nadelen van 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:40

Bij mij staan ze inderdaad ook best veel op stal. Daarom denk ik ook niet dat in de nacht op stal slecht is, maar mensen denken bij 24/7 buiten al snel aan modder en vieze dikke vachten, maar dat hoeft helemaal niet. Ik krijg zelf al de kriebels als ik er aan denk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:43

Waratje ik heb toch echt mensen op veen en moor grond droge paddocks zien maken.
Maar inderdaad met een halve meter afgraven en wat ander zand terug kwakken kom je er niet.

Maar als het niet lukt om iets droogs te creëren is het simpelweg een stuk waar geen paarden horen te lopen.
Want zeggen ze kunnen wel tegen modder klopt ook niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:44

Nies_ schreef:
Bij mij staan ze inderdaad ook best veel op stal. Daarom denk ik ook niet dat in de nacht op stal slecht is, maar mensen denken bij 24/7 buiten al snel aan modder en vieze dikke vachten, maar dat hoeft helemaal niet. Ik krijg zelf al de kriebels als ik er aan denk.

Ik denk er precies zo over.
Het is dat ik uit privacy geen privé foto's plaats.
Maar ik heb gisteren nog een paar foto's gemaakt van mijn paarden en geen modder poten of vachten te bekennen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:55

Zowel mijn vorige paard als mijn huidige paard deden het niet goed op 24/7 buiten. Al helemaal niet in de winter! Ondanks droge paddock, inloopstal en voldoende bijvoeren had ik echt ongelukkig paarden. Ook qua bespiering veranderden ze heel veel. Ik besefte dat destijds niet, maar als ik nu foto's vergelijk dan zie ik duidelijk verschil. Ze leveren gewoon veel in tijdens de winter. En mok en hoefzweren waren heel vaak aan de orde, net als wormbesmettingen omdat het simpelweg niet meer mogelijk was om tijdens natheid die weide van 4hectare nog goed uit te mesten want je kwam bij de poort niet meer erdoor met je kruiwagen. Dat was al spannend zonder kruiwagen. Lang leven de zeeuwse klei :).

Moest ik ooit de luxe hebben om ze 'aan huis' te hebben, dan zou ik het wel weer 24/7 proberen, maar met andere ondergronden en kleinere stukken die beter te onderhouden zijn. Dat heb je helaas niet voor het zeggen op een stal van een ander :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:11

Afbeelding

Hier ook geen modderbenen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:01

Hier juist een paard die je super ongelukkig maakt om zelfs alléén maar in de nacht binnen te zetten.
Daarnaast vind ik de gemiddelde stal véél te klein voor paarden.

Als ze dan toch binnen moeten waarom opdrie bij drie ipv vijf bij vijf? Liefst zelfs nnóg groter.
Méér als de helft van de tijd staan ze binnen óók met alleen de nachtregeling.
Of überhaupt met eigen paddock er aan vast.
Ik ben van mening dat veel gewrichtproblemen hier ook vandaan komen. Op n kort stukje continu om eign as draaien.

Met mok zie ik t verband ook niet. N goeie viezerik heeft óók n natte stal.

Ondanks hier dertien paarden op dag eg nacht buiten. Niet één mok of rotstraal.
Mok gedijt goed in vocht. Ja..maar wat is de oorzaak? Slecht imuunsysteem.

En dat krijgen ze buiten echt beter.

Wil je paard écht niet buiten staan snachts of wegens terrorisatie vind ik het geen probleem. Maar dan wel met n ruime stal en liefst met uitloop met koelcelflappen.
Dat ze zélf kunnen kiezen.

Anders bepaal jij die gehele keuze en stel die vraag eens... of dat eerlijk is?

