Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:47

Waarom is een inloopstal bouwen goedkoper?
De inloopstal waar mijn merries stonden was gewoon een volledig gebouw met 2 losse grote stallen waarvan 1x10meter lang en 1x 4 meter lang met 2 of 3 uitgangen en geintegreerde voerstands en opslag voor halsters en voerstonnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:53

sanne83 schreef:
Ik zou verwachten dat het in de randstad iets duurder is dan normaal, omdat je meer ruimte nodig hebt en omdat het veel schaarser is om zo'n stal te vinden.
Een beetje stro in de stal valt echt in het niets met wat een stuk land daar kost :=

In de andere delen van het land verwacht ik dat het ongeveer even duur is als een normale stalling.

Ik zou mesten zelf doen en inclusief maken, daar is altijd gedoe over. Krachtvoer wordt meestal zelf gegeven, maar je kan bijvoorbeeld ook een extra service bieden voor het voeren: extra bedrag per maand vragen als je een paard extra moet voeren (of medicijnen geven bijv), net zoals op gewone stallen wel eens wordt gedaan voor binnen- buiten zetten.

Ik zou zelf een heel duidelijk beleid uitstippelen, bijv. duidelijk aangeven wat je wel en niet als extra's aanbied en omdat het een groepstal is ook duidelijk aangeven op welk soort paarden je beleid gericht is. Als je paarden in de zomer 24/7 op het land staan, dan moet je gewoon geen moddervette koudbloeden ertussen hebben staan. Hele schrale en hele dikke paarden kunnen op zo'n stal gewoon niet in dezelfde groep staan. Als je dat van te voren aangeeft, krijg je daar later ook geen gezeur over.

Randstedelijker dan waar ik woon kan haast niet :D En toch zijn boxen hier eigenlijk altijd duurder. Sowieso is 24/7 weidegang heel zeldzaam, maar als het er is zijn het stallen met minder faciliteiten.
Op stallen die bijv. boxen hebben en boxen met uitloop en/of 24/7 op het land zijn de boxen doorgaans duurder omdat de boxen met uitloop doe-het-zelf zijn (dus zelf mesten) en dat bij boxen meestal voor je gedaan wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:39

elenaMM77 schreef:
Nee, maar een stal bouwen met boxen, is heel wat duurder, ook in de woz en onroerend zaak dan een inloopstalletje.. Nu kan zo'n stal al jaren staan.. en die box helemaal afgetrapt zijn, maar sec genomen is de box dus duurder dan een inloopstalletje inderdaad. Reguliere stal zou je ook nog zo kunnen regelen dat de paarden in en uit kunnen lopen.. dus dat is per definitie ook geen verschil.. zoals ik elders aangaf.. ga ik even uit van een schuilstal/inloopstal..

Je post zit echt vol met veronderstellingen die niet kloppen. Tegen zoveel voordelen valt niet te argumenteren

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:43

Wendy schreef:
elenaMM77 schreef:
Nee, maar een stal bouwen met boxen, is heel wat duurder, ook in de woz en onroerend zaak dan een inloopstalletje.. Nu kan zo'n stal al jaren staan.. en die box helemaal afgetrapt zijn, maar sec genomen is de box dus duurder dan een inloopstalletje inderdaad. Reguliere stal zou je ook nog zo kunnen regelen dat de paarden in en uit kunnen lopen.. dus dat is per definitie ook geen verschil.. zoals ik elders aangaf.. ga ik even uit van een schuilstal/inloopstal..

Je post zit echt vol met veronderstellingen die niet kloppen. Tegen zoveel voordelen valt niet te argumenteren

en waarom is volgens jou dan over het algemeen genomen 24/7 buiten bij een stal dan over het algemeen goedkoper dan binnenstal? met dezelfde verzorging, dus hp v.s hp, vp v.s vp ?

het gaat niet alleen om minder 'willen betalen'.. maar ook om minder vraagprijs..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:52

Sizzle schreef:
Waarom is een inloopstal bouwen goedkoper?
De inloopstal waar mijn merries stonden was gewoon een volledig gebouw met 2 losse grote stallen waarvan 1x10meter lang en 1x 4 meter lang met 2 of 3 uitgangen en geintegreerde voerstands en opslag voor halsters en voerstonnen.

als dat in reactie op mij is.. ik heb al aangegeven, dat ik uitging van een inloop/schuilstal.. niet zoals een schuur/stal, dus normale opstal. Maar daarin blijf ik mijzelf momenteel herhalen..

