Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:44

Santos_05 schreef:
@alarm en vickys, welke regio wonen jullie?

Wij ZO Drenthe. Elke dag is weer spannend :\

Ik woon in Mol,België.Tegen het zuiden van Noord-Brabant aan.

ArmaWhis

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:49

Ik woon in Drenthe.. een paar weken terug hadden we genoeg mooie en droge dagen, waardoor wij de hooischuur mooi vol hebben staan nu! Van goede kwaliteit ook!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:49

Ik woon omgeving Lommel, Belgie :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:52

Hoelang zouden jullie het gras nu laten liggen om nadien te wikkelen in plastiek? Wij hebben zondagmiddag gemaaid en ervan uitgaand dat het nu droog blijft en vanaf morgen 23-24° wordt zoals voorspeld, had ik gedacht om donderdagavond te wikkelen? Hoeft niet kurkdroog als hooi te zijn maar ook geen natte voordroog...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:04

pmarena schreef:
Is het anderen al wel gelukt om een mooie oogst van goed (!) hooi binnen te krijgen? :)

Dit jaar was het hier vroeg en goed. Veel van eigen land!
Had hulp bij het in de opslag stapelen.
Al bij al de opslag nog nooit zo vroeg, zo snel vol gehad.

Nu komt het stro.
Vanmorgen de eerste lading. Wederom ERG mooi.

De oogst echter is niet goed buiten onze vallei. Noch het hooi, noch het stro. Er is veel en veel te weinig.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:07

hier 2 ha zondag ochtend gemaaid..klein stukje was de grond nog erg nat..
Maar het gras lag al erg plat dus de gok maar gewaagt.
Het droogd erg goed en we schudden 2 keer per dag.
Ook staat er lekker veel wind dus kan het ook goed drogen.
Zaterdag willen we persen ,wij hebben nog echt een hele oude pers voor kleine hooipakken dus gelukkig niet afhankelijk van een loonwerker.
Denk dat we de 300 pakken wel gaan halen want pffff wat zit het er dik op

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:27

Wij nu ook de gok genomen, vorige keer durfden we het niet aan. Gras was nu heel erg lang en ging plat liggen. Nog minimaal 2weken wachten ging m niet worden. Wij persen zaterdag of misschien zelfs zondag en afgelopen zondag gemaaid. Wij hebben ook 1,5 A2 hectare, maar bij ons worden het zeker veel meer dan 300 pakken. Gras is ruim een meter hoog haha. Wij doen ook een deel insealen in bollen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:30

Wij gaan donderdag maaien in de hoop op nu 2 droge dagen.zo'n1 ha vd wei staat gewoon nog onder water,ik had het niet verwacht omdat de rest droog is,maar dat is juist de hoek waar je met de tractor het land op moet.Dus hopen dat het water weg trekt. en dan volgende week of zo nieuwe geulen laten graven voor een betere afwatering.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:31

Wij hebben godzijdank de hele lading al hoog en droog en vers binnen, genoeg voor de gehele winter. Wij kopen het elk jaar bij een boer in de buurt die ons als 1 van de eersten levert. omgeving Groningen trouwens.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:41

Gister helaas nog steeds te nat bij ons en maar goed ook.. Het is hier donker en grauw. Zal wel weer gaan regenen :(

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:44

Hier hebben we gisteravond de loonwerker gevraagd om het grasland te bekijken. Een deel ligt al plat en onderaan de stengel wordt het al bruin. Mooi hooi gaat er niet meer afkomen. In overleg met de loonwerker laten we het gewoon staan, komt er nog een mooie periode dan toch maaien en maar kijken of het wat is.
Zoniet, dan laten we het wegrotten op het land, in de herfst spuiten we alles dood en in het voorjaar nieuw gras er in.

Nu maaien is volgens de loonwerker zeker geen optie, daar zou het mooie weer komende dagen te kort voor zijn.
Hij zei trouwens ook nog dat het hooi dat hij tijdens het mooie weer een paar weken geleden, helemaal niet zo mooi is. Hij heeft toen 160 klanten bedient van maaien, schudden, inpakken en insealen. Volgens hem was het wel mooi weer, maar was de luchtvochtigheid veel te hoog. Dan lijkt het hooi droog, maar dat is het niet.

Nou ja, bij ons is de hooioogst in ieder geval voor het eerst in 12 jaar mislukt..... :(

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:47

wij gaan het er op wagen, dadelijk laten maaien en hopelijk zaterdag de pakken in. worden wel voordroog pakjes

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:49

Hier wordt vandaag gemaaid, loonwerker is onderweg.
En wat ligt het dik... Dat maakt het nog eens moeilijker om mooi droog te krijgen.
Maar moest echt, alles ligt om en gaat liggen stikken. Dat komt ook de kwaliteit niet ten goede.