Liefst zie ik zélfs n poortensysteem. Waarbij elk paard naar n stal kan met uitloop. Dat er maar één paard doorgelaten kan worden zodat hij zich kan afzonderen van de groep. Zelfde idee als koeien en n melkrobot.
En als ze wél naar de groep willen dat dit kan.
Zo heeft ieder paard n keuze.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:32

Mijn fjord staat ook 24/7 buiten met een inloopstal samen met een Shetlander. De staleigenaar brengt meerdere malen per dag plukjes hooi, haalt de poep uit de paddock/weide en maakt de stal schoon wanneer deze echt heel vies is.

Ik vind het echt super! Hij kan zelf bepalen wanneer hij lekker naar binnen wil. Hij gaat eigenlijk nooit in zijn stal staan. Ze gaan ook met z'n tweetjes buiten liggen.

Ik maak hem doodongelukkig als ik hem op ga sluiten. Ik heb dit 1 winter gedaan en de staleigenaar werd toen volgas aan de kant geduwd, omdat hij naar buiten wilde.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:34

Zoals eerder vermeld, het voerbeleid. Mijn sensibel paard heeft in combinatie met kou/regen moeite om op gewicht te blijven. Ik vermoed dat hij veel energie verliest met 'opletten' als ook met leider zijn. Ik wou hem dekenloos houden maar in oktober stond hij er mager en heel suf bij. Met wat tegenzin een gevoerd regendeken opgelegd en 3 dagen later had hij opnieuw energie. Wintermaanden krijgt hij dik, waterdicht en ventilerend deken op en krijgt hij 5x per week 2l bietenpulp+1l luzerne + 2l graanloos krachtvoer. Hiermee blijft hij op gewicht, hij heeft deze extras echt nodig om de wintermaanden door te komen. Terwijl er 2 gepensioneerden zonder deken staan en ook nog een recreatief gereden paard met deken. Alle 3 blijven op gewicht zonder extra voer (naast hooi).
Zonder deze extra zou mijn paard de winter niet redden, het kost mij telkens tijd en moeite maar ik heb het er voor over :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:34

Paarden hebben sowieso niet zo heel veel keuze..we gaan er ook " ongevraagd " op zitten, bepalen wat en hoeveel ze eten, of ze mee gaan op wedstrijd, of we ze poetsen..ect, ect.
Eigenlijk leven alle paarden in gevangenschap. Mijn doel is iig om die gevangenschap zo prettig mogelijk te maken in de mogelijkheden die ik kan bieden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:59

pol1 schreef:
Paarden hebben sowieso niet zo heel veel keuze..we gaan er ook " ongevraagd " op zitten, bepalen wat en hoeveel ze eten, of ze mee gaan op wedstrijd, of we ze poetsen..ect, ect.
Eigenlijk leven alle paarden in gevangenschap. Mijn doel is iig om die gevangenschap zo prettig mogelijk te maken in de mogelijkheden die ik kan bieden.

Echt weer een dooddoener.
-O-

Jammer hoor...

Maar als jou mogelijkheid alleen maar binnen was, had je dit dan ook geaccepteerd?
Bijzondere uitspraak vind ik dat.

waarom paarden dan niet deze mogelijkheid wél laten kiezen??

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:14

Vind er niks dooddoeners aan! Zijn gewoon feiten!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:29

Paarden hebben inderdaad niet erg veel te willen. Dat is gewoon een feit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:36

Dan nóg!! Waarom de paarden DIE keuze dan niet geven?
Vind dat zo'n onzin!!

Omdat paarden niks te willen hebben... daarom ook maar de keuze van huisvesting afnemen?
Iets waar ze minimaal 15 -16 uur per dag (nacht) op staan?

Kul

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:37

Ik denk dat Pol het zo verkeerd niet doet. De paarden de hele dag naar buiten.
Ik denk dat veel paarden daar alleen maar van kunnen dromen bij wijze van zeggen.

Voor een sportpaard zou ik daar ook voor kiezen.
Met oudere paarden of paarden onder in rang die anders niet voldoende rustig kunnen eten ook.