De vraag even andersom stellend.. waarom wordt er voor groepshuisvesting gemiddeld genomen minder gevraagd dan voor stalling in een box (dus zelfde type opstal, maar dan geen loopstal maar met boxindeling).. want zou de vraagprijs van dat type huisvesting altijd gelijk zijn aan een 'normale' stal.. dan zou het 'minder willen betalen' ook minder aan de orde zijn.. het is immers vraag en aanbod wisselwerking... Als men vind dat 24/7 buiten of in een loopstal duurder hoort te zijn dan snachts op eigen box, waarom liggen de prijzen dan juist over het algemeen lager? juist omdat emotioneel gezien je graag wilt dat je paard uitloop heeft en/of lekker 24/7 buiten staat.. zou je toch verwachten dat die plekken veel duurder zijn.. rare is ze zijn enorm zeldzaam (hier vrijwel geen weide te verkrijgen), maar wel ontzettend laag in kosten.

ik geef slechts aan waarom in het in mijn ogen duurder is wanneer je een paard op box wilt zetten.. met een redenering.. dat de redenering volgens sommigen onjuist is, prima.. maar waarom is is de vraagprijs voor 24/7 buitenplekken volgens jullie dan lager? of loopstallen (al hebben die een minder groot prijsverschil).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:08

Ik heb ook een gewone inloop stal. Dus niet aan de gewone stallen verbonden.
En die is per m2 niet goedkoper dan de grote stal.
Niet iedereen zet een illegaal bouwval.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:25

Mijn paard heeft op haar vorige stal in een groepstal gestaan. Ideaal was dat. Stonden met zijn 5-en, hadden genoeg ruimte in stal om elkaar niet in de weg te zitten. Dit werkte perfect totdat het voerbeleid veranderde. Van meer dan voldoende ruwvoer naar een paar keer per week alleen in de ochtend een plukje. Dan krijg je knokpartijen.
Krachtvoer geven deed ieder voor zich als ze hun paard uit stal haalde. Er werd gemest en qua faciliteiten hadden we 2 binnen en 2 buitenbakken, solarium, 2 wasplaatsen en meer.

Nu staat mijn paard 24/7 buiten met schuilstal en ik betaal minder dan de rest die ze in een box heeft staan, maar verschil is dat wij geen bodembedekking gebruiken, geen stromend water en elektra hebben en zelf het ruwvoer dagelijks halen bij de ph. Enige wat hij hoeft te doen is 2x per jaar de mest op te halen en het land te bemesten. Verder maken we gebruik van alle faciliteiten op stal.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:36

Fenrir schreef:
Randstedelijker dan waar ik woon kan haast niet :D En toch zijn boxen hier eigenlijk altijd duurder. Sowieso is 24/7 weidegang heel zeldzaam, maar als het er is zijn het stallen met minder faciliteiten.
Op stallen die bijv. boxen hebben en boxen met uitloop en/of 24/7 op het land zijn de boxen doorgaans duurder omdat de boxen met uitloop doe-het-zelf zijn (dus zelf mesten) en dat bij boxen meestal voor je gedaan wordt.

Je moet wel dezelflde faciliteiten met elkaar vergelijken. Ik heb op een aantal 24/7 stallen gestaan met hele goede faciliteiten (binnenbak, meerdere buitenbakken stapmolen etc), waar alles inclusief was (behalve krachtvoer). De prijzen waren op die stallen exact hetzelfde als stallen met boxen.

Uiteindelijk valt het de staleigenaar altijd tegen hoeveel investeringen er nodig zijn om je paddockbodem goed te houden en de groep rustig. Het betekent investeren in genoeg bestrating, genoeg droge paddockruimte om te liggen, genoeg overdekking om droog te staan, genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan, genoeg voorplekken. Daarnaast houdt iedereen graag nog wat weiland over voor de zomer.

Uiteraard zijn er ook stallen met boxen waar goede paddocks aanwezig zijn, maar ik kom op genoeg (zeer dure) stallen waar duidelijk niet de prioriteit wordt gegeven aan een paar goede droge paddock voor de winter. Bij een 24/7 buiten stal móet dat in orde zijn voordat je de winter ingaat, ander staan alle paarden de hele winter in de bagger. Mijn ervaring is dat de meeste stalhouders zich daar ernstig in vergissen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:11

sanne83 schreef:
Fenrir schreef:

Je moet wel dezelflde faciliteiten met elkaar vergelijken. Ik heb op een aantal 24/7 stallen gestaan met hele goede faciliteiten (binnenbak, meerdere buitenbakken stapmolen etc), waar alles inclusief was (behalve krachtvoer). De prijzen waren op die stallen exact hetzelfde als stallen met boxen.

