Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Varekaj schreef:Maak van die 4 uurtjes buiten 6 à 8u en je komt ook al een eind hoor. In de zomer is meer buiten makkelijker haalbaar dan in de winter, dat weten we allemaal.
Voor een sportpaard is weidegang of naar buiten even belangrijk als voor enig welk ander paard. Het geeft hen bezigheid (rondkijken), beweging (soepele spieren en veel minder last van stijfheid) en vaak zijn ze ook een tikje nuchterder op wedstrijd. Zeker als je er regelmatig mee op buitenrit gaat. Daar zien ze even goed allerhande vreemde dingen, traktor, auto's, paraplu etc... wat je op buitenwedstrijd ook kan tegenkomen.
Vaak wassen is niet zo goed voor de huid. Laat gewoon die mestvlek zitten en was het dan een weekje later. In mijn ogen mag een jury je daar niet keihard op afstraffen en zeker niet als je een schimmel hebt. Dat je paard niet netjes gevlochten is, niet geborsteld, brokkelhoeven, een dikke stoflaag, stro/strontklitten in de staart, dat hoort niet. Maar een schimmel met een mestplek? Kom zeg. Beetje redelijke jury kijkt zich daar niet scheel op. Die 7 op verzorging zal misschien een 6 worden, maar geen 4.
Indestal schreef:De oplossing is elke week 3 pakken vlas erin dan kan hij diep staan en de drollen zullen onder de vlas komen te liggen...mooi schoon paard...
Gelukkig geen schimmel met dunne mest...dat is pas een ramp
Varekaj schreef:Ik krijg witte voetjes weer prima wit door ze met zwitsal te wassen trouwens
Mijn sportpaard is bruin, ik heb hooguit last van flink stof in zijn vacht. Het is een gigantische smeerlap in de stal, maar hij gaat er nooit in liggen. Zo kieskeurig is meneer dan wel
Indestal schreef:TS, vaak leer je van de mensen op stal en doet iedereen wat anderen ook doen...wijk je af, krijg je commentaar.
Ik snap dat als iedereen het normaal vind om zijn paard 20 uur per etmaal op stal te parkeren op een stal, jij dat ook zo doet...en dan ineens leer je dat het eigenlijk heel anders zou moeten zijn.
Zo dacht ik vroeger dat paarden ijzers moesten hebben, iedereen op stal had ijzers dus de mijne ook....totdat iemand mij vroeg waarom en uitlegde waarom ijzers belangrijk zijn..
Net zo als dat men denkt dat 2 uur buiten niemaal is en dat paarden dan hun beweging hebben gehad...of dat het ene uurtje rijden de beweging is die genoeg is.
Ondertussen allerlei beenproblemen, omdat paard te wei ig beweegt...botten harden door belasting..bv..spieren zijn functioneel...geen belasting dan ook geen sterke spier. Dat ene uurtje trainen valt weg bij 20 uur stilstaan...
Ella_ schreef:pol1 schreef:Ik wil geen olie op t vuur gooien maar toch: vanwaar deze ommekeer in 1x??
Begrijp me goed ik zou het al positief vinden als je van 4 naar 6 uur ging..
Dankje voor je reactie. Dankzij jullie heb ik ingezien dat mijn paard we iets wil vertellen. En dat is dat hij graag wat meer buiten is
Ella_ schreef:Oke, laten we even terug on topic gaan.. en geen discussie voeren over hoelang mijn paard buiten moet of niet..
Hij zal zijn stal altijd vies maken of die nu 2u binnen staat of een hele dag. Nu vraag ik gwn of jullie veel stro gebruiken of gebruiken jullie vlas? Doen jullie de volledige stal vol stro of maar een halve? Gebruiken sommige mss matten in de stal? ...
meggiemeg schreef:Ella_ schreef:Oke, laten we even terug on topic gaan.. en geen discussie voeren over hoelang mijn paard buiten moet of niet..
Hij zal zijn stal altijd vies maken of die nu 2u binnen staat of een hele dag. Nu vraag ik gwn of jullie veel stro gebruiken of gebruiken jullie vlas? Doen jullie de volledige stal vol stro of maar een halve? Gebruiken sommige mss matten in de stal? ...
Welke bedekking je ook gebruikt bij een smeerkees op stal zal niets uitmaken. Als je een paard hebt welke veel door de stal heen loopt zal de mest altijd verspreiden.
Ik heb in de stallen gehakseld koolzaadstro liggen, voor de nacht haal ik altijd de ballen mest er nog een keer uit en dat scheelt een heleboel.
Wellicht zal het bij jouw ruin ook al schelen als er meerdere keren per dag de mest wordt verwijderd.
AmyJamess schreef:Heb echt met verbazing dit topic gelezen.
Ik kan ook niet begrijpen dan iemand zo'n groot drama maakt om het feit dat zijn paard een mest vlek op zn buik heeft. Het is een paard! Nee die blijven niet schoon. Als je op wedstrijd gaat, oke logisch maar om elke keer als je wil rijden je paard spik en span te hebben vind ik wat overdreven.
Mijne kan er ook wat van, borstel de overheen en klaar. Ook al krijg ik niet alles in een keer weg. Paard loopt over dag toch op wei, regenbuitje er overheen en paard is weer schoon![]()
Enige wat je dan zou kunnen doen is 2x per dag de stal uitmesten.
xApple schreef:Ik denk dat als langer naar buiten geen optie is (wat ik echt sneu vind met dit mooie zomerweer.. maar goed) dan moet de stal vaker uitgemest. Waarschijnlijk wordt de stal smorgens gemest door het personeel op stal dus kun jij het smiddags of savonds nog eens doen.
Mijn 2 Shetlanders lopen savonds/snachts in hun stal met uitloop van 14 bij 3 en die ruimte mest ik ook 2x uit per dag anders wordt het te snel vies. Overdag lopen ze in de tuin of de bak.
Edit; ik lees net dat je paarden aan huis staan? Oké dan vind ik het wel echt een slechte zaak dat je ze zo weinig buiten zet.. En als je dat niet wilt kun je evengoed de box 2 of zelfs 3x per dag uitmesten
Indestal schreef:TS als je paarden thuis stan, dan snap ik je topic toch wel minder.
Jij bepaalt hoe schoon je stallen zijn en hoe lang je paard buiten is..
Onbegrijpelijk dat de luxe van paarden aan huis voor je paard niet wordt ingezet.
Meteen in de paddock met je andere paard hooi uit hooizak in de ochtend en daarna lekker een paar uur op de wei en hups daarna weer in de paddock...in de avond lekker pas op stal stal, een schone stal en de laatste voerbeurt even de drollen er uit....
Mijn schimmie is altijd schoon en inderdaad soms wat mest op de buik...dat is normaal...en soms maak ik het schoon en soms niet.
Maar jij bepaalt het stalmanagement!! Dus jij bepaalt of je paard een schone stal heeft...ik haal elke drol eruit als ze op stal staan, de keerzijde van paarden aan huis!