Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
71 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (15%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 219

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:04

In de winter gaan ze smorgens de wei op en rond 18:00 worden ze naar binnen gehaald. In de zomer staan ze dag en nacht buiten, behalve bij extreem weer natuurlijk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:05

baudyh schreef:
Ik vind 24/7 niks. Ja voor de paarden die niks doen( fokmerries, jonge paarden en oudjes) maar dan ook alleen van maart-november.
Voor paarden waar ik mee werk. Vind ik het fijner dat ze in de ochtend eerst hun hooi op kunnen eten. Dan naar buiten en voor donker weer binnen. In de zomer van 10-18 uur en in de winter van 12-13 uurtot donker.
Ik heb ze aan huis kan dus doen wat ik wil.

Mijn paard krijgt gewoon 3x per dag hooi in stal ('s ochtends, 's middags, 's avonds), kan dat eten wanneer hij wil. En staat toch 24/7 buiten. Het is maar net hoe je dat indeelt en hoe en waar je kan voeren.
Ik rijd 5/6 dagen in de week. En ja, ik vervloek hem ook wel eens als hij dag en nacht in de regen heeft gestaan en als toetje in het natte zand heeft liggen rollen. Liefst als ik aan kom rijden :+
Maar omdat hij geschoren is en een deken op heeft, is dat prima. Die vieze, natte benen en hals is dan maar zo. Zadelplek is schoon en buik wordt extra gepoetst.

Hij staat overigens ook aan huis, niet op een pensionstal. Bak ligt pal achter het huis, waar ze dus in de winter dag en nacht in kunnen. Het is een langgerekt perceel met diverse hekken, waardoor er makkelijk iets open en dicht te realiseren is. Dat scheelt wel in het gemak.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:08

Ze staan alle 4 altijd buiten maar savonds snachts staan er wel 2 'opgesloten'.
Ze staan in groepjes van 2 en omdat ik ze savonds en snachts wel beschut en droog wil hebben moeten ze van mij in de schuilstal. De voorste 2 pony hebben dan nog een hele bak erbij als uitloop maar de achterste 2 staan op een stuk van 9 bij 3. Ze staan apart omdat 1 van mijn merries mijn veulen aanvalt en opjaagt.

De schuilstal heeft een ondergrond van drainagezand en daar kunnen ze dus lekker droog liggen en uit de wind staan. Als we echt koude oostenwind krijgen dan gaat er voor de winterperiode een stuk windgaas tussen tot ongeveer maart.

De weide heb ik alleen open van april/mei tot eind oktober zon beetje.

Ze krijgen smorgens hooi tussen 07.00 en 08.00 dan rond 13.00/14.00, krachtvoer rond 17.00 en dan weer flink hooi rond 22.00

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:11

Elke dag van ong 8.30 tot 16.30; in de zomer vaak tot 19.00 of langer. Snachts op stal.
Gaan elke dag de wei op hele jaar lang; grote weide met 5 pony's.
Nu staat er niet echt gras meer en hooiruif staat in andere wei die dit jaar opnieuw ingezaaid is dus die kan volgend jaar weer, dus nu is het zelf met kruiwagens heen en weer :))

's Ochtends in de stallen krijgen ze hun voer en dan direct naar buiten; geduld om hooi op te eten is er echt niet, dus dat is lekker in de wei :))

's Avonds hun eten weer in de stallen. In de zomer willen we het nog wel eens met emmers doen; maar is niet handig want de een eet sneller of krijgt meer. Dus ook niet helemaal ideaal; daarom liever op stal.

Staan hier aan huis. :j
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 23-11-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:11

Ieder doet het op de manier de je het beste vind.
Ik vind mijn manier fijn en jij de jou manier. Dan is het goed toch.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:14

zomer en winter van 8.00 tot 16.30 u ongeveer.
afhankelijk va het weer. maar komen altijd buiten.
ze staan in een weide, de 1 samen met andere pony en de andere staat nog tijdelijk alleen, omdat hij recent gecastreerd is. maar kan wel neuzen met andere paarden.

een aantal jaar geleden had ik ze 24/7 buiten staan. Leek mij ideaal, maar daar ben ik van teruggekomen.
Ik had 3 zeer ongelukkige paarden. Stonden te ijsberen bij de draad en ondanks genoeg voer vielen ze alledrie af. Dus nee, voor mij geen 24/7 buiten meer. Iig niet voor deze paarden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:16

rienne schreef:
ilonamandjes schreef:
Wow de hele dag binnen?? Shocking!! %)

Neem aan dat je dit over mijn reactie hebt.