Uiteindelijk valt het de staleigenaar altijd tegen hoeveel investeringen er nodig zijn om je paddockbodem goed te houden en de groep rustig. Het betekent investeren in genoeg bestrating, genoeg droge paddockruimte om te liggen, genoeg overdekking om droog te staan, genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan, genoeg voorplekken. Daarnaast houdt iedereen graag nog wat weiland over voor de zomer.

Uiteraard zijn er ook stallen met boxen waar goede paddocks aanwezig zijn, maar ik kom op genoeg (zeer dure) stallen waar duidelijk niet de prioriteit wordt gegeven aan een paar goede droge paddock voor de winter. Bij een 24/7 buiten stal móet dat in orde zijn voordat je de winter ingaat, ander staan alle paarden de hele winter in de bagger. Mijn ervaring is dat de meeste stalhouders zich daar ernstig in vergissen.

Het punt wat ik maak is dus dat er zelden dezelfde faciliteiten zijn en ik denk dat daarom de prijs doorgaans lager ligt. De vraag in de OP was waarom mensen er vanuit gaan dat de prijs lager is; ik denk dat dat voornamelijk hierdoor komt.
Op stallen die beide hebben, zijn boxen met uitloop of 24/7 op het land in mijn ervaring goedkoper dan een box omdat het niet wordt aangeboden als volpension optie en de gewone boxen wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:31

Voor paarden die 's avonds op stal gaan, moet een stal ook een goede buitenplek hebben en onderhouden voor overdag. Vaak nog meer. Elk paard neemt een stal in beslag van 3x3. Dan in de zomer in een wei. Dat is per stal verschillend van 1 paard per wei tm alles tesamen in een wei. De grootte van de weides verdubbelen vaak niet altijd per paard erbij.
Dan in de winter wil men een paddock. Ook weer vaak een paddock per paard of klein koppel.
Dan heb je het buiten en binnen zetten. Ik zou er niet snel meer voor kiezen waar paarden los in en uit de stallen rennen.

Als paarden 24/7 buiten lopen moet de omheining net zo goed zijn als dat ze 1 uurtje buiten lopen. De schuilstallen zijn vaak niet zo groot als het aantal paarden x 9m2. Maar bij grotere kuddes zie je wel vaak meer schuilmogelijkheden. Hoe men dat inricht hangt natuurlijk ook af van de ligging en wensen.

Stallen met een uitloop zijn vaak wel duurder. Je neemt meer m2 in beslag en dat moet ook onderhouden en schoon gehouden worden. Meestal worden die paarden evengoed buiten en binnen gezet in de wei.

Qua voeren is 2 tm 4x daags een rondje ruwvoer en 2a3x hardvoer best veel werk, zeker bij meerdere paarden natuurlijk. Buiten kun je gewoon meerdere plekken maken en die afvullen voor 12 of 24 uur bijv.

Een stalgebouw hoeft niet per se heel luxe of duur te zijn. Het ligt eraan wat je al hebt en wat je wensen zijn. Niet iedereen laat een bedrijf een kant en klare stal bouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:29

Als ex-paardeneigenaar in de Randstad heb ik dit ook een beetje globaal doorgelezen.. zelf heb ik nooit een paard gehad met behoefte aan een uitloopstal, dus vanuit die optiek vind ik het allemaal niet zo spannend. Wel heb ik heel veel stallen en heel veel mensen gezien en ik ben echt benieuwd hoe het zou werken op een gemengd bedrijf..

Onderling schema's maken voor uitmesten of voeren of iets met grotere groepen werkt niet altijd even goed. Ik zou dat zelf qua tijdgebrek al weer niet kunnen..
Maar het zelf kunnen bepalen wat je paard te eten krijgt, is voor veel mensen wel belangrijk, vooral tegenwoordig (of ze nu wel of niet weten wat ze erin stoppen, ze willen er toch graag controle over :+ )
Al die verschillende soorten voer op 1 erf moet wel opgeslagen kunnen worden..

Mensen niet in de groep laten voeren, wordt ook een dingetje. Want het risico dat iemand zich daar niet aan houdt, zit erin, met alle nadelen voor de andere paarden en eigenaren als gevolg.

En wat doe je als er 1 in de groep staat die er niet tussen past? Of dat jij als eigenaar net het pispaaltje hebt, maar niemand zich daar verder druk om om maakt onder het mom van 'mijn paard is hoger in rang, dus het maakt mij niets uit' of 'stel je niet aan ze zoeken het onderling maar uit' en je je hartje steeds in een hoekje ziet staan als onderdeurtje..