Maar ik heb zelf ervaren dat een paard 24/7 buiten als dat op een fatsoenlijk stuk is heel relaxed is.
Niet alles hoeft precies op uur en tijd.
Wanneer ik die hooibak vul maakt niets uit, als er maar hooi is.
Kom ik uit de nachtdienst moet ik nu toch wachten tot de binnenpaarden hun hooi en brokken op hebben voordat ik ze buiten zet. Dan ben ik toch een uur verder terwijl ik naar bed wil.
Zo bij de ochtenddienst ook, moet er veel eerder voor op staan, terwijl ik het al zo vroeg vind.
Bij 24/7 zorg ik dan dat ik de avond ervoor extra hooi heb gegeven en ik kijk een keer of alles in orde is wat me vijf minuten extra kost. De rest doe ik wel weer als ik thuis kom.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:58

Maralyn ik denk dat Pol goed kijkt naar hoe haar paarden het doen en wat hun voorkeuren zijn. Paarden zijn gewoon verschillend in hun voorkeuren en je moet dan zo goed mogelijk bieden wat een paard prettig vindt of goed bij functioneert (zowel mentaal als fysiek).
Bij ons lopen de paarden in de zomer ook 24/7 buiten en onze quarter ruin vindt dat nog steeds een waardeloos idee. Hij vindt dat al bijna 10 jaar een waardeloos idee en ik denk dat het niet meer gaat veranderen. Hij is gewoon gezond en doet het verder best, maar hij wil graag 's nachts met zijn kop in de hoek van zijn box staan zonder andere paarden erbij. :roll: Een andere ruin die we hebben gehad vond de stal niet ideaal en die loopt nu dus ook in de buitengroep tot volle tevredenheid. Je kunt aan een paard gewoon zien wat ze ergens van vinden.
Mijn jonge merrie leek een heel geschikte voor de buitengroep (neiging tot luchtzuigen) maar blijkt het veel beter te doen met winternachten op stal. Kijk per paard wat er kan en nuttig is.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:05

Hier geen nadelen aan 24/7 buiten. Eerst winter dacht ik: leuk kunnen ze de schuilstal in. Dat doen ze dus niet, ze gaan alleen bij veel zon en dazen de schuilstal in.Toen dus maar het weidegebruik omgegooid: zomer de wei waar ze schuilstal in kunnen en in de winter de natuurwei zonder schuilstal in gebruik. Daar hoeven we geen mest te ruimen, de zomerwei wel. Voor mijn eigen gemoedsrust wel een regendeken om. We hebben veel wei op zandgrond dus ook bijna geen modder. Ik vind het wel een paradijsje voor ze.
Dit is de winterwei/natuurwei:
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:10

Maar Waratje, ik schrijf ook nergens dat Pol het verkeerd doet.
Ik ben het er alleen niet mee eens, en dat mag.
Ik heb een andere visie op paarden houden dan pol. En dat is niet raar.

Ik vind het kul, dat mensen opperen dat paarden al geen keuzes hebben, dus waarom dan ook de keuze laten maken over welk deel van stal of paddock zij willen staan?

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:42

Mijn fjord staat 24/7 buiten met schuilstal. Zijn stuk is vrij smal en u vormig. Achterin staat de schuilstal, deze stal heeft plek voor 6 paarden die ieder hun eigen stukje grond hebben. Voorin staat de hooibak op betonplaten. De waterbak deelt hij met zijn buurman en staat op een 20 meter van de hooibak. Tussen de weitjes/stukjes grond zit 1 stroomdraadje, ze hebben dus wel over het draadje contact maar wel allemaal hun eigen stuk. Eerder stond Jordal samen met buurman Bliksem, dit ging 3/4 jaar heel goed totdat Jordal Bliksem zijn gespeel zat was en hem de wei uitzetten. Met 1 simpel draadje ertussen gaat het super en het grote voordeel was dat ze daarna beide op gewicht bleven. Bliksem is het type van je neemt een laar happen hooi, doet een rondje wei en eet daarna weer wat. Jordal is het type je steekt je kop in de hooibak en haalt hem eruit als de bak leeg is. Of te wel een schrale Bliksem en een rolbare Jordal.

