Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VandeMol

Re: Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:31

Agterberg bodems.
prachtig om in te rijden , maar wanneer je ze als paddock gaat gebruiken , ben ik bang dat je snel op je besluit terug komt, de toplaag is niet zo dik , en al je er een graver op zet ( paard dat graaft ) heb je zo 1 vd onderlagen naar boven en is de bodem naar de kl*te .....

Verder heb ik geen adviezen , heb 3 jr pensionstal gehad en heb het 3jr niet goed gedaan bij sommige klanten...

ik ben blij geen pensionklanten meer te hebben of dat ik afhankelijk ben van

heel veel succes !

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:45

Die bodem in de springtuim is lang niet meer je van het, ligt er al jaren en is behoorlijk gegroeid met onkruid. Er komt zowieso een nieuwe verse laag zand op. Zodat het ook op een goede hoogte ligt..

Die vitamine korrel word het zowieso en de brok word nog een studie met als muesli.

Zowieso als ik er uit ben even folders opvragen bij de leveranciers zodat ze weten wat ze krijgen. Sowieso van de Vital bix dc, dat is nog niet heel bekend.

Ik kom er vast wel uit! Danku allea nogmaals voor de weer wijze adviezen! Aan een hoop heb ik zeker heel veel gehad!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:56

Doe jij zelf mesten of is dit de verantwoordelijkheid van de huurder?

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:36

NatalieLot schreef:
Doe jij zelf mesten of is dit de verantwoordelijkheid van de huurder?

Eerst dachten we dat de klanten zelf gingen en laten mesten.

Maar..

We hebben besloten op dit toch zelf te gaan doen als staleigenaar.

Alleen hoef ik het niet tedoen, krijg wel dagelijks assisentie van mn moeder en in het weekeind mn zusje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:21

tiwi1969 schreef:
Voor eigen voer zou je kleine standaard voertonnen beschikbaar kunnen stellen die je voor de box van het paard zet, voerschep erin en zo kan jij ieder paard individueel voeren zonder dat je met bakjes en emmertjes loopt te sjouwen.

Euh, zie je het al voor je: bij elke stal de voerton opendraaien, scheppen en ton weer dichtdraaien :') ? Neuh, laat de mensen maar bakjes klaarzetten op de voerton voor hun stal, dat werkt een stuk prettiger/efficiënter.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:07

Citaat:
Neuh, laat de mensen maar bakjes klaarzetten op de voerton voor hun stal, dat werkt een stuk prettiger/efficiënter.

En het is niet jouw schuld/verantwoordelijkheid als je een te grote of te kleine schep zou hebben gegeven :-)

Mijn ervaring in de Randstad is dat je bij stallen waar ze buiten mogen, vaak zelf moet mesten. Op de vorige stal waar ik stond (zomer 10-17 op het land, winter twee uur paddock) kon je dit wel bijkopen als je bv een dag, weekend of een week, niet kon. Maar was wel prijzig, iets van €5 voor één dag, 12 voor weekend, 30 voor een week en 100 voor een losse maand. Als je het hele jaar liet mesten, dan €75 per maand. Maar alleen als je het hele jaar nam.
Jouw prijs lijkt daarbij vergeleken superredelijk.

(Bodembedekking kwam er trouwens bij los bij, óók als je liet mesten. Mijn merrie at haar stro op en ik mengde dus altijd goed. Één maand heb ik vanwege omstandigheden mestservice gehad, toen is ze steeds keurig voorzien van nieuw stro :) Wat me die maand een rekening van €90 aan bedekking opleverde, plus nog €100 voor het uitmesten %)
Ik zie hier mensen reageren die hiervoor bijna hun hele stalling hebben :D )

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:39

Het klinkt allemaal heel goed, leuk om te zien dat je gaandeweg tot andere inzichten en ideeën komt. Het zal best lastig zijn om je te onderscheiden van andere bedrijven in de omgeving. Je zal het denk ik moeten zoeken in meer uren buiten in met name de winter en leveren van meer maatwerk (voeren van eigen voer, keuze tussen hooi of kuil, dagdelen buiten- en binnen zetten).