Ik denk dat mensen met paarden ondertussen te eigengereid en te zelf-geschoold zijn om te kunnen samenwerken in een groep ..

Dus een hele andere invalshoek, waar TS niets aan heeft :+ is dus: nee ik zou er niet voor kiezen, en ik denk dat ik me zelf zou ergeren aan een stal waar dat soort onderscheid er is, omdat het imo allemaal extra gezeur met zich meebrengt en ik wellicht bij voorbaat al niet voor een stal zou kiezen die dat aanbiedt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:54

Maar zou je jouw paard ook niet in een groep de weide op doen? En winters in een groep de paddock op? Want heel veel anders dan dat is het niet, enkel dat het nu 24/7 is en niet een deel van de dag. Als je het goed inricht, voldoende voerplekken, sociale kudde (dus ook streng genoeg kunnen zijn om het terrorpaard te weigeren/eruit te halen)en sociale groep mensen werkt het prima naar mijn idee. Maar je moet als pensionhouder wel zicht hebben op het maken van een goede groep, en streng genoeg kunnen zijn als het niet werkt.
Als mijn paard staat te verpieteren in een groep, dan zoek ik een andere oplossing binnen de mogelijkheden die de stalling biedt, of ik verhuis naar een stal die beter bij d'r pas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:01

Ja dat heeft ze ook altijd gestaan :j in de zomer overdag op de wei, s ochtends en s avonds gewoon voer van de pensionhouder, uitmesten door de pensionhouder.
S winters 4 of 5 uur in de paddock, en ook weer de rest door de pensionhouder. Alle paarden tegelijkertijd om vaste tijden voer, en vaste tijden om uit te mesten etc..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:24

Maar zo extreem veel verschil is er dan dus niet.
Mesten kan je nog steeds laten doen door de pensionhouder, maar ik merk dat hier op wisselende tijden uitmesten echt geen verschil maakt in het gedrag van de paarden. Ook door wisselende mensen uitmesten maakt geen verschil hier, maar je moet zeker niet iemand hebben die de kantjes eraf loopt. Zulke groepen ken ik ook wel, en hun paddock is te smerig voor woorden, omdat ze niet de verantwoordelijkheid nemen het te mesten. Miz daar weer een taak voor de PH om bij te sturen of te kiezen voor volpension.

Qua voeren, hier een groep van 6 paarden. Mijne voer ik bij, ik haal d'r uit de groep, maar zou haar eventueel ook in de groep kunnen voeren. Dit geeft echter wel een beetje meer werk voor mij, want zeker de eerste keren zullen anderen proberen mee te eten. Dus ik kies voor de makkelijke weg.
Maar over het algemeen weet mijn paard dat ze bijgevoerd krijgt als ik kom en waar de rest dan nog in de weide staat scharrelt zij rustig naar stal toe voor d'r eten. Draadje open, draadje dicht en ze kan rustig eten. Zelfde met haar 3/4 kwartier op de volle weide extra, kan zonder problemen mijn paard daar apart zetten en geen gedoe in de groep.

In de opfok zette wij de veulens vast en kregen ze allemaal een bak met voor hun afgestemd voer voor zich. Leerden ze ook direct vast staan. Veulens gingen na een paar keer braaf klaar staan op de plek waar ze altijd stonden. Maar ik betwijfel of iedereen op een pensionstal daar heil in ziet, ondanks dat het echt fijn werkt :=

Wel eens dat individueel voeren een stuk lastiger is, maar dat is een keus die je maakt bij het opgeven van een eigen box. Voor mij wegen de voordelen van groepshuisvesting zwaarder dan de nadelen van het zelf bij moeten voeren.

Overigens, het bekende slaan tegen de boxen wanneer er gevoerd wordt verdwijnt volledig wanneer de paarden gevoerd worden in een meer onverwachtte routine en ze niet hoeven te wachten totdat je aan het einde van de boxenrij bent. En dat vind ik een heel groot voordeel, want wordt altijd erg kriebelig van dergelijke paarden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:10

Cer, dan hou je wel heel weinig over.

Wij hebben in verschillende delen van het land gewoond en ik zie dagelijks diverse stallen. Maar er is overal wel wat. De verschillen en onderling gedoe neem je niet weg met de keus van 24/7 buiten wegnemen bijvoorbeeld.

