Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:58

Ik heb de mestbult naast de stal liggen en niet echt last van veel vliegen in de zomer. Nu kan ik de deur aan die kant van de stal dichtdoen, mochten er wel veel vliegen zijn ineens :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 03:15

Ik ben niet zielig hoor, storm in de rug, fietste zo hard dat het haast eng was {:}

Sneeuw, vind ik fantastisch, maar heb dan wel graag eerst de nattigheid weg, plassen opgedroogd, bak glad gesleept (als we ooit een fatsoenlijke bandensleep hebben, volgende maand heb ik iig een paard om ervoor te zetten). Zullen we zo rond de kerst even een weekje doen?

@Santos, zeker hooi gaan bijvoeren!!!! Of stro, die dunne mest is voorteken voor koliek, een dagje of wat is niet erg, maar dagen-/wekenlang is wel alarmerend...

Verder lees ik over graszaadhooi. Mijn DA die raadt dat af als hoofdrantsoen omdat daar veel te weinig vitaminen en mineralen inzitten, die zou je dan apart bij moeten gaan voeren. Een combinatie maken kan wel. Omdat ik behalve mijn overgewicht-gevoelige ruin een jaarling in de groei heb (en hij is zelf 6 jaar dus ook nog niet helemaal af), heb ik besloten het helemaal niet te doen. Met droog hooi en echt onbeperkt voeren is er ook wel enige balans, en die kilo's die ik hem dan te zwaar vindt moet hij er maar af lopen met training.

Zal morgen verder bijlezen, nu eerst even klein beetje huiswerk maken en slapen :z

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 05:28

}:0 Straks even bijlezen.. wat gaan we weer snel.

(Tijdstip 4:25), klopt. Mijn vriend vertrekt zo naar Grave in Brabant. En aangezien wij in Friesland wonen, noordelijk is het even rijden en om semi op tijd ze zijn vertrekt hij zo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:36

Wat een wind zeg! Wij werden er vannacht gewoon wakker van. Benieuwd hoe de paarden erbij staan en of de draad van het kleine stukje waar Andor arrest op heeft nog steeds heel is..

Caily, dat van die mineralen en vitaminen is zeker waar. Ik voer redelijk wat krachtvoer bij dus komen ze zo nog aan hun benodigde dosis. Ik laat ook regelmatig bloed trekken om te controleren omdat hij ooit al eens met een serieus tekort heeft gestaan toen hij enkel op gras, hooi en een beetje krachtvoer stond tijdens zijn 9 maanden rust.

Jaja, 9 maanden rust. Ik denk dat van de bijna 7 jaar dat ik hem heb hij de helft heeft stilgestaan. Zucht :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:52

Weg hoor met die sneeuwbende...extra werk,geen zin in en al helemaal geen energie voor -O-

Zag dat de gevoelstemperatuur al onder het vriespunt kwam in het weekend...brrr.
Straks maar even kijken of er stormschade is,heeft behoorlijk gespookt.

Net al even in mijn "berenpak" het voer doorgeroerd,weer geen gras deze morgen.Jongens zullen balen,hopelijk staks droog zodat ze vanmiddag wel lekker op het gras kunnen maar heb er een hard hoofd in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:55

Zo hier de storm ook overleefd..... Ik heb ook liever kou en sneeuw dan regen en wind hoor.

Wat jammer he Yontheke als ze zolang en zo vaak geblesseerd zijn? Ik kan mij je zucht goed voorstellen. Heb er ook zo één staan, waarbij ik de moed maar gewoon heb opgegeven. Die eet en is paard, meer niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:01

[***] schreef:
Zo hier de storm ook overleefd..... Ik heb ook liever kou en sneeuw dan regen en wind hoor.

Wat jammer he Yontheke als ze zolang en zo vaak geblesseerd zijn? Ik kan mij je zucht goed voorstellen. Heb er ook zo één staan, waarbij ik de moed maar gewoon heb opgegeven. Die eet en is paard, meer niet.

Ik heb ook al vaak gedacht om bij hem gewoon de handdoek in de ring te gooien hoor. :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:09

Dank jullie wel, wordt mij twijfel toch bevestigd ;-) brengen we vandaag even een baal heen!