Ik ben het al vaker tegen gekomen in dit topic maar selecteer goed de mensen die je als pensionklant wilt hebben. Wees eerlijk in wat wel en niet mogelijk is, niets is zo vervelend als beloften die toch niet nagekomen kunnen worden of als regels ineens toch anders zijn.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar zelf uitmesten op zelf gekozen momenten. Ik kan me voorstellen dat dat voor de stalhouder een gedoe is en een hoop troep geeft.
Hoe hou je oa in de hand dat er niet teveel stro wordt gebruikt en er schoon stro op de mesthoop belandt? Mijn ervaring is dat een stalhouder een stal niet zo snel vies vindt en een pensionklant wel en daar ontstaat dan irritatie.
Prima als er gemest EN opgestrooid wordt maar wel met voldoende stro en dat je de mesthopen wel dagelijks eruit mag halen (want vaak mag dat dan ook niet).

Voorkeur voor het voeren van eigen krachtvoer. Door de eigenaar zelf klaar te zetten in bakjes zo kan je variëren in hoeveelheid als je paard bijvoorbeeld een dag wat minder doet. Staat er geen voer klaar dan krijgen ze bijvoorbeeld een halve kg van jullie standaardvoer.

Fijn, zo veel buiten ook in de winter maar wel met hooi in slowfeeders en voldoende water. Ik ben geen voorstander van groepspaddocks. Te veel paarden op een te kleine ruimte. Ook kleine groepjes of 2 aan 2 moet maar net lukken, mijn paard is dikke vrienden met een ander paard op de wei maar samen in een ruime paddock lukt echt niet. Dus je moet wel voldoende paddocks hebben om paarden apart te kunnen zetten.
Maar stel dat je inderdaad kunt realiseren dat de paarden 8 uur per dag buiten komen, er 2 uurtjes iets mee wordt gedaan door de eigenaar dan blijft er nog 14 uur op stal over. Dan zou ik toch nog wat eisen stellen aan de stal zelf dus een dichte stal met alleen tralies aan de voorkant zonder mogelijkheid tot neuzen met de buurman/buurvrouw zou ik echt niet willen.

Mijn paard kan in de zomer niet langer dan max. 4 uur op de wei daarna zou ik hem weer "binnen" willen hebben dat moet wel praktisch mogelijk zijn. Bijvoorbeeld de paarden die de hele dag gaan in het achterste deel van de wei en de paarden die maar een dagdeel gaan in het voorste deel. Zodra je de groep die kort de wei opgaat binnenhaalt zet je het hek open naar het achterste deel zodat die paarden aan het einde van de middag (meestal zelf) naar voren kunnen komen.

Ik zou voor zaken waar je je voor moet inschrijven (longeren, les) een whiteboard gebruiken, papier wordt heel rommelig. Van tevoren inschrijven voor les lijkt me geen probleem vooral als je altijd kunt lessen maar voor andere zaken vind ik het een drama. De mensen die pas 's avonds komen, komen gewoon niet aan de beurt. Ook iemand die voor een halve stal opschrijft zou eigenlijk niet moeten kunnen. Ik zou een voorstander zijn voor pas opschrijven op het moment dat je op stal komt. Dan kan het inderdaad zijn dat je niet kunt longeren of moet wachten maar mensen komen vaak gewoon niet opdagen terwijl de lijst helemaal vol staat.

Veel succes met jullie plannen, het zou super zijn als het allemaal ging lukken!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:06

Nimby schreef:
Citaat:
Neuh, laat de mensen maar bakjes klaarzetten op de voerton voor hun stal, dat werkt een stuk prettiger/efficiënter.

En het is niet jouw schuld/verantwoordelijkheid als je een te grote of te kleine schep zou hebben gegeven :-)

Mijn ervaring in de Randstad is dat je bij stallen waar ze buiten mogen, vaak zelf moet mesten. Op de vorige stal waar ik stond (zomer 10-17 op het land, winter twee uur paddock) kon je dit wel bijkopen als je bv een dag, weekend of een week, niet kon. Maar was wel prijzig, iets van €5 voor één dag, 12 voor weekend, 30 voor een week en 100 voor een losse maand. Als je het hele jaar liet mesten, dan €75 per maand. Maar alleen als je het hele jaar nam.
Jouw prijs lijkt daarbij vergeleken superredelijk.

