Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:02

Jullie gaan allemaal veel te snel om op iedereen te reageren :o

Hier zijn de paarden zo geobsedeerd door het gras dat ze de uren dat ze op de paddock staan hun hooi maar amper nog aanraken. Ze gaan nu elke dag een uurtje langer op de weide. Vandaag 7 uur, morgen 8 uur, zondag 8 uur en maandag 9,5 uur omdat het niet anders meer kan met mijn werkuren.
Als ze de nacht op de paddock vertoeven eten ze dus niet eens 1/3 hooinet met zijn 2.
En flink boos zijn als ze dan in de ochtend ook nog niet op de wei mogen en datzelfde hooinet netjes blijft hangen om verder op te eten :Y)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:06

Fijn dat het MiniMe weer beter gaat! Altijd lastig als je niet weet wat ze hebben!
De constructie van Monmaster heb ik even opgeslagen. Vind het enorm slim bedacht. Op onze vorige pensionstal hadden we ook een schuilstal die in drie stukken te verdelen was. Daar moesten hekken tussen, maar die waren loei en loei zwaar. Dat was met 1 of 2 man absoluut niet te tillen. Dit ziet er een stuk praktischer uit!

En mooi compliment Meggie! Wel vervelend dat je buurpaarden er zo bij staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:33

Hier gaan ze wel al de hele dag op t gras, maar bij weer zoals gisteren gaan onze Welshjes en Connemara x Welsh Cob pas in de middag op de wei.
Als we ze er in de avond afhalen en op de paddock zetten willen ze geen hooi eten. Er ligt in de ochtend vaak nog hooi.

Ik ben een beetje teruggekomen op paddock paradise, want ik zie ook paarden die helemaal verpieteren altijd maar buiten...
Plus je kunt niet individueel voeren.
Deze zomer hebben wij ze dus ook buiten met beschutting en in de avond op de paddock, plus als het heeeel slecht weer is blijven ze ook binnen.
Ook de kwaliteit van de hoeven is vaak slecht als ze altijd buiten staan, zachte hoeven bijv.
Op een paddock paradise hebben ze dan wel vaak verharde stukken maar het is soms nog niet ideaal.
En tja, stallen... Het is niet natuurlijk, maar soms vinden paarden het zo fijn om in hun eentje te eten en als ze de hele nacht kunnen eten en misschien nog een beetje contact met de buurman of buurvrouw kunnen hebben, is het minder erg.

Wij dubben er nog over want als we hier blijven wonen, maken we stallen (zonder tralies) en anders gaan we ergens naartoe waar stallen zijn of gemaakt kunnen worden.
Maar aan huis blijven ze zeker!

We hebben wel paarden die het wel fijn vinden buiten, maar ze klagen niet als ze op stal moeten. De voornaamste reden voor mij is toch wel individueel voeren.

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:49

Karma, bedoel je dan dat je het ook fijn vind om ieder paard een eigen portie hooi te geven of heb je het dan over "kracht"voer en supplementen etc?

Mijn nieuwe paard is ook op zijn plaats in de stal. Die wordt bloedchagerijnig van altijd buiten te staan en is niet bepaald een sociaal paard. Gillen, in halsters bijten, erg zuur doen. Niet meppen of echt verwonden maar fijn is het niet. Die staat liever op stal met contact wanneer hij daar zelf zin in heeft.

De andere 2 vinden op stal staan voor een keer ook niet erg maar zou ik niet meer blij maken in een pensionstal beleid.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:01

Hier eten ze ook liever geen droog voer. Hooi gaat nog maar stro kijken ze nu niet naar. In de winter juist wel.

Ach het ligt er dus niet druk om maken.

Bah ik moet weer met mest rijden. De hele winter verwend geweest. Mocht op de tuin van pa en de buurman. Die zijn nu om geploegd en dus moet ik het weer op de aanhanger gooien en weg brengen. Heb ik zo niet gemist...
Waarom schijten ze ook zoveel

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:02

Damn, jammer dat ik nu pas die schuifbare wand zie ... Dat was thuis ideaal geweest, ik hoop zo dat ze gaan snappen dat ze elk in hun stal moeten gaan staan. Twee stallen, twee deuren, maar wel de bedoeling dat ze als uitloopstal gebruikt kunnen worden ....

