Informatief topic weideonderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:02

Ik laat het kalken door een boer. Wat ik hem betaal aan verplaatsing, werkuren en aankoop van kalk komt me goedkoper uit dan zelf het aantal zakken kalk kopen + zelf manueel verspreiden.

Misschien dit jaar dan nog niet herzaaien maar laten spuiten, doorzaaien en volgend jaar extra bemesten en kalken. Al vrees ik dat er bitter weinig gaat overblijven als alle onkruid vernietigd wordt...

Hilary

Re: Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:51

Vaak zie je inderdaad een soort balans in onkruiden; het ene jaar wat meer van het een, het andere jaar meer van het ander. Het valt me dit jaar op dat we meer kleefkruid hebben, minder brandnetel. Minder zuring in de wei, maar wat meer op een stuk langs de houtstapel. Dat stuk is veel belopen en hout op gegooid, even laten liggen, dan er weer af etc, en heeft dus wat dat betreft wat te leiden gehad en ook even 'braak' gelegen. Zuring is dan wel een pionier, samen met brandnetel (staat er ook gezellig tussen).

Kalken moet je idd flink doen, een lüllig zakje van de welkoop doet niet zoveel. Alleen onderhoudsbekalking (dus niet een reparatie/herstelbekalking) kan al 2.000 kg/ha/jaar zijn.

Spuiten is echt niet mijn ding. Je kunt de planten die er staan er wellicht goed mee kapot krijgen, maar het bodemleven krijgt een optater en daarmee de vogeltjes ook. Met het doodspuiten van diverse planten maak je ook de kans voor bijen, rupsen en vlinders weer kleiner. Bovendien zit er in je grond een zaadbed, soms van al tientallen jaren oud. Die zaden zitten prima onder de grond een beetje te chillen; ga je ploegen, dan haal je ze naar boven en gaan ze kiemen. Tussen die zaden zit ook onkruid.

Wij zijn vrij fanatiek in het snoeien van brandnetels; we knippen ze met de heggenschaar af en voeren ze aan de paarden. Één stuk (van 2x3 meter) hebben we laten staan dit jaar; daar zaten de rupsen van de dagpauwoog in en die wilden we toch wel graag de kans geven om lekker vlinder te worden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:09

Ik heb juist te weinig kleefkruid.. Pluk dat altijd voor ze maar nooit genoeg. Ze vinden het zo lekker.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:26

Hier sinds maart 2016 een huis met eigen wei. En tjonge wat viel het tegen.
De grond was een oude boomkweker geweest maar al jaren weinig aan gedaan. Oude bewoners waren niet al te slim en hadden geen cent te makke. Dus 25 jaar niets aan gedaan.
Dood laten spuiten ploegen enz en laten in zaaien. Maar dat viel vies tegen. Heeeeeel veel onkruid en ook heereeel veel rommel naar boven gekregen. Oa glas ijzer stenen en vuil, heeeel veel vuil. Gras wilde niet groeien en begin 2017 een grondonderzoek laten doen. En dat maakte |( veel duidelijk. Een Ph van 4,2. Dus niet vreemd dat er niets groeide. Je kan er op gooien wat je wil maar als de ph niet goed is is het weggegooid geld. Dit voor jaar het laatste stuk laten doodspuiten. Ploegen durfde we niet meer dus gecultiveerd en mijn god, er kwam alleen maar onkruid omhoog. We hadden 2000M2 met spurrie, varkensgras en kweekgras. En geen spriet van ons dure biologische fructaan arme gras
Twee keuzes hadden we dood spuiten of maaien en blijven maaien. Dat hebben we gedaan. Samen met extra kunstmest. Want uit het bodemonderzoek kwam wel dat we eigelijk alles te kort hadden. En sinds een paar weken zien we ons dure gras. Dit najaar weer kalken en in het voorjaar ook weer en dan eind voorjaar weer een bodemonderzoek. En nu we de andere weides elke twee weken maaien zie we het onkruid stukken minderenen ons gras echt duidelijk vermeerderen en verbeteren.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:52

Nou ik was net even blij maar dat was ook gauw weer over. :')

Ik zat eens te denken dat mijn JKK helemaal geen gele blaadjes heeft. >;)
Dus op Google gaan kijken, jeeeeej het is geen JKK maar boerenworm kruid! *\o/*
Is boerenworm kruid ook giftig... -O-

Nu eens gaan uitzoeken hoe ik dat het beste te lijf kan gaan.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:11

_O- sorry... :')

Het is wel mooi, dat boerenworm kruid!
Makkelijk uit te steken?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:33

Het is hartstikke hardnekkig.
Tijd terug heel veel eruit getrokken, komt weer net zo hard terug. :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:36

Gedeelde smart is toch wel halve smart hoor....
Ik dacht altijd dat iedereen een prachtig gazonnetje had, ben blij te lezen dat ik niet de enige ben (en dus niet iets vreeeeselijk verkeerd doe).

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:37

Is in elk geval niet giftig hoor. En als je het bij houd best goed onder controle te houden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:41

cam schreef:
Is in elk geval niet giftig hoor. En als je het bij houd best goed onder controle te houden.

jawel hoor, is ook giftig. :j

Van de bokt wiki

Boerenwormkruid is een plant die lijkt op Jacobskruiskruid en daar soms mee wordt verward. De plant komt voor in bermen, op braakliggende terreinen en soms in weiden. De bloemen zijn geel en bolvormig en de bladeren hebben gekartelde randjes. In tegenstelling tot Jacobskruiskruid blijft boerenwormkruid niet giftig nadat het gedroogd is. In hooi is het dus ongevaarlijk.