Want een ongelukkige merrie die stopt met eten en misschien blessures kan op lopen door het ijsberen is beter? En mijn ruin die dan alleen staat is ook veel beter?

Ik vind het ook niks maar aangezien ik geen bijrijder kan vinden, ik stel echt geen eisen zie advertentie onderschrift. Kan me namelijk niet in 10 splitsen

tja geen tijd dan moet je je afvragen of je haar niet beter een anders huisje kunt geven. de rede doet er niet toe daar heeft je paard niks mee.
ik geloof er niks van en dat in het algemeen dat paarden niet aan buiten kunnen wennen en liever binnen staan en dan binnen niks te kort komen. en dat ijsberen is dat omdat deze paarden binnen brokken krijgen? geef dat eens een tijdje of niet of buiten. je ziet vaak dat ze op stal willen omdat ze daar eten krijgen.

hier alles altijd dag en nacht buiten met inloopstal, in de winter alles open en in de zomer strookbegrazing. kuilvoer tot beschikking binnen en buiten en water en verder worden ze nergens mee bijgevoerd. en eens in de week gaat er me zusje nog weleens op zitten. staan momenteel met zijn 2 en wat altijd kan variëren ivm handel

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:17

Ik heb mijn paarden allemaal aan huis en hoe lang ze buiten komen en hoe ze gevoerd worden had ik al aangegeven.
Ik snap werkelijk waar niet hoe men het voor zichzelf goed kan praten dat het maar moet kunnen dat de paarden maar enkele uurtjes buiten komen.
Ja uitzonderingen daargelaten uiteraad, paarden die niet anders meer kennen en het niet niet meer gewoon vinden om niet zoveel stalarrest te hebben.
Ik houd mijn paarden in een ruime groep van 0 jaar tot 22 jaar en we hebben nooit last stramme benen tja enkel het oudje soms eens even of de tanden of wat dan ook.
Mijn paarden kijken fris uit de ogen en kennen de paardentaal.
Ze zijn sociaal en sporen allemaal.

Nogmaals ik snap niet dat men het voor zichzelf goed kan praten van jaaa hier in de buurt kunnen ze niet naar buiten.
Ik zou dan geen paard nemen.
Omdat ik dat geen paard waardig leven vind.
Zelf wil ik mijn leven lang ook niet op de plee doorbrengen en er enkel een keertje uitgehaald worden en dat iemand anders dan bepaald waar ik mijn voeten neer mag zetten.

En ja uiteraad vind ik wel dat ze altijd moeten kunnen schuilen.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 23-11-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:18

Zeg dit is geen discussie topic hé. Iedereen is vrij om te doen met zijn/haar paard
zoals hij denkt dat het goed (of mogelijk) is.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:21

24/7 buiten met een kudde van zo'n 15 paarden in een Paddock Paradise systeem met schuilstal. Verharde track, verharding rondom de grote hooiruif en verharding rondom de kleinere voederplekjes. In de zomer gaat het weiland erbij open en hebben ze dat er dus nog extra bij aan ruimte.

En trouwens, wij zitten hier op veengrond wat in de winter al heel snel een vieze modderbende wordt, maar dankzij de verharde track kunnen ze altijd wel ergens droog staan.
Laatst bijgewerkt door BrittS op 23-11-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:23

Zomers rond 7.00 naar buiten en als het droog weer is blijven ze 24/7 buiten.
Bij regen periodes gaan ze wel 's nachts naar binnen, als het donker wordt dus zo rond 21.00 21.30 's avonds.

's Winters krijgen ze eerst hooi op stal.
Dan rond 10.00 naar buiten tot ongeveer 17.00, in een stuk weiland wat 's winters gebruikt wordt.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:29

24/7, ook in de winter. Overdag staat ze met 3 andere paarden en 's nachts met 2 andere paarden (dacht ik).
Een redelijk grote paddock, ik gok 10 a 15 meter bij 15 meter.
Voer weet ik niet precies, net zoals hooi. Wel weet ik dat ze meer dan 2x per dag hooi krijgen, maar durf er niks verder over te zeggen aangezien ik het niet zeker weet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:31

4 paarden (1 Shet, 1 Welsh, 1 Quarter, 1 KWPN) 24/7 buiten; vier uitloopstallen met verhard stoepje, dan zandpaddock van 600 m2, daar aan vast een track van 300 meter. Bij lage fructaanindex beperkt gras (1 à 2 uur per dag), in de zomer wat langer op gras.

