Bijna geen hooi te krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:42

Anke schreef:
Ik had eerst voordroog. Dus net niet helemaal droog. Nu echt droog hooi in plastic. Is moeilijk aan te komen.

Maar noem je het dan hooi of voordroog ? Is het niet zo dat als gedroogd in plastic gaat, hoe droog het ook is het voordroog wordt ? Want ik neem aan dat ook super droog hooi in plastic gaat fermenteren ?!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:48

Zodra je het in plastic hebt is het inderdaad geen hooi meer, maar voordroog, ookal zou het hooi zijn geweest als het kleine pakjes zonder plastic was. Dit komt door het fermentatieproces wat toch optreedt omdat er altijd iets vocht in zit (ook echte kleine baaltjes hooi hebben een percentage vocht)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:06

Hooi is inderdaad zonder plastic en voordroog met plastic

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:09

Achter mijn weiland ligt een grote lap grond en de boer heeft het op tijd gemaait heb nu on 300 pakjes liggen :D

Oehlala

Re: Bijna geen hooi te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 20:01

Wij hebben gisteren 30 balen hooi van circa 600kg/stuk binnen gehaald! Eerder had ik al 18 balen voordroog geoogst.
Maar het is idd geluk hebben dat het zo hard waaide want het moest nu in 4 dagen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 20:50

Nouvel schreef:
Hooi is inderdaad zonder plastic en voordroog met plastic

Precies.
En natuurlijk heb je dan het verschil tussen mooie droge voordroog en natte voordroog.
Maar voordroog blijft het :)

Het ligt bij ons aan hoe onze diensten zijn betreffende het opladen van het land of wij voordroog maken of hooi.
Maar beide is altijd even droog.
Alleen heet de plastic variant dan toch voordroog :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:04

meggiemeg schreef:
robert45 schreef:
De pakken zijn geperst op zuiver 600KG (weeginstallatie) toen ik net naar huis ging hadden we een 38 Pakken van 600KG van 2,1 hectare. Dus wel een flinke opbrengst.

Denk je niet dat de balen nu zwaarder zijn omdat er regen op is gekomen? Hoe droger het gras hoe minder het gewicht tenslotte

Normaal worden de balen op 100% geperst echter door de regen is het hooi nat en wil dit niet. De balen die geperst zijn wegen dan 600KG volgens de weeginstallatie van de pers. Normaal kan deze pers nog zwaarder persen! Wij willen ze het liefst zo zwaar /groot mogelijk. Je betaald immers per pak. Als ze op 1000KG konden persen dan lieten we ze daar op persen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:11

Hoelang duurt het dan voordat het droge hooi in de plastic vochtiger wordt?
Hetgeen van begin mei voeren we nu en is echt nog kurkdroog.
Heb pas sinds deze winter grote plastic pakken. Van twee verschillende leveranciers gehad. Eentje leverde echt droog hooi in plastic en de ander had wel wat vocht erin, rook heeerlijk!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:30

Abel1970 schreef:
Hooi wordt niet bewaard in plastic. Als je een baal hebt in plastic dan is dat geen hooi.
Het kan wel heel droog zijn,maar het blijft voordroog kuil en geen hooi.
Echt hooi maakt een heel ander proces door als je het opslaat.

:') het ziet eruit en ruikt als hooi. Ook net zo droog. Daar gaat dus serieus een heel ander proces aan vooraf? Jeetje, dat wist ik niet!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:49

Gras leeft op het moment van maaien. Dat leven neemt af in de dagen erna. Na enkele dagen drogen is het zo droog dat het zonder problemen opgeperst kan worden in hooipakken. Dan is het gras echter niet dood. Het besterven duurt veel langer en de eerste dagen/weken kunnen pakken behoorlijk warm worden. Daarna neemt dit af en droogt het nog verder in.

Hooi in plastic gaat fermeteren door het aanwezige vocht. Of het nu bijna droog is of half nat het gaat fermeteren. Doordat er geen zuurstof bijkomt gaat het niet schimmelen of rotten. Dit fermeteren zorgt voor een verandering in de voedingswaarde. Hoe droog het ook is er zit wel degelijk een verschil in dus.

