komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:02

Hier iemand die alles zelf in de hand heeft,
Maar wij zitten op kleigrond, en ondanks dat ik geen stal ben. Komen bij hele dag hard regenen ook niet lang buiten. Dan staan ze toch liever na 2 uurtjes weer binnen op vers hooi te knabbelen dan het hooi wat betrapt wordt in de weide. En daarnaast gaat de weide dan zo snel kapot.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:03

Dat is leuk al dat zelf doen en shifts/schema's, maar veel mensen willen volpension ivm full-time baan, gezin, huishouden ed.
Lang niet iedereen heeft daar tijd voor...

Mijn stal is ook niet om de hoek, omdat ik zelf in de stad woon...daar zijn geen stallen, dus moet ik er ook nog eens een eind voor rijden.

Anoniem

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:06

Ruitje, ik heb persoonlijk op 6 'paardenbedrijven' gewerkt en deze hadden allemaal stuk voor stuk mensen in dienst. :)
En ja, ook s'avonds.
Om nog niet te spreken over de stallen waar ik met eigen paarden heb gestaan.
Kan me juist niet voorstellen dat er veel pensionstallen zijn die alles in hun eentje doen?

24/7 buiten maakt minder gebruik van de stal, dus minder verspilling van stalbedekking en meer 'pure mest'. :+

Ik betaal liever extra dan dat ik mijn paarden op stal zet.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:14

Mijn eerste pony is een keer uitgegleden toen ze gezamenlijk werden binnengehaald. Het liep goed af maar had ook echt fout kunnen gaan. Had ik geweten dat dat zo ging dan had ik er wat van gezegd. Ik was hier niet blij mee. En will dit ook niet hebben. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren....
Op andere stallen heb ik dit nog nooit gezien.

Mijn ruin had door long problemen een nieuwe stal nodig.....poeh wat een zoektocht.....maar gelukkig iets gevonden dat mij voor hem goed leek. Tot op heden lijkt dat ook te zijn.(altijd afwachten) Volop weidegang ook in winter. Super.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:16

'paardenbedrijven' tussen haakjes omdat?

Ik ken er 20 hier in de omgeving die het niet hebben. Apart dat jouw ervaring anders is, maar eigenlijk maakt het niets uit. 40 paarden binnen zetten om 20.00 is zelfs met 1 personeelslid al gekkenwerk.

Volgens de theorie die jij geeft verplaatst de bezuiniging die je dan hebt op stro zich naar:
-drollen garen in je paddock/land
-Werkzaamheden om je land/paddock goed te houden door mest.

Wat je op het een bezuinigt, komt ergens anders terug ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:31

listiglistje schreef:
KoudbloedKim schreef:
40 paarden binnen zetten lijkt veel werk, maar heb op diverse bedrijven gewerkt, zowel maneges als pension,- en sportstallen en daar werden de paarden gewoon los gelaten (wel afgezet natuurlijk) en die liepen stuk voor stuk hun eigen box in.

Op zo'n stal wil ik echt niet staan, heel veel ellende al van gezien...bij ons moeten ze eerst
over een hele straat beton en klinkers, lekker in de winter of bij regenweer :o

Lekker stuk voor stuk aan de hand!

En al ligt er geen voer in de bak, lopen er zo wat paarden een deur verder hoor of gaan op zoek naar voer in de gangen, eigenwijze stronten :7

Nee op zo'n stal sta ik liever ook niet := heb d'r al genoeg onderuit zien gaan die de bocht niet halen op mijn vorige stal, of ruzie op de gang waardoor alles op elkaar klapt...
Vol gas over de stenen lijkt me ook niet zo'n goed plan met ijzers :D idd de paarden die samen staan tegelijk mee nemen en paarden die apart staan apart mee nemen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:35

ruitje schreef:
'paardenbedrijven' tussen haakjes omdat?

Ik ken er 20 hier in de omgeving die het niet hebben. Apart dat jouw ervaring anders is, maar eigenlijk maakt het niets uit. 40 paarden binnen zetten om 20.00 is zelfs met 1 personeelslid al gekkenwerk.