Alle 6 de paarden staan veel in de schuilstal, bij regen en bij zon. De wei wordt in de winter wel echt een blubberbende maar droogt gelukkig wel vrij snel op. In de schuilstal staan ze droog en bij de hooibakken staan ze droog. Jordal ligt niet vaak in de schuilstal, languit in de blubber (zelfs in de regen) slaapt lekkerder dan in een dikke laag zaagsel.

Jordal wordt dit jaar 28 en ik wil hem ook niet meer samen hebben met andere paarden. Af en toe even in de longeerbak maar verder lekker oo zijn eigen stuk. Over de draad staan ze ook vaak te kroelen.

Enige nadeel vind ik het mestruimen in de blubber, verder alleen maar voordelen. Hoewel het stuk niet groot is moet hij toch veel lopen van zijn hooi naar het water en de schuilstal. Heel goed voor zijn oude lijf. In een box bestaat zijn lichaamsbeweging uit pogingen om stalwanden te verplaatsen. Een uurtje of 2 met hooi vind hij nog wel oké maar daarna begint hij te beuken tegen wanden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:20

maralyn schreef:
Ik vind het kul, dat mensen opperen dat paarden al geen keuzes hebben, dus waarom dan ook de keuze laten maken over welk deel van stal of paddock zij willen staan?

Leg eens uit wat er kul aan is dat mensen opperen dat paarden geen keuzes hebben???
Wij beslissen toch voor onze viervoeters?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:34

pol1 schreef:
maralyn schreef:

Leg eens uit wat er kul aan is dat mensen opperen dat paarden geen keuzes hebben???
Wij beslissen toch voor onze viervoeters?

Blijkbaar snap je, ondanks dat ik het drie x geschreven heb, mijn punt niet helemaal.

Juist omdat ze niks te willen hebben, vind ik het kul dat paarden dat niet de keuze mogen krijgen in welke omgeving ze willen staan.
En dit kan getackeld worden door middel van een paddock aan de stal vast.

Het is dus niet kul dat mensen dit opperen, want dat is zo.
Maar kul is dat mensen ook niet na denken of het paard niet de keuze zou kunnen of willen maken.

Niet elk paard wil op stal. En blijkbaar ook niet elk paard 24/7 buiten.
Tóch beslissen wij dit voor het paard, terwijl de huisvesting de basis is.
Is dat dan eerlijk? Nee, vind ik niet.

Sommige paarden willen inderdaad af en toe individueel staan om even uit te rusten.
Maar waarom MOET dit dan op stal??
DAT is kul.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:07

@maralyn: bij jou is er 1 weg en dat is volgens jou de beste! Discussie heeft dan ook geen enkele zin.
Ik kijk naar mijn paarden en denk te zien dat ze het fijn hebben en probeer zoveel mogelijk aan hun wensen te voldoen. 24/7 buiten zal daar voor mij persoonlijk in NL nooit 1 van zijn. En zelfs daarin hou ik rekening met mijn paarden, vind het in de zomer geen enkel probleem 24/7 buiten en de meeste van mijn paarden ook niet maar voor de rest van het jaar doe ik ze daar geen plezier mee!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:10

pol1 schreef:
@maralyn: bij jou is er 1 weg en dat is volgens jou de beste! Discussie heeft dan ook geen enkele zin.
Ik kijk naar mijn paarden en denk te zien dat ze het fijn hebben en probeer zoveel mogelijk aan hun wensen te voldoen. 24/7 buiten zal daar voor mij persoonlijk in NL nooit 1 van zijn. En zelfs daarin hou ik rekening met mijn paarden, vind het in de zomer geen enkel probleem 24/7 buiten en de meeste van mijn paarden ook niet maar voor de rest van het jaar doe ik ze daar geen plezier mee!

