waar moet stalling aan voldoen met baby

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Masi1

Re: waar moet stalling aan voldoen met baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:57

Tot onlangs zat mijn zoontje altijd in de wagen, moet wel zeggen dat ik alleen mest enzo. Rijden/longeren doe ik niet als hij erbij is. Ten eerste waardeert hij het niet als ik hem op een afstandje zet en daarbij vind ik het ook niet prettig. Met paard in de hand of er op, ben ik teveel tijd kwijt om bij hem te komen als dat nodig is.

Nu heb ik voor op stal een loopstoeltje gehaald. Hij kan daarin rondkarren en ik kan dan ff mesten. Hij kan niet in de buurt van paarden of ander gevaar komen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:06

Misschien krijg ik nu de wind van voor, maar dat is dan jammer... en ik zag dat er al meer mensen waren die zo iets reageerden. :o

Maar waarom zou je je kind meenemen naar stal?
Als ik op stal sta wil ik gewoon rustig bij mijn paard zijn, een stukje ontspanning naast de werkweek en school, dus nee- dan ga ik geen rekening houden met andermans kinderen.

Ik heb trouwens ook helemaal niks met baby's / kinderen, misschien ligt het daar aan. :+
Maar zou je niet oppas of iets kunnen regelen voor als jij naar stal gaat?
Want een kind in de auto laten of in een hoek van de bak 'neerzetten' lijkt me hartstikke link.
Straks flipt je paard 'm een keer en rij je je kind plat.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:08

Mijn zoontje van 14 maanden loopt los in de stallen als ik ga mesten, hij heeft genoeg te zien en te doen en vind het tot nu toe geen enkel probleem om te wachten op mij. Poetsen doe ik in de stal waar hij niet bij kan en als we gaan wandelen zit hij in de wagen. Rijden doe ik alleen als mijn man op past dat is geen doen met een kindje.
Als we ooit een eigen huis kopen met grond erbij wil ik naast de bak een speeltuintje wegzetten en een speelhuisje (of schuurtje voor slecht weer) en dat dan helemaal omheind met een hek waar geen kind uit kan.
Dan kan ik het paardrijden/longeren combineren met 'buitenspelen'.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:13

Nogmaals gaat niet om rijden alleen mesten en voer klaar zetten

Tja ideaal vind ik het niet om mee te nemen maar kan helaas momenteel niet anders paard moet toch eten.

Probeer echt dat mijn stalgenoten geen last hebben

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:15

Wij staan op een stal waar alles gedaan wordt. Hij gaat mee naar stal en vindt het geweldig. Hij is nu 12 maanden. Soms longeer ik als hij op mijn rug zit en andere keren wandel ik. Hij staat nooit in de bak als ik rij veel te gevaarlijk.

overigens is alles overdekt bij ons.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:21

Sizzle schreef:
Mensen met paarden aan huis is wat dat betreft nog een groter risico.

Wij hebben 1 paard op pension staan, en dan nog twee aan huis. Daarmee is het inderdaad ook altijd opletten. Dochterlief is gek van de paarden, maar heeft er gelukkig ook wel een gezonde angst voor, en zal dus ook nooit proberen alleen de paddock in te lopen of zo. Maar toch mag ik haar buiten echt niet uit het oog verliezen, ze moest maar eens in een dappere bui zijn en toch te dichtbij de paarden komen. Ik zou ook nooit een paard aan huis willen waar je geen 99% (100% is voor mij een utopie) op kan vertrouwen, als je kind dan toch eens even aan je aandacht ontsnapt, is de kans dat er iets gebeurt toch nog relatief klein.
Ik vind wel dat het thuis ergens extra opletten is. Op stal waar veel 'vreemde' paarden staan, ben ik veel meer op mijn qui vive. Maar thuis, bij de eigen paarden waarvan je weet dat ze normaal braaf zijn, is de neiging toch groter om iets relaxter en toegeeflijker te zijn naar de dochter toe. En eigenlijk wil ik dat niet, want een ongeluk blijft zo snel gebeurd...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:36

Ik heb een paard op pension en drie thuis, mijn zoontje kan onmogelijk bij de paarden komen thuis (weides met gaas omheind en de poorten met sloten afgesloten.
E als wij gaan verhuizen (hopelijk binnenkort) dan regel ik het weer zo dat mijn kinderen de tuin niet uit kunnen en dus niet bij de paarden kunnen komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:26

-ruime openingstijden
-plek om je kind droog en veilig neer te zetten in kinderwagen of campingbedje. Babyfoon mee en je kunt in de gaten houden of alles goed gaat.