Volgens de theorie die jij geeft verplaatst de bezuiniging die je dan hebt op stro zich naar:
-drollen garen in je paddock/land
-Werkzaamheden om je land/paddock goed te houden door mest.

Wat je op het een bezuinigt, komt ergens anders terug ;)

Idd als ze 24-7 op de wei/paddock staan word dat op ten duurt ok een bende.

Ik werk op een pensionstal en daar loop ik +/- 10x naar de paddock en weer terug en daar ben ik een uur mee bezig. Kappen om doen, halster om etc kost ook tijd. Dan heb ik zon 14 paarden buiten gezet. Tussendoor moeten d'r ook nog wat gewisseld worden en in de middag moeten ze ook weer naar binnen en weer andere naar buiten, ik zou daar als pensionhouder savonds ook geen zin meer in hebben :n
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 23-11-15 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:36

Annem84 schreef:
Pff wat een prijzen...

Bij ons betaal je voor 24/7 buiten op gedraineerde wei met onbelerkt ruwvoer en gebruik van 20×60 binnenbak 20x40 binnenbak, buitenbak en verwarmde wasplaats 125 euro per maand en met stalling brok,ruwvoer en paddock 200 per maand...

Scheelt veel met de randstad..

Hoeveel moet jezelf doen als ze 24/7 buiten staan? Wat dat is echt erg goedkoop zeker omdat er ook nog 21% btw vanaf moet. De pensionhouder eet wel een erg karige boterham.. of bepaart ergens anders op?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:40

Het houden van paarden is best arbeidsintensief. Bij 24/7 buiten moet er ook uitgemest om het netjes te houden en in zo een situatie zijn de looplijnen langer dan bij boxen dus kost het meer tijd
Als die arbeidkosten moeten worden doorberekend vallen ze eg tegen de strooiselkosten.

Overigens ga je er dus vanuit dat ze bij 24/7 dus ook geen plek hebben met strooisel/matten/ diepzand etc om zacht en droog te liggen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 07:30

fransje23 schreef:
Annem84 schreef:
Pff wat een prijzen...

Bij ons betaal je voor 24/7 buiten op gedraineerde wei met onbelerkt ruwvoer en gebruik van 20×60 binnenbak 20x40 binnenbak, buitenbak en verwarmde wasplaats 125 euro per maand en met stalling brok,ruwvoer en paddock 200 per maand...

Scheelt veel met de randstad..

Hoeveel moet jezelf doen als ze 24/7 buiten staan? Wat dat is echt erg goedkoop zeker omdat er ook nog 21% btw vanaf moet. De pensionhouder eet wel een erg karige boterham.. of bepaart ergens anders op?

125 euro???? Zijn ze daar gek geworden? Ik heb er heel veel voor over maar wil ook graag wat verdienen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 07:50

Het is me meer dan duidelijk dat de meeste pensionklanten echt geen realistisch beeld hebben van het houden van paarden! Maar goed dat de meeste mensen niet zelf een stal kunnen hebben, als ik de meeste van jullie mag geloven is het heel normaal dat je als pensionhouder dagen van 7 tot 23.00 uur maakt en willen we vooral ook niet teveel betalen! Mensen schijnen het doodnormaal te vinden dat je om 20.00 uur de paarden gaat binnenzetten in het pikkedonker, mensen schijnen het nog normaler te vinden dat een pensionhouder voor pak em beet 2,50 per uur staat te werken gezien het feit dat ik hier stallen voorbij zie komen die 125 tot 200 euro per maand kosten!! Totaal onmogelijk in mijn ogen.. sterker nog daar kom ik niet eens mijn bed voor uit! Ik zorg voor al mijn pensionpaarden alsof het de mijne zijn en heb er echt heel veel voor over, het ontkomt onze paarden aan niets! Ik maak dagen van 7.00 tot 17.00 maar zoals vele hier stellen is het allemaal niet genoeg! Zou graag dat alle mensen die hier reageren en er totaal niet bij nadenken wat het inhoudt een pensionstal te runnen wel eens een maand de boel te willen laten runnen.. denk dat de meeste na 1 wk gillend weglopen. Ik heb inmiddels geleerd als je het allemaal niet zint ga je het fijn ergens anders zoeken daar zit ik helemaal niet meer mee. Ik wil het iedereen naar de zin maken maar zaken moeten wel redelijk en realistisch blijven..
@ Danamuts: je stelt dat je het heel normaal vindt dat je paarden om 20.00 uur naar binnen worden gehaald, ik vind dat geen realistische gedachte naar de pensionhouder toe! Begin zelfs eens zo'n stal piep je wel anders.. je zegt op zoek te zijn naar een andere stal maar kan je niet vinden in hoe de meeste stallen het doen, blijf dan lekker staan waar je staat! Of is het zo dat je eigen stal dan ook weer niet naar je tevredenheid is! Lijsten eisen zeker.. verbaasd me niks. Allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij..bij mij werkt het niet zo..
sterkte met het vinden van een nieuwe stal!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:43