Bij ons wordt er niet bijgevoerd, dus wij geven ze apart iets, uit de groep vandaan. Maar ook op andere adressen heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand zijn eigen paard in de groep ging staan voeren. Hooguit mensen die hun paard een snoepje gaven als ze alleen even in de wei hun paard gedag kwamen zeggen ofzo.

Qua eigen voer, hebben wij al meer dan 20 jr eigen voer. We hebben het afgesloten in tonnen en zette altijd bakjes klaar. Dat is weleens mis gegaan, maar geen ramp.
Overigens heb ik de laatste jaren alleen maar op stallen gestaan waar iedereen eigen hardvoer had. Laatste adres kon je kiezen; paard dagdeel naar buiten, hele dag of dag en nacht. En dan apart of samen. Er was een binnenbak en bos. Enkele mensen kozen wel voor aanwezige biks, omdat die niet dagelijks zelf kwamen.
Stal daarvoor beetje zelfde, maar gen keus in buiten staan. Wel beiden zelf uitmesten.

Vanaf dat wij ze 24/7 buiten hadden staan ( zo een 4 jaar nu ) voerden we op wisselende tijden. We probeerden wel uit te komen dat er 24u hooi was, maar de ene dag waren we vroeger dan de andere dag. Op beide grote stallen, reageerden onze paarden niet op de voerronde's van stal. Maar ze reageerden ook niet als de rest naar binnen werd gebracht langs hun paddock.

Ik wil gewoon dat mn paarden goed en veilig staan en heb daar een x bedrag voor over. Ik hou wel rekening met wat ik krijg voor het geld. Laatste jaar kochten we zelf kleine pakjes hooi, dus moesten we nog betalen. Is er een bak en wordt deze goed onderhouden? Hoewel ik die niet meer zoveel gebruik, als ik in een bak wil rijden, wil ik ene goede bodem, anders gebruik ik hem niet en wil ik er ook niet voor betalen.
Luxe is voor mij ook de ligging en de ruimte.

Wij komen uit de stad, maar ik zou nooit meer 300/400 euro betalen voor een grote stal waar ze amper buitenkomen en alleen op een postzegel kunnen staan. Al is het nog zo luxe met rijbakken, douches, molen etc. Bij mij gaat buiten staan wel weer boven de bak.

Helaas zie je vaak niet de combi van een nette stal met goede bak, afspuitplaats en veel goede buiten ruimte. Het is vaak of het een of het ander. Maar je ziet wel meer verandering, dus ik verwacht steeds meer paddock paradise achtige oplossingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:47

@superpony: nou ja dat valt wel mee... gewoon weidegang maar geen uitloopstal... :j

Het valt of staat inderdaad misschien ook met de regels en hoe die nageleefd worden, dat kan zomaar schelen hoor :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:05

Fenrir schreef:
Het punt wat ik maak is dus dat er zelden dezelfde faciliteiten zijn en ik denk dat daarom de prijs doorgaans lager ligt. De vraag in de OP was waarom mensen er vanuit gaan dat de prijs lager is; ik denk dat dat voornamelijk hierdoor komt.
Op stallen die beide hebben, zijn boxen met uitloop of 24/7 op het land in mijn ervaring goedkoper dan een box omdat het niet wordt aangeboden als volpension optie en de gewone boxen wel.

Sorry, helemaal verkeerd begrepen :)

Je hebt helemaal gelijk, mensen denken dat het goedkoper is, omdat er vaak gedacht wordt aan een aftands stalletje met een modderig paddockje erbij waar alles zelf gedaan moet worden.

Ik heb zelf op een aantal luxere PP-achtige stallen gestaan. Jammer dat die er niet meer zijn.
Ik wil niet zelf uitmesten en ik wil een goede rijbak met een goede bodem en goede faciliteiten.

Voor mij is het 24/7 buiten echt een welzijns-ding, paarden moeten veel contact hebben met andere paarden, constant kunnen lopen en constant kleine beetjes kunnen eten.

Mijn ervaring op dit soort stallen is soms dat het "natural" om het "natural zijn" wordt.
Ik denk niet dat paarden gelukkig worden van de hele dag in de stromende regen hun plukje hooi staan soppen, dus ik wil gewoon overdekte voerplaatsen.

Krachtvoer voeren werd op al die stallen zelf gedaan. Je kan je paard gewoon uit de groep halen daarvoor.
Heb ik nooit problemen van gezien. Vaak maakten mensen dan een regeling, dat je een aantal paarden voerde.