Alle paarden hebben in verschillende houderijsystemen gestaan; we hebben ze nog nooit zo stabiel gehad qua gedrag en gezondheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:35

Continue buiten. Alleen bij extreem slecht weer volgt een verplichte opsluiting op stal. De twee boxen met een klein verhard stukje ervoor sluit aan de zijkant aan op wei. De boxen staan open dus ze hebben keus wat te doen. Een u vorm aan wei is permanent toegankelijk. 6 stukken die aan de u liggen worden afwisselend open gezet. Eens kijken of ik van de winter alle stukken ga geven en er tijdelijk een groot stuk van maak. Wordt de eerste winter hier dus even uitproberen wat handig is. Stuk is in totaal een kleine hectare groot.

Ruwvoer buiten in twee bakken onbeperkt en in de twee boxen ligt ook hooi. Als ze met hoosregen droog willen eten.

Heb ze wel anders gehad inclusief s nachts op stal maar ivm gezondheid van de oude tinker is vrije uitloop een must, iedere nacht op stal maken longen en artrose er niet beter op.

Ik vind trouwens 10 bij 15 meter met 3 of vier paarden erg klein. :o dat is een kwart bak of zo ongeveer.
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-11-15 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:36

zomer en winter ter 24 7 op de weide

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:39

R.X. schreef:
Ik snap werkelijk waar niet hoe men het voor zichzelf goed kan praten dat het maar moet kunnen dat de paarden maar enkele uurtjes buiten komen.

Sterker nog, ik ben een soort van blij dat het stalseizoen weer begonnen is. Voor de paarden is 24/7 buiten misschien hartstikke fijn, maar ik vind het verrekte lastig qua voer- en rustbehoeftes die enorm verschillen in mijn kudde.
Dus ik knikker ze (ook, láát knikkeren) tussen 8 en 16 naar buiten, en daarna krijgt de grote oude ruin een enorme berg hooi te verwerken, met een emmertje SP, en 's morgens nog een flinke schep brok erbij.
En de fjorden krijgen weer normale fjordenporties en als dat op is vermaken ze zich maar met het stro in hun stal.
In de zomer worden mijn fjorden altijd te dik, en de ruin valt teveel in. Blijft aansiepelen met bijvoeren.
Ook heb ik de indruk dat ze beter aan hun rust toekomen als ze 's nachts op box staan ipv in de loopstal.

Dus hoe blij ik ook ben met de ruimte en vrijheid voor 'de zomer' (die hier van eind feb tot november duurt), maar voor onszelf ben ik ook weer blij met even een paar maanden aparte boxen in de winter.

Ik heb een te onhandige kudde voor altijd 24/7 buiten. Te verschillende paarden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:42

Die van mij wordt sochtends on 5:15 gevoerd, vervolgens gaan ze rond half 7/7uur naar buiten tot dat het donker wordt. In de wintermaanden tot een uur of half 5/5uur in de zomermaanden 20/21 uur en ja ik sta op een pensionstal. Ben dus heel erg blij met het lange naar buiten staan.
Op mijn vorige stal en dat was geen pensionstal maar bij iemand aan huis stonden ze minder buiten. Kwam ik bijvoorbeeld rond 14:00 stonden ze nog op stal.
Merk ook dat paardlief veel heeft aan die regelmaat.

rienne

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:51

Mijn merrie krijgt (buiten nu) nooit eten in stal. Toen ze hier aan huis nog kon staan stond ze altijd buiten met hooi of kuil en brokken kregen ze niet. Ze konden schuilen maar zij stond bijna altijd binnen en dan bedoel ik merendeel van de dag.

Ik ga mijn oude pony niet verkopen ze is niet de gemakkelijkste in omgang en waar denk jij dat ze terecht komt. Nee ze is al meer dan 10 jaar van mij en heb het meerdere malen geprobeerd om haar buiten te laten. Nu is ze op een leeftijd dat ik het niet meer ga riskeren dat ze stopt met eten en dergelijke.

