Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:50

Gypsy schreef:
Puppetje schreef:
Schijnbaar wil het paard het wel, anders stond hij nog wel in de kudde buiten. Soms is luisteren naar je paard ook belangrijk in plaats van eisen dat hij 24 uur buiten moet staan, omdat dit volgens het vrouwtje zo hoort.

1:Dit paard verkiest uitloop stal boven weiland zonder schuilmogelijkheden. Dat is het enigste wat hier vast staat. Niet dat hij werkelijk liever op stal staat dan buiten.

2: Als je paard kan kiezen tussen stal, ruime uitloop en weiland, dan lijkt me juist dat je luistert? Ipv hup nu ga jij eens 12 uur binnen staan en hup nu ga jij naar buiten ook al is het vies weer.

3: Als een paard dan altijd kan kiezen, dan word er toch juist niks geëist?

Kom er toch gewoon voor uit dat je 't zelf liever zo ziet.
En wat Tabulaga zegt, het is makkelijker en sociaal geaccepteerd om je er bij neer te leggen en op stal te zetten. Maar het is ook zeker niet onmogelijk om wel iets wat geschikt is voor de specifieke wensen van jouw paard te vinden.

Toch is dat soms best lastig en zijn er mogelijkheden om de bestaande situatie te verbeteren.
Net als jij vind ik een goede 24/7 vrije gang ideaal, dus met keuze, met inloopstal en goede verdere omstandigheden. Maar erg vaak is het schipperen in wat aangeboden wordt en hoe verschilt per paard. Nederland is nu eenmaal niet het makkelijkste land voor goede 24/7 systemen die berekend zijn op verschillende behoeften.

Dit paard heeft buiten gestaan in vergelijkbare omstandigheden (?) en wil het hier niet. De eigenaar heeft gezorgt voor meer bewegingsruimte dan alleen stal en het voorkomen van blessure en stress. Dat is voor nu het beste, zelfs als er al wat ideaals te vinden was kon dat niet op stel en sprong.
Het is niet verkeerd om eens te zien wat er in deze situatie gedaan kan worden, of het paard eraan kan wennen, of er mogelijkheden zijn de situatie te verbeteren.
Steeds verhuizen is ook niet goed voor het gemiddelde paard en de mogelijkheden op deze plek zijn niet verkeerd. Ook de ts is zeer zeker niet onwillig en heeft het beste voor met haar paard. Ik lees niet dat ze het maar best vindt, maar wel het beste op dit moment vindt.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:37

Er is al even niet meer gepost zie ik, maar toch ook maar even een berichtje.
Ik vindt dat TS het echt heel netjes heeft opgelost.

Ik heb zelf ook pas geleden iets soortgelijks ondervonden.
Heb mijn Haf nu bijna 3 jaar, bij de vorige eigenaar had hij een schuilstal met eigen stuk grond waar hij kon kiezen binnen of buiten. Bij mij ( pensionstalling ) is hij overdag buiten en snachts op stal.

Afgelopen 2 weken moest hij vanwege een kleine blessure op stal blijven.
In de afgelopen maanden heb ik best wel "problemen" ondervonden met mijn paard. Schrikken van alles, ongeduldig, alert en minimaal respect hebben.
nou die 2 weken op stal waren een verademing zeg! Ik heb nog nooit zo'n fijn meewerkend en rustig paard gezien. Zelfs het rijden gaat perfect. ( waar ik normaal een rodeo van hier tot tokyo krijg)
Hij had ook totaal geen behoefte om de stal uit te lopen.. kon de deur wagenwijd open zetten en ergens anders gaan staan en meneer bleef netjes in stal staan.

Hij is sinds gister terug het weiland in overdag en ik moet zeggen, Ik zie al meteen een verandering in gedrag bij hem. Het is natuurlijk te vroeg om echt aan te tonen dat het door het land/stal komt.. maar het blijft verbazingwekkend hoe groot het verschil was/is.

