Paardenpaspoort inleveren op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:18

Is verplicht, bij ons in de regio zijn er ook controles geweest en ook boetes uitgedeeld en ik kan je vertellen, zon boete wil je niet krijgen.
Bij ons heeft iedereen het paspoort in eigen kast liggen en de stal eigenaresse kan er bij want heeft van elke kast een sleutel.
Mocht er een controle komen, moet je kunnen aantonen dat paard en paspoort overeen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:18

mairead schreef:
Yvank_ schreef:
Daar kan je om vragen ik heb altijd ( wel ander stamboek) keurig een bewijsje gehad dat paspoort ingeleverd is.

En hoe gaat dat als je alles met de post moet doen?

Aangetekend versturen dan heb jij al bewijs dat je iets opgestuurd hebt. En dat bewijsje kunnen ze direct bij aankomst per mail versturen.. Overigens als jij geld overmaakt voor aangetekend versturen dan doen ze dit gewoon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:22

Yvank, ik vermoed zomaar dat ze ons niet eens vinden, haha.... en nogmaals, mijn verhuurder woont er dus niet. Ik woon er zelf aan de overkant. Ik denk dat jij het meer hebt over officiële stallingen. Daar sta ik gelukkig niet. En nee, ik ga mijn paspoorten niet op stal bewaren. Die hou ik veilig thuis in de kast.

En wat aangetekend versturen betreft.... met eigen zaak van mijn partner weet ik helaas hoe vaak dat alsnog fout gaat. En dan zijn ze bij de post van 'sorry mevrouw, we doen ons best het uit te zoeken wat er gebeurd is'. Fijn.... ook op aangetekend kun je niet altijd vertrouwen en is weg.... gewoon weg. Breek me de bek niet open, hoe irritant dat is.

Anoniem

Re: Paardenpaspoort inleveren op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:24

Maar jij zorgt voor dei paarden? Dan ben jij de houder dus moet jij de paspoorten hebben. Verhuurder wordt pas houder als hij voor de paarden zorgt.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:30

Broodje aap?? Absoluut niet. Controleurs waren van 8u30 tot 17u op stal. Van ALLE paarden is de chip uitgelezen, het paspoort en de medische gegevens gecontroleerd en is men nagegaan of het paard correct geregistreerd was bij de Belgische Confederatie voor het paard.

De boetes zullen zeker volgen.

Als je wil geloven dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, is dat je goed recht, maar ik laat liever de papieren van mijn paard bij de stalhouders dan dat ik fikse boetes moet betalen. Ik vertrouw hen mijn paard toe, dat papiertje mogen ze dan ook gerust houden. Ik heb voldoende andere documenten om aan te tonen dat ik de eigenaar ben.

In België zijn een paar elementen op het vlak van identificatie verplicht. Bureaucratisch? Ja, zeker. Maar wel duidelijk: je weet wat je moet doen om in orde te zijn.
Laatst bijgewerkt door liesd op 02-01-16 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:33

Ik ben er 1 a 3x per dag, mijn stalgenoot of haar verzorgsters zijn er ook dagelijks. Maar ik verwacht hier niet zo gauw controle. Denk dat ze eerder naar de vele pensionstallingen gaan. Al zijn ze welkom, want ik heb gewoon twee paspoorten voor mijn twee paarden hier thuis. Alleen niet op de plek waar ze staan, maar wel aan de overkant dus. Dat ga ik absoluut niet doen.... ze op stal bewaren.

En nogmaals, wij verzorgen ze zelf!!! Maar wonen er niet. Al is het even het pad aflopen en een minuutje over de weg. Komen ze bij particulieren?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:45

amoj schreef:
kiki1976 schreef:
Ik heb begrepen dat de stalhouder daar dus ook een boete voor kan krijgen Amoj.
Een paard hoort namelijk bij de wet gechipt te wezen.

Oke, maar verder niet? Ik dacht namelijk dat ze dan ook dat paard in beslag namen, heb ik eens horen zeggen, maar of dat waar is...

Ja, daar is 'ie weer! Het bekende broodje aap-verhaal.
Nee, er wordt geen beslag gelegd op het ongechipte paard en het wordt al helemaal niet afgemaakt (dat broodje gaat ook regelmatig over de toonbank). Wel volgen er sancties (boete) en moet het paard zsm gechipt worden.

