Is dit genoeg weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:44

Het gaat niet alleen om de geestelijke gesteldheid.. Ook lichamelijk is een hele dag op 3x3 gewoon waardeloos, evenals een hele dag in de modder overigens.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:44

Weidegang is geen must, als ze maar een paddock hebben zodat ze lekker naar buiten kunnen.
Bij voorkeur met een soortgenoot, ik heb 2 mini's bij huis die kunnen zelf kiezen. Alleen nu met die extreme kou nachts heb ik de deur dicht, mede zodat de drinkbak niet bevriest.
Het gaat mij erom dat ze overdag zelf kunnen kiezen en lekker kunnen rond hobbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:48

Nies_ schreef:
Het gaat niet alleen om de geestelijke gesteldheid.. Ook lichamelijk is een hele dag op 3x3 gewoon waardeloos, evenals een hele dag in de modder overigens.

Maar mijn stal is zeker geen 3x3 ;)

Nies_

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:49

4x4 dan of 4x5, 5x5 maakt niet uit. Nog steeds te klein om rechtuit te kunnen lopen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:51

Vinden jullie dat er verschil is tussen een stal met tralies waarbij een paard dus alleen neuscontact kan maken of een stal met lage wanden waarover gekriebeld kan worden? Zou een paard dat lichamelijk contact kan maken met een ander paard gelukkiger zijn op stal? (Tuurlijk uitzonderingen ) ik vind het persoonlijk ook uitmaken Hoe een paard gestald is. Zo denken ik dat een paard die in een stal staat met buitenluik of contact kan maken met andere paarden zich minder snel verveelt dan in een stal met dichte muren en enkel zicht op het gangpad. Vind in elke situatie wel dat ze minimaal 8 uur buiten moeten kunnen komen, anders op zoek maar andere plek.

Edit; Voorbeeld :
Ze staan vaak te kriebelen of slapen met hun hoofd op de anders rug. Heb liever dat ze samen hier staan dan apart van elkaar in de mooie traliestallen.
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:51

24/7 als dat modder betekend is het natuurlijk nog niks.
Als dat betekend niet kunnen schuilen is het ook niks.

Maar er zit heel veel tussen in.
Ik heb vier paarden staan.
Twee gaan er in de nacht op stal.
Dit in verband met extra individueel bijvoeren en 1 heeft echt rust nodig.
Twee blijven er dus buiten staan.
Buiten betekend dus wel een geïsoleerde schuilstal hebben van 8x5 meter groot die vol met een dikke laag vlas ligt.
Uiteraard onbeperkt hooi.
En een droge wei van 1,5 hectare groot.

Dus alle vier gekeken wat past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:55

Tis alleen zo jammer hoe dat allemaal maar geroepen wordt door de mensen die op zo'n stal staan. Je bent van harte welkom om hier midden in [plaats] zo'n stal te zoeken, gaat m'n paard er morgen nog heen ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:56

Dreamer.
Ik kocht pas een paard toen ik een goede stal had.

Altijd zo jammer dat mensen eerst een paard kopen en dan pas bedenken. Oh. Eigenlijk kan ik hem niet geven wat hij nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:56

Anoniem schreef:
Tis alleen zo jammer hoe dat allemaal maar geroepen wordt door de mensen die op zo'n stal staan. Je bent van harte welkom om hier midden in Utrecht zo'n stal te zoeken, gaat m'n paard er morgen nog heen ;)

Dit vind ik altijd zo'n kulargument. Als je niet de mogelijkheid hebt om een paard paard te laten zijn, neem dan geen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:57

bruintje123 schreef:
Dreamer.
Ik kocht pas een paard toen ik een goede stal had.

Altijd zo jammer dat mensen eerst een paard kopen en dan pas bedenken. Oh. Eigenlijk kan ik hem niet geven wat hij nodig heeft.

Voor de laatste keer: Die stallen zijn hier in de hele omgeving niet te vinden...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:57

Dan koop je geen paard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:58

Anoniem schreef:
Tis alleen zo jammer hoe dat allemaal maar geroepen wordt door de mensen die op zo'n stal staan. Je bent van harte welkom om hier midden in Utrecht zo'n stal te zoeken, gaat m'n paard er morgen nog heen ;)

Ik vind deze reacties dan altijd weer jammer, als jij je stal prima vind en niet verder wil zoeken is dat jouw ding maar als een ander voor je mag zoeken kan je zelf ook door blijven gaan tot je de ideale stal hebt gevonden. Ze zijn er overal maar het is vaak wel echt zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:58

Die heb ik al 3 jaar, en die komt niks tekort.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:59

Jawel. Die komt al drie jaar beweging in sociaal contact te kort.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:00

bruintje123 schreef:
Dan koop je geen paard.
Inderdaad, zo simpel is dat..

