en onze zoektocht was een grote woning met minimaal 7500m2 voor 2 grote paarden en 2 pony's. Minder vind ik echt niet paardvriendelijk. Ik heb ze nu op 1,2 ha en in de winter kunnen ze door de kleigrond niet de weide op. Ze zijn dan beperkt tot de track en een afgezet stuk. De track alleen al is zo'n 1750m2 en ik moet er niet aan denken dat er niet meer grond is.

Uiteindelijk heeft de door ons aangekochte woning bijna 3 ha en deel daarvan zal hooiland worden.

Hier zijn ze ook veel actiever in de wei dan wanneer ze alleen track en afgezet stuk hebben. Ze spelen, kwallen en zijn heel de dag in touw. Terwijl ze in de winter van Slowfeeder naar Slowfeeder lopen. Ik heb ze voorheen op kleinere stukken gehad maar ze zijn nu zoveel blijer. Ik ben blij dat we naar een nog betere situatie met ze gaan. De groep bestaat uit alleen maar ruinen wellicht dat dit nog iets verschilt met merries.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:10

superpony schreef:
Er zijn mensen die een gps hebben gebruikt en paarden op een gewone wei bewogen structureel minder dan op een pp.

Daarom heb ik ook geen gewone wei maar een track op de wei. Blijft staan dat ze op een dergelijke ruimte véél meer bewegen dan op een track (van in totaal nog geen 200m lang) in een paddock.

Dus ja: helemaal vóór een PP. Maar nee: voor mij nog steeds niet als dat enkel op een stukje van 2000m2 is als enige leefruimte.

Hobbyhorse

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:31

Leuke ideëen komen hier voorbij wat een fijne plek je kan maken op weinig ruimte :)
Hoe doen jullie dat met de mestafvoer vraag ik me af? Wat voor oplossing moet je hebben?

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:34

Hobbyhorse schreef:
Leuke ideëen komen hier voorbij wat een fijne plek je kan maken op weinig ruimte :)
Hoe doen jullie dat met de mestafvoer vraag ik me af? Wat voor oplossing moet je hebben?

Ik heb een (overdekte) aanhanger waar ik het in schep. Mesthoop heb ik even gehad maar was te klein om voldoende nut te hebben.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:06

Het gaat denk ik in mijn geval vooral om het woord paard onvriendelijk. Die van ons hebben het gewoon heerlijk zo. En zoals ik al eerder zei, komen ze net van 4ha waar ook beschutting was, dus niet eens een recht toe recht aan wei.

Ik snap ook niet dat mensen pleiten voor een wei van bijv 2ha, maar hun paard wel eind van de middag op een stal zetten van 3x3 tot de volgende dag. Leuk dat ze hun benen konden strekken, maar de rest van de tijd helemaal niet.

Je moet zand ook gewoon helemaal niet vergelijken met gras, zeker niet in Nederland. Wil je je paarden hele jaar rond 24/7 op gras, moet je inderdaad veel meer hebben.
Maar wij willen weinig gras en hele jaar rond 24/7 buiten, dus kiezen voor zand en steen.

Bij ons staat een container die geleegd wordt via de eigenaar. Gaat een aantal weken mest in voor 4 paarden. Wel met een zeil eroverheen.

Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:10

superpony schreef:
Ik snap ook niet dat mensen pleiten voor een wei van bijv 2ha, maar hun paard wel eind van de middag op een stal zetten van 3x3 tot de volgende dag. Leuk dat ze hun benen konden strekken, maar de rest van de tijd helemaal niet.

Zulke paarden hebben ook meer nood aan de benen strekken.

Paardonvriendelijk, ja hoor. Laten we die d'r weer eens in gooien. Die van mij urenlang in een groot weiland, dat is nou pas paardonvriendelijk ja.

Mestafvoer... ik heb nog niet eens een kruiwagen mest per dag. Ging/gaat naar mensen met moestuintjes en als ik het daar niet kwijt kan naar de boer om de hoek. Die gooit 't op z'n maisakker.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:13

Ik heb een vaste mestplek laten maken d.m.v. betonwanden. Ideaal, eens in de zoveel tijd komt de loonwerker deze legen kost dan een paar tientjes. Is ongeveer een 12m3

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:16

Het probleem is denk ik dat heel veel dingen ingebakken zijn. Wij hadden heel vroeger de pony's op stand en die gingen in de zomer zo 24/7 de wei op. Daarna weer hele winter op stand.
Maar het zit er nog steeds in dat mensen het zelf fijn vinden dat hun paard weer de wei op kan. Net als zoveel andere zaken.