-goed verlicht en liefst altijd beschikbare binnenbak zodat je altijd kunt rijden als jij zelf tijd hebt, maar anders een hele goede buitenbak.
-vol pension met paarden hele jaar overdag buiten zodat je gemakkelijk dag over kunt slaan zonder iemand anders te moeten regelen.
-elkaar helpen met oppassen of oppasmeisje regelen.

Ik heb nooit gereden terwijl de kinderen wakker zijn en er geen oppas is.

Ik heb echter paarden aan huis en een man die werkt, dus ik zal toch dingen moeten doen overdag.
De paarden moeten meerdere keren per dag gevoerd, ze moeten naar het land gebracht en weer opgehaald en er moet uitgemest worden.

Uitmesten en rijden deed ik het liefst tijdens het slapen van kinderen, en onder school/peuterspeelzaal tijd. Net als naar de wei brengen of er weer uit halen. babyfoon in jaszak of op paal van de bak en dan kon ik horen of ze rustig waren.

In de kinderwagen of auto en dan paarden naar/van het land doen was hier geen succes. Veel gehuil. Wel veilig omdat ze vast zaten... Alleen bij nood dus...

Als ze niet sliepen en ik moest echt even naar buiten was de box een andere optie. Helaas vonden die van mij de box maar niets. De oudste heb ik een tijdje meegenomen naar stal en dan op de binnenplaats opgesloten, maar ook dat was geen succes want als ik uit het zicht ging was het huilen en op een gegeven moment kon ze zelf de staldeur open maken en dan liep ze zo tussen de paarden. Toen maar alleen in huis tijdens het voeren en naar/van land doen. babyfoon mee, deurklinken omhoog, wat lekkers, wat drinken en filmpje aan en snel heen en weer.
Nu met de jongste weer in die fase aanbeland. De oudste kun je gerust alleen binnen laten. Die vermaakt zich prima en het ergste wat ze doet is snoepjes pakken O:)

Ik wilde een speelplaatsje naast de paddock en/of bak maar die is er nog niet. Maar ook dan is het niet relaxed werken met je paard als je tegelijkertijd op je kind moet letten.

Ik heb 2x per week een bijrijdpaard. Ik ga onder schooltijd en heb oppas/gastouder voor de jongste. Dure hobby zo, maar mijn man wil ook niet steeds oppassen in de avond en meestal wordt het te laat als ik de kinderen op bed heb en ben ik te moe om dan nog weg te gaan.

Ik wacht met smart op het moment dat de jongste ook naar school gaat (eerst komt de peuter nog maar dat is minder vaak en korter). Dan kan ik mooi na half negen op mijn gemak de paarden doen. Ze hebben nu continu rooster op school en dat is heerlijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:35

De kinderen van een vriendin van mij zaten op de tractor als er paarden los liepen. Dat vonden ze prima.

Ik heb tot nu toe nog geen "klachten" gehad. Heeft nog nooit uit verveling of wat dan ook gehuild. Sterker nog, als ik te kort op stal ben dan zit er 1 achterin de auto 'paaadjes paadjes' te zeuren.
Bovendien zit ze thuis ook rustig een uur lang in de zandbak te rommelen terwijl ik mijn boekhouding oid doe, alleen is die veel kleiner :+

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:39

Ik heb zelf geen kinderen, laat dat gezegd zijn.

Maar thuis gaan kleine ukjes toch ook in de box om te spelen/slapen? Waarom kan dat dan niet op stal in bijvoorbeeld de kantine? Ik zeg babyfoon erbij met een flink bereik en volgens mij kan je dan gewoon de klusjes op stal doen.
Rijden is een ander verhaal aangezien je dan niet zo makkelijk snel naar de kleine kan, maar licht longeerwerk zal misschien wel lukken. zodra kleintje piept snel vast zetten op poetsplaats en je kan erheen.

