6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 06:10

Vandaag toch weer even wat aanpassen. Stalgenoot kwam met de tip dat we de spuitplaats, wasbak en wc beter bij elkaar kunnen zetten i.v.m. de riolering. Daar had ik dan weer niet goed over nagedacht.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 07:55

Hierbij de laatste aanpassing, toch wel echt mooi geworden qua indeling denk ik zo:

Afbeelding

DubbelFun

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:11

De spuitplaats zou ik wel wat groter maken. Water heeft de neiging af te ketsen en dan wordt je dus zeiknat als je te dichtbij staat en ook is niet ieder paard even 'waterproof' en dan is het handig als je wat neer bewegingsruimte hebt.
Je zou 2 blauwe kasten direct naast de ingang kunnen zetten en dan de andere poetsplaats op de plaats van die weggehaalde kasten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:19

Ik snap nog steeds niet dat die voerkisten midden in de ruimte moeten. Als je zulke grote zadelkasten hebt, kunnen de voertonnen dan niet in de zadelkast? Wij hebben van die handige bakken van Ikea, die kan je nog stapelen ook, dus maar weinig vloeroppervlak.
En zoals al meer gezegd: stallen 3 x 4 maken; achterste meter een muurtje metselen en dan de gewone tussenwanden daaraan monteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:19

Ik zou toch nog eens kijken naar de kasten - de kans dat ze gedeeltelijk uit elkaar moeten voor het verplaatsen is aanwezig. In dat geval kun je 3 kasten van de onderste 6 tegen de buitenmuur aan plaats en heb je daar ruimte voor een extra poetsplaats (of een extra brede.)
En je kunt 2 van de 12 tegen de linker zijwand plaatsen, en dan heb je een iets ruimere doorgang naar het mestvorken-hoekje.
Je kunt ook nog de wasbakken voor de wc plaatsen, en dan heb je daar ruimte voor 2 hele ruime wc's, (of een aparte douche ofzo) of je schuift het op (wc + wasbak op 3x3m) en dan heb je nog een meter extra om bij de spuitplaats / poetsplaats te trekken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:29

Hoe is de poetsplaats nu ingedeeld? Met compleet dichte muren of niet? Want dan zou het imo verloren ruimtes zijn. Fatsoenlijk draaien gaat dan niet en achteruit parkeren levert ook kopzorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:32

Goede oefening voor paard en ruiter :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 08:37

@ DubbelDun: 2 meter is echt breed genoeg voor ons. We hebben nu nog een enorme spuitplaats van 4x2,50 en dat is echt veelte groot. Heb voorheen ook op stallen gestaan waar ze 2 meter breed waren en dat was erg prettig werken (paarden blijven veel makkelijker/rustiger staan).
Wanden kunnen hoog genoeg maken tegen opspetterend water.
@ Hilary: Als de voertonnen in de kasten zouden moeten, dan gaan de stalgenoten (incl. ikzelf) steigeren. Dat is niet iets wat we willen.
over de stallen is inderdaad al wat overgezegd en zoals ik al heb aangegeven: Dat kan ik voorleggen aan de staleigenaar, maar dat is wel iets aan hem. Dus voor nu laat ik het even zo staan.
@ Shadow0: De tekening is ondertussen alweer veranderd haha. De linker poetsplaats (bij stal 1) gaat van plek ruilen met de blauwe kasten. Dit omdat er in box 1 een paard komt die vooraan moet staan, maar heftig kan reageren tegen andere/vreemde paarden. je geeft veel leuke ideeën, ik kan het alleen niet helemaal voor me zien. :o?

Ik zal sowieso even aan mijn stalgenoten voorleggen wat ze vinden van de breedte van de poets- en spuitplaatsen.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-06-16 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:38

@Dubbeldun
Das leuk gezegd, maar in de praktijk werkt het niet. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:41

@Cardy, hoe teken jij die plaatjes? Dan kan ik ook tekenen misschien. Mijn tekenprogramma is onhandig, waardoor ik het maar met woorden doe.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 08:43

Shadow0 schreef:
@Cardy, hoe teken jij die plaatjes? Dan kan ik ook tekenen misschien. Mijn tekenprogramma is onhandig, waardoor ik het maar met woorden doe.

Ik gebruik excel. kolombreedte: 4,29 en rijhoogte: 25,5. Dan heb je een vierkantje.
Ik kan je eventueel ook het bestand doorsturen, maar dan heb ik je mailadres nodig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:50

Ik bedoel dus zelf dit

Afbeelding Idealiter drie naast elkaar zodat je er minstens twee kunt gebruiken door er gewoon 'in' te lopen en dan in een tweede 'uit' te komen om vast te zetten. Die derde heeft dan pech of een kleine pony. De spuitplaats deel je in een hoek in, waardoor je je eigenlijk drie poetsplaatsen hebt, waarvan 1 een spuitplaats is. Mensen gaan niet op A spuiten en op B poetsen in een afgesloten ruimte van 2 meter. Dus die spuitplaats kun je beter lekker combineren als poetsplaats.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:42

Als je de blauwe kasten opdeelt in twee gelijke stukken, en ze een kwartslag draait, tegenover elkaar zet kun je nog een extra poetsplaats maken

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:02

Jullie opmerkingen wat betreft de breedte van de poetsplaatsen (spuitplaats tel ik automatisch ook als poetsplaats uiteraard). En heb het toch wéér aangepast. Nu heb ik ze 2,5 m breed gemaakt, dat is vergelijkbaar met wat we nu hebben.