_/-\o_ Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Pension en paarden aan huis zijn ook absoluut niet te vergelijken.
Als ik uitreken hoeveel tijd ik hier besteed voor 3 stuks aan binnen en buiten zetten, water zeulen, hooi brengen... >;)
Hier te lande dus ook nog veel pensionstallen waar ze in de winter op stal gaan en er maar een paar uurtjes per dag uitkomen...maar goed, als je er 3 of 4 in een paddockje propt van zeg maar 20X40m...dat noem ik dan ook weer niet '' paarden buiten houden met vrije beweging '' := meestal staan ze dan toch maar wat te suffen of aan wat hooi te knabbelen :+

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:49

Haha die biscaya tis me uit t hart gegrepen
Heb zelf maar een klein pension stalletje van vijf boxen met 1 eigen paard dus 4 pensionpaarden maar je bent er toch wel de hele dag mee bezig ....
Ik kan wel een boek schrijven met wat je allemaal meemaakt ...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:52

hier im de randstad is buitengang op pension haast nier te vinden waardoor ik nu 22 km enkele reis rijd en nu staan ze dag en nacht buiten maar wel zonder schuilstal en ik heb geenb goede rijbak maar een buitenbak die nu onder water staat, drassig en glad is.
Niet ideaal maar ze staan wel buiten ipv een half uurtje paddock in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:54

Tja... ze staan wel buiten, maar of een wei zonder schuilstal nou zo fijn is? Dan kan je paard met extreem weer dus nergens schuilen. Dat vind ik persoonlijk net zo erg als dat ze in de winter wat meer in stal staan.

Mijn paarden zouden diep ongelukkig zijn zonder schuilstal. Het is Nederland nou niet altijd bepaald mooi weer.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:55

Ik ben ook zeer teleurgesteld in pensionstallen over het algemeen. Bij vele inderdaad weinig ruimte per paard en veel te veel binnen. Een paard hoort buiten, hier wil ik best wat voor betalen, maar het is gewoon nauwelijks te vinden. Vandaar dat ik uitgekomen ben bij een stal bijna een uur van mijn huis vandaan, maar paardlief is altijd buiten, heeft veel persoonlijke ruimte, voldoende vriendjes en altijd genoeg te eten. Dat is voor mij de basis van paarden houden, als ik mijn paard een uur per dag buiten moet zetten zou ik geen paard meer willen hebben, dan zou ik mij vreselijk schuldig voelen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:56

Yvank_ schreef:
Tja... ze staan wel buiten, maar of een wei zonder schuilstal nou zo fijn is? Dan kan je paard met extreem weer dus nergens schuilen. Dat vind ik persoonlijk net zo erg als dat ze in de winter wat meer in stal staan.

Mijn paarden zouden diep ongelukkig zijn zonder schuilstal. Het is Nederland nou niet altijd bepaald mooi weer.

Dit heb ik dus ook echt gemerkt bij mijn pony... Het viel me niet direct op omdat ik hem niet anders gewend was..
Maar in de winter was hij toch minder gezellig als in de zomer..
Hoop dat hij deze winter lekkerder in zijn vel zit met een stal..