(Bodembedekking kwam er trouwens bij los bij, óók als je liet mesten. Mijn merrie at haar stro op en ik mengde dus altijd goed. Één maand heb ik vanwege omstandigheden mestservice gehad, toen is ze steeds keurig voorzien van nieuw stro :) Wat me die maand een rekening van €90 aan bedekking opleverde, plus nog €100 voor het uitmesten %)
Ik zie hier mensen reageren die hiervoor bijna hun hele stalling hebben :D )

Zal ik dan nog even vertellen dat ik voor +/- dat bedrag stalling hooi brok les hoefsmid en wedstrijden (alles buiten nieuwe aankopen en dierenarts) heb :o moet 2 dagen in de week mesten en 4x voeren, huren het stukje met 2 andere dus kost geen drol en alles gaat zoals wij willen :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:21

Wauw Amiigo (gefeliciteerd! :)F ) Bof voor jou!
Overigens ben jij voor de TS weer interessant onderzoeksmateriaal want in je profiel zie ik dat je echt een serieuze dressuur/wedstrijdruiter bent. Waarvan meestal wordt aangenomen dat ze op de alles-erop-en-eraan-luxe-binnen pensionstal staan :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:48

Als dit bij ons in de buurt was (Antwerpse kempen), zou je minstens €400 kunnen vragen.
Ik denk wel dat je het jezelf erg moeilijk maakt met dat iedereen mag kiezen hoeveel uurtjes de paarden buiten gaan. Dan ben je toch constant paarden aan het wisselen en binnenzetten?
Vind het heel erg knap van je hoor, maar ik zou de paardeneigenaren dan eerder 3 opties geven; of een hele dag, of een halve dag of je komt ze zelf binnenhalen als dit mogelijk is en er dus geen gestresseerde vriendjes alleen achterblijven op de paddock.

Veel succes en plezier met je stal alvast!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:58

Qua voer wil ik eigen voer geven, hoe dan ook.
Tip: laat mensen de bakjes niet voor de stallen zetten, het is ten eerste rommelig en ten tweede moet je elke ronde tig keer bukken.
Wat ook kan is een plank/kast/kar waar iedereen de bakjes op zet, een kar is het meest praktisch dan loop je niet met 10 bakjes in je handen te goochelen.
Hier is gewoon een box waar de tonnen in staan, en een best groot deel geeft gewoon basisbrok van stal.
Op de vorige stal gaf het merendeel eigen voer.

Zelf geef ik maar 1x daags krachtvoer, voor max een halve schep ga ik het de stalhouder niet laten doen dat mag in 1 keer van mij.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:09

Heb het hele topic doorgelezen, en ik denk aan zo'n €380.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:26

Nimby schreef:
Wauw Amiigo (gefeliciteerd! :)F ) Bof voor jou!
Overigens ben jij voor de TS weer interessant onderzoeksmateriaal want in je profiel zie ik dat je echt een serieuze dressuur/wedstrijdruiter bent. Waarvan meestal wordt aangenomen dat ze op de alles-erop-en-eraan-luxe-binnen pensionstal staan :)

Dankjewel :D
Ja idd maar die "luxe" heb ik niet :) als ik vertel dat m'n paard 24/7 buiten staat in een groepje kijken ze me altijd met een scheef gezicht aan, hoe kun je dan fanatiek trainen/wedstrijden rijden?! We hebben een verlichte bak die alleen bij extreem veel regen of vrieskouw niet te rijden is en dan ga ik naar de binnenbak van de rijvereniging 10 min met de trailer verderop, dat ben ik er vergeten bij op te tellen, is €175 (?) in het jaar. Mijn paard doet het top 24/7 buiten en als het koud is/regen krijgt ze gewoon een dekentje op. Als ik in de winter de stuiterende paarden door de bak zie gaan omdat ze door wat voor reden dan ook maar even of niet naar buiten kunnen ben ik toch wel blij dat die van mij de hele dag kan lopen/rennen/bokken waardoor ze fris blijft in de kop maar niet overloopt van energie :)

Hier in de omgeving betaal je dacht ik €200 voor met goed weer weidegang (maar klein stukje per paard) en in de winter een kleine modderige paddock, wel buitenzetten niet binnen halen, incl hooi en stro dacht ik, stal die je zelf moet mesten, zelf brok kopen, stapmolen, longeerbak en rijbak met goede bodem + verlichting en een wasplaats.