Pak je hooi in plastic van een halfjaar oud en een hooi pakje van een halfjaar oud dan ruikt het hooi uit plastic veel meer omdat anders bewaard is. Een hooi pakje van een half jaar ruik je bijna niet meer.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:57

Ik neem aan dat je hooi-tekort-probleem nu wel is opgelost. Ik heb alle boeren, rondom mij, pakjes zien maken van hun hooi.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 05:10

ja er is hooi maar nu nog 6 weken wachten om het te kunnen voeren dus nog 6 weken voordroog ellende

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:39

Hier in het midden van het land de laatste weilanden die vogeltjesland zijn kunnen maaien en in ruim 70 grote balen laten persen, zag er allemaal mooi droog uit!

De persoon die kwam persen heeft gelijk 10 van die balen gekocht voor zijn eigen beestjes. Nu de rest nog verkopen aangezien wij al meer dan genoeg balen hebben van onze andere weilanden. :P

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:58

Ik krijg hooi van de buurman. Kleine baaltjes voor 2,50. Hij kan ongeveer 85 pakjes van zijn land halen en heeft er zelf ongeveer 15 van nodig voor zijn Shetlanders. Ik krijg de rest. Ik heb nu nog ongeveer 20 balen over van vorig jaar. Het winter weitje wat ik huur mogen we misschien ook hooien van de eigenaar. Daar zullen ongeveer 125 pakjes van af komen. We hooien pas in augustus.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:04

robert45 schreef:
Normaal worden de balen op 100% geperst echter door de regen is het hooi nat en wil dit niet. De balen die geperst zijn wegen dan 600KG volgens de weeginstallatie van de pers. Normaal kan deze pers nog zwaarder persen! Wij willen ze het liefst zo zwaar /groot mogelijk. Je betaald immers per pak. Als ze op 1000KG konden persen dan lieten we ze daar op persen!

Dan heb je nu dus relatief minder gras in de baal omdat deze nat is dan als het er droog in was gegaan, ander volume van nat en droog gras.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:19

Anke schreef:
Hoelang duurt het dan voordat het droge hooi in de plastic vochtiger wordt?
Hetgeen van begin mei voeren we nu en is echt nog kurkdroog.
Heb pas sinds deze winter grote plastic pakken. Van twee verschillende leveranciers gehad. Eentje leverde echt droog hooi in plastic en de ander had wel wat vocht erin, rook heeerlijk!

Het wordt niet vochtiger door het plastic. Het gaat fermenteren. Suikers uit het hooi worden dan omgezet in zuren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:23

Suikers omgezet in zuren. Dat klinkt niet goed. Of juist wel?

Merk wel dat ze nu ze hooi in plastic gewend zijn, ze hun neus ophalen voor de gewone pakjes hooi!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:25

dat is juist de bedoeling, daardoor is het lang houdbaar (denk aan bv zuurkool voor ons)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:52

Ik zeg altijd dat wij hooi in plastic hebben, om toch het verschil aan te geven met die hele zure zooi :=

Uiteraard is het net wat geuriger dan hooi dat niet het plastic in is gegaan maar gebaald is.

Maar het is toch een behoorlijk verschil of er tot normaal hooi gedroogd spul in plastic gaat dat er dus ook als grof stegelig knapperig spul weer uit komt, of dat het minder lang / goed gedroogd is en je dat typische zachte apenhaar van een voordroog krijgt :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:00

Ja dat had ik dus ook.
Echt droog hooi. En dat andere ruikt heel anders en is wel een tikkeltje vochtig. Ook redelijk droog, maar niet zo helemaal droog als het andere pak.

Houdbaar is perfect. Net als geen muizen erin!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:15

Anke schreef:

Merk wel dat ze nu ze hooi in plastic gewend zijn, ze hun neus ophalen voor de gewone pakjes hooi!

Ideaal voor HB en insulineresistente paardjes.
Door het fermenteren gaat het suiker gehalte met ca 50% naar beneden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:40

Brainless schreef:
Anke schreef:

Ideaal voor HB en insulineresistente paardjes.
Door het fermenteren gaat het suiker gehalte met ca 50% naar beneden.

Vandaar dat het zo goed gaat met onze shet :D

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:13

meggiemeg schreef:
robert45 schreef:

Dan heb je nu dus relatief minder gras in de baal omdat deze nat is dan als het er droog in was gegaan, ander volume van nat en droog gras.

Een kleine correctie we hebben de wagens met pakken op de weegbrug gezet. Ze zitten tegen de 700KG in.

Inderdaad zal er minder inzitten ivm vocht als dat ze op 650-700KG droog hooi geperst waren.