Santos_05 schreef:@alarm en vickys, welke regio wonen jullie?
Wij ZO Drenthe. Elke dag is weer spannend
Ik woon in Mol,België.Tegen het zuiden van Noord-Brabant aan.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Is het anderen al wel gelukt om een mooie oogst van goed (!) hooi binnen te krijgen?
ArmaWhis schreef:Ik woon in Drenthe.. een paar weken terug hadden we genoeg mooie en droge dagen, waardoor wij de hooischuur mooi vol hebben staan nu! Van goede kwaliteit ook!
Antonius schreef:Hoelang zouden jullie het gras nu laten liggen om nadien te wikkelen in plastiek? Wij hebben zondagmiddag gemaaid en ervan uitgaand dat het nu droog blijft en vanaf morgen 23-24° wordt zoals voorspeld, had ik gedacht om donderdagavond te wikkelen? Hoeft niet kurkdroog als hooi te zijn maar ook geen natte voordroog...
Cindyrella schreef:Hier wordt vandaag gemaaid, loonwerker is onderweg.
En wat ligt het dik... Dat maakt het nog eens moeilijker om mooi droog te krijgen.
Maar moest echt, alles ligt om en gaat liggen stikken. Dat komt ook de kwaliteit niet ten goede.
Maargoed, is het zaterdag/zondag niet droog genoeg voor kleine pakjes, dan wordt het gesealt in grote balen. Zijn we in elk geval uit de kosten.
Buienradar en weeronline wisselen ook met de minuut. Gisteren nog gaven ze droog tot zondag en nu nog maar tot vrijdag.
freespirit schreef:Hij zei trouwens ook nog dat het hooi dat hij tijdens het mooie weer een paar weken geleden, helemaal niet zo mooi is. Hij heeft toen 160 klanten bedient van maaien, schudden, inpakken en insealen. Volgens hem was het wel mooi weer, maar was de luchtvochtigheid veel te hoog. Dan lijkt het hooi droog, maar dat is het niet.
petraaken schreef:Cindyrella schreef:Hier wordt vandaag gemaaid, loonwerker is onderweg.
En wat ligt het dik... Dat maakt het nog eens moeilijker om mooi droog te krijgen.
Maar moest echt, alles ligt om en gaat liggen stikken. Dat komt ook de kwaliteit niet ten goede.
Maargoed, is het zaterdag/zondag niet droog genoeg voor kleine pakjes, dan wordt het gesealt in grote balen. Zijn we in elk geval uit de kosten.
Buienradar en weeronline wisselen ook met de minuut. Gisteren nog gaven ze droog tot zondag en nu nog maar tot vrijdag.
Dan raad ik je aan om zeker 2x per dag te keren. Wind doet ook veel om het te drogen.
petraaken schreef:Antonius schreef:Hoelang zouden jullie het gras nu laten liggen om nadien te wikkelen in plastiek? Wij hebben zondagmiddag gemaaid en ervan uitgaand dat het nu droog blijft en vanaf morgen 23-24° wordt zoals voorspeld, had ik gedacht om donderdagavond te wikkelen? Hoeft niet kurkdroog als hooi te zijn maar ook geen natte voordroog...
Als je veel wind en zon hebt kan het met 4 dagen weg anders inderdaad donderdag wikkelen.![]()
Ik wil je een tip meegeven. Laat je gras in vroeg ochtend afrijden. Dan heb je de minst schadelijk suikers in het gras. Hoe meer zon gedurende de dag hoe meer suikers er in het gras zitten.
Wij laten het altijd in de ochtend afrijden. Meestal tussen 8u en 9u soms iets later. Al naargelang de loonwerker tijd heeft.
Huertecilla schreef:pmarena schreef:Is het anderen al wel gelukt om een mooie oogst van goed (!) hooi binnen te krijgen?
Dit jaar was het hier vroeg en goed. Veel van eigen land!
Had hulp bij het in de opslag stapelen.
Al bij al de opslag nog nooit zo vroeg, zo snel vol gehad.
Nu komt het stro.
Vanmorgen de eerste lading. Wederom ERG mooi.
De oogst echter is niet goed buiten onze vallei. Noch het hooi, noch het stro. Er is veel en veel te weinig.