Wat een storm vannacht, ga eens even de schade opnemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:10

Heel erg logisch Yontheke.

Even een andere vraag voor jullie. Hebben (krijgen) jullie in de herfst/winter ook altijd van die handen als een bootwerker??? En daar nog goed tips voor die ECHT helpen?

Ik zou zeker hooi bijvoeren Santos.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:47

Ik vul de te kort komingen, die ze hebben doordat ze alleen graszaad krijgen, door idd muesli en onbeperkt toegang tot 2 verschillende likstenen.

Ik kan Dendy door haar hb-heid gewoon niks anders geven... Ze doen het er nu al een paar zeer goed op, dus ik vind het wel best :)

Hier alles al gevoerd en klaar... Ze zijn niet in de schuilstal geweest. Zal wel te veel herrie hebben gemaakt :+ Maar ze stonden relaxt op hun muesli te wachten... Ook geen schade of iets anders dat er uit leidt dat ze stress hebben gehad vannacht... Brave Ponies :o

En idd Santos ik zou ook hooi bijvoeren... Zit niet veel meer in, in dit gras...

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:49

Is het bij jullie ook zo nat in het land? Bij ons is het land echt verschikkelijk nat en modderige omdat de paarden er door lopen..
Vandaag de paarden maar even een paar uurtjes buiten zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:58

Zeik en zeiknat ons land -O- , mijn paarden komen er ook al een week niet meer op. Staan lekker in de bak, die is kurkdroog.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:59

Ja handen knappen kapot waar je bij staat. Kreeg vorig jaar de tip om in te smeren met bananenschil, maar tot nu toe bij ambachtelijke handcrème gehouden. Op tijd beginnen met smeren.

Paarden thuis staan in de paddock met inloop, zonde van het land... Paarden bij schoonouders staan idd te soppen helaas (kunnen droog in de stal staan)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:00

[***] schreef:

Even een andere vraag voor jullie. Hebben (krijgen) jullie in de herfst/winter ook altijd van die handen als een bootwerker??? En daar nog goed tips voor die ECHT helpen?

Met kloven en al? Eh ja. :D Supervervelend!
Ik maak zelf zalf van calendula en bijenwas. Andere hobby 8-) Dat helpt behoorlijk! Dagelijks insmeren en masseren. En handschoenen aan bij de paarden. Nu heb ik winterhanden, dus loop snel met handschoenen aan.
Verder kan ik in 1 minuut beide handen lakken. Doe ik in de auto. Vast gaan zitten, gordel om, autosleutel in contact en dan even schudden en lakken. Terwijl ik rij, droogt de lak, zie ik er op mijn 1e afspraak toch redelijk uit. *\o/* Geen rouwrandjes te zien.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:05

Ik ben nog op zoek naar een grote watertank. We hebben deze stallen. Dat zijn 2 stallen en een opslag aan elkaar. Vanaf de dakgoten wordt het water in de tanken opgeslagen. Dan kunnen we met een kraantje zo het water pakken. Ook staat hier vlakbij de schuur waar we gewoon kraanwater kunnen pakken.

Afbeelding

Dan ook nog 3 inloopstallen. Een container en 2 stallen er tegenaan gebouwd. Deze staan op 1 van de andere stukken land.
Hier is het altijd drama met water vullen. We hebben hier geen stomend water en moeten water uit de sloot pakken. Dit is erg zwaar en tijdrovend.
Het zou mooi zijn als we hier ook het regenwater op kunnen vangen.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:26

Antheman schreef:
[***] schreef:

Met kloven en al? Eh ja. :D Supervervelend!
Ik maak zelf zalf van calendula en bijenwas. Andere hobby 8-) Dat helpt behoorlijk! Dagelijks insmeren en masseren. En handschoenen aan bij de paarden. Nu heb ik winterhanden, dus loop snel met handschoenen aan.
Verder kan ik in 1 minuut beide handen lakken. Doe ik in de auto. Vast gaan zitten, gordel om, autosleutel in contact en dan even schudden en lakken. Terwijl ik rij, droogt de lak, zie ik er op mijn 1e afspraak toch redelijk uit. *\o/* Geen rouwrandjes te zien.