Op m'n werk zit je op €280 (trailerstalling komt er nog €10 bij) en daar wordt iedere werkdag gestrooid, ma tm za binnen en buiten gezet, 2 wasplaatsen met warm water, overdekte molen voor 8 paarden waar in het midden gelongeerd kan worden, nog een longeerbak buiten, binnenrijbak met fijne bodem 25x80, buitenrijbak met fijne bodem 20x40, kantine en incl hooi stro en krachtvoer. Zijn erg mooie ruime stallen. Ti's alleen zelf mesten en buiten / binnen zetten zondag.

Dit is beide in Noord Brabant, kan me voorstellen dat het in jou regio anders is :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 00:15

Bijna alles door gelezen, alleen laatste pagina achter wegen gelaten. Maar ik denk dat je nu wel een goed idee in je hoofd hebt :)
Wat voor systeem hebben je boxen? Op een manage waar ik vroeger reed konden ze de wanden omhoog of iets dergelijks schuiven, hier gingen ze met een trekker doorheen met een grote schuiver, al het hooi foetsie uit de stallen en dan hoef je alleen nog naar de mesthoop te rijden. Scheelt je je rug! Rest van de dagen zou ik dan wel met de hand doen, maar het scheelt in ieder geval de grote mestbeurt.

Even terugkomend op de stallen bij je huis, die wil je later bijvullen. Maar wat als je die voor je eigen paarden houdt en van 4 van de 5 stallen een kraamstal/blessure stal maakt? Fijn idee voor de paarden eigenaren, want ze staan dicht aan huis dus toezicht en gevoel van zekerheid. Voor jou een extraatje bij je faciliteiten

Pp, zou ik niet doen met de beschikbare grond die je hebt, leuk idee, maar je moet er wel zeker van zijn dat de groep goed overweg kan met elkaar. Mocht dit niet lukken heb je straks geen plek om de boosdoenders een plekje te geven. En je springbak lekker houden als extra bak als dat mogelijk is met je paddocks :) Mochten er springers zijn zou je bijvoorbeeld standaard een paar hindernissen kunnen laten staan. Recreatieruiters kunnen er omheen rijden of zelf eens een sprongetje wagen, de echte dressuurruiters zullen uitwijken naar de andere bak.

Optie tot groepsverband 2/3/1 paarden in paddock is super! Ook in het land? Als dit ook in het land is, denk dan goed na over de indeling en het gebruik van het land. Bij de pensionstal van mijn verzorgpaard doen ze aan stripgrazen, puur omdat het land het anders niet aan kan.

Mensen die zeuren dat er een binnenbak is.... niet voor de recreatieruiter... Ik zou het heerlijk vinden als de regen als een waterval naar beneden komt en toch wat wil doen.

Voer zou ik inderdaad ook zelf verzorgen, klanten zouden bijvoorbeeld wel bakjes neer kunnen zetten met extra supplementen en op een klein bordje op de stal schrijven hoe vaak ze dit per dag willen.. (niet dat je 4 bakjes op 1 dag gebruikt die eigenlijk voor 4 dagen bedoeld waren). Dit kan je misschien combineren met de zadelkast. Het kan super fijn zijn dat je zadelkast bij eigen stal staat, maar ligt een beetje aan waar de mensen het liefst zadelen.. Met stallen ben ik gewend om in stal te zadelen, zonder stal op de poetsplaats. Naast de zadelkast zou je dan een plankje kunnen maken waar de voerbakjes op zouden kunnen staan, eventueel nog met passende gaten erin waar het bakje in kan vallen en dus niet omgestoten kan worden.

Prijs; Wat de gek er voor wilt geven :') Je zei dat je minimaal 355 nodig had toch? Kijk of je animo hebt als je 400 aanbiedt. Lukt dit niet, dan kan je altijd nog de prijs omlaag schroeven. Eventueel zou je nog een verschillende prijs kunnen maken voor de 3x3,5 en 3x4,5 box? Hier in de randstad grenzend aan een recreatiegebied.. Met ik denk 80 stallen, ruime binnenbak, solarium, stapmolen, klein aantal paddocks (waar ze geloof ik maximaal 3 of 4 uur in mogen staan), 2 longeercirkels, buitenbak, veel weidegang. Betaal je minsten 350 euro, wil je je paard buiten hebben op het land betaal je 75 pm extra, maar dan mag je hem wel zelf buiten zetten (kan geregeld worden) en binnen halen(dit niet). Voor de faciliteiten als stap molen solarium en gebruik van de paddock moet ook extra betaald worden. Voor koffie thee en lekkers moet betaald worden. Mesten moet extra voor betaald worden, voer durf ik niet te zeggen. Al met al zit in de zomer minstens op 425 en vind jou service dan toch echt wel beter.