Dat is niet zo :') Echter lees ik precies datzelfde in jou terug! JOU WEG IS DE BESTE!!! *\o/* Volgens jou dan.
Ieders idee is de beste.

Ik opper ook NERGENS 24/7 buiten het beste is!
Echter wél... dat paarden meer ruimte moeten krijgen!
Zowel binnen als buiten!

Wat ik fijn zou vinden voor de paarden is EEN PADDOCK AAN STAL! Misschien dat het zo wel gelezen wordt :')
En in de opening van de deur van die koelcelflappen, zodat het binnen niet tocht en paarden gewoon ZELF KUNNEN KIEZEN waar ze staan.
Dit is INDIVIDUEEL. En dus NIET 24/7 buiten.

Hopelijk lees je het nu wel. ;)

En ja, ik vind inderdaad paarden die maar 6 uur per dag naar buiten gaan, sieluugghh.
Helemaal als ze 18 uur op een stukkie van drie bij drie staan

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:21

Ik heb nergens gezegd dat mijn manier de beste is..Waar lees je dat?
Ik zeg dat deze manier voor mijn paarden werkt!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:29

pol1 schreef:
Ik heb nergens gezegd dat mijn manier de beste is..Waar lees je dat?
Ik zeg dat deze manier voor mijn paarden werkt!

Psies!!

En hier hetzelfde.
Maar dat betekend wel, dat ik verder probeer te kijken dan mijn eigen neus lang is (overigens maar 3,8 cm ja echt, heb t gemeten :') )

Hier op 24/7, met schuilplaatsen, pracht op gewicht en helemaal in dr nopjes.
Zo ook de 12 andere paarden.

Echter ben ik het niet eens met het stalbeleid van NL. En dat mag toch?
Ik schrijf echter hoe ik het voor ogen heb, ook voor mensen die paarden op stal hebben.
En daar mag je best.... niet mee eens zijn.
Voel je alsjeblieft niet aangevallen want zo bedoel ik het allemaal niet.
Echter krijg ik van jou het verwijt dat alleen mijn idee het beste idee is.
Terwijl ik dat nergens opper.

Ik sta eigenlijk alleen achter mijn geschreven punt. Nothing more nothing less.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:39

Mijn pony staat sinds vorig jaar 24/7 buiten met inloopstal (6x6 met deels bodembedekking) op een track inclusief paddock en in de zomer ook weidegang.
Ik moet zeggen dat de eerste winter is meegevallen tot nu toe, we zitten hier op arme zandgrond en maak me meer zorgen of er wel gras wil groeien op ons nieuw aangelegd weitje dan over de modder. We hebben op 1 punt op het pad wel modder met nat weer, maar eigenlijk is het toch nog beter dan vroeger op de pensionstal.
Voorheen stond mijn pony overdag op de wei en snachts binnen in een pensionstal, hij had het daar erg naar zijn zin, maar uiteindelijk bevalt dit me beter omdat ie zo de hele dag door een beetje kan lopen.
Overigens moest hij erg wennen van de overgang.
Beide ponys gaan uitgebreid in het vlas liggen slapen (in de zomer liggen ze graag in de bak), ze staan graag binnen te slapen, maar met regen staan ze net zo goed buiten.

Mijn ponys hebben beide dekens (de een ivm leeftijd en artrose, de ander omdat hij geschoren moet worden in de winter).
Ik kan me voorstellen dat 24/7 buiten niet voor elk paard geschikt is. Maar ik denk ook dat als je de faciliteiten kunt regelen (ik denk aan een droge paddock, een fijne tochtvrije inloopstal met bodembedekking en een stukje bestraat) je het de meeste paarden erg naar hun zin kunt maken. Ik zou zelf niet kiezen voor 24/7 buiten zonder deze faciliteiten.

Overigens zijn wij nog niet klaar met klussen, er komt nog een mooie hout omheinde paddock en uiteindelijk alsnog 2 paardenstallen (voor nood of enorm slecht weer denk ik, want ik ben niet van plan ze weer op stal te zetten ;-))