Daarom ben ik ook op zoek naar een bijrijder om mij te helpen met dat soort dingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:51

Ik snap niet waar al die paarden zijn gestald die 24/7 op het land komen, ook in de winter.
Ik geloof natuurlijk graag dat het zo is, wat iedereen hier opschrijft.
Maar op de Noord Veluwe waar ik woon, daar kom ik ze vrijwel niet tegen en toch is het hier erg landelijk. :)
Ja, natuurlijk zie ik wel eens wat pony's op een weitje staan, maar niet op zo'n manier dat het me aantrekkelijk lijkt om daar m'n paard bij te zetten. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:55

Waar krijgen jullie dat toch voor elkaar, paard ook in de winter de hele dag buiten in groepsverband?! Dat is hier in de buurt niet te vinden.
Hier staan ze in de zomer dag en nacht buiten, winter een dagdeel.. verschilt een beetje per keer en het weer hoelang hij buiten staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:00

Barbet achterhoek hier, wei is op een ministukje na droog. En waar staan ze vooral in de blubber. :+ stal en verharding zijn vanaf de weg niet te zien, de buren staan ook altijd buiten trouwens en ik kom ondeweg heel veel paarden buiten tegen. Maar ook lege weides trouwens waarvan je weet dat er paarden staan. Ook van partikulieren.

En heb in Lelystad en in Veenendaal, ede, lunteren ook ze buiten gehad in groepsverband. Lelystad is toch dikke soppige zeeklei.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:05

Die van mij staat in de zomer op het gras van 10.00 - 19.00 uur en in de winter op zandpaddock van 10.000 - 17.00 uur. Bij heel slecht weer worden ze (eerder) binnengehaald.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:06

Aranel schreef:
Waar krijgen jullie dat toch voor elkaar, paard ook in de winter de hele dag buiten in groepsverband?! Dat is hier in de buurt niet te vinden.
Hier staan ze in de zomer dag en nacht buiten, winter een dagdeel.. verschilt een beetje per keer en het weer hoelang hij buiten staat.

Ik sta bij iemand thuis. Hier in de buurt zijn geen pensionstallen die het bieden. Wel een paar kleine privéstallen of mensen die de paarden aan huis hebben.
Ik heb gewoon mazzel gehad. En hier met de kleigrond is dat in de winter wel op zand, alleen in de zomer in de wei.
Daarnaast zijn er ook maar een handjevol stallen waarbij de paarden in de winter buiten kunnen (paddocks).

Maar die mensen zitten niet op bokt denk ik :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:07

Barbet schreef:
Ik snap niet waar al die paarden zijn gestald die 24/7 op het land komen, ook in de winter.
Ik geloof natuurlijk graag dat het zo is, wat iedereen hier opschrijft.
Maar op de Noord Veluwe waar ik woon, daar kom ik ze vrijwel niet tegen en toch is het hier erg landelijk. :)
Ja, natuurlijk zie ik wel eens wat pony's op een weitje staan, maar niet op zo'n manier dat het me aantrekkelijk lijkt om daar m'n paard bij te zetten. :)

Dat laatste is belangrijk ook. Leuk hoor, 24/7 buiten maar of al die paarden er zo gelukkig van worden in de winter.. Dat weet ik niet. Ik ken bijna geen adressen waar dat goed geregeld is eigenlijk. :n Ja in de zomer, dan in het niet zo moeilijk.

Hier staan ze te trappelen om naar binnen te gaan in de winter aan het eind van de dag, als het slecht weer is.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:07

In de zomer gaan ze om half 8 s'ochtends de wei in tot ongeveer 5/6 uur s'avonds, dan krijgen ze hun voer. En dan heeft die van mij nog tot 9 uur s'avonds op de uitloop die gaat daarna naar binnen met hooi aangezien ze nog al een Houdini is. Als het overdag heel warm is gaan ze s'nachts naar buiten en overdag gaan ze naar binnen en kunnen ze op de uitloop staan waar ook een paddockje aan vast zit. S'winters staan ze alleen in het paddockje en op de uitloop met veel hooi en wilgentakken.
Afbeelding

Ze staat buiten met 1 ander paard en een shetje die over het hele erf loopt s'nachts