Voor de lessen zou ik een systeem ontwikkelen dat mensen kunnen inschrijven. Zorg dat het niet te druk wordt in de bak. Met 2 lesgevers op het zelfde moment in dezelfde bak is niet ideaal, zeker niet als er nog minstens 3 anderen rond rijden (naar mijn inziens). Dus misschien een lijst per bak zodat je 1 instructeur per bak hebt?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:12

Ik heb mijn paard een tijdje gestald op een luxe doe het zelf stal, en ben nog steeds helemaal weg van hun werkwijze. Hun boden een 'kale stal' aan, dwz stal, gebruik van faciliteiten, buiten zetten en hooi of kuil naar keuze. biks, stro of vlas was eigen keuze en kon je aan hem doorgeven. biks kon je afnemen per kilo dus je bepaalde zelf hoeveel je paard kreeg, dit werd dan voor je gevoerd. Wilde je een ander merk kon je zelf bakjes klaar zetten en werd dit gevoerd.
Stro of vlas bestelde je wekelijks tegen kostprijs bij de stalhouder, dit werd dan voor je stal gelegd en je kon dus zelf uitmesten en opstrooien. Nooit meer gezeur met te veel/te weinig strooisel gebruik of wat dan ook, want dit bepaal je helemaal zelf.
De staleigenaar legde daarnaast in iedere stalgang een open pak hooi en kuil zodat je zelf tussendoor evt nog wat kon geven aan je paard als je dit wilde (bv tijdens het poetsen een plukje oid), maar daarnaast werd 4x per dag ruwvoer gegeven.
Bij hun betaalde je dus een kale huur (incl ruwvoer) van ik meen rond de 220,- de rest wat je gebruikte kwam er dus nog bij, dus je had zelf ook de hand erin hoe duur het ging worden. Biks was geloof ik iets van 0,80 per kilo en stro kostprijs.

En nog een tip, vraag een borg van een maand stalling vooruit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:16

Ik zou dan zeggen toedeledokie, ik ga geen borg betalen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:44

Een maand extra betalen, ik heb het nog nooit hoeven doen, maar het is wel een heel bormaal verschijnsel als ik stallen in de regio/door heel NL heen ga kijken

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:59

Ik denk dat borg heel normaal is stel dat iemand ineens vertrekt dan hem je dus als stalhouder geen geld.
En bij opzeggen hoef je dus de laatste maand niet meer te betalen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:02

Idd op die manier... ik kom het vaker wel als niet tegen.
Maar in al die jaren dus nog nooit zElf aan de hand gehad

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:13

je kunt toch gewoon vragen of er per de eerste van de maand betaald kan worden? ik geef altijd geld terug als ze eerder dan einde vd maand weggaan...

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:48

boeflover schreef:
Ik heb mijn paard een tijdje gestald op een luxe doe het zelf stal, en ben nog steeds helemaal weg van hun werkwijze. Hun boden een 'kale stal' aan, dwz stal, gebruik van faciliteiten, buiten zetten en hooi of kuil naar keuze. biks, stro of vlas was eigen keuze en kon je aan hem doorgeven. biks kon je afnemen per kilo dus je bepaalde zelf hoeveel je paard kreeg, dit werd dan voor je gevoerd. Wilde je een ander merk kon je zelf bakjes klaar zetten en werd dit gevoerd.
Stro of vlas bestelde je wekelijks tegen kostprijs bij de stalhouder, dit werd dan voor je stal gelegd en je kon dus zelf uitmesten en opstrooien. Nooit meer gezeur met te veel/te weinig strooisel gebruik of wat dan ook, want dit bepaal je helemaal zelf.
De staleigenaar legde daarnaast in iedere stalgang een open pak hooi en kuil zodat je zelf tussendoor evt nog wat kon geven aan je paard als je dit wilde (bv tijdens het poetsen een plukje oid), maar daarnaast werd 4x per dag ruwvoer gegeven.
Bij hun betaalde je dus een kale huur (incl ruwvoer) van ik meen rond de 220,- de rest wat je gebruikte kwam er dus nog bij, dus je had zelf ook de hand erin hoe duur het ging worden. Biks was geloof ik iets van 0,80 per kilo en stro kostprijs.

En nog een tip, vraag een borg van een maand stalling vooruit.