Ik heb zelf ervaring met zieke paarden op zo'n locatie, dus het lijkt mij echt heel handig als de staleigenaar een optionele regeling hebt dat je extra betaald voor krachtvoer geven of medicijnen geven s'ochtends (als je verder voor een luxe all-in stal gaat).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:15

Mijn ervaring met zelf voeren is juist dat er enorm veel rust heerst op stal.
Op onze stal (deels paarden s nachts in boxen, overdag buiten, deels 24/7 buiten) voert iedereen zijn paard s avonds zelf op eigen tijden.
En dat betekent dat de andere paarden heel rustig zijn als de mijne eten krijgen, want ik voer hen nooit.
Dus zelf voeren hoeft echt absoluut geen enkel probleem te zijn voor de rust op stal.
En iedereen heeft z'n eigen krachtvoer, dat zit niet bij de stalprijs in, want iedereen heeft daar zo z'n eigen ideeën over en daar wil de stalbaas niet tussen zitten.
Er is wel voer te koop in de winkel bij stal, ik sta op een zorgboerderij met landwinkel met dus ook (paarden)voer.
Maar eigen tonnen dus.
De mensen met paard s nachts op stal hebben de tonnen voor hun stal staan, de mensen met 24/7 buiten paarden hebben ergens een hoekje achteraf voor voertonnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:58

Cer schreef:
@superpony: nou ja dat valt wel mee... gewoon weidegang maar geen uitloopstal... :j

Het valt of staat inderdaad misschien ook met de regels en hoe die nageleefd worden, dat kan zomaar schelen hoor :)

Ja, snap ik. Maar iedereen wil iets anders, dus er moet wel aanbod zijn. Ik wil ze 24/7 buiten hebben, maar wel op een goede plek. Nu staan ze in stukje prachtig natuur. Maar toen ik zocht was het echt het 1 of het ander.

Natuurlijk bots je weleens met mensen op een pensionstal. Op laatste 2 stallen die we hebben meegemaakt, ergerde ik me groen en geel hoe weinig paarden buiten kwamen onder het mom van; sportpaarden. En hoe er getraind werd. Mijn mening daarover verandert niet als ik ze 's avonds wel binnen zet.

Een stal baas kan de sfeer maken of breken inderdaad met de regels en hoe daarmee om te gaan. Maar het verbaasd me wel dat volwassen mensen regels nodig hebben en een soort politie agentje die ze controleert. Ik vind dat echt heel apart.

Marije_jiplover, dat merkte ik ook. Vooral als paarden bijv wel hooi genoeg hebben.

Ik heb ooit lang geleden ergens gestaan waar de paarden langs de bak echt de voorwanden er half uit trapte en over de rand steigerde. Ik was aan het rijden en het was altijd een hels kabaal en doodeng om te zien. Voor mij dan, onze paarden boeide het niet.
Maar was ook een gebrek aan ruwvoer daar.

Kan me niet voorstellen dat je als stal daar niks aan wil doen. Maar je ziet ook helaas veel dat het iets algemeens geaccepteerd is, dat ze zo doen tijdens de voerronde's

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:02

Ik zou voor beiden opties best hetzelfde willen betalen
Als de faciliteiten en zorg verder hetzelfde zijn , dus een goede inloopstal waar comfortabel gelegen kan worden
En buiten ook voldoende zachte bodem om te liggen
En voerplaatsen die verhard zijn (ook voor stalhouder fijner ivm schoonhouden etc)
En de groepen niet te groot zijn/een beetje op elkaar afgestemd

Ik betaal nu veel minder voor mijn 24/7 buiten met schuilstal stalling als dat ik voor een willekeurige box op een willekeurige stal hier in de buurt kwijt zou zijn

Maar daar staat tegenover dat wij idd onderling een voer/mest rooster hebben
Voeren word op vaste momenten gedaan (dis allemaal tegelijk) waarbij we delen van de verharding af kunnen sluiten zodat degenen met ander voer of afwijkend tempo ook alle tijd krijgen om hun eigen voer op te eten
Maar voeremmers zijn ook een optie
(Emmer met touwtje achter de oren om hangen) we hebben er 1 waarbij het waarschijnlijk niet zou kunnen maar goed... das dan ook geen issiue als het er maar 1 is.
En de bak is met veel regen niet bruikbaar

Ik baal er eerder van dat er zo ontzettend weinig opties zijn om een paard op deze manier te huisvesten
Althans, hier in de buurt is het om te janken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:34

Ik heb een inloopstal met verharding, zandpaddock, afdak en zandpaden met poel/heuvel etc. (Paddock Paradise) en deels weidegang.
Afbeelding