Babootje

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:17

Sommige paarden komen niet tot rust bij "groot en open". Het paard van een vriendin van mij stond liever in de kleinere stal dan in de grote loopstal. Paard kwam wel voldoende buiten hoor (in de paddock) maar kwam buiten niet tot rust.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:22

Voor ons is buiten heerlijk. Het is er ook niet onveilig.
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn,dat sommige paarden zich onveilig voelen in open ruimte. Ze zouden er misschien voor kiezen om onder bomen te staan als dat zou kunnen, maar in onze weilanden kan dat meestal niet.

Ander voorbeeld:
Mijn kippen lopen los buiten. Maar 's avonds zoeken ze hun hok op en overdag blijven ze in de buurt van de beukenhaag. Lekker veilig.

Bovendien is het voor sportpaarden bijna niet te doen om hele dagen buiten te lopen. Ze eten zich vol met waternat gras en lopen kans op blessures. Bovendien vervelen ze zich snel.
Als je me nou echt vraagt wat ze het liefste doen? Mee op concours !

Dus. Het zal voor ieder paard / eigenaar en de combinatie van die twee verschillen. Je kunt dus ook niet oordelen over hoe een ander het doet. Zolang je er voor zorgt dat jouw paard en jij tevreden zijn, doe je het goed!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:34

Paard eerst werken en dan op de wei.
Geleidelijk aan steeds langer. De hysterie en drama in beginsel voor lief nemen. Niet op reageren én zeker niet binnen halen op dat moment. Dan beloon je het verkeerde en bevestig je het gedrag.

Pas binnen halen als hij even rustig staat. Geduld en regelmaat moeten hem doen inzin dat die drama hem geen vruchten afwerpt.

Succes

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:37

tagger schreef:
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn,dat sommige paarden zich onveilig voelen in open ruimte. Ze zouden er misschien voor kiezen om onder bomen te staan als dat zou kunnen, maar in onze weilanden kan dat meestal niet.

Ander voorbeeld:
Mijn kippen lopen los buiten. Maar 's avonds zoeken ze hun hok op en overdag blijven ze in de buurt van de beukenhaag. Lekker veilig.

Bovendien is het voor sportpaarden bijna niet te doen om hele dagen buiten te lopen. Ze eten zich vol met waternat gras en lopen kans op blessures. Bovendien vervelen ze zich snel.

Dus. Het zal voor ieder paard / eigenaar en de combinatie van die twee verschillen. Je kunt dus ook niet oordelen over hoe een ander het doet. Zolang je er voor zorgt dat jouw paard en jij tevreden zijn, doe je het goed!

Sorry ik ben het niet met je eens.

Volvreten? Zorg dat ze zich niet vol kunnen vreten.
Vervelen? Daar zijn oplossingen voor. Paard diverse dagdelen naar buiten. Dus 3 x 2 uur bijvoorbeeld.
Blessures? Ja kan gebeuren. Maar sportgerelateerde blessures zijn een veel groter risico. Hoe meer een paard vrije beweging geniet hoe minder sportgerelateerde blessures. Hele dagen opgestald werken sportblesssures juist in de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:59

Met deze discussie in het achterhoofd moest ik gisteren wel eventjes lachen. Bij ons op stal stonden er met die regen en wind gisterenavond twee paarden in de paddocks aangrenzend aan de stallen. Dicht tegen de wand aangeplakt en onbeweeglijk keken ze me verpieterd aan. Durf te wedden dat ze op dat moment liever binnen stonden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:39

ariatje schreef:
Geleidelijk aan steeds langer. De hysterie en drama in beginsel voor lief nemen. Niet op reageren én zeker niet binnen halen op dat moment. Dan beloon je het verkeerde en bevestig je het gedrag.

Pas binnen halen als hij even rustig staat. Geduld en regelmaat moeten hem doen inzin dat die drama hem geen vruchten afwerpt.

Succes

Af en toe word ik er een beetje moedeloos van om dit te blijven uitleggen, maargoed....

Het maakt geen ene moer uit hoeveel mijn paard gelopen heeft voor ie de wei op gaat.
Het maakt geen ene moer uit of ik zijn gedrag negeer of niet. Dit hebben we gedaan, maar hij blijft doorgaan. Iedere dag weer. Tot hij gewoon duidelijk last van zn lichaam krijgt van het rennen.

Zelfs de dierenarts is er bij geweest. Die heeft gezegd dat we hem niet langer zo op de wei moeten laten ivm peesblessures, slijtage aan ee gewrichten en allerlei andere blessures die hij hiermee zou krijgen. De DA heeft me zelfs gewaarschuwd dat ik mn paard met 1 a 2 jaar kan afschrijven als ie zo door zou gaan op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:48

Ik ga toch maar eens reageren hier, nadat ik al een tijdje mee lees. Puur omdat sommige mensen zo dom(?) zijn niet naar hun paard te luisteren en gewoon blijven dwingen.

TS zoals ik je al eerder verteld heb ben ik blij dat jij wel naar je paard luistert, en het beste probeert te doen!

Niet elk paard is hetzelfde, en ja er bestaan paarden die niet graag (lang) buiten staan.
Om wat voor reden dan ook.

Dus het antwoord op de vraag die je in je OP stuurde... Ja er zijn zeker andere paarden die dit ook hebben!
Blijf gewoon luisteren naar je paard, en laat het Boktcommentaar lekker voor wat het is.

Groetjes!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:50

TeSs2411 schreef:

Heb mijn Haf nu bijna 3 jaar, bij de vorige eigenaar had hij een schuilstal met eigen stuk grond waar hij kon kiezen binnen of buiten. Bij mij ( pensionstalling ) is hij overdag buiten en snachts op stal.

In de afgelopen maanden heb ik best wel "problemen" ondervonden met mijn paard. Schrikken van alles, ongeduldig, alert en minimaal respect hebben.
nou die 2 weken op stal waren een verademing zeg! Ik heb nog nooit zo'n fijn meewerkend en rustig paard gezien. Zelfs het rijden gaat perfect. ( waar ik normaal een rodeo van hier tot tokyo krijg)
Hij had ook totaal geen behoefte om de stal uit te lopen.. kon de deur wagenwijd open zetten en ergens anders gaan staan en meneer bleef netjes in stal staan.

Hij is sinds gister terug het weiland in overdag en ik moet zeggen, Ik zie al meteen een verandering in gedrag bij hem. Het is natuurlijk te vroeg om echt aan te tonen dat het door het land/stal komt.. maar het blijft verbazingwekkend hoe groot het verschil was/is.

Hij heeft je dan minder nodig. Dan krijg je wat meer de waarheid te zien als wanneer het dier volledig afhankelijk is van jou voor alles.

Soms is dat lastiger voor de eigenaar, moet je meer moeite doen om die binding, dat vertrouwen en dat respect te krijgen. Maar het is beter voor het dier om niet in alles afhankelijk te zijn van het mens, maar op zijn eigen benen te kunnen staan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:53

tagger schreef:

Ander voorbeeld:

Je weet dat er vele sportpaarden zijn die wel de hele dag buiten zijn? Dat het echt onzin is dat dat ineens niet kan als je een paard voor sport gebruikt?
Sport maakt niet ineens een andere diersoort van ze he?

Het kan wel zo zijn dat de situatie die er is niet ideaal is voor dat individuele paard. Te weinig ruimte om zich even terug te kunnen trekken, teveel verschil in karakters in de kudde waardoor sommigen ondergesneeuwd worden en anderen te druk zijn met de boel te regelen zonder aan rust voor zichzelf te denken.

Ideaal voor elk individu is soms best lastig, waardoor dan bv de nacht op stal beter kan zijn voor dat individu.

Babootje schreef:
Met deze discussie in het achterhoofd moest ik gisteren wel eventjes lachen. Bij ons op stal stonden er met die regen en wind gisterenavond twee paarden in de paddocks aangrenzend aan de stallen. Dicht tegen de wand aangeplakt en onbeweeglijk keken ze me verpieterd aan. Durf te wedden dat ze op dat moment liever binnen stonden.

Natuurlijk zouden ze liever kunnen schuilen. Maar er zit een hele wereld tussen 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden en binnen in een gesloten stal.
24/7 buiten zonder afdoende schuilmogelijkheden is niet ideaal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:56

Ik vind ook dat TS het binnen de grenzen van het voor haar in de huidige stituatie mogelijke, toch redelijk voor elkaar heeft. En ik ben VOOR MEZELF qua paarden een dag en nacht 24/7/265 figuur.
Het paard van TS kán op een uitloop en heeft dus een keuze. Er zijn genoeg paarden die ten gerieve van de eigenaar 1 of 2 uurtjes buiten komen, met name in de winter. de paardenwelzijnsrichtlijnen bevelen minimaal 4 uur los buiten aan ... hetgeen ik persoonlijk nogal belacheijk weinig vind. Maar er zit nog altijd een grijs gebied tussen het ene en het andere uiterste.

Alles kan áltijd beter... maar dat moet dan ook wel redelijkerwijze kúnnen.

Waaróm het paard van TS paniekerig gaat lopen doen op een groot stuk weide, valt vanachter de Pc absoluut niet te beoordelen, het is idd. niet erg des paards, want paarden zijn dieren van het open veld, maar er kunnen zóveel oorzaken achter liggen. Bovendien roeit TS nu naar beste kunnen met de riemen die zij nu ter beschikking heeft.

Paarden zijn individuen die lag niet allemaal even happy zijn met een gedroomde ideale situatie. In dit geval lijkt het mij dat TS met de kennis van NU toch tegemoet probeert te komen aan de behoeften van het paard. Lijkt me niet veel mis mee.

Ik heb ben zelf van die die-hards gewend die ALTIJD buiten staan, maar met de baggerzooi en eindeloze regen van dit seizoen moest ik dit jaar toch ingrijpen bij de merrie... die trof ik in harde storm en regen rillend buiten aan... dat trok ze dus niet (alle andere jaren wel, dit jaar opeens niet).
Dus dit jaar bij haar maar een regendeken met hals opgegooid, daarmee voelt ze zich weer lekker.
De Tinker x Fries van bijna dubbel zo oud lacht er om.
Maar je moet werkelijk het individuele gedrag én constitutie van een paard bekijken.

Er zijn geen hard-en-sure rules voor: je hebt een stréven, en probeert daar voor je paarden zo dicht mogelijk bij te komen. Desondanks kunnen paarden dan alsnog nét wat anders op je planning reageren dan je graag zou zien. Met rijden en trainen is dat overigens niet anders.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-02-16 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:59

Dilan93 schreef:
ariatje schreef:

Succes

Af en toe word ik er een beetje moedeloos van om dit te blijven uitleggen, maargoed....

Het maakt geen ene moer uit hoeveel mijn paard gelopen heeft voor ie de wei op gaat.
Het maakt geen ene moer uit of ik zijn gedrag negeer of niet. Dit hebben we gedaan, maar hij blijft doorgaan. Iedere dag weer. Tot hij gewoon duidelijk last van zn lichaam krijgt van het rennen.

Zelfs de dierenarts is er bij geweest. Die heeft gezegd dat we hem niet langer zo op de wei moeten laten ivm peesblessures, slijtage aan ee gewrichten en allerlei andere blessures die hij hiermee zou krijgen. De DA heeft me zelfs gewaarschuwd dat ik mn paard met 1 a 2 jaar kan afschrijven als ie zo door zou gaan op de wei.

Toch denk ik dat je kan werken aan ontspanning op de wei.
Als je maar niet uitgaat van "je moet het gewoon kunnen dus hopla, daar ga je". En dat je paard zijn leven beter wordt als je daar werk van maakt, hem helpt over dit probleem heen te komen.

Daar tijd voor uittrekken, een prioriteit van maken in het trainingsschema. Wie weet duurt het een paar maanden, wie weet een paar weken. Maar je paard zal er beter van worden als je hem helpt deze drempel te overwinnen.
Je doet er NIET slecht aan om deze oplossing in de tussentijd te hebben, daarmee doe je wat het beste is op dit moment voor je paard!

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:03

Bowen schreef:
Maar het is beter voor het dier om niet in alles afhankelijk te zijn van het mens, maar op zijn eigen benen te kunnen staan.

Waar staat dat? Wie zegt dat? En waarom precies? Voor het geval dat je besluit je paard een week op de hei te dumpen? Dat ie zichzelf kan redden?
In de oostvaardersplassen, daar zouden ze onafhankelijk moeten zijn van de mens....maar dat gaat ze ook niet altijd even goed af....denk dat de meeste paarden in dit land, zeker in de winter maanden afhankelijk van de mens zijn....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:08

DexterM schreef:
Bowen schreef:
Maar het is beter voor het dier om niet in alles afhankelijk te zijn van het mens, maar op zijn eigen benen te kunnen staan.

Waar staat dat? Wie zegt dat? En waarom precies? Voor het geval dat je besluit je paard een week op de hei te dumpen? Dat ie zichzelf kan redden?
In de oostvaardersplassen, daar zouden ze onafhankelijk moeten zijn van de mens....maar dat gaat ze ook niet altijd even goed af....denk dat de meeste paarden in dit land, zeker in de winter maanden afhankelijk van de mens zijn....

Toe nou, waarom dit overdrijven? Ik heb het over paarden onder beheer, dus die wel goed verzorgt worden. Dat de natuur een harde meesteres is lijkt me nogal een open deur.

Een paard is gewoon een paard, een bewegingsdier, een kuddedier.
Hoe goed wij er ook voor zorgen, hoeveel wij er ook mee doen, het grootste deel van de dag is het dier zonder ons en heeft het behoefte aan sociaal contact en bewegen.

Als je je paard in een kudde plaatst merk je dat het dier jou minder nodig heeft. Ken mensen die zeggen mijn paard is niet gelukkig in de kudde, want hij schreeuwt niet als hij me ziet en laat zich niet goed vangen. Dat is geen ongelukkig paard, niet met de kudde in ieder geval. Het is de waarheid, dat de "relatie" die je dacht te hebben wat minder diep gaat dan je hoopte.
Daar moet je dan wat meer moeite voor doen.

Een zekere afhankelijkheid heb ik geen enkel probleem mee, maar het dier moet ook een dier kunnen zijn. Dus niet geheel en alleen afhankelijk van het mens voor alle behoeften, waar wij gewoon niet in kunnen voldoen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:17

je moet je gewoon aanpassen aan je paard.
ik ben pro 24/7 buiten, dekenloos, ijzerloos, boomloos, noem maar op.
Echter loopt mijn oudste niet fijn meer onder boomloos, dus heb ik nu een boomzadel voor haar. En sinds een paard jaar (20 is voor een trekpaard al behoorlijk oud) kan ze er niet goed meer tegen om dagen in de regen en de koude te staan, ze verkrampt en wordt boos, daarnaast vermagert ze... Dus staat ze nu onder een 200 grams deken...
Moest de komende jaren merken dat ik ze zo niet meer op gewicht kan houden, dan opteer ik ook om ze snachts in een warme box met onbeperkt voordroog te zetten (nu niet mogelijk ivm andere paarden erbij die te dik worden, dus krijgen ze nu hooi dmv slowfeeders.)
Je moet kijken wat werkt voor je paard.
Maar, hou rekening met de prioriteiten van je paard:
- constant kunnen eten
- beweging
-sociaal contact.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:26

Dilan93 schreef:
ariatje schreef:

Succes

Als het je geen ene MOER uit maakt dan zet em AUB 24 uur op stal. Gaat ie ook kapot op zn gewrichten misschien alleen iets minder snel.

Conditioneren is wellicht een optie, maar gaat je waarschijnlijk ook geen moer kunnen schelen. Waarom reageer ik eigenlijk? Je gaat er toch geen ene moer van aantrekken. Jammer voor je paard.....

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:55

Bowen schreef:
TeSs2411 schreef:

Hij heeft je dan minder nodig. Dan krijg je wat meer de waarheid te zien als wanneer het dier volledig afhankelijk is van jou voor alles.

Soms is dat lastiger voor de eigenaar, moet je meer moeite doen om die binding, dat vertrouwen en dat respect te krijgen. Maar het is beter voor het dier om niet in alles afhankelijk te zijn van het mens, maar op zijn eigen benen te kunnen staan.

Heeft niks met meer waarheid te zien krijgen te maken. Ja hij heeft meer vrijheid in de wei, maar is nog altijd afhankelijk van de mens no matter wat, zelfs op de wei waar momenteel amper nog gras op staat en geen schuilmogelijkheid is.

Ik ben echt niet iemand die 24/7 stal aanraad. Beter gezegd, mijn andere paard staat 24/7 buiten. Zoveel paarden zoveel behoeftes, maar als eigenaar kan je je wel aanpassen op de wensen en behoefte van het paard op dat moment. Ik sta daarbij ook niet op eigen grond dus kan ook niet veel veranderen.

Met binding heeft het trouwens ook niet veel te maken, bij de een gaat het nu eenmaal moeilijker als bij de ander, maar als mijn paard zo acuut omslaat in gedrag zowel op de grond als onder het zadel dan kan ik niet veel meer dan kijken naar wat er eventueel veranderd is.

Zoals ik al zei, het zal voor de langere termijn aankijken zijn hoe en of zijn gedrag weer veranderd nu hij weer naar buiten mag.

Ik verwachtte zelfs dat mijn paard de tent zou afbreken toen ik hoorde dat hij stalrust moest hebben, laat staan hoe hij onder zadel en met grondwerken zou zijn als hij even de benen mocht strekken. Hij is normaal al zo explosief. Wat ik kreeg was precies het tegenovergestelde en daarbij een heerlijk vrolijk maar rustig paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:24

TeSs2411 schreef:
Heeft niks met meer waarheid te zien krijgen te maken. Ja hij heeft meer vrijheid in de wei, maar is nog altijd afhankelijk van de mens no matter wat, zelfs op de wei waar momenteel amper nog gras op staat en geen schuilmogelijkheid is.

Ik ben echt niet iemand die 24/7 stal aanraad. Beter gezegd, mijn andere paard staat 24/7 buiten. Zoveel paarden zoveel behoeftes, maar als eigenaar kan je je wel aanpassen op de wensen en behoefte van het paard op dat moment. Ik sta daarbij ook niet op eigen grond dus kan ook niet veel veranderen.

Met binding heeft het trouwens ook niet veel te maken, bij de een gaat het nu eenmaal moeilijker als bij de ander, maar als mijn paard zo acuut omslaat in gedrag zowel op de grond als onder het zadel dan kan ik niet veel meer dan kijken naar wat er eventueel veranderd is.

Zoals ik al zei, het zal voor de langere termijn aankijken zijn hoe en of zijn gedrag weer veranderd nu hij weer naar buiten mag.

Ik verwachtte zelfs dat mijn paard de tent zou afbreken toen ik hoorde dat hij stalrust moest hebben, laat staan hoe hij onder zadel en met grondwerken zou zijn als hij even de benen mocht strekken. Hij is normaal al zo explosief. Wat ik kreeg was precies het tegenovergestelde en daarbij een heerlijk vrolijk maar rustig paard.

Natuurlijk blijft er een zekere afhankelijkheid, dat ontken ik ook niet en zie ik op geen enkel moment als probleem.
Maar het maakt wel degelijk een fiks verschil, een dier die meer gericht is op zijn "eigen" leven of enkel en alleen op jou voor al zijn behoeften.

Dus ja, het heeft alles met de waarheid te maken. Zodra het dier niet meer voor al zijn behoeften van jou afhankelijk is krijg je minder respect, minder vertrouwen, minder respons. Je relatie kan dus beter.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg nergens dat je het fout doet. Het ene paard is nu eenmaal wat onafhankelijker in die situatie als de ander. Voor de een zal je dus wat meer moeite moeten doen als voor de ander.
Ik zeg enkel dat dit niet gaat om een paard dat ongelukkig is op die weide, maar vaak juist erg gelukkig is op die weide en in die kudde en jou daarom wat minder nodig heeft.

Dit is dan ook een geheel andere situatie dan die van de TS, waarbij het paard grote stress signalen geeft op die wei. Waarbij je dus wel kan zeggen dat dat paard, op dit moment, niet gelukkig wordt van die wei en die kudde.
Er is een groot verschil tussen een paard die desnoods door verschillende draden heen loopt om daar weg te komen en een paard dat tegen jou zegt dat hij er niet zo'n zin in heeft en/of zelf wel bepaald wat eng is en wat niet en hoe daarop te reageren. Het eerste is een paard die niet om kan gaan met de situatie waarin je hem plaatst, het 2de is een "relatie issue" tussen mens en paard.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:45

Nou nou...Ariatje. TS heeft nergens gezegd dat het haar/hem geen moer kan schelen, alleen dat het geen moer uitmaakt onder welke condities dit paard wordt buitengezet.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:03

Wij hebben er eentje die naar buiten wil als ze binnen staan en naar binnen als ze buiten staan. Voor hem zou een uitloopstal het mooiste zijn. De stal waar we nou staan gaan ze overdag de hele dag naar buiten, dit is al een stuk beter dan we ooit gebben gehad! Hij lijkt hier ook mee tevreden: het is nu februari en rond deze tijd is hij dan zeer boos. Gelukkig dit jaar (we staan hier nu een jaar) geen last en hij glimt ook als een spiegeltje. Van de zomer 24/7 naar buiten, maar dat lijkt ie op een gegeven moment ook zat te zijn. Ach, dan zetten we hem gewoon van de zomer ff een paar uurtjes op stal met wat hooi. Dat gaat wel goedkomen.
Gelukkig heeft ons andere paardje niet zo'n uitgebreide gebruiksaanwijzing, die is overal tevreden, als er maar te nassen valt!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:28

Niet alles gelezen maar Tja, mijn merrie staat ook liefst binnen, zo ook haar dochter. Ze hebben een ruime stal met daaraan ruime paddock en staan echt altijd binnen. Deur staat de hele dag open. Als ik wil mesten moet ik ze echt naar buiten duwen of lokken met bak mueslie die ik aan het hek hang. Tot zover de robuuste tinker :')

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:39

tagger schreef:
Nou nou...Ariatje. TS heeft nergens gezegd dat het haar/hem geen moer kan schelen, alleen dat het geen moer uitmaakt onder welke condities dit paard wordt buitengezet.

En daar geloof ik dus helemaal NIETS van!
Men zal natuurlijk ook wel enige inspanning moeten verrichten. Zodra men de TS daar op aanspreekt wordt het helemaal weggewimpeld. En hoe.

IEDER paard kan op wei staan. Ergens heeft dit paard gefrustreerd gedrag aangeleerd. Aan de TS om dit weer af te leren.

Kennelijk weet ze al waar de schoen wringt gezien deze reactie:

Dilan93 schreef:
Ja tuurlijk zou ik zo'n paddock paradise het liefst willen voor mijn paard. Maar helaas zit er niet eentje bij mijn woonplaats in de buurt. En ik wil wel elke dag op mn gemak naar mn paard kunnen, dus een stal die enigszins in de buurt ligt is wel zo handig.

En als ik ooit de loterij win, ja dan koop ik een huisje waarbij ik paarden kan houden en dan zorg ik idd voor een paddock met schuilstal en uitloop naar de wei. Maar zolang ik het nog moet doen met mijn baantje als verkoopmedewerkster, zal dat een droom blijven.

En laat het paard nou niet gevraagd hebben om bij een 'verkoopmedewerkster ' te zijn gestrand die de kennelijk voor het paard ideale omstandigheden zich niet kan veroorloven. Geen schande, maar verkoop dat dier dan naar iemand die zich dat wel kan veroorloven. Nee, ze wil liever op "haar gemak naar dr paard kunnen" Wat verder weg maar wel een ideale omstandigheid voor het paard is kennelijk lastig. En wie is er de dupe?

Hoeveel kan het je dan schelen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:06

Het moet wel haalbaar blijven. Wn als je het topic doorgelezen had, zou je weten dat er genoeg aan gedaan is om het paard in fijne omstandigheden te houden.

Maar afijn, jij maakt het jezelf maar gemakkelijk door mij af te schilderen als paardenbeul, zonder de hele situatie te kennen. En je zegt maar meteen dat ik het paard moet verkopen. Ga alsjeblieft wat nuttigs doen ipv zomaar gaan roepen dat ik slecht voor mn paard zou zijn

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:39

De conclusies die jij trekt zijn voor jouw rekening. Ik trek de mijne. Vind dit bovendien heel nuttig. Wellicht dat niet iedereen zo direct is. Maar soms is het nodig......

Haalbaar? Alles is zo haalbaar als je zelf wilt, zoveel tijd en energie je er zelf in wilt steken....
En juist daar verschillen we van mening!