Dat je een ruimte dusdanig kan indelen dat het veel dichterbij de natuur van het paard komt, snappen mensen nog niet.
Paarden moeten buiten rennen, want dan zijn ze braver ofzo?

Maar de weides mogen niet stukgelopen worden..........

Ik zette een paard buiten op een loodzware paddock die een blessure had. Die ging vreselijk tekeer op een piepkleine zware paddock. Stond ook alleen natuurlijk.
Als ik haar buiten zette, ging ik eerst 10minuten wandelen en zette die van ons op een paddock ernaast. Dan was ze super rustig.

Nederland is niet ingericht voor het aantal paarden dat we hebben, dus er kunnen er maar weinig echt goed staan. En dan nog, is de ondergrond en het klimaat een probleem vaak.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:30

Ja, mijn paarden moeten buiten rennen ja. Dat ze dat lekker doen als ik er niet op zit. Die gekke fratsen die mijn jonge paard uithaalt moeten er blijkbaar uit. Zou voor dát paard niet eerlijk zijn om hem op een 'grote' paddock te zetten en dan te verwachten dat hij dan braaf zou blijven. Mijn andere paard is veel rustiger van aard. Die vind eens echt uitrazen in het bos onder het zadel ook wel genoeg. Maar dat is dus per paard wel verschillend.
En je haalt het steeds aan: ze staan hier NIET op stal 's nachts en ik haal ze ook NIET naar binnen als ze rennen om mijn wei te sparen.

Die onderzoeken van de beweging in een PP zullen wel gedaan zijn op een grote pp? Dan kan ik er mij namelijk heel goed iets bij voorstellen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:35

Wij zijn momenteel bezig om een stuk van ruim 2000m2 te kunnen kopen. Ik weet niet precies hoe groot het stuk is. Ik denk wel tegen de 2500m2. Als dat door gaat, dan wil ik graag een track rondom. En in het midden crosshindernissen met een poel. Die dan ook onderdeel moet worden van het crossgedeelte.
Maar dat zijn vooralsnog gewoon plannen. Of het ook daadwerkelijk gaat lukken is een tweede.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:02

pol013 schreef:
Ja, mijn paarden moeten buiten rennen ja. Dat ze dat lekker doen als ik er niet op zit. Die gekke fratsen die mijn jonge paard uithaalt moeten er blijkbaar uit. Zou voor dát paard niet eerlijk zijn om hem op een 'grote' paddock te zetten en dan te verwachten dat hij dan braaf zou blijven. Mijn andere paard is veel rustiger van aard. Die vind eens echt uitrazen in het bos onder het zadel ook wel genoeg. Maar dat is dus per paard wel verschillend.
En je haalt het steeds aan: ze staan hier NIET op stal 's nachts en ik haal ze ook NIET naar binnen als ze rennen om mijn wei te sparen.

Die onderzoeken van de beweging in een PP zullen wel gedaan zijn op een grote pp? Dan kan ik er mij namelijk heel goed iets bij voorstellen.


Het gaat ook niet om 1 persoon. Het is super dat jij het zo doet en kan doen. Maar ik kom op veel stallen en bij mensen thuis. Als het prachtig weer is, staan paarden al binnen, want het personeel moet naar huis. En het gros van de mensen zegt; Die van ons komen wel buiten hoor.......Ja, 2-8 uurtjes gemiddeld.

Op 2000m2 kunnen ze echt heel goed rennen en gek doen.

Maar rennen en gek doen is niet per se de enige manier om energie kwijt te raken. Daarom ook mijn vb. Een paard dat wel uit stal komt, wordt al rustiger na een tijdje wandelen.

Als ik in het bos rij, is het ook wel vaak gewoon alleen maar stappen en dat is prima. Stappen is echt heel erg goed.

Bij een pp gaat het om beweging, afwisseling en contact met andere paarden. De grootte is leuk, maar daar hoeft het niet vanaf te hangen. In Soest gaan ze er ook een best aantal paarden op zetten, dus moet hij logischer wijze ook groot zijn.

Ik vul een ibc vat weleens niet met hooi, zodat ze verder moeten zoeken. Ik kijk waar ze vaker eten en wissel dat af. Maar in de uren dat wij er zijn, lopen ze echt veel heen en weer en staan niet uren op 1 plek te eten.
Wij hebben nog een weitje die open kan en daar komen ze zelf weer vanaf na wat eten en daar staat het niet heel kort dat er niks meer is.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:11

superpony, fijn dat dit voor jouw paarden werkt maar voor die van mij niet. Dan kan ik het toch voor mijn paarden niet paardvriendelijk vinden? Als ze weinig te doen hebben komt Shire niet van zijn plek waardoor hij last krijgt van allerlei kwaaltjes.