Wat betreft de stallen met buitenluik, ik weet niet of dat wel zo ideaal is. Ik merk dat als ik mijn paarden opsluit om wat voor reden dan ook en ik het luik open laat ze de deur er nog net niet uit trappen, doe ik ze dicht gaan ze rustig hooi staan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:02

@azmay weide in de winter hebben we hier echt niet, allemaal kleigrond en paarden staat tot hun buik in de blub dan.
Er zijn twee stallen waarvan ik weet dat ze in de winter een paar uit buiten komen. Een op 25 minuten rijden, maar als student kan ik die nu echt niet betalen (wil haar in de toekomst graag daar hebben, ook omdat je met 10 minuten op de Utrechtse Heuvelrug zit) en de ander ietsje dichterbij, daar ben ik wezen kijken maar was qua veiligheid voor de paarden in de paddock nog zoveel te doen dat ik d'r daar niet wil hebben.
En ja, daar houdt het hier in de omgeving helaas echt op, hoe graag ik zelf ook anders zou willen...

Bruintje dat maak jij er weer van. Dat staan namelijk nergens. Lezen en overdrijven is ook een vak.

Maar jullie zijn allemaal van harte welkom om mijn oh zo ongelukkige paard zonder beweging en sociaal contact te komen bezoeken hoor, is kijken of jullie d'r dan nog steeds ongelukkig noemen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:06

Ik heb veer mezelf beslist dat ik ook geen paard koop of rijd als die meer binnen dan buiten staat. Ik reageer nooit veel op de discussies maar het blijven excuses imo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:11

poes schreef:
Ik heb veer mezelf beslist dat ik ook geen paard koop of rijd als die meer binnen dan buiten staat. Ik reageer nooit veel op de discussies maar het blijven excuses imo.

Waar maar meer mensen zo stoer als jij.
En dat is het gewoon.
Mensen die smoesjes blijven zoeken voor hun gedrag.

Ik ben student dus ik kan niet meer betalen.
De grond is slecht. Dus het kan niet anders.
Het is te ver weg.
Het is hier heel normaal.
Hij kijkt blij.
Allemaal smoesjes waar het paard niets aan heeft.
Een paard moet het maar doen met zijn baasje en heeft niets te kiezen.
Ipv dat het baasje zegt.
Ik koop geen paard als de huisvestings niet goed is.
Dan gaan stallen vanzelf wel investeren in drainage of andere oplossingen voor meer goede paddocks. Maar waarom zouden ze nu.
Mensen praten het nu wel goed met smoesjes. Prima toch voor de stal eigenaren.
Helaas voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 05-12-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:12

Misschien is het een idee om een wieland te kopen en daar je paard ze zetten met schuilstal

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:13

Pearls14 schreef:
Misschien is het een idee om een wieland te kopen en daar je paard ze zetten met schuilstal

Bijna onbetaalbaar, paard kan niet alleen, je zal hooiopslag moeten hebben en genoeg land om het niet in een blubberbende te laten veranderen.

Helaas ook niet zomaar gedaan dus -O-

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:13

Je kan ook vragen of jeje paard bij de boer kan zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:14

Zeg bruintje betaal jij m'n stal dan?
Ik werk mij verd*mme een slag in de ronte als 19jarige om m'n paard en studie te betalen, en dan ga jij mij even vertellen dat dat een slap excuus is? Pardon?!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:15

Ik werkte als 19 jarige ook een slag in de ronde.
Maar had toen geen paard.

Die kocht ik later pas.
Toen ik hem kon geven wat hij nodig had.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:16

Zit nu een programma te kijken over gevangenissen in Amerika, de overeenkomsten zijn schokkend.
Geen contact, een paar uur per dag alleen in een omheind stukje om te kunnen bewegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:16

Ik reageer niet meer, je maakt er toch jou verhaal van en leest alleen wat je wil lezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt