vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:27

Yvank_ schreef:
Dat zeg ik toch :?

Jullie reageerden bijna tegelijk op bruintje. Was dus niet tegen jou ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:28

jij hebt het over die 70 euro en voer/hooi, maar dat voer staat helemaal los van die 70 euro?

Het gaan om de werkzaamheden, dus niet om de hooi of bodem bedekking of wat dan ook ?

denk dat het voor bruintje bedoelt is , sorry haha

Zonnetje81

Re: vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:30

Maakt toch geen bal uit waar die kosten voor zijn? Er wordt nu geen gebruik van gemaakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:30

Bruintje dan idd :D

Nee daarom vind ik het als ik vergelijk met wat ik thuis kwijt ben nog best aan de prijs waardoor ik mij wel voor kan stellen dat vriendin verhuist naar een andere stal. Om dan ook die 70 per maand nog te willen hebben lijkt mij dan ook niet dat je dat nu nog kan vragen.

Ik gok als je dat zegt dat ze zegt dan blijf ik hier permanent staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:33

Ja die 70 is kale stal.
Maar yvank kwam met de rekenvoorbeeld met totaal boven de 200 uit en dat daarom de vriendin wellicht elders staat.

Ik heb mijn paarden gevoerd plus stal bedekking voor 70€
Wat totaal neerkomt voor stalling voor vriendin op 140,-

Dat is dan niks teveel.

Zo bedoelde ik het dus.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:34

Mijn pensionstal is het ook 70 euro kale boxhuur. Zeg je je stal op dan betaal je niks. Wil je terugkomen en geen risico lopen dat ie vol staat betaal je gewoon door.... En als je het risico wel wil lopen dan betaal je niet. Zo simpel. Hahaha. Duur of niet duur...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:27

Ik zou het ook gewoon bespreken. Geen probleem als ze wil verhuizen, maar bij reserveren worden er kosten doorberekend (bedenk hoeveel je voor de kosten wilt hebben en hoeveel je voor het werk rekende)
Wil ze niet reserveren dan biedt je de stal weer aan voor verhuur en moet ze afwachten of de stal straks nog beschikbaar is. Aan haar de keuze.

Als ze wel terugkomt zou ik in elk geval de stalhuur omhoog gooien zodat je dit soort seizoensdingen een beetje op kunt vangen. Eventueel opsplitsen van de prijs in kale huur - verzorging/uitmesten/onderhoud - voer en strooisel. Op die manier kunnen mensen makkelijker kiezen welk deel ze wel of niet willen betalen en zelf willen doen.

Hier thuis heb ik verzorging ook losgekoppeld omdat ik begonnen ben met "Doe het samen" voer en strooisel tegen kostprijs en kale huur, maar veel mensen haken af op het doe het samen deel van de verzorging en nu kunnen ze dan afkopen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:39

Yvank_ schreef:
Wat ik begrijp is die 70 kale stal? Kosten vn eten en bodem ben ik thuis zeker 150 voor kwijt. Tja voor 220 ging ik dat ook wel overwinteren..

Ik sta voor minder nu ook in volpension met meerdere binnenbakken.

Kans lijkt me groot dat ze daar ook in de zomer blijft.

Dus wil.je dat.inkomen houden? Andere huurder zoeken.

Geen vreemde prijs hoor. Grote baal a 50 euro eet een paard er 1,5 van per maand. Mijne kreeg onbeperkt hooi namelijk omdat hij ook hard moest werken en ik hou van het geluid van een kouwend paard haha. Verder at hij brok en een kreeg een sport supplement van 50 euro per maand ook. Zit ik al aan 165 euro zonder bodem bedekking.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:47