Afbeelding

De vergelijking:

Ik mest bij slecht weer liever stallen uit dan de paddock. de mest wordt vertrapt door er door lopende paarden en wordt zwaar en valt uit elkaar bij regen. Daarbij zijn de loopafstanden groter door het padensysteem waardoor het meer tijd kost en het loopt erg zwaar bij droogte (mul) of natte soppige paden.
(wegzakken en plassen)

Als ik de inloopstal op strooi verbruik ik meer strooisel dan bij een paard dat alleen voor de nacht op stal staat. Dat komt omdat de paarden ook overdag de stal gebruiken als toilet en dus meer uren er in poepen en plassen. Vooral als het buiten vies en nat weer is.

Daarom hier de keuze om alleen bij meerdere dagen vorst en bij langdurige regen en verzopen zandpaddock zonder droge plekken de stal in te strooien.

Onderhoud paddock is duurder dan bij alleen paar uurtjes paddock per dag. Omdat ze er 24/7 in moeten staan moet hij droger zijn dan wanneer je ze er alleen even in los gooit of dagdeel in zet. Er moet ruwvoergevoerd kunnen worden in de paddock en om modder te voorkomen heb je dan verharde stukken nodig.

Meer uren paarden er in betekent intensievere belasting bodem , meer mest en urine er in, dus zand sneller vervuild. erger aangestampt dus vaker lostrekken.Ik moet zo ongeveer elk jaar flink investeren om de boel netjes te houden. Ze zijn gedraineerd, er komt geregeld nieuw zand bij, wordt regelmatig gesleept etc.

Ik heb evenveel m2 inloopstal per paard als stal. De tussenschotten liggen op zolder dus kosten (ge)bouw hetzelfde als de boxen.

Buiten/binnen zetten:
Alleen mijn eigen paard sluit ik op in de box. De rest kan zelf in- en uitlopen.
Ik breng de paarden vanuit het PP naar de wei en ik haal ze er ook weer uit. Dus dat maakt weinig verschil.

Hooi voeren: wij voeren 3-4x per dag ruwvoer, gedoseerd en in slowfeeder netten. Geen verschil met voeren in boxen, tenzij ik de voerpunten achter op het pad serieus in gebruik neem.

Ik vraag volpension hetzelfde als de andere pensionstallen met buitenbakken.

Men kan goedkoper staan als men meer meehelpt.

7 paarden uitmesten van 24/36 uur is geen leuke klus. Daar ben je wel even mee bezig. . Dat is heeeeeeeel veel en met pech zwaar werk. Zeker bij onbeperkt ruwvoer voeren.

Ik heb nu 6 tot Max 8 pony's en paarden lopen op deze oppervlak. Ik zou, bij grotere inloopstal in kapschuur of ruime loods vorm meer paarden kunnen houden op dit oppervlak maar gezien de groepsdynamiek en de mogelijkheid van meerdere kleinere Paddocks zou ik er in een boxensysteem veel meer kunnen houden dan in groepshuisvesting. Het kost me dus meer ruimte per paard en daardoor is het ook duurder.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-08-17 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:55

Toch is dat dan heel persoonlijk.

Wij hadden er 4, 24/7 buiten lopen. Buiten uitmesten vind ik echt makkelijker, dan stallen. Toen ik ze 's avonds wel op stal had, moesten we EN de stallen uitmesten, maar evengoed de paddock. Dus ook als het nat is, koud, sneeuw etc.

Ik had veel meer afval, omdat in de stallen stro lag en gebruikte ook veel meer stro, dan toen ze een schuilstal hadden. Ik had daar geen stro in eerst. Zonder stro was het echt makkelijk zelfs. Daarna wel, maar meer om wat te knabbelen. Alleen bij erg veel beestjes of heel naar weer stonden ze erin.

Als je uit moet mesten, moet dat altijd. Ook als ze maar 4 uurtjes buiten lopen en het achterin neerleggen. Dan moet je door zelfde zware zand of blubber, wat je hebt.......Natuurlijk heb je minder mest, maar je moet er wel doorheen en evengoed je stallen doen.

Of ik mn paarden nou 1 uurtjes of 24/7 buiten heb, de afrastering moet altijd goed zijn en de bodem ook. Een bodem ( zand en of aarde ) slijt harder bij 24/7 belopen, maar veel stallen zetten paarden niet eens buiten op natte grond en dan staan ze nog meer binnen te mesten. Dus ik zie eigenlijk steeds meer goede paddocks komen die aardig droog blijven doorgaans.

