Gypsy schreef:Puppetje schreef:Schijnbaar wil het paard het wel, anders stond hij nog wel in de kudde buiten. Soms is luisteren naar je paard ook belangrijk in plaats van eisen dat hij 24 uur buiten moet staan, omdat dit volgens het vrouwtje zo hoort.
1:Dit paard verkiest uitloop stal boven weiland zonder schuilmogelijkheden. Dat is het enigste wat hier vast staat. Niet dat hij werkelijk liever op stal staat dan buiten.
2: Als je paard kan kiezen tussen stal, ruime uitloop en weiland, dan lijkt me juist dat je luistert? Ipv hup nu ga jij eens 12 uur binnen staan en hup nu ga jij naar buiten ook al is het vies weer.
3: Als een paard dan altijd kan kiezen, dan word er toch juist niks geëist?
Kom er toch gewoon voor uit dat je 't zelf liever zo ziet.
En wat Tabulaga zegt, het is makkelijker en sociaal geaccepteerd om je er bij neer te leggen en op stal te zetten. Maar het is ook zeker niet onmogelijk om wel iets wat geschikt is voor de specifieke wensen van jouw paard te vinden.
Toch is dat soms best lastig en zijn er mogelijkheden om de bestaande situatie te verbeteren.
Net als jij vind ik een goede 24/7 vrije gang ideaal, dus met keuze, met inloopstal en goede verdere omstandigheden. Maar erg vaak is het schipperen in wat aangeboden wordt en hoe verschilt per paard. Nederland is nu eenmaal niet het makkelijkste land voor goede 24/7 systemen die berekend zijn op verschillende behoeften.
Dit paard heeft buiten gestaan in vergelijkbare omstandigheden (?) en wil het hier niet. De eigenaar heeft gezorgt voor meer bewegingsruimte dan alleen stal en het voorkomen van blessure en stress. Dat is voor nu het beste, zelfs als er al wat ideaals te vinden was kon dat niet op stel en sprong.
Het is niet verkeerd om eens te zien wat er in deze situatie gedaan kan worden, of het paard eraan kan wennen, of er mogelijkheden zijn de situatie te verbeteren.
Steeds verhuizen is ook niet goed voor het gemiddelde paard en de mogelijkheden op deze plek zijn niet verkeerd. Ook de ts is zeer zeker niet onwillig en heeft het beste voor met haar paard. Ik lees niet dat ze het maar best vindt, maar wel het beste op dit moment vindt.