NatalieLot schreef:
Ik heb zelf ook bij een vriendin geataan! En daar stond ik voor 200,- per maand. Maakt me ook niks uit. Inprincipe zat alles er bij. Ook voer. Dus redelijk normale prijs. In het begin geen rijbak later wel. Maar toen begon het. Paard van mij moet best veel eten. Nouja dat wist ze van te voren. Toen is ze na een half jaar bij hun in de prikkeldraad blijven hangen. Hierbij is ze op stal rust komen te staan. Een half jaar wegens een wond die escaleerde. Ik mocht wel stappen en licht longeren. Maar ik mocht van haar niet meer de bak in, want mijn paard liet te grote sporen achter. Ook mocht mijn paard in eerste instantie niet op de wei. Uiteraard wilde ik haar niet meer langs prikkeldraad hebben. En het ene weitje zonder prikkeldraad had ze door 2 andere pony's aan gort laten lopen. Hierdoor stond mijn paard met een wond in de modder toen ze weer naar buiten mocht. Ook zette zij haar ineens niet meer buiten omdat mijn paard soms wat dom kon doen. Afentoe kreeg ik een appje dat ik ook maar zelf de stal moest mesten van mijn paard was weer stout geweest. ( ze is heel erg gevoelig en kan er niet tegen als iemand iets snel snel wilt doen en zij staat nog in de box) ik heb er nooit wat van gezegt aangezien ze een vriendin was. Toen heb ik besloten om haar maar weer op stal te laten aangezien dat gewoon niet werkte. Haar paard had ze toen voor de winter verplaats en een andere naast mijn paard gezet. Die pony heeft mijn merrie het leven zuur gemaakt, hierdoor heeft mijn paard tegen het tussenschot getrapt en de box 2 cm scheef geslagen. Dit met da't ze te veel at en 30 meter prikkeldraad had uitgetrokken wat niet de bedoeling was moest ik weg. Ze heeft ook nooit gezegt in de tijd dat ze alleen maar het voer ( wat ik toen zelf kocht) naar binnen hoefde te kiepen en de stal te mesten ( wat ik soms ook zelf moest doen) dat er wat van de prijs af ging, met alles waar ik geen gebruik meer van mocht maken. Het is niet dat ik het niet kon betalen, maar het was ook netjes geweest van hun. En niet om te zeggen dat ik weg moet omdat ze te veel eet en omdat ze die stomme draad had uitgetrokken. Want met de consequenties daarvan loop ik nu nog altijd bij anderhalf jaar later. Hier heb ik toch wel 100x meer kosten aan dan zij hadden net paar nieuwe palen en draad.

Wat ik hier mee wil zeggen dat het eigenlijk klote is om als vrienden een zakelijke relatie aan te gaan. Voor een van 2 is het op een gegeven moment klote. In jou situatie dus voor jou ts. Ik geloof alleen dat de andere partij deze dingen nooit ziet. Ik heb ook met deze vriendin bijna geen contact meer. En ik denk dat jij en je vriendin in deze periode ook uit elkaar groeien en dat ze misschien op die andere stal blijft staan. Wat voor jou gewoon heel erg zonde zou zijn

De prijs is prima hoor middelmatig. Goedkoper kan maar veel duurder ook! Ik was alleen niet eens met mij paard daar gekomen als ik jou was. Eerst dat prikkeldraad er uit. Officieel is prikkeldraad ook verboden. Boeren kunnen er een boete voor krijgen wanneer hun vee achter prikkeldraad gehouden word en als je vee verzekerd hebt mag de verzekering weigeren de operatie te betalen wanneer je paard zich heeft lost gehaald aan prikkeldraad waar jij bewust je paard achter hebt gezet.

Alle ontzeggingen en dat gezeur over dat je paard veel eet had voorkomen kunnen worden door een contract. Ik snap niet dat vriendinnen/vrienden zaken en privé niet kunnen scheiden. In jou geval gaat het zelfs om 200 euro per maand! Super veel geld man Zoiets wil je toch op papier hebben staan. Als jou paard echt veel eet snap ik je vriendin wel. Ik help mensen wel eens op stal en ook iemand met een pension stal die zeg gewoon 4x pd hooi 2 pd een kilo basis merrie of sport brok. Wil je meer dan betaal je t zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:52

Ik begrijp het niet. Je vriendin gaat op een andere stal staan en jij wil dat ze jou 70 euro blijft betalen?
Waarvoor? Jij wil geen vreemde aan huis maar dat is haar probleem toch niet?
Haar paard, haar keuze, daar heb jij je toch niet mee te moeien?