Twijfel alleen over de wastafel, die staat nu tegen de korte kant van de schuur net naast de deur. Met regen wellicht onhandig? En anders een kwartslag draaien tegen de wc aan, dat kan natuurlijk ook:

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:06

Om hoeveel bezems en hooivorken hebben we het eigenlijk precies?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:11

Het kleine gangetje onder bij de wc/kleedruimte is nu verloren ruimte en kun je dan beter bij de ruimte trekken en de deur verplaatsen naar de zijkant.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:12

Sammie schreef:
Om hoeveel bezems en hooivorken hebben we het eigenlijk precies?

Goeie vraag, heb ze niet geteld haha. Mochten het er niet veel zijn dan kunnen stalgenoten eventueel daar ook hun voertonnen kwijt en dergelijke. Mooi uit het zicht en opgeruimd.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:16

Afbeelding

Heb zelf ook even zitten schuiven, misschien is dit iets? Dan heeft iedereen zijn kast bij de poetsplaats, heb je ruimere poetsplaatsen en is er ook de mogelijkheid tot een 3x4 meter box. Kan me voorstellen dat dat een pre is voor sommige pensionklanten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:25

Ziet er mooi uit Vanillia! Enige probleem is dat de kleinere voerkisten langer zijn dan 1 boxwand (dus het gedeelte naast de staldeur). Waardoor dit niet gaat passen. Ook de gangpaden tussen de kasten zijn te smal. Als van beide kanten een deur opengaat sta je klem en kan je kastdeur niet helemaal open.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:31

Met het kasten probleem, Dan kunnen de kasten toch wat meer naar beneden geplaatst worden en dan meer ruimte er tussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:37

Toch is die indeling wel al een stuk logischer op papier! Misschien de kasten nog wat meer omlaag richting toilet verplaatsen. Dan heb je net wat meer tussenruimte. Bij mij op stal staat een stuk kasten ook dicht op elkaar. Maar dat gaat eigenlijk prima! Soms even een deur wat dicht duwen om erlangs te kunnen. Maar over het algemeen is niet iedereen er tegelijkertijd. En ik doe zelf mijn kastdeur altijd gewoon dicht (kleine moeite).

Qua voerkisten, hoe zien die eruit? Mij lijkt het namelijk heel erg rommelig als je die middenin het gangpad hebt staan. Ook al is het daar erg breed. Wij hebben de regel per paard 1 voerton. En die staan allemaal op een paar vierkante meter bij elkaar. Echt op maar een klein stuk. Die van mij staat achteraan met 2 voertonnen (van die groene) "ervoor". Maar daar kan ik prima bij, omdat ze niet pal tegen elkaar aan staan. En evt. je altijd een beetje kan schuiven indien nodig. Heb je meer voer/bakjes/dingetjes als in je voerton past. Dan moet je dat in/op je kast zetten.

Edit: en als het kan zou ik zeker de tip van eerst wat muurtjes metselen en daar de zijwanden tegenaan meenemen/voorstellen op stal. Dan voldoen de stallen qua afmetingen aan alle toekomstige eisen. Je hebt qua gangpad meer dan voldoende ruimte om dat te doen. En grotere stallen zijn echt een pluspunt voor toekomstige klanten die komen kijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:38

Ja dat was wel mijn bedoeling, alleen dat was zo'n gehannes met de hokjes :=
Daarbij zijn de kasten ook niet 1m diep natuurlijk maar 0,75m, daar win je alweer een halve meter mee in het middenpad.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:42

Ik lees al vanaf de begin post mee.

Ook ik ben benieuwd naar de voerkisten. Ik sta zelf op een stal van rond de 40 paarden, iedereen heeft gewoon zijn eigen ton en die staat gewoon tegen de stal of tegenover de stal.
Ik schrik eerlijk gezegd er een beetje van dat je voerkisten moet hebben, omdat er anders van elkaars voer gebruik wordt gemaakt. En dat voor een stal van minder dan <20 paarden.

Ben voor de rest niet heel creatief, vindt de voorbeelden die gemaakt zijn/worden er netjes uit zien. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Staat voor de buitenstallen deze nu vast?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:48

Het is nu vrij rustig qua voer van anderen pakken, we hebben zelfs een periode gehad dat sieraden uit kasten werden gepikt. Dat is gelukkig nu niet meer zo. Mijn kasten zitten daarom uit voorzorg altijd dicht, ook als ik er ben. Op mijn voerkist zit een slot.

Ik kon geen eigen foto vinden van de voerkisten, maar dit lijkt er wel op:

Afbeelding

Staat erg netjes en alle losse spullen qua voer zijn hierdoor opgeborgen,

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:50

Mooie ideeën!
Vind alleen de voerkisten in het midden echt niks, zo zonde van de ruimte...