Dus ik zal zeggen, als antwoordt op de vraag van TS, stal met licht zodat je savonds kan rijden als de kleine thuis bij papa kan zijn en een binnen waar je een box kan neerzetten om je kleintje veilig te laten spelen/slapen als 't mee moet.

Rondrennende kinderen op stal moeten leren dat daar niet gerend wordt, dat is een taak van de ouders. Kan/wil je jouw kinderen niet leren hoe ze zich moeten gedragen rond paarden dan moeten ze niet mee.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:20

Is het niet mogelijk met uitmesten kruiwagen en kind in de stal te zetten en de deur dicht te doen? Misschien qua ruimte niet ideaal maar wel veilig..Neem aan dat je met voer klaar zetten geen uren bezig bent :) ..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:10

Waarom je kind mee naar stal? Daar kan ik kort over zijn, wij vinden het als gezin leuk om dit met elkaar te delen. Mijn man gaat graag mee, wij rijden allebei (hebben 1 paard) en helpen elkaar ook bij het rijden. Onze dochter geniet er van om lekker rond te rennen, of om te kijken (of om ons paard te knuffelen :) ) nu ze bijna 6 is mag ze binnenkort op ponyrijles, en wie weet komt er dan ook een pony voor haar bij op stal. Ze gaat gemiddeld twee a drie keer per week mee nu, de andere dagen rijden we als ze op school is of in bed ligt.

Wat mij betreft heeft het juist meerwaarde om ze al jong mee te nemen en in aanraking te brengen met dieren. Ze heeft in die 5,5 jaar dat ze nu mee gaat al een hoop geleerd. Ook dingen die van nut zijn als we niet op stal zijn met haar. Maar het moet wel op een verantwoorde manier gaan, dus 1 extra volwassene mee die niet rijdt en niks met het paard doet, maar die full time op de kleine kan letten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:47

Die kleine van mij ging alleen de eerste maanden 1 a 2x per week mee naar stal als ik moest mesten. Dat plande ik in zijn slaapuurtje, zodat hij in de kinderwagen in een dichte (!) stal rustig kon pitten. Toen hij ouder werd was het geen succes meer, ik wil geen loslopend kind tussen de paarden (en honden).

Hij is inmiddels ruim 5 en gaat hooguit 2x per jaar mee naar stal, op een zonnige zondagmiddag, wortels voeren onder begeleiding. Hij is gek op dieren, maar die hebben we thuis ook. Het is mijn hobby en hij mag zelf gaan bepalen of het ook zijn hobby wordt en hij is nu te jong om zelf die keuze te maken. Hij zit nog in de 'vergiftigings-leeftijd', oftewel de leeftijd waarin zijn keuzes makkelijk te beïnvloeden zijn. Mijn vriend voetbalt fanatiek en daar komt de kleine ook zo'n 2x per jaar. Hij moet niet mee naar de paarden omdat ik dat wil of omdat het makkelijker is.

De paarden staan inmiddels al jaren volpension (andere reden dan kind, maar ongelofelijk prettig) en daar gaan we vaste avonden naartoe, een avondje uitwaaien, even me-time. Kind thuis bij papa en op tijd in bed.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:05

SusanH, zo is het bij ons ook wel. Man en ik rijden ook allebei, en dochterlief (3 jaar) gaat heel graag mee naar stal. Ze mag alleen mee als man en ik er allebei zijn, zodat 1 van ons dochter heel de tijd in het oog kan houden. Ze mag dan wat 'meehelpen' bij het borstelen, ze mag mee het paard vasthouden, en het hoogtepunt van de dag is dan dat ze 2 minuutjes op het paard mag zitten. Zo lang we er alle drie van genieten, gaan we in het weekend en de vakanties geregeld samen naar stal. Maar als dochterlief er geen zin meer in heeft, dan blijft gewoon papa of mama met haar thuis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:45

Idd onze meid heeft soms ook geen zin om mee te gaan, dan kan er altijd wel iemand met haar thuis blijven.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:49

Ik als moeder heb nooit mijn kleine kinderen meegenomen. Een stalgenootje wel en ik moet zeggen dat ik er medelijden mee had. Moeder bezig met d'r hobby en kind te verkleumen in de wagen en later toen ze iets groter waren hadden wij er last van.
Ik ging pas naar mijn paard als manlief thuis was. En nu ze ouder zijn 9 en 12 gaan ze soms mee omdat ze dat zelf willen. Ze spelen wat met de stalhond helpen mee met mesten en poetsen en zitten rustig een boek te lezen. Ze weten dat er niet gerend en geschreeuwd mag worden.