Maargoed, is het zaterdag/zondag niet droog genoeg voor kleine pakjes, dan wordt het gesealt in grote balen. Zijn we in elk geval uit de kosten.

Buienradar en weeronline wisselen ook met de minuut. Gisteren nog gaven ze droog tot zondag en nu nog maar tot vrijdag. :(
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 05-07-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:49

Succes allemaal die het er nu op wagen !!! *\o/*

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:59

ArmaWhis schreef:
Ik woon in Drenthe.. een paar weken terug hadden we genoeg mooie en droge dagen, waardoor wij de hooischuur mooi vol hebben staan nu! Van goede kwaliteit ook!

Wij hadden van de winter de paarden op dat stuk, dus toen is er weinig van af gekomen ;)

Hier wordt het ook voordroog hoor! Dan maar betalen voor de loonwerker en alles binnen ipv gokken op kleine pakjes die we zelf kunnen maken. Het blijft drogen zolang het kan en als het op regen gaat lijken in het pak (zo droog mogelijk, want ik wil graag hooi in balen ipv voordroog)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:03

Antonius schreef:
Hoelang zouden jullie het gras nu laten liggen om nadien te wikkelen in plastiek? Wij hebben zondagmiddag gemaaid en ervan uitgaand dat het nu droog blijft en vanaf morgen 23-24° wordt zoals voorspeld, had ik gedacht om donderdagavond te wikkelen? Hoeft niet kurkdroog als hooi te zijn maar ook geen natte voordroog...

Als je veel wind en zon hebt kan het met 4 dagen weg anders inderdaad donderdag wikkelen. :)

Ik wil je een tip meegeven. Laat je gras in vroeg ochtend afrijden. Dan heb je de minst schadelijk suikers in het gras. Hoe meer zon gedurende de dag hoe meer suikers er in het gras zitten.

Wij laten het altijd in de ochtend afrijden. Meestal tussen 8u en 9u soms iets later. Al naargelang de loonwerker tijd heeft.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:06

Nou hier blij dat wij niet gemaaid hebben. Het regent alweer.. Zucht

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:08

Cindyrella schreef:
En wat ligt het dik... Dat maakt het nog eens moeilijker om mooi droog te krijgen.
Maar moest echt, alles ligt om en gaat liggen stikken. Dat komt ook de kwaliteit niet ten goede.

Maargoed, is het zaterdag/zondag niet droog genoeg voor kleine pakjes, dan wordt het gesealt in grote balen. Zijn we in elk geval uit de kosten.

Buienradar en weeronline wisselen ook met de minuut. Gisteren nog gaven ze droog tot zondag en nu nog maar tot vrijdag. :(

Dan raad ik je aan om zeker 2x per dag te keren. Wind doet ook veel om het te drogen. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:10

Hier in Brugge motregen al bijna de hele ochtend.

Mijn 2de snee gras is ook al bijna klaar om gemaaid te worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:16

freespirit schreef:
Hij zei trouwens ook nog dat het hooi dat hij tijdens het mooie weer een paar weken geleden, helemaal niet zo mooi is. Hij heeft toen 160 klanten bedient van maaien, schudden, inpakken en insealen. Volgens hem was het wel mooi weer, maar was de luchtvochtigheid veel te hoog. Dan lijkt het hooi droog, maar dat is het niet.

Vind ik heel knap dat hij dat nu al kan zeggen. Die balen zijn nu nog met hun fermentatieproces bezig en dr is nu dus nog niemand die zon pak open heeft gemaakt. En dus weet hoe die balen er nu van binnen uitzien. Daarbij is een hoge luchtvochtigheid niet echt van invloed bij gesealde balen, of juist wel, je bent vocht nodig voor dat proces. Het niet droog zijn is bij gesealde pakken juist geen punt.
Zulke uitspraken kan je imo pas doen op het moment dat die balen opgemaakt worden.

Waarbij ik heb van gras wat een meter+ hoog stond al eens voordroog gemaakt. Iedereen dat kan niet, wordt niks. Ook dat was niet 100% droog toen het de pakken inging, maar vanwege het weer geen keuze. Nou ik heb nog nooit zulk mooi voordroog gehad.

petraaken schreef:
Cindyrella schreef:

Dan raad ik je aan om zeker 2x per dag te keren. Wind doet ook veel om het te drogen. :j

En vroeg oprillen en die draaien. De wind doet idd veel meer om te drogen dan de zon. En door vroeg oprillen en die te keren krijg je veel meer lucht door het gras/hooi heen. Daarmee heb ik ook al jaren heel lang gras goed droog gekregen. Punt is wel dat je een schudder moet hebben die die rillen keren kan.