Hooi vullen wij maar eens per 24 uur en dan hebben ze onbeperkt.

Enige extra werk was water vullen, maar was kwestie van slang erin hangen en ondertussen mesten. Was het van onszelf, hadden we een automatische bak aangesloten misschien.

Waar paarden meer binnen staan, heb je weer onderhoud aan je boxen.

Feitelijk heb je een paard gewoon 24 uur en of hij nou het een of het ander doet, het blijft werk. Het ligt eraan hoe goed je het wilt doen, hoeveel werk je hebt.

Het buiten/binnen zetten kost op veel stallen veel tijd en gaat ook niet altijd even goed of netjes helaas.

De mensen die ik ken, die nu voor 24/7 buiten kiezen/pp, hebben toch wel allemaal een trekkertje of quad met aanhangertje om hooi te brengen en uit te mesten. Dat scheelt zo enorm veel ook. Ik weet ook dat ze de quad gebruiken om de kudde of een paard die bijv nieuw is of niet lekker lijkt een paar keer te controleren bijv.

Wij mestte vroeger waar ik werkte iets van 100 stallen uit in 2 dagen. Die werden eens pw leeggehaald en dat deden we met zn 4en?? denk ik. 's middags als lesklanten kwamen moesten we dan wel klaar zijn.
Dat is uiteindelijk verbouwd tot stal met schuifwanden dat er met de trekker uitgemest kon worden en dat was ook een hele hoge investering om het werk van het uitmesten te verminderen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 01:10

Ik was met 8 paarden, 4 uur per dag bezig met voeren, mesten, van en naar de wei brengen en hooinetten vullen, waterbakken bijvullen/schoonmaken en vegen. Ze lopen geregeld veel zand op de bestrating. Dat niet de ook weer af.

Hoe meer er binnen op kale vloer ligt hoe sneller ik uit kan mesten bij met weer en nette paddock. Kwestie van rubber schuif de mest op een hoop trekken/duwen, sneeuwschep er bij en scheppen maar. Met S trooisel meer werk, vooral als ze alles er door gebanjerd hebben. dan moet je selecteren.

Het meest efficiënt is systeem met opfokbox onder kapschuur. Voerhek-ingestrooid deel- kale vloer onder dak en deel zonder dak- zandpaddock- doorgang naar stuk wei of grotere paddock waar ze om de beurt kunnen uitleven.. En dan liefst zo meerdere groepen naast elkaar. Die grote stallen kun je oppotten en af en toe machinaal uitmesten. Krachtvoer zelf laten voeren door eigenaren paarden. Meerdere groep en ivm andere voerbehoeften en kijken wel paard in welke groep past.

Ik voeg alleen paarden toe als er voldoende ruimte is. Liefst voorjaar t/m najaar uitgezonderd de dazentijd.

Hier wordt de inloopstal erg veel gebruikt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:41

Hoi ts,

Mijn pony staat heeft rubber matten in de schuilstal wat prima werkt.
Mijn vorige pony heb ik ook met een schuilstal gehouden en daar strooisel in gedaan toen er sneeuw lag en hard vroor. Mijn pony gebruikte de stal toen vooral als wc en sliep hij buiten in de sneeuw.
Hier staan de paarden per twee dus dat is anders dan met een groep paarden.
Bijvoeren doe ik dus ook gewoon tegelijk. Ieder zijn eigen bak.
Wat een idee zou kunnen zijn voor grotere groepen is een lange voerbak maken en alle paarden tegelijk extra krachtvoer geven. Dus net zoals ze bij koeien doen of bij een opfokstal.
Een vitamine koek of het de eigenaar zelf laten doen (buiten de paddock) kan ook.
Als een paard onbeperkt beschikking heeft over hooi is veel bij voeren naar mijn idee ook niet noodzakelijk.

Bestrating hebben wij ook een stuk. Ik vind het zelf erg prettig. Geen modderpoel en makkelijk schoon te houden. Zeker ideaal tijdens mok/rotstraal periodes.
Wel zou ik aanraden om een paar ziekenboeg stallen beschikbaar te hebben..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:11

ruitje schreef:
Dit gaat om de vergelijking in de winter. Dat het in het gras goedkoper is snap ik :) . Maar in een paddock met uitloopstal blijft de uitgave aan stro en hooi imo hetzelfde, zo mogelijk niet meer.

Plus dat vaak op de grote stallen weides niet worden uitgemest en bij een loopstal en paddock zal dit toch handwerk zijn dus meer onkosten wat arbeid betreft.