'Horen zeggen' is de onbetrouwbaarste raadgever...

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:00

Ik vind het zelf ook wel handig, paspoorten op stal.
Mocht er bijvoorbeeld wat gebeuren met paardlief en je kan onder geen mogelijkheid naar stal komen.
Dan kan de staleigenaar toch de DA laten komen en heeft hij het paspoort ook. Bij zich.

Of als je zelf op stal bent en er gebeurt iets, dat je niet terug naar huis hoeft om het paspoort te halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:04

LiesbethDW schreef:
In België zijn een paar elementen op het vlak van identificatie verplicht. Bureaucratisch? Ja, zeker. Maar wel duidelijk: je weet wat je moet doen om in orde te zijn.

Beetje jammer dat mijn hengst niet opgenomen kan worden in de databank.
Hij is op zijn derde goedgekeurd voor de dekdienst bij het NAS, paspoort, chip, DNA, met foto in het paspoort. En een schets met haarwervels etc. Maar de databank wil elk stipje geschetst in het paspoort (is een panterbonte).
Heel leuk, zijn vacht is anders dan de huid (dus geschoren/ongeschoren is een ander patroon) en elk jaar met verharen heeft hij andere vlekken.
Dus ik voorgelegd dat ik dan dus op concours een probleem heb bij de identificatie, omdat hij dan weer een totaal ander vlekkenpatroon heeft.

Was niet hun probleem, moest ik hem maar elke drie maanden terug laten schetsen...
Eh.... nog even afgezien van de kosten voor mij, de veearts ziet me aankomen om elke keer een halve dag nieuwe stipjes te gaan schetsen!

Zal het binnenkort nog eens opnieuw proberen te regelen maar ik werd destijds zo schijtziek van die instantie dat ik zoiets had van: Mijn rug op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:19

Maar jullie hebben het over Belgie? Daar wonen mijn paarden niet ;-). Ik hoor graag waar in het gebied tussen Hilversum en Utrecht of in 't Gooi (en Vechtstreek) controle is geweest..... Kom maar op.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:22

Ik woon in Nederland ;)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:23

Hier liggen de paspoorten ook op stal bij het paard.
Ook hier in Rotterdam/Delft zijn er al controles geweest en ookal heb ik het liever niet, toch ligt het paspoort bij mijn paard. Stalhouder kan schijnbaar inderdaad een boete krijgen

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:37

Twiggy2008 schreef:
Maar jullie hebben het over Belgie? Daar wonen mijn paarden niet ;-). Ik hoor graag waar in het gebied tussen Hilversum en Utrecht of in 't Gooi (en Vechtstreek) controle is geweest..... Kom maar op.....

Wij hebben van de zomer controle gehad! In Soest, dus (redelijk) bij jou in de buurt!
Was trouwens wel een aangekondigde controle, tenminste de boer had een datum wanneer ze kwamen (zou niet weten hoe hij het anders moest weten) maar geen idee of ze ook kleine stalletjes/privé stalletjes doen, misschien wel als ze toevallig in de buurt zijn/langsrijden. Maar als je er tegenover woont lijkt mij dat niet zo'n probleem als ze daar liggen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:08

Hier in de Achterhoek een jaar of twee geleden al controle gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:20

Brainless schreef:
_San87_ schreef:
Is dat zo? Wij moesten chipnummer e.d. doorgeven :?.

Maar als je zegt dat er geen chipnummer is, halen ze het dier ook gewoon op.
Kadavers worden bij ophalen ook niet gecontroleerd op chipnummer.

Ik heb helaas al 4 overleden ponies door de rendac moeten laten ophalen inde loop der jaren, en er is nooit gevraagd naar paspoort of chipnummer. Het ging alleen om de grootte van het dier,i.v.m. wat je moet betalen.Kleine pony was gelijk aan kalf.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:22

bij mijn manege doen ze het wel, waar mijn eigen staat hoeft het niet.
Ben de enige pensionklant maar weet niet hoe ze dit zouden doen met meer klanten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:30

Sharonaa_ schreef:
Is verplicht, bij ons in de regio zijn er ook controles geweest en ook boetes uitgedeeld en ik kan je vertellen, zon boete wil je niet krijgen.
Bij ons heeft iedereen het paspoort in eigen kast liggen en de stal eigenaresse kan er bij want heeft van elke kast een sleutel.
Mocht er een controle komen, moet je kunnen aantonen dat paard en paspoort overeen komen.