Gisteren beton gestort, besef nu pas hoe groot de hele bubs gaat worden. Best spannend! :)

Wat voor omheining raden jullie aan? Ik wil graag ronde palen, met dwarsbalken erdoor van 1m50. Maar is dat ok? Ik heb mijn paardjes altijd op pension gehad en dus nooit over dat soort dingen nagedacht, waardoor ik vooral vanuit mooi ipv functioneel denk vrees ik soms :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:04

Even over de coniferen. Ik heb toen we dit huis kochten, alle bomen opgezocht en van de soort die bij de paarden staat, vind ik overal terug dat deze niet giftig is. Mijn paard is trouwens pas aan de bast beginnen knagen nadat hij ziek geworden is, daarvoor liet hij die bomen met rust. Bloed is volledig en verschillende keren nagekeken, er is geen spoor van orgaanfalen of andere tekenen die op vergiftiging kunnen wijzen gevonden. Plus het paard vertoont geen enkele symptoom die het zou vertonen indien hij wel vergiftigd zou zijn. De DA is al meerdere keren in mijn paddock geweest, denk dat ook zij wel die bomen als dader zou aangewezen hebben, moest daar de oorzaak liggen. Het eten van die bomen is trouwens iets wat hij dit najaar deed, daarnaast staat hij nu continu op detox druppels omadt hij oedemen heeft en deze druppels zijn lichaam tot vochtafdrijven aanzetten. Eigenlijk zijn ze bedoeld om lever en nieren te zuiveren, maar ik moet ze dus geven om hun vochtafdrijvend effect. Nog een teken dat mijn paard niet vergiftigd is, hij staat nu al 3 maand op die druppels en zou bergop moeten gaan moest het om een vergiftiging gaan. Zowel de dierenartsen als ikzelf hebben een sterk vermoeden dat mijn paard kanker heeft, aangezien gans onze lijdensweg begonnen is met 1 gezwel aan zijn koker en hij er ondertussen meerdere op zijn lichaam heeft. Vermoedelijk een kanker die in zijn lymfebanen zit, maar we kunnen gewoon geen concreet bewijs daarvan vinden. Vandaar dat ik het leven voor mijn paard, zo lang we nog samen zijn, zo leuk mogelijk wil maken zonder zijn lichaam te zwaar te belasten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:06

Yontheke schreef:
Jullie gaan allemaal veel te snel om op iedereen te reageren :o

Hier zijn de paarden zo geobsedeerd door het gras dat ze de uren dat ze op de paddock staan hun hooi maar amper nog aanraken. Ze gaan nu elke dag een uurtje langer op de weide. Vandaag 7 uur, morgen 8 uur, zondag 8 uur en maandag 9,5 uur omdat het niet anders meer kan met mijn werkuren.
Als ze de nacht op de paddock vertoeven eten ze dus niet eens 1/3 hooinet met zijn 2.
En flink boos zijn als ze dan in de ochtend ook nog niet op de wei mogen en datzelfde hooinet netjes blijft hangen om verder op te eten :Y)

Heel herkenbaar, hier bijna hetzelfde verhaal.
's morgens op stal wil de ruin zijn brok bijna niet eten, want hij weet dat hij op het gras mag. Nu vanmorgen een appeltje erdoor en alle brokjes waren wel op, boef is het!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:08

karev schreef:
Waarom schijten ze ook zoveel

Voor je gevoel komt er meer uit dan je in stopt of niet?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:09

Bij mij is de brok op de moment voor na de weide anders heb ik geen overtuigingsmateriaal om er af te komen :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:27

Naranga, bedankt :) Moet nu nog alles op gaan zetten maar dat zijn de dingen die ze echt leuk vinden.
Ohjajoh, fijn dat het beter lijkt te gaan!
Fabster, wat heeft je hond?
Yontheke, heel herkenbaar. Ze mochten gisteren voor het eerst een uurtje de wei op en vanochtend had ik een hoop ruzie om ze op het kale stuk te krijgen :P Uiteindelijk ging Willem maar ijsberen langs de draad zonder te eten. Ik heb hem nog nooit eten zien weigeren :P Ach nu vreet ie zich vast weer vol.

