Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Ik zou verwachten dat het in de randstad iets duurder is dan normaal, omdat je meer ruimte nodig hebt en omdat het veel schaarser is om zo'n stal te vinden.
Een beetje stro in de stal valt echt in het niets met wat een stuk land daar kost![]()
In de andere delen van het land verwacht ik dat het ongeveer even duur is als een normale stalling.
Ik zou mesten zelf doen en inclusief maken, daar is altijd gedoe over. Krachtvoer wordt meestal zelf gegeven, maar je kan bijvoorbeeld ook een extra service bieden voor het voeren: extra bedrag per maand vragen als je een paard extra moet voeren (of medicijnen geven bijv), net zoals op gewone stallen wel eens wordt gedaan voor binnen- buiten zetten.
Ik zou zelf een heel duidelijk beleid uitstippelen, bijv. duidelijk aangeven wat je wel en niet als extra's aanbied en omdat het een groepstal is ook duidelijk aangeven op welk soort paarden je beleid gericht is. Als je paarden in de zomer 24/7 op het land staan, dan moet je gewoon geen moddervette koudbloeden ertussen hebben staan. Hele schrale en hele dikke paarden kunnen op zo'n stal gewoon niet in dezelfde groep staan. Als je dat van te voren aangeeft, krijg je daar later ook geen gezeur over.
elenaMM77 schreef:Nee, maar een stal bouwen met boxen, is heel wat duurder, ook in de woz en onroerend zaak dan een inloopstalletje.. Nu kan zo'n stal al jaren staan.. en die box helemaal afgetrapt zijn, maar sec genomen is de box dus duurder dan een inloopstalletje inderdaad. Reguliere stal zou je ook nog zo kunnen regelen dat de paarden in en uit kunnen lopen.. dus dat is per definitie ook geen verschil.. zoals ik elders aangaf.. ga ik even uit van een schuilstal/inloopstal..
Wendy schreef:elenaMM77 schreef:Nee, maar een stal bouwen met boxen, is heel wat duurder, ook in de woz en onroerend zaak dan een inloopstalletje.. Nu kan zo'n stal al jaren staan.. en die box helemaal afgetrapt zijn, maar sec genomen is de box dus duurder dan een inloopstalletje inderdaad. Reguliere stal zou je ook nog zo kunnen regelen dat de paarden in en uit kunnen lopen.. dus dat is per definitie ook geen verschil.. zoals ik elders aangaf.. ga ik even uit van een schuilstal/inloopstal..
Je post zit echt vol met veronderstellingen die niet kloppen. Tegen zoveel voordelen valt niet te argumenteren
Sizzle schreef:Waarom is een inloopstal bouwen goedkoper?
De inloopstal waar mijn merries stonden was gewoon een volledig gebouw met 2 losse grote stallen waarvan 1x10meter lang en 1x 4 meter lang met 2 of 3 uitgangen en geintegreerde voerstands en opslag voor halsters en voerstonnen.
Fenrir schreef:Randstedelijker dan waar ik woon kan haast nietEn toch zijn boxen hier eigenlijk altijd duurder. Sowieso is 24/7 weidegang heel zeldzaam, maar als het er is zijn het stallen met minder faciliteiten.
Op stallen die bijv. boxen hebben en boxen met uitloop en/of 24/7 op het land zijn de boxen doorgaans duurder omdat de boxen met uitloop doe-het-zelf zijn (dus zelf mesten) en dat bij boxen meestal voor je gedaan wordt.
sanne83 schreef:Fenrir schreef:Randstedelijker dan waar ik woon kan haast nietEn toch zijn boxen hier eigenlijk altijd duurder. Sowieso is 24/7 weidegang heel zeldzaam, maar als het er is zijn het stallen met minder faciliteiten.
Op stallen die bijv. boxen hebben en boxen met uitloop en/of 24/7 op het land zijn de boxen doorgaans duurder omdat de boxen met uitloop doe-het-zelf zijn (dus zelf mesten) en dat bij boxen meestal voor je gedaan wordt.
Je moet wel dezelflde faciliteiten met elkaar vergelijken. Ik heb op een aantal 24/7 stallen gestaan met hele goede faciliteiten (binnenbak, meerdere buitenbakken stapmolen etc), waar alles inclusief was (behalve krachtvoer). De prijzen waren op die stallen exact hetzelfde als stallen met boxen.
Uiteindelijk valt het de staleigenaar altijd tegen hoeveel investeringen er nodig zijn om je paddockbodem goed te houden en de groep rustig. Het betekent investeren in genoeg bestrating, genoeg droge paddockruimte om te liggen, genoeg overdekking om droog te staan, genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan, genoeg voorplekken. Daarnaast houdt iedereen graag nog wat weiland over voor de zomer.
Uiteraard zijn er ook stallen met boxen waar goede paddocks aanwezig zijn, maar ik kom op genoeg (zeer dure) stallen waar duidelijk niet de prioriteit wordt gegeven aan een paar goede droge paddock voor de winter. Bij een 24/7 buiten stal móet dat in orde zijn voordat je de winter ingaat, ander staan alle paarden de hele winter in de bagger. Mijn ervaring is dat de meeste stalhouders zich daar ernstig in vergissen.
Fenrir schreef:Het punt wat ik maak is dus dat er zelden dezelfde faciliteiten zijn en ik denk dat daarom de prijs doorgaans lager ligt. De vraag in de OP was waarom mensen er vanuit gaan dat de prijs lager is; ik denk dat dat voornamelijk hierdoor komt.
Op stallen die beide hebben, zijn boxen met uitloop of 24/7 op het land in mijn ervaring goedkoper dan een box omdat het niet wordt aangeboden als volpension optie en de gewone boxen wel.
Cer schreef:@superpony: nou ja dat valt wel mee... gewoon weidegang maar geen uitloopstal...![]()
Het valt of staat inderdaad misschien ook met de regels en hoe die nageleefd worden, dat kan zomaar schelen hoor
ruitje schreef:Dit gaat om de vergelijking in de winter. Dat het in het gras goedkoper is snap ik. Maar in een paddock met uitloopstal blijft de uitgave aan stro en hooi imo hetzelfde, zo mogelijk niet meer.