Mits is trouwens niet "belgisch" (vlaams) maar in de zin waarin jij het gebruikte staat het gewoon vreemd. Verder een correct AN woord mits correct gebruik.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:52

Ik zou voor die 5 maanden gewoon die €70.- stallingskosten vragen als ze graag de box weer in maart wilt gebruiken... Ik snap jou punt namelijk ook TS. Als je op die inkomsten rekent, is dat veel geld wat je dan opeens maandelijks moet missen.
Jou vriendin zou wel de waarde van die box moeten in gaan zien want €70.- per maand is een bijna symbolisch bedrag zo laag! Dus mag ze best wel dat bedrag door blijven betalen. Vind ik hoor :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:56

Ik snap geloof ik ook niet goed waarom je vriendin moet blijven betalen voor niet geleverde diensten?

Ik zou vooral goed bedenken of dit je vriendschap waard is, en goed uitkijken wat je zegt als je in gesprek gaat..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:58

Awwijk

Prikkeldraad verboden?
Echt niet.
Boeren krijgen er ook geen boete voor.
Paarden eigenaren ook niet.

Dat een paarden verzekering moeilijk doet weet ik niet.
Kan ik me voorstellen.
Wie zet nu zijn liefste bezit achter die onveilige troep.
Maar goed dat zie je zelf voordat je een paard er neer zet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:00

Ayasha schreef:
Ik begrijp het niet. Je vriendin gaat op een andere stal staan en jij wil dat ze jou 70 euro blijft betalen?
Waarvoor? Jij wil geen vreemde aan huis maar dat is haar probleem toch niet?
Haar paard, haar keuze, daar heb jij je toch niet mee te moeien?

Mits is trouwens niet "belgisch" (vlaams) maar in de zin waarin jij het gebruikte staat het gewoon vreemd. Verder een correct AN woord mits correct gebruik.

Vriendin wil terugkomen en TS moet de stal dus leeg laten ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:02

Ts zegt zelf ook gewoon geen vreemde op haar terrein te willen. Als vriendin effectief vraagt de stal vrij te houden, ja dan betaal je of kale boxhuur of dat gebeurt niet. Is toch heel simpel.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:13

bruintje123 schreef:
Awwijk

Prikkeldraad verboden?
Echt niet.

Kan ik me voorstellen.

Zeker wel. Er stonden hier bij de buren verwaarloosde pony's en de politie is daar geweest en ze hebben een boete gekregen voor het prikkeldraad. Daarom weet ik dat ook ik stond er namelijk zelf bij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:15

Ayasha schreef:
Ts zegt zelf ook gewoon geen vreemde op haar terrein te willen. Als vriendin effectief vraagt de stal vrij te houden, ja dan betaal je of kale boxhuur of dat gebeurt niet. Is toch heel simpel.

Ah, dat ze geen vreemden op het erf wil had ik niet meegekregen.
Als TS niet van plan is om de stal aan iemand anders te gaan verhuren vind ik niet dat ze van haar vriendin kan verlangen dat die er voor blijft betalen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:16

Maja even een andere vraag TS want je vriendin is nu onderhand al 2 maand weg. Heeft ze nu dan 2x 70 euro betaald? Want je kan toch niet 2 maand je mond er over houden en dat ze dan nu ineens moet door gaan betalen. Dat had je dan direct moeten regelen toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:24

Awwijk24 schreef:
bruintje123 schreef:
Awwijk

Prikkeldraad verboden?
Echt niet.

Kan ik me voorstellen.

Zeker wel. Er stonden hier bij de buren verwaarloosde pony's en de politie is daar geweest en ze hebben een boete gekregen voor het prikkeldraad. Daarom weet ik dat ook ik stond er namelijk zelf bij.