Ik zou als ik ts was op zoek naar stalling met goede verlichting of een hele goede hoofdlamp kopen zodat je toch s'avonds heen kunt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:49

Ik begrijp dat 'verkleumen' niet zo goed.
Gaan niet-paardenmensen dan nooit met hun kind maar buiten als het koud is :?
Daar heb je toch ski pakken voor?

Of is op een sleetje zitten in de sneeuw tegenwoordig ook zielig?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:53

Ameaks1 schreef:
troi schreef:
Sorry ik vind het echt onverantwoord om je kind alleen te laten op stal terwijl je aan het rijden of verzorgen bent. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je bent altijd te laat erbij als je eerst je paard weg moet zetten of wat dan ook, bovendien let je simpelweg niet goed op omdat je nu eenmaal je paard ook aan het trainen bent. Echt link!

Voor alle duidelijkheid ik ben ook moeder.

dus het is link om ze in de kinderwagen te hebben liggen? Dan kan je thuis toch ook niets doen? Trouwens ik heb het niet over rijden gehad

Neem je babyfoon mee...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:28

Sizzle schreef:
Ik begrijp dat 'verkleumen' niet zo goed.
Gaan niet-paardenmensen dan nooit met hun kind maar buiten als het koud is :?
Daar heb je toch ski pakken voor?

Of is op een sleetje zitten in de sneeuw tegenwoordig ook zielig?

Bij ons zat zo'n hummeltje wel in skipak maar trok wantjes en sokjes uit in de buggy. Stond dan in donker hoekje te brullen, want mama was aan het rijden in de buitenbak. Knalrode knuistjes, totaal over haar toeren totdat ik of stalgenoot haar er maar uit tilde ...Tsja, daar rekende moeders ook op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:30

Dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Dan zou ik ook niet stug doorlongeren of zo.
Maar als een kind het wel leuk vind of gewoon slaapt zie ik echt niet wat het probleem is.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:31

Nee snap ook niet dat je gaat rijden als je de kleine mee hebt.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:52

Ik ging ook echt geen uur sleeen met mijn kindje van 11 maanden. Ik heb dat wel gedaan met mijn zoontje van 1,5 ofzo met skipak aan en toen hij weer van de slee kwam was hij zo koud dat hij niet meer kon lopen :(:) Het is iets heel anders als kids spelen in de kou of stil zitten in de kou, tegen het laatste is niet te kleden :n

Ik vind overigens wel dat er wat te veel alleen naar de risico's gekeken wordt soms: er is toch ook wel ruimte om te genieten van de beestjes en de kinderen? Gevaren zijn overal, echt niet alleen op stal. Dat mensen geen last van kinderen willen hebben vind ik een ander verhaal. Maar dat wil ik thuis ook liever niet :D

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 22:53

Besloten om rustig op zoek te gaan naar een andere stalling 1 met verlichting waar de paarden ook in de winter buiten komen zodat beweging geven niet iedere dag moet en waar gevoerd wordt. Dan hoef ik op maandag en donderdag alleen te mesten en kunnen we in een kwartier klaar zijn dat moet te doen zijn lijkt me.

Oh en een dichte schuur waar de stallen zijn dat de kleine dat kwartier in ieder geval beschut bij mij binnen staat
Laatst bijgewerkt door Urielle op 15-11-15 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Svp de eerste post wijzigen bij een toevoeging en niet meer posts onder elkaar. Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:53

Wat goed TS! :)

Ik overweeg om voorlopig 's ochtends vroeg naar stal te gaan, nog voor de baby wakker is dus eigenlijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:22

Misschien kun je een bijrijdster vinden die als tegenprestatie af en toe even oppast?