Symptomen

Krampen
Opwinding
Leverproblemen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:13

Boerenwormkruid werd vroeger aan paarden gevoerd om te ontwormen.
Ik heb nog een boertje gekend die dat deed.
Of zijn paard er ziek van werd weet ik niet. Denk het niet.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:34

Met welk vergif spuiten jullie distels? De MCPA, MCCP is niet meer te krijgen. Ik heb nu iets anders, ben even de naam kwijt, zou ik na moeten kijken. Kost maar liefst 60 euro per liter. Volgens de verkoper werkt het tegen alle onkruid . De brandnetels gaan wel dood maar de distels tot nu toe niet echt. Ze gaan wel wat hangen en verkleuren iets geel maar echt verschrompelen of dood gaan doen ze niet. Heb van de winter 8000 meter grond van Mn tante erbij gekregen om te gebruiken voor de paarden. Echter is er al jaren niets meer aan onderhoud gedaan. Er stonden ongeveer 1 miljoen distels. Ik heb het in het voorjaar gespoten met MCPA of mccp (weet zo even niet welke tegen distels is) en toen is de helft ongeveer dood gegaan. In april is er drijfmest opgegaan. Het was de laatste 10 jaar ook niet meer bemest. Eind juni gehooid. Nu staat er weer een flinke snee gras met aardig wat distels dus dacht te spuiten voordat de paarden er in september/ oktober weer op gaan voor de gehele winter. Alleen valt dit dus vies tegen......wil er nog wel een keer met de bosmaaier overheen lopen maar misschien gebruiken jullie iets wat wel werkt??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:45

Eten ze de distels niet op? Of gewoon afmaaien voor ze bloeien?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:48

Als ik ze af maai zullen ze ze vast opeten maar zou fijn zijn als het er minder worden. Dit haar gehooid voor eigen gebruik maar in principe is het de bedoeling dat dit hooi verkocht wordt. Ik heb hooi zat van Mn eigen weiland. Distels op zich geen probleem om te voeren want ze eten ze wel op maar om het te verkopen vind ik dan toch weer wat lastiger . Veel mensen zitten niet te wachten op handen vol distels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:03

Hier intussen plan van aanpak doorgesproken. In september gaan ze er overheen met de spuit en dan bijzaaien ipv alles omwoelen en herzaaien. Volgend voorjaar dan kalken, onkruid maaien en bemesten en rond juni zouden ze er weer op moeten kunnen.

Ik snoei onkruid pas als het even in bloei heeft gestaan, maar voor het in het zaad schiet. Dan krijgen de insecten/vogels/vlinders wel de kans om er profijt uit te halen. Helaas kan ik het écht niet maken om te proberen om alles de baas te blijven met enkel maaien, kalken en bemesten. De boel is er echt vreselijk slecht aan toe en ik moet mijn buren ook blij houden. Die gaan echt niet vrolijk worden als ik de JKK en co welig in het rond laat groeien en hun weilanden ook laat besmetten...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 02:28

Hier ook weilandjes waar jaaaaren niks aan gedaan is.... We gaan het niet omploegen want zitten op een gletsjer dus veel stenen in de grond onder het oppervlakte. Wij hebben eerst veel gemaait en nu de paarden er veel op. Dit najaar flink kalken en doorzaaien hoop ik dat er in het voorjaar wat meer gras staat en minder onkruid...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:53

Distels paar keer voor zaad schieten maaien en het zijn er al een stuk minder

Hier ook regelmatig distels in het hooi , totaal niet boeiend (ze eten het gewoon op en Tis nog goed voor ze ook )
Tenzij het meer gedroogde distel als gras is idd... dan is het voor verkoop niet ideaal ;)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:58

Ik heb gehoord dat je distels moet maaien vlak voor een hoosbui. Ze hebben grove open stengels en die lopen dan vol met water waardoor de plant verzuipt.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:36

Wat doen jullie tegen hondsdraf (het is teveel om met de hand allemaal uit te trekken)?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:54

Als het veel is kan je er met een hark doorgaan. Dan komt het los en raap je het zo op. Het heeft maar oppervlakkige wortels.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:35

Dat is een goeie, dank je sclimpre!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:05

sanne1992 schreef:
Ik heb een 4 tal plantjes waarvan ik niet weet wat het is. En of het gevaarlijk is.
Plantje 1:
[ [url=m/nDBRbD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MhD9W4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Plantje 2:
[ [url=m/Tc2UWv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Plantje 3:
[ [url=m/pXx1mJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jtVgfF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Plantje 4:
[ [url=m/lLqSgT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het 4e plantje is inmiddels bekend. Ben er inmiddels ook achter dat de stam van de esdoorn niet giftig is. Hier kan ik dus mooi een schuurpaal van maken. Nu zit ik alleen nog met het volgende. In de wei staat ook een witte eierpruim (Latijns benaming: prunus d. Reine Claude d'oullins). In hoeverre is deze giftig voor paarden. En dan zit ik natuurlijk nog met het 1e, 2e en 3e plantje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:07

Derde plantje is duizendschoon; ik lees zo hier en daar dat het giftig is, maar mijn merrie eet er wel eens wat van (en zij weet vrij goed voor zichzelf te bepalen of iets wel of niet giftig is).
Vierde is zo te zien brede weegbree. Niet giftig :)

Plantje 1 en 2 herken ik niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:29

1e plantje ken ik niet, dan volgt de Brunel, zilverschoon, (dus geen duizendschoon), en weegbree.

Van de wortels van zilverschoon werd vroeger armeluiskoffie gezet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:36

Antheman schreef:
1e plantje ken ik niet, dan volgt de Brunel, zilverschoon, (dus geen duizendschoon), en weegbree.

Van de wortels van zilverschoon werd vroeger armeluiskoffie gezet.

Oh ja. ZilverSCHOON en duizendBLAD. Zou leuk zijn als ik het eens onthou :P