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:01

Ze komen hier in de winter op de paddock 7 uur buiten maar dan zonder eten. Dat vind ik ook niks waardoor ik met stalgenoten probeer tussendoor de paarden op stal te laten eten en dan weer naar buiten.
In de randstad kan ik nog niet echt wat vinden waar ze veel buiten komen met eten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:02

Ik vind 's winters van 9.00 tot 16.00 buiten lopen echt niet weinig. Er zijn genoeg stallen waar ze alleen in de zomer buiten komen!

Hier komen ze 's winters van 9 uur tot een uur of 16.00 buiten, vaak willen ze al eerder naar binnen. 's avonds worden ze dan meestal nog gereden of gelongeerd.

In de zomer lopen ze langer buiten.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 23-11-15 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:02

Yvank_ schreef:

Ik ben echt pro 24/7 buiten maar zou dat echt nooit doen zonder een fatsoenlijke schuilstal.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:03

horsii schreef:
hier im de randstad is buitengang op pension haast nier te vinden waardoor ik nu 22 km enkele reis rijd en nu staan ze dag en nacht buiten maar wel zonder schuilstal en ik heb geenb goede rijbak maar een buitenbak die nu onder water staat, drassig en glad is.
Niet ideaal maar ze staan wel buiten ipv een half uurtje paddock in de winter.

Hiervan zou ikzelf maar ook mijn paard behoorlijk ongelukkig worden, eerlijk gezegd!

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:09

Mijn paardje gaat ongeveer 08:00 naar buiten en 18:00 naar binnen.. Maar dit is prive geregeld.
Stal bij ons in de buurt gaan ze 08:00 naar buiten en 16:30 ong naar binnen.
Kunnen ong 40 paarden staan, staan er momenteel 35. Binnenzetten duurt minimaal een uur in je eentje! Maar ze komen elke dag buiten, weer of geen weer. De prijs hiervan is 225 per maand.
Laatst bijgewerkt door Hanneke137 op 23-11-15 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:10

Mijn ruin en merrie staan heerlijk 24/7 buiten, hetzij op het land, hetzij op hun ruime paddock met schuilstal. Staan ze op het land, kunnen ze zo de paddock op naar hun schuilstal, maar ze doen het niet. De schuilstal wordt vooral gebruikt om te eten en bij echt extreem weer (nat en guur en vaak alleen die combinatie, want bij nat, warm weer, staan ze gewoon buiten :+ ). Zijn heerlijke buitenpaarden, zoals een paard hoort te zijn :) (vind ik).

Om me heen in de buurt zie en ken ik vooral veel pensionstallingen, waar ze inderdaad veel te weinig buiten komen. 8 uurtjes buiten, is toch nog 16 uur binnen. Voor mij geen optie, ik zou het mijn paarden nooit aan willen doen. Daarbij sta ik nu doe-het-zelf, dus bepaal ook alles zelf. Veel werk, maar met liefde, elke dag weer en mede mogelijk dankzij stalgenoten, die er hetzelfde instaan.

Ik heb uiteindelijk zelf 1x op een pensionstalling gestaan 6 maanden met mijn ruin, een officiele :P , vond het zo'n drama, zowel in de zomer als in de winter. In de zomer werd er moeilijk gedaan over het feit dat mijn insuline resistente paard niet 24/7 op gras kon (maar de paddock gebruiken, vonden ze maar lastig. Eigenlijk begrepen ze mijn probleem niet en stonden er ook niet voor open) en in de winter verveelde mijn paard zich kapot op de paddock, moest hij vechten om te eten te krijgen (veel te kleine paddock, meer voerplekken wilden ze niet, was teveel gedoe, pfff....) en op stal (van 17 uur tot 9 uur) verveelde hij zich ook enorm. Ik kreeg gewoon een heel ander paard en daar werd ik niet vrolijk van. En dat voor een bedrag, wat ik echt veel te veel vond met wat ik ervoor terug kreeg. We ruimden zelf de mest, zetten de paarden in toerbeurten zelf buiten en binnen. De stal mesten mocht niet, terwijl mijn paard een zootje van zijn stal maakte (uit verveling) en daardoor zijn urinedampen in moest ademen, waarvan hij ging hoesten. Een stalhulp mestte 1x per week de potstal uit, verder werd er dagelijks gestrooit, maar mijn paard's stal was een drama. Ik mocht zelf niets doen, maar deed het toch, want ik trok het niet dat mijn paard er zo bij stond. Daarbij ging hij hoesten, wat zo'n duidelijk signaal was dat hij die gore stal niet trok. Ik vond ook dat hij te weinig ruwvoer kreeg. En over de ruzies bij de meiden onderling op die stal, zeg ik al helemaal niets. Daar voelde ik me echt te oud voor :+ . Ik kan nog hele verhalen vertellen over het weidebeleid, wat mijn IR paard ook niet trok, maar wat na uitleg van mijn kant, gewoon niet begrepen werd..... Ik werd als lastig ervaren, terwijl ik niet wilde dat mijn paard bevangen werd van dat vele gras. Hoe moeilijk is het om mij als betalende klant even te laten weten, dat de paarden naar nieuw land vol gras gaan, zodat ik mijn paard zelf op tijd van het land kan halen???? Heb mijn paard een paar keer tegen bevangenheid aan van het land gehaald...... om hem in zijn uppie op de paddock te zetten met water en hooi. Ja, ik was een hele lastige klant :-(.