Wow serieus??? Dat red ik echt niet hoor. Nagels lakken is bij een drama en het blijft er ook nooit langer dan een dag, heel soms 2 knap opzitten....

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:35

Halleluja! Ben ik even op de eerste hulp met een gat in m'n kop (don't ask), moet ik meteen mega bijlezen! :')

Alle nieuwe mensen welkom! Ik heb tot pagina 4 gelezen net, nu even de andere pagina's. Hier is alles blijven staan vannacht met die storm. :+

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:36

ik volg :D super leuk Topic :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:37

Santos_05 schreef:
Welkom nieuwkomers!

Wat een leuke openingspost gypsy!

Zie allemaal nuttige tips langs komen en nat.... Hier mag het ook wel weer wat droger worden....

Vraagje, wij hebben een aantal paarden naar een winterwei met schuilstal gebracht waar sinds september best veel gras staat. Nu kregen we de vraag of ze geen hooi bij moesten.... Ze hebben door alle vocht wat ze binnen krijgen ook erg dunne mest. Zou het verstandig zijn om droog hooi bij te voeren?

Ik zou ook hooi bijvoeren, net wat meer structuur dat dan waterige gras van nu. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:38

kristelhans schreef:
Halleluja! Ben ik even op de eerste hulp met een gat in m'n kop (don't ask), moet ik meteen mega bijlezen! :')

Alle nieuwe mensen welkom! Ik heb tot pagina 4 gelezen net, nu even de andere pagina's. Hier is alles blijven staan vannacht met die storm. :+

Ik ga natuurlijk toch vragen wat er met je is gebeurt *D ?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:38

Hier was ook alles nog heel vanmorgen en de paarden erg rustig. Die trekken zich van noodweer eigenlijk niet erg veel aan.

Ga ik alvast de volgende vraag in het topic gooien:

Wat doen jullie met oudejaarsnacht met de paarden?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:41

aniquegraaf schreef:
Is het bij jullie ook zo nat in het land? Bij ons is het land echt verschikkelijk nat en modderige omdat de paarden er door lopen..
Vandaag de paarden maar even een paar uurtjes buiten zetten..

Hee jij woont dichtbij! :) Leuk! Hier een nat stuk en een droog stuk, een gedeelte van de wei (achterop) ligt hoger dus daar mogen ze vanmiddag op, ze staan nu met hooi in de paddock. Hele dagen gras doe ik niet want dan kan ik mijn ruin binnen no time rollen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:45

[***] schreef:
kristelhans schreef:

Ik ga natuurlijk toch vragen wat er met je is gebeurt *D ?

Haha, ik was op de rijvereniging met beide paarden en mijn bijrijder.. paarden al uitgeladen en even de laatste spullen uit de zadelkamer van de trailer pakken.. draai ik me om, stoot ik mijn hoofd zoooo achterlijk hard aan een kapotte dikke PVC achtige buis die aan een voersilo hangt... even sterretjes en daarna dacht ik, goh, wat voel ik toch.. hele kop onder het bloed.. :+ dame uit mijn les is verpleegkundige en vond dat ik het na moest laten kijken want het was een slordig wondje in mijn haar en het bleef maar bloeden.. :') Dus, alles weer in de zadelkamer, paarden weer ingeladen en weer naar huis, daar alles even verzorgd, even 'ontpaarden' (andere kleren) en toen naar het ziekenhuis.. de boel is geplakt en ik kreeg een tetanusspuit.. daar heb ik meer last van dan van mijn hoofd hahah! :') Nu even niet rijden want mag geen cap op.. *moppert*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:45

Beterschap kristelhans.

Die van mij gaan op stal en ik breng oud en nieuw al zo lang als dat ik ze heb, bij hun door. Heb ze jaren naast Den Haag gehad, dus dan weten jullie het wel...
Hier is het meer carbiet schieten, wennen ze toch een stuk sneller aan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:46

Yontheke, niks, mijn paarden zijn letterlijk bomproof, alleen wat extra hooi net voor 12 uur. Ze doen hier aan carbid schieten met 20 melkbussen op een rij, paarden gaan lekker staan kijken en vinden het wel gezellig, al dat volk aan de overkant. :')