Heeft er iemand al eens een boete aangevochten?
Paspoort moet bij paard zijn! Ja leuk verzonnen in vele gevallen niet uitvoerbaar. Daar mag dan van mij een rechter uitspraak over doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:57

Majolen schreef:
Afgelopen Augustus is hier ook gecontroleerd. De twee paarden staan aan huis en de paspoorten liggen bij mijn administratie. Alles was in orde, ik wil hier dus mee zeggen dat er wel controleurs rondrijden.

Komen ze erachter door rond te rijden of op een andere manier?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:59

piezze schreef:
Volgens mij kan je niks ophalen als er een faillissement uitgesproken is. Er ligtdan beslag op alle goederen. Je zult dan met een ijzersterk bewijs bij de curator moeten komen en anders ben je je paard gewoon kwijt denk ik. (En allespullen waar je geen aankoopbon meer van heb. Zadels enzo.

Ik ben curator en paarden staan ze wel af, want anders moeten zij er ook voor zorgen. Dus contract van je stal bewaren en de bewijzen dat je betaald en paard en paspoort kun je zo ophalen.

Mijn paspoort ligt thuis.
Sta op een stal waar je een box huurt en alles zelf doet. Eigenaar van het terrein woont aan de andere kant van nederland. Dus kan het nergens inleveren..
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 03-01-16 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:00

Sharonaa_ schreef:

Hier hetzelfde verhaal, vind dat ook de meest handige regeling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:02

Liesbeth de boete is voor de stalhouder niet voor de eigenaar van het paard, toch. Tenzij dat contractueel zo is vastgelegd, maar dan nog moet de stalhouder deze zelf doorberekenen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:56

De stalhouder krijgt idd de boete naar mijn weten.
Maar ik ben wel van mening dat als de eigenaar er niet voor zorgt dat het paspoort niet getoond kan worden ze deze kosten mogen/kunnen verhalen op de eigenaar van het dier.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:33

Sammie schreef:
Liesbeth de boete is voor de stalhouder niet voor de eigenaar van het paard, toch. Tenzij dat contractueel zo is vastgelegd, maar dan nog moet de stalhouder deze zelf doorberekenen.

Dat klopt. Boetes bij ons zijn echter niet alleen voor het niet beschikbaar zijn van de paspoorten (vind het maar logisch dat die worden doorgerekend naar de eigenaars), bij velen was de registratie ook niet in orde en dat is wel voor de rekening van de eigenaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:31

wyoming schreef:
Twiggy2008 schreef:

Wij hebben van de zomer controle gehad! In Soest, dus (redelijk) bij jou in de buurt!
Was trouwens wel een aangekondigde controle, tenminste de boer had een datum wanneer ze kwamen (zou niet weten hoe hij het anders moest weten) maar geen idee of ze ook kleine stalletjes/privé stalletjes doen, misschien wel als ze toevallig in de buurt zijn/langsrijden. Maar als je er tegenover woont lijkt mij dat niet zo'n probleem als ze daar liggen.

Nou, ik woon in een gebied waar je niet heel toevallig langs rijdt, hoor ;) .
Hoe dan ook..... onze paspoorten liggen niet op de stalling zelf. En dat gaan we ook niet doen om diverse redenen. Ik woon er aan de overkant, maar ben ook niet de hele dag thuis natuurlijk. Heb ook een leven, naast onze paarden. Ik maak me er niet zo druk om, heel eerlijk gezegd. :+

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:23

Twiggy, ik denk dat je, je daar ook niet heel druk over hoeft te maken. Als ze aan de overkant van de weg in huis liggen is dat toch geen probleem en jij verzorgt de dieren zelf. Denk dat het namelijk ook meer over de pension stallen gaat. Daar staan natuurlijk veel mensen met paarden en ik kan me daar ook wel in vinden dat het moet. De mijne ligt dus gewoon netjes achter slot en grendel in mijn kast en de eigenaar kan er bij mocht de inspectie komen.