Ook van hier iedereen die gaat hooien. Succes en ik duim dat het bij jullie droog blijft. Blaas die wolken maar mijn kant op. Ik kan nog wel wat water gebruiken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:22

Het klopt wel dat bij een hoge luchtvochtigheid het gras minder hard droogt.
Dan lijkt het nog zo'n mooi weer, van dat benauwde warme weer, maar dat moet je eigenlijk ook niet hebben.

Hier in de buurt is al wel veel gehooid (Drenthe/Overijssel).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:43

Echt hooien doen wij al jaren niet meer. Alles gaat als voordroog in de pakken. Al is het sommige keren bijna net hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:45

Hier drie weken geleden gemaaid. Gelijk na het maaien twee flinke onweersbuien eroverheen maar toen 4 dagen prachtig weer. Wilde geen risico nemen met een vijfde dag en kleine pakjes maken dus alles in grote ronde balen gedaan. Had ook nog geen 500+ pakjes op zolder kwijt gekund of van het land gekregen. Er lag nog 150 pak van vorig jaar en te weinig Hulp. Nu zat het in een uur prachtig droog in het plastic en de volgende dag in een uur van het land en opgestapeld op de stenen. Dan maar meer betalen!

Het regent hier nu ook.
Het gras is gelijk na de eerste snee bemest maar groeit nog niet zo snel. Hopelijk komt er nog een mooie lange droge periode als het gras de juiste lengte heeft en kunnen we de tweede snee hooi maken.

Waarom trouwens het gras weg laten rotten? Kan het niet gemaaid en afgevoerd of versnipperd met een hakselaar? Of naar een grasdrogerij? Het is nog vroeg genoeg om nog een tweede snee te laten groeien! Dan heb je in elk geval nog iets! Desnoods in plastic en verkopen en er meer geschikt voer voor terugkopen!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:46

petraaken schreef:
Antonius schreef:

Als je veel wind en zon hebt kan het met 4 dagen weg anders inderdaad donderdag wikkelen. :)

Ik wil je een tip meegeven. Laat je gras in vroeg ochtend afrijden. Dan heb je de minst schadelijk suikers in het gras. Hoe meer zon gedurende de dag hoe meer suikers er in het gras zitten.

Wij laten het altijd in de ochtend afrijden. Meestal tussen 8u en 9u soms iets later. Al naargelang de loonwerker tijd heeft.

Bedankt voor de tip! Voor nu helaas te laat :') Het is rond 11u afgereden denk ik, was zelf niet thuis... Was een beetje op het onverwachts, het weerbericht gaf nog regen voor gisteren en vandaag, maar de loonwerker belde mij zelf en zei dat hij het zou durven riskeren en we hebben maar geluisterd... Deze ochtend klein beetje motregen, maar zou geen probleem mogen zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:51

Huertecilla schreef:
pmarena schreef:
Is het anderen al wel gelukt om een mooie oogst van goed (!) hooi binnen te krijgen? :)

Dit jaar was het hier vroeg en goed. Veel van eigen land!
Had hulp bij het in de opslag stapelen.
Al bij al de opslag nog nooit zo vroeg, zo snel vol gehad.

Nu komt het stro.
Vanmorgen de eerste lading. Wederom ERG mooi.

De oogst echter is niet goed buiten onze vallei. Noch het hooi, noch het stro. Er is veel en veel te weinig.

Hebben ze daar pech in het zuiden :P
Hier ligt 3/4 van de weides vol met rollen hooi, de rest lopen de koeien nog op ;)
Graan groeit ook goed.
Het weer is nu een beetje afwisselend bewolkt met wat wind en gister eind van de middag liep het op tot 27 graden in de schaduw (wel tegen het huis aan maar aan de noord kant)

Ben nog op zoek naar iemand die voor ons nog een stukje wil hooien, denk 2 tot 2,5ha ongeveer. Maar om die te vinden valt niet mee, iedereen is druk met z'n eigen hooi.

Heb nog 2 andere weides van 2ha en 1,75ha maar die zijn door het vele jkk ongeschikt voor hooi voorlopig. Daar ook eens een plan van aanpak voor bedenken.
(Bij 1 ben ik begonnen met trekken, de andere staat daar echt te veel voor maar ben bang dat er ook geen ploeg kan komen door de smalle toegangsweg.)