Dan zou ik dat aan vechten want er is geen wets artikel dat dat aangeeft.

Ik denk dat de boete dus niet voor de prikkel draad zelf was.

Zelfs Staatsbosbeheer gebruikt prikkeldraad :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:26

Liselot schreef:
Ah, dat ze geen vreemden op het erf wil had ik niet meegekregen.
Als TS niet van plan is om de stal aan iemand anders te gaan verhuren vind ik niet dat ze van haar vriendin kan verlangen dat die er voor blijft betalen.

vickyP schreef:
Ik wil idd liever geen 'onbekende' hier aan en in m'n huis. ;-)

We rekenden een beetje op dat bedrag ivm onze afbetaling huis en dan ist niet zo fijn dat je dat bedrag een beetje kwijt bent. :-(

x

Verder lees ik nergens dat de vriendin vraagt de stal vrij te houden, enkel dat ze misschien wel terug zou komen maar nergens expliciet dat vriendin "eist"/ vraagt de stal vrij te houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:30

Als er een paard van een vriendin hier staat, reken ik alleen de werkelijke kosten.
Mss (in overleg) iets extra voor bv weidebeheer.

Maar dat houdt in, dat zoals ik nu mijn stallen vol heb er geen een bij kan.
Van de zomer had af en toe 2 paarden in de wei, die gaf ik water en hooi/brok (door haar geleverd) bij.
Geen haar op mijn hoofd die gaat bedenken daar wat voor te vragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:33

TS:
Citaat:
Het was eerder een vraag qua sms= 'Wat zou je er van vinden moest ik met 'paard' blijven overwinteren hier?'
Toen vroeg ik : 'wat is overwinteren? Hoe lang zou dit zijn?'
' ten laatste einde maart terug' kreeg ik als antwoord
ik:' dat moet je zelf beslissen, dat kan ik niet voor jou beslissen'

Ik vind dat door je antwoord op haar berichtje en dat dit al 1 maand terug is; je nu zeker niet geld kan "eisen" voor de verloren maanden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:43

Dan is het een heel ander verhaal en kun je niet achteraf om gaan zeuren over de kosten. Dat ben ik met je eens Brainless.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:45

Bruintje123

Het waren de buren dus dat moeten ze zelf eten of ze het aanvechten. Het was wel voor het prikkeldraad ik stond er bij en die agent zei het. Het is hun verdiende loon dat ze een boete krijgen voor wat dan ook want ze zijn super slecht voor de pony's dus mij boeit t niet ik lach er alleen om.

Ik heb het wel eerder ergens gelezen dat prikkeldraad verboden zou worden maar nooit gehoord of dat er door is gekomen. Het gaat wel alleen om prikkeldraad waar vee achter staat. Niet om lege weides af afzettingen dacht ik. Maar ik heb me er verder niet in verdiept ik had het vaker gehoord dus dacht het zal wel. Zoals ik al zei vind het allang goed voor ze dat ze moeten dokken :D

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:35

Maar dat maakt verder ook niks uit natuurlijk. Het doel van mijn bericht was eigen dat als vrienden het klote is om privé en zakelijk gescheiden te houden. En dan was mijn bedrag een stuk hoger. Ik heb nu ook niks op contract staan. Wel mondelinge afspraken. Gaat ook prima. En paard krijgt gewoon extra zonder problemen. Hele meegaande mensen. En dat voor boeren eigenlijk.

Maar ts voor afgelopen 2 maanden kun je uiteraard geen geld meer vragen. Wat je wel kunt doen is nu met haar afspreken en overleggen wat de bedoeling is en als zij de stal toch wilt houden zal ze vanaf nu wel iets moeten betalen. Op die manier heb jij toch nog iets ervan. En wat is 70,- per maand. Ik zou willen dat ik dat maar hoefde te betalen. Stro/hooi/brok zijn ook niet de grootste kosten posten. En als je dat samen inkoopt is het misschien nog makkelijker