Karev, arme jij! Ik ga om de week met twee volle aanhangers naar de boer... voor 4 paarden! waarvan 2 niet eens vol meetellen want ze zijn klein. Zijn nu aan het kijken voor een kiepaanhangwagen. Dat zou zoveel werk schelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:31

Ja precies Yontheke, niet alleen hooi maar ook krachtvoer. Want we hebben 2 schrale dames en 2 die minder hoeven. Omdat we de pony's nu nog hebben (worden straks verkocht) passen die er ook nog niet goed bij, die staan wel in een aparte paddock.
En de paarden-dames gaan eigenlijk heel goed samen, maar ze willen wel telkens de baas spelen tijdens hooi voeren. En als ik ze allemaal een emmertje breng, dan wil dunne spriet haar eigen bakje niet leegeten en probeert ze het bij een andere dame te stelen, terwijl die andere hoeveelheden krijgt en dan gaan ze ook nog eens lelijk tegen elkaar doen.... zucht.

Wij hebben onlangs alles afgerasterd met dikke eikenhouten palen en 2 linten gespannen. Zo nu en dan moet er gebosmaaid worden tegen onkruid.

Op de vlakte zijn toch altijd minder dazen, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:34

Zou dat werken ?? Ik heb het idee dat de mest niet schuift en anders zo zwaar wordt dat wat er voor staat mee omhoog komt :D

Voor degene die vroeg naar die omheining met paal-door-paal systeem: zonder meer mooi, maar mij lijkt het niet stevig want door die gaten in het staande hout verzwak je de constructie . Als er eens eentje tegen aan knalt lijken mij de palen op dat punt door te knikken/af te breken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:36

Vorige week waren ze ontsnapt met z'n 6'en. (de andere 2 zouden die avond komen) Om 8 uur s'ochtends hoorde ik mijn hond blaffen, stonden er 2 dames bij de overburen.. Mijn vriend als een gek naar beneden, ik er achteraan..
Het bleek dat ze een hekje hadden opengebroken (overal zit goed stroom op) en met z'n allen de buurt aan het verkennen zijn gegaan. Eind goed, al goed en hebben we zelfs de buren ontmoet :P (we wonen net buiten het dorp en nog maar pas)
Terwijl er nog zoveel gras stond!

Paarden.... zucht

Nu zit ik te bedenken hoe ik 2 hectare mest-vrij ga houden.
Had al voorgesteld om de weide op te splitsen, maar mijn vriend denkt dat dan de zoden naar z'n grootje gaan. Het voorste stuk is nog steeds heeeel nat.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:49

Grr.. heel stuk getypt. Weg..

Maar mooie OP

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:51

Elan_GV schreef:
Grr.. heel stuk getypt. Weg..

Maar mooie OP

_O- Goeie redding!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:52

Op de foon.. ik wilde een smiley invoegen en ik tik iets teveel ofzo en weg.. nu op computer.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:54

In elk geval, ik kan idd vanuit onze boerderij ook niet de paarden zien. Dan moeten we echt achter zijn. We hebben wel het verharde erf eerst en dan een stuk gras en daarachter begint de bak en het weiland, dus daar op dat grasstuk kun je in de zomer mooi zitten met het uitzicht op de paarden. Alleen als je dan wat wil drinken moet je wel een pokke end lopen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:55

Haha elan kort maar krachtig.

Idd meggiemeg. ..Elke week een aanhanger vol van 1 fjord en shet. Heb ze nu op hemp ipv stro. Moet aanzienlijk schelen hoop ik. Dus puur mest. Boer blij.