Ik vind het geen probleem om extra te betalen als ik meer verbruik! Maar ik denk dat voor veel stallen het op deze manier niet werkt want dan heb je voor iedere pensionklant een eigen opslag nodig. En voor de box leggen wordt dat niet een enorme troep?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:09

Ik heb niet alles gelezen, maar waar je echt heel goed rekening mee moet houden is dat je het nooit goed doet en er altijd wel iets te zeuren valt bij je pensionklanten. Is het niet dat het voer moet worden aangepast dan is het wel de voertijden, of ze krijgen te veel of ze krijgen te , weinig
Dan moeten ze biks en de volgende dag moeten ze alleen granen, dan weer gedorst hooi en de andere keer weidehooi en zo kan ik nog wel even doorgaan
Wees dus heel duidelijk wat je klanten kunnen verwachten als ze nieuw binnen komen.
Aan de andere kant is het heel leuk een eigen pensionsstal, mits je klanten het met elkaar kunnen vinden. Want ook dat is een punt! kijk uit voor groepjes dat is nl de ondergang van je stal!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:12

Wat hebben de ruiters in jouw omgeving een geluk met deze stal die binnenkort beschikbaar is! Ik vind 350 een hartstikke nette prijs hoor, zeker voor wat je aanbiedt. De meeste mensen hier hebben geloof ik hun paard in de wat goedkopere regio's van het land, maar in de randstad is dit zelfs goedkoop := Ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je doel is en wat je zoekt in een stal.

Goed dat je het beleid van naar buiten gaan hebt aangepast! Misschien kan je voor de longeerkraal een bord ophangen dat mensen ter plekke een tijd kunnen opschrijven over hoe laat ze erin willen? En 25 stallen elke dag uitmesten is pittig hoor, overschat dat niet. Maar misschien heb je daar hulp voor, daar heb ik misschien overheen gelezen :+ En nog over het voer: bij een stal waar ik rijd, kunnen de mensen zelf voer aanschaffen en gebruiken en hebben daarnaast de mogelijkheid om 'gewoon' biks te pakken van stal. Ze moeten heb wel klaarzetten voor degene die voert, dus een bakje voor 's ochtends en een bakje voor 's avonds.

Veel succes nog met dit leuke project! +:)+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:18

Nimby de stal die jij noemt is ook wel absurd wat prijs /kwaliteit verhouding betreft :')

Ik heb hier in Rotterdam op een hit actief stal gestaan voor 305,- per maand alles inclusief. Hoefde niet uit te mesten, niet te voeren, ontwormen zit ook bij die prijs in.

Het valt mij wel op dat de stallen in deze regio die veel werken met 24/7 buiten, kudde verband en dergelijke de stallen zijn met enorme wachtlijsten.
Het is misschien niet zozeer de toekomst voor iedereen maar het aanbod is enorm schaars. Dat maakt dat mensen die dit wel graag willen sneller zullen verhuizen naar zo'n stal en je jezelf onderscheid van de vele 'gewone' pensionstallen. De vraag er naar is er namelijk wel degelijk :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:33

Bij ons op stal staan de paarden in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 's ochtends vroeg tot het donker wordt. De staleigenaar zet ze binnen en buiten, maar wisselt niet de dekens. Ook wordt er elke dag gemest door de pensionhouder. Iedereen regelt zijn eigen krachtvoer, de staleigenaar voert de gewenste hoeveelheid. Staat niet klaar in bakjes per dag, alle voertonnen staan bij elkaar zodat ze het makkelijk kunnen pakken. Is het bijna op dan krijg je een seintje zodat je op tijd nieuwe kan kopen. Supplementen en medicatie oid moet je echter zelf geven.

Het hele jaar door 24/7 weidegang is ook mogelijk. In de zomer kan een ziek paard dan natuurlijk in een lege box, maar in de winter is dat weleens een puntje geweest inderdaad. Er is weleens een noodbox gemaakt voor een ziek paard. Het is nu geloof ik het plan om twee extra stallen te bouwen die leeg blijven, juist voor dit soort gevallen. Zo uit mijn hoofd zijn er bij ons 25 buitenpaarden, dus dan is een extra box beschikbaar hebben wel nuttig.

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar wat wordt je ontwormbeleid en heb je nagedacht over inenten? Is trailerstalling mogelijk? Heb je eventueel ruimte voor menwagens?