Ik zie nu twee heel tevreden en gezonde paarden op de mooiste plek, waar we nu alweer drie jaar staan. Bij het woord pensionstal krijg ik meteen al een naar gevoel.....

Maar ik zie ook wel een tendens dat men zich bewuster wordt dat paarden hun vrijheid en beweging nodig hebben, dat niet alle paarden het goed doen op 24/7 gras.... Er is vooruitgang, maar het mag nog wel wat meer en sneller!!!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:26

Zoals iemand al veel eerder aanhaalde hebben de meeste mensen paarden, maar ook een fulltime baan om deze te kunnen onderhouden. Daardoor kunnen ze vaak niet elke dag zelf voor hun paard zorgen elke dag.
Daarnaast als je zelf voor je paard zorgt vind ik het toch wel belangrijk dat je hem elke dag of op zijn minst om de dag in het licht ziet. Dat is in de winter met een fulltime baan niet echt mogelijk.
Dus dan wijken mensen over het algemeen uit naar een pensionstalling waar alles voor ze gedaan wordt.
Dan kun je natuurlijk als argument geven dat ze dan maar geen paard moeten nemen, dan blijven er wel weinig paarden over denk ik :P .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:28

Vergeet niet dat pensionhouder zijn een bedrijf is. Net zoals allerlei andere bedrijven. Aan alles wat er extra of meer gebeurt hangt een prijskaartje, Net zoals de varkenshouders en koeienboeren gaat men aan kosten/ baten denken. En als je te idealistisch bent ga je kopje onder want een ander doet het wel goedkoper omdat hij minder of slechter ruwvoer geeft, paarden minder ruimte geeft of wat dan ook.Het komt uit de lengte of uit de breedte. Ik heb mijn paarden aan huis maar kan voor 150 euro per maand geen extra paard zo onderhouden als dat ik mijn eigen onderhoud. Geeft een penisonhouder alleen al goed en voldoende ruwvoer a 50 euro per grote baal reken dan eens uit wat dat per maand kost. Hebben we het nog niet over het strooisel , het werk, de gebouwen,de grond enz. enz. Ik denk dat het helemaal waar is wat hier gezegd wordt. Mensen willen vaak niet extra betalen voor extra diensten. Net zoals ze niet extra willen betalen voor biologisch vlees. . Het is nu eenmaal goedkoper om veel paarden in heel veel stallen te zetten met een binnenbak. Dan minder stallen en allemaal veel ruimte. En zolang de mega grote bedrijven propvol zitten betekent dat dat er precies gedaan wordt wat de mensen willen anders stonden ze wel leeg............ Misschien zijn die shetjes in hun weidje wat een beetje nattig is wel veel gelukkiger dan de paarden op een rijtje in de pensionstalling. Het komt er op neer dat je voor je eigen paard de keus kunt maken die je zelf wilt als je maar genoeg betaald, dan is er altijd iemand die wel wil aanbieden wat jij zoekt.