Lastige is, ik mag het gratis brengen maar kan dr niet met de auto komen. Te modderig. Dus moet ik de krui mee nemen en heen en weer lopen...6/7 x 40 meter..
Dat is waar ik een hekel aan heb hihi
Ach bespaard je weer een sportschool abbo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:57

Die afstand had ik vroeger ook toen ik het maisland aan de overkant mocht bemesten; hoe later in het seizoen hoe verder weg het was, want het mocht niet op één bult maar verspreid.
Investeer in een goede mestput, daar heb je zóveel plezier van :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:00

Ik kan vanaf mijn schoonouders' slaapkamer de paarden zien staan. Maar je raadt al: daar kom ik niet vaak _O-
Ik kan ze wel meteen zien als ik aan kom rijden vanaf ons thuis, dus dat is wel heel leuk. Ze herkennen de auto ook echt, komen ze meteen naar het hek. Als ik een keer een andere auto mee heb, dan staan ze vaak wel even gek te kijken _O-

Handig, zo'n schuifwand!

Hihi Elan_GV, mooie oplossing zo! _O-

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:30

Afbeelding

Ik kan ze wel zien vanuit de woonkamer... maar dat had ik al een keer laten zien haha... maar dit uitzicht gaat nooit vervelen ;-)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:34

Ik kan vanuit het keukenraam en daar zit ik meestal de hele dag, een stuk van de weilanden zien. Zo nu en dan komt er dus een paardje voorbij hobbelen. Prachtig uitzicht Sure_Lee!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:40

Selka, ik heb goede ervaringen met een kiepaanhanger en mest. Werkte prima! Was soms alleen onhandig als de mesthoop te vol was. Dan moesten we achteruit de mesthoop op rijden en stond de aanhanger niet altijd gunstig qua legen. Dan deden we de aanhanger in de kiepstand en trokken met een mestboy harkje de mest er vanaf. Is nog altijd makkelijker dan de aanhanger leeg scheppen!
We deden uitmesten met quad en aanhanger. Ook het weiland, ideaal, lekker rondjes scheuren! Mocht je een foto willen van de aanhanger, stuur maar even een pb'tje.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:42

Waah, nu zijn jullie al helemaal niet meer bij te houden :D

Ik zie dat er weer een paar nieuwkomers zijn, leuk! :)

Wat fijn Anke, zo'n camera!

hypos, een lastige tijd dus even. Wel onwijs stoer dat je je paard gewoon al 20 jaar hebt!

Wat sneu ohjajoh, sterkte met de kleine.

Gaaf Monmaster, die stal zo! Inderdaad juist leuk om te zien hoe anderen het doen :j

meggiemeg: haha, de verkeerde aangesproken, oeps. Nouja, wel goed juist toch, dat dat echtpaar zich blijkbaar wel bekommert om die paarden.

Hadden die van mij ook altijd Yontheke, toen ze na een winter op de paddock weer op de wei mochten. Dan vraten ze gewoon in die paar uur op de wei hetzelfde als wanneer ze 24/7 op de wei stonden had ik het idee :')

Belsje: Voor de bak hebben we hier om de 2 meter een ronde paal, met 2 lagen houten planken als omheining. Voor de wei hebben we ronde, houten palen om de ca. 4 meter, met 2 lagen stroomdraad (geen lint, echt draad). Dat bevalt mij in elk geval goed en ziet er prima uit :j

Och wat naar SandraVerl, sterkte! :(:)

Hier is al het grootste gedeelte van de wei bespoten, een klein deel komt nog. Zonet is er weer een pallet Pavo Fieldcare gebracht, dus dat er in deze dagen maar even op gooien :) Andersom is volgens mij handiger, dus daar wil ik volgend jaar op gaan letten. Wel gaat het hier enòrm goed met het Jacobskruid! Overal in de bermen enzo zie ik ze al in de volle bloei staan, maar hier zijn ze nog steeds helemaal niet opgekomen, terwijl toen we hier 2 jaar geleden kwamen wonen het barstte van die dingen. Zijn er hier meer mensen met erg last van JKK, en is het bij jullie wel al aan het groeien dit jaar?

Straks weer even een lekkere buitenrit maken *\o/*