Ondanks het natte weer hebben ze bij mij nu nog de volle 1,2 ha en ja als er 1 een sprintje trekt dan vliegen soms de pollen om de oren maar een lol dat ie heeft. Dan wil ik best die paar graspollen missen hoor :)
Mijn track van 1750 m2 wordt minimaal 2 keer per dag helemaal afgeraced. KWPNer voorop op de voet gevolgd door Shire en de rest. Lijkt mij minder leuk voor ze als ze iedere 30 meter een bocht hebben. Bij mij hebben zij 90 m. aan 1 stuk.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:37

Het gaat er dus om dat mensen zeggen HET IS paardonvriendelijk, wat gewoon geen feit is, als je situaties niet hebt bekeken.

Selka, die van ons staan dus niet stil, zoals ik al heb uitgelegd.

Voorheen op een vierkante paddock met 2 hooibakken aten ze inderdaad eentje leeg en daarna de andere. Dat was voor ons nog steeds beter dan alle andere stallingen hier waar paarden opgesloten staan, maar goed.....

Nu hebben ze dus variatie en zien we ze continu in beweging. En wat ik belangrijk vind, is dat er meerdere beschutte plekken zijn, verhard stuk, meerdere plekken eten en voor drinken ( wat niet kan bevriezen )

Ze hebben op een natuurweide gestaan van 4 ha waar ze helemaal niet bewogen. Andere paarden ook erg weinig zien rennen en gek doen. Wel gingen ze achteruit qua gezondheid, dus wij hebben ze daar vanaf gehaald.

Hoe er gevoerd wordt is ook belangrijk. Ik rij vaak langs een stal waar ong 3 ha opgedeeld is in vakken voor gemiddeld 2 paarden per vak. Die krijgen daar zo slecht te eten ( ruwvoer ), dat die enkele uurtjes wei de paarden alleen maar staan te eten. Ze rennen vaak alleen na het buiten zetten even.

Als je paard zo staat, krijgt hij dus niet veel beweging en dat is toch wat meer standaard is in Nederland dan al het andere.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:50

Dat heb ik inderdaad gelezen mijn opmerking was ook gericht op mijn paarden. Die van mij loopt op een klein stuk alleen van voerbak naar waterbak.

Wat voor variatie hebben jullie wat ze in beweging brengt? Vind ik interessant voor het nieuwe huis. Ik wil namelijk wel het PP idee behouden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:53

Ik merk zelfs op die 6000m2 dat ze vaste routes hebben. Een heel looppad maken ze.
En op de 2000m2 ook een heel looppad naar de weide van de buurman :') En ook ALTIJD over het pad.
Het zou mij dan ook tof lijken om een soort PP of iets dergelijks te maken zodra we zelf iets over die grond te vertellen hebben. Tot die tijd gewoon fantaseren over de indeling.

Ik zou graag een heuvel, poel, boomstammen ed willen. En een verhard stuk, wat mij heel belangrijk lijkt. Voor natte periodes. De inloopstal wil ik ook gewoon houden. Ze maken er niet vaak gebruik van. Maar daar hangen ook likstenen ed. En soms hang ik daar hooinetten in. Tzt kan die inloopstal ook mooier worden gemaakt met - als het moet - een strobed ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:55

Wij geven vooral in de winter af en toe wilgentakken en hebben een bal in de paddock liggen.
Daar spelen ze regelmatig even mee en verder gewoon met elkaar. :)

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:54

Selka schreef:
Dat heb ik inderdaad gelezen mijn opmerking was ook gericht op mijn paarden. Die van mij loopt op een klein stuk alleen van voerbak naar waterbak.

Wat voor variatie hebben jullie wat ze in beweging brengt? Vind ik interessant voor het nieuwe huis. Ik wil namelijk wel het PP idee behouden.


We hebben 2 stallen open staan. Daar is water en liggen zoutblokken.
Dan stuk bestraat met hooi huisje dat er al stond. Daar voeren we een wisselende hoeveelheid hooi en stro. Op bestraatte is ook een waterbak die niet kan bevriezen.
Naast betraatte staan wat bomen en lopen ze ook tussendoor.
Dan een stuk smaller zand met een heuveltje. Er ligt nu een houten balk, dus lopen ze daardoor een soort heuveltje, maar ga dat misschien anders liggen. Dan weer een boom waar hooi onder staat. Die bak verplaatsen we. Ook zodat er geen drek ontstaat.
Dan de grote paddock zand die kurkdroog is. Achterin weer een bak hooi die we meestal wel gevuld houden.
Dan een stukje wei die we open en dicht kunnen maken en vrij veel groen staat.
Hoe het hout nu ligt geeft een route aan, maar wil daar nog wat mee spelen. Zie nu goed wat droog blijft of nat wordt en wat hun voorkeur heeft.

Als ik zie dat er vooraan veel gemest is, geef ik daar minder hooi en achterin meer. Andersom net zo.

Onze rijbak is apart.

Wij verplaatsen de hooibakken zodat het geen drek wordt van het staan rondom en om ze dus anders te laten lopen ook. Ik hou ietsjes rekening met het weer daarmee.

Een droom is een kruidentuintje op een stukje naas het bestraatte en dus de balken nog anders plaatsen. Ook ben ik nog zoekende naar wilgentakken.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:57

KoudbloedKim schreef:
Wij geven vooral in de winter af en toe wilgentakken en hebben een bal in de paddock liggen.
Daar spelen ze regelmatig even mee en verder gewoon met elkaar. :)


Ja, wilgentakken wil ik ook weer, maar nog niks gevonden. Had op vorig adres een boomstammetje, waarvan ze de hele schors hadden opgegeten.

Wij hebben ook een jolly bal en zie ze daar echt nooit mee spelen. Was van onze jonge hengst die er druk mee was. Zag hem op vorig adres wel verplaatst en dacht dat honden dat deden, maar hier geen honden en wordt toch verplaatst. Deze 4 spelen echt niet zo gek, dus zou wel willen weten wie wat ermee doet, maar nog niet kunnen betrappen.
* ben eigenlijk bang, dat ze er gewoon lomp tegenaan lopen en ding steeds wegrolt, maar ik heb stille hoop *

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:59

Erg leuk om te lezen allemaal! Wij hebben sinds zaterdag een prachtig stuk grond van 4000m2 beschikbaar. Hier staan 2 ruime inloopstallen op en een opslag schuurtje. De komende tijd gaan we gedeeltes afzetten zodat we een bak hebben en twee of drie weilandjes en paddock. Helaas alleen geen stromend water en elektriciteit daar dus sommige dingen wordt behelpen. Ik ga ook foto's maken van de vorderingen. Dan de eerste week van november de paarden verhuizen.

Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:03

Selka schreef:
superpony, fijn dat dit voor jouw paarden werkt maar voor die van mij niet. Dan kan ik het toch voor mijn paarden niet paardvriendelijk vinden? Als ze weinig te doen hebben komt Shire niet van zijn plek waardoor hij last krijgt van allerlei kwaaltjes.

Waarom zorg je er dan niet voor dat er meer te doen is?

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:04

Ik zou ook echt graag meer grond hebben, aan de andere kant zou me dat hier niet veel verschil maken.

Heb ze op 11 hectare gehad (2ha per paard zeg maar) en ze zijn nu echt gelukkiger dan toen ze daar stonden. Ze zouden nu niet vaker op het gras kunnen als ik meer grond zou hebben door de grond die hier gewoon echt spons word dus dat zou niet uit maken.
Rennen doen ze zo eens in de maand een paar rondjes door de wei, verder een drafje als ze er in mogen. Ze lopen in de paddock ook relatief wel wat, er zijn achter regelmatig wandelaars en dergelijke waar ze zich mee willen bemoeien en vanaf het hooi is dat zeker 80 meter lopen :+

Het kan altijd beter, en daar werk ik ook aan, maar mijn 2 dames voelen zich ook prima op hun 1000 vierkante meter paddock en losse wei.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:27

Koper, omdat ik daar bewust ben weggegaan en nu 1,2 ha heb waar ze wel druk in de weer zijn en voorjaar '18 naar nog groter kan :) anders had ik daar oplossingen moeten zoeken maar nu is het al opgelost.

Klinkt interessant wat jullie aanbieden. Ik wil erg graag houtwallen of heggen van wilg. Sowieso moet ik op zoek naar Wilg. Kan het hier bij de milieustraat kopen maar dat staat mij tegen. Verdienen zij er mooi 2x aan..

Wat voor soort hout gebruik jij superpony op en langs de track? Kruidentuin wil ik ook! Stuk uit de bit bewaart voor tips. Wil ik tegelijk met mijn moestuin in het voorjaar gaan inzaaien.

Anoniem

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:28

